dag voordeelurenkaart

• 1 maart 2020
  • 12 reacties
  • 546 Bekeken

Hallo, ik heb van mijn oma een gratis dagvoordeeluren kaartje gekregen. Zij heeft deze gekregen als vervanging van de keuzedagen. Ik ben zelf geen 65+ maar vroeg me af of ik dit kaartje wel mag gebruiken? Dit is nergens te vinden. 

12 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als dit een papieren chipkaartje is dan zou dat gewoon kunnen/mogen. Er is voor betaald (weliswaar tegen sterk gereduceerd tarief) maar ze staan verder niet op naam.

Keuzedagen zij wel bedoeld voor 60+ abonnementshouders, en onderdeel van een Voordeelurenabonnement dat jij waarschijnlijk niet hebt (als kleinkind). Maar omdat ze toch niet op naam staan en geldig zijn…

Wellicht dat een van de HC’s of V&S leden hier er iets over kunnen zeggen?

Als er op staat Dag Voordeeluren is het prima (kaartje van oma gekregen). Staat er Keuzedag op dan is het niet geldig.

Reputatie 7
Badge +4

Er staat op Dag Voordeeluren. Er is geen verwijzing naar de Keuzedag. Ze zijn al lang niet meer te koop en worden bij mijn weten alleen nog verstrekt bij een VDU. Die heb ik en ik, en er vindt eens wel controle plaats op het VDU, maar doorgaans niet. De conducteur zal mijn leeftijd, boven de zestig ook zo inschatten, dat kan verschil maken. Ik had het  inderdaad één keer dat naar het VDU gevraagd werd.

In dit topic gaf Treintroela aan dat er wel controle was. Ik maakte het vrijwel nooit mee.Het is niet in te schatten. Het is dus heel dubbel, aan de ene kant is het gewoon een dagkaart Voordeeluren en aan de andere kant hoort het bij het VDU. Er is zo voor gekozen om op een makkelijke manier de senioren met een VDU toch nog aan de zo gewenste papieren keuzedagen te helpen.

Ik denk dat u formeel fout zit als deze kaartjes verder op geen enkele wijze te krijgen zijn dan bij een VDU, en bij mijn weten is dat zo. Ze worden bij een VDU verstrekt en verder nergens, lijkt me.

Op de achterkant:

Dit vervoersbewijs kan betrekking hebben op meerdere separate vervoersovereenkomsten tussen u en de betreffende vervoerder.

Prijs €C?

Ik ben wel benieuwd naar wat @Loes of @Slidestops  hier van vinden.

Badge +3

Ik denk dat het meevalt @Thom als je zegt dat er Dagkaart Voordeeluren op staat.

Die zijn inderdaad niet meer te koop (de laatste die ik echt gekocht heb was uit 2016 of zo, voor € 12,50 maar die moest je dan op een ov-chipkaart laden).

Maar de klantenservice geeft ze ook soms uit ter compensatie of als presentje (zonder prijs er op rechtsonder, staat alleen een € teken en een C?) en dan mag iedereen ze gebruiken natuurlijk. Uiterste datum is dan altijd het einde van een kwartaal tot bijna een jaar in de toekomst (dus bijv. 31-12-2020).

Reputatie 7
Badge +4

Als ze op die wijze ook verstrekt worden dan kan Floorrr er mee reizen. Ik kreeg als compensatie ooit wel eens een keuzedag in de vorm van een e-ticket, maar nooit als kartonnen kaartje, terwijl ik ze normaal heb.;-)

Ik ben er eentje laatst tegengekonen en heb de betreffende reiziger gewaarschuwd. De eenmalige chipkaarten waar Dag Voordeluren opstaat is een combinatie van een abonnement waar deze kaarten aan verstrekt worden. De digitale keuzedagen zijn ook niet overdraagbaar en het is mijn inziens niet de bedoeling er zo mee om te gaan. Ik zeg dus dat het niet is toegestaan. Het bijbehorende abonnement kan er nl niet bij getoond worden. Zo sta ik er in.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou al een stuk helpen wanneer NS op dergelijke chipkaarten een tekst zet als: “Strikt persoonlijk en niet overdraagbaar. Alleen geldig in combinatie met het bijbehorende abonnement.”

Het is mij een raadsel waarom op die kaartjes niet de naam van de abonnementhouder wordt gezet. Dan is duidelijk dat een dergelijk kaartje niet overdraagbaar is.

Reputatie 7
Badge +4

Het antwoord aan Floortje moet dan toch zijn dat het niet mag.

Mijn twijfel zat in het feit dat Robert aangaf dat ze buiten de Keuzedagen ook verstrekt werden als compensatie. Dan zou het niet meer waterdicht zijn, terwijl mijn uitgangspunt was en is dat het alleen werd gekoppeld aan een VDU en verder niet. Dan mag het zoals ik veronderstelde dus uiteraard ook niet. De ‘vervanging’ die Floortje noemt is waarschijnlijk de overgang van elektronische naar papieren kaartjes bij oma.

Floortje mag hem dus formeel niet gebruiken. Als het van de oma van Floortje is, is ze zelf natuurlijk nooit 60 plus met een VDU kaart. De reden dat men mij er niet naar vraagt heeft te maken met mijn geschatte leeftijd. Als het dan alleen bij een VDU als Keuzedag wordt verstrekt, is het reizen er mee wel erg dubieus. Het is dan een voorschot op de genade nemen, niet iedereen zal er met een waarschuwing  afkomen.

De vraag is nu wel of er ooit compensatiekaartjes verstrekt zijn op deze wijze. Het is mij in ieder geval niet bekend en ik kan het me ook moeilijk voorstellen, maar daarmee is niet aangetoond dat het niet zo kan zijn. ;-)

@iMark Het is een kleine en verdwijnende groep, en deze oplossing was met weinig gedoe mogelijk bij NS. Het is, vanwege het gemak van deze oplossing, niet volledig dichtgetimmerd. Er is wel een klein risico en dat blijkt hier weer, maar het zal niet om grote aantallen gaan

Reputatie 7
Badge +3

@Thom

In het verleden stond op dagkaarten (uitgevoerd als wegwerpchipkaart) die je bij grootgrutter, kruidenier of handel in huishoudelijke artikelen kon kopen dat de kaart persoonlijk was en niet overdraagbaar. En dat terwijl dat uitgerekend met die kaarten totaal niet te controleren was.

Badge +3

De vraag is nu wel of er ooit compensatiekaartjes verstrekt zijn op deze wijze. Het is mij in ieder geval niet bekend en ik kan het me ook moeilijk voorstellen, maar daarmee is niet aangetoond dat het niet zo kan zijn. ;-)

Ik heb er ooit een paar gekregen samen met een boeketje bloemen, niet zozeer ter compensatie maar als cadeautje/bedankje dus.

Ze bestaan dus wel, maar als Johnny Wonder (die een stukje media voor de NS doen) ze mag weggeven dan betekent het niet (of juist wel?) dat de oma van Floortje dat ook mag.

COA heeft ze trouwens ook, voor asielzoekers. Daar is zelfs nog wat handel in, juist omdat ze niet op naam staan. Ik weet verder niet of daar nog een begeleidend document bij getoond moet worden, in het recente verleden in ieder geval niet.

En ik neem zomaar aan dat er nog wel andere bedrijven/instellingen zijn die ze (in bulk, dus zonder prijs er op) kunnen aanschaffen voor werknemers/relaties of voor evenementen.

Het meest waterdicht zou dus zijn om er VDU of keuzedag op te printen, of een stempeltje met die strekking. De ‘weggeefkaartjes’ zijn bij mijn weten in ieder geval herkenbaar aan een geldigheidsdatum die altijd aan het eind van een kwartaal is.

Badge +3

Ze zijn al lang niet meer te koop en worden bij mijn weten alleen nog verstrekt bij een VDU. Die heb ik en ik, en er vindt eens wel controle plaats op het VDU, maar doorgaans niet.

Echt? Vertel… wanneer was die eerste of laatste keer controle daarop? :yum:

Je reist/toont een papieren Dagkaart Voordeeluren en daarmee klaar, toch? Knappe HC die dan gaat uitzoeken of dat een Keuzedag is of iets anders bij hoort (zie vorige reactie, weggeefkaartjes).

@Floorrrrr goede reis dus.

Vermoedelijk heeft Floorrrrr (welkom trouwens nog op de NS Community!) een couponcode voor de Coulance Dagkaart VDU in haar bezit. Dit is één van de couponcodes die we kunnen aanmaken en deze specifieke code maken we vaak aan ter vervanging voor een Keuzedag, omdat de voorwaarden overeen komen. Echter is een dergelijke couponcode niet onlosmakelijk verbonden met het abonnement en de bijbehorende Keuzedagen, het gaat om een op zich zelf staande couponcode die ingewisseld kan worden voor een e-ticket met dezelfde voorwaarden als een Keuzedag, maar ook gebruikt kan worden door iemand anders. Het is een blanco couponcode die pas persoonsgebonden wordt op het moment het e-ticket aangemaakt wordt. Floorrrrr mag dus gebruik maken van deze code. 

Badge +3

Dank voor de aanvulling en bevestiging @Mark NS 

De praktijk is dus dat zowel een chipkaartje (anoniem) of e-ticket (op naam) waarop Dag Voordeeluren staat geldig zijn.

De laatste keer dat ik er eentje zelf kocht (met na betaling een couponcode) was er bij het verzilveren naast een e-ticket ook de optie om het te laden op een (zelf aan te geven nummer) ov-chipkaart. Voor zover ik me herinner mocht dat ook een anonieme kaart zijn.

Reageer