beantwoord

Dag voordeelurenkaart te gebruiken als 18-jarige?

• 28 juli 2020
  • 30 reacties
  • 528 Bekeken

Hallo,

ik ben opzoek naar een treinkaartje voor as vrijdag. Door corona gaat dat nu helaas minder makkelijk dus ik ben uiteraard voorzichtig, aan het kijken op marktplaats. Ik heb een advertentie van een Dagvoordeeluren kaart gezien. Deze heeft de verkoper gekregen door een abonnement te hebben als zestigplusser.

Kan ik als 18-jarige deze kaart kopen en gebruiken? Of kunnen alleen zestigplussers dit kaartje gebruiken. Hieronder nog een foto van het betreffende kaartje van de advertentie.

Alvast bedankt! 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 28 juli 2020, 21:25

Goedenavond Abel_Groningen. Welkom bij de NS Community.

Dat kaartje is reeds op 11.06.2020 gebruikt. Laat je niet oplichten, koop geen vervoersbewijzen via Marktplaats. Overigens is het inderdaad een 60+ vervoersbewijs. Als 18-jarige kan je deze niet gebruiken.

Bekijk origineel

30 reacties

Goedenavond Abel_Groningen. Welkom bij de NS Community.

Dat kaartje is reeds op 11.06.2020 gebruikt. Laat je niet oplichten, koop geen vervoersbewijzen via Marktplaats. Overigens is het inderdaad een 60+ vervoersbewijs. Als 18-jarige kan je deze niet gebruiken.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dit is inderdaad een papieren keuzedag (kan je zien aan het nietje, het is een 'boekje’), die voornamelijk (en volgens @Thom zelfs alleen maar) verstrekt worden aan 60+’ers met een oud VDU voordeelurenabonnement. Maar bijv. asielzoekers krijgen ze soms ook.

Ik heb er ook wel eens een paar gekregen (via NS, en ben nog lang geen 60), dus in praktijk is het geen enkel probleem als iemand anders daarmee reist.

Ik zou wel oppassen met dit soort (chip)kaartjes kopen op Marktplaats, want of het ding al gebruikt is valt niet te controleren. Van een ‘senior’ zou je het kunnen vertrouwen, die persoon heeft er dan omgerekend € 3,70 + € 1,50 = € 5,20 voor betaald, dus als ze dan meer vragen dan € 10,00 (of er een heleboel in de aanbieding hebben) wordt het verdacht.

Edit: Sascha NS was me voor, en die kon dus zien dat het al gebruikt is. Rapporteer de verkoper gerust bij Marktplaats als dat inderdaad het kaartnummer is aan de rechterkant!

Heel erg bedankt voor de reacties! Duidelijk. Heeft een van jullie wellicht nog een tip hoe ik een retour kan maken vrijdag in daluren zonder €54 te betalen? (Dat is de prijs die de ns app geeft) Vind €54 wel erg duur namelijk dus als zou top zijn als het goedkoper kan. @Robert B @Sascha NS

Badge +3

Dat ligt eraan vanaf waar en waarheen je wilt. Spoordeelwinkel heeft bijv. een Dagretour + rondvaart in Maastricht voor €26.

Daarmee kan je prima van bijv. Groningen naar Eindhoven en terug. Helemaal naar Maastricht is niet verplicht, en je mist dan die rondvaart natuurlijk (tenzij dat een aparte voucher is, die kan je dan misschien weggeven aan iemand anders).

En anders is er de Holland Travel Ticket (off peak, dus reizen in daluren) voor €42, die zijn gewoon te koop uit automaten op het station, en mag je ook nog gratis met bus, tram en metro.

Amsterdam-Zuid.Vanaf Haren maar Groningen zou ook kunnen. Helaas nog niet. Studentenreisproduct voor mij vanaf 1 september geldig. Zag alleen dagje retour Groningen langskomen in de spoorwinkel. Dacht dat ik die misschien andersom zou kunnen gebruiken zeg maar, maar dat durfde ik zelf nog niet meteen aan. @Sascha NS 

Reputatie 7
Badge +3

Je zou ook even 1 maand NS Flex Dal Voordeel abonnement kunnen nemen. Dt kost €5 en dan krijgje 40% korting op treinreizen bij inchecken in de daluren. Na die ene maand gelijk wijzigen naar Flex zonder abonnement, of je moet die volgende maand weer een keer zo ver willen reizen.

Badge +3

En als je op vrijdag na 18:30 op pad gaat (en een zaterdag of zondag terug) dan heb je voor €31 een maandje Flex Weekend Vrij, dat dan een hele maand geldig is (of langer als je dat wilt).

Als je nog geen persoonlijke ov-chipkaart hebt dan is die gratis, maar wel een week levertijd, dus voor a.s. vrijdag is dat al te laat.

Met een studentenreisproduct heb je sowieso al 40% korting tot 16 augustus, dus Dal Voordeel voegt dan niets toe.

Reputatie 6
Badge +1

Met een studentenreisproduct heb je sowieso al 40% korting tot 16 augustus, dus Dal Voordeel voegt dan niets toe.

Als het om een nieuwe studie gaat die na de zomervakantie pas begint is het SRP (en stufi) pas vanaf 1 september geldig. Wanneer dit niet het eerste jaar is en je dus al je SRP hebt, reis je tijdens de zomervakantie met het weekabonnement altijd op korting en met het weekendabonnement onder dezelfde voorwaarden als normaal. 

Badge +3

Dagje Groningen maar dan andersom naar Amsterdam Zuid op een e-ticket zou ik zeker niet zomaar doen inderdaad. Wellicht dat een conducteur daar nog iets zinnigs over kan zeggen?

Vraag vooral ook even op Marktplaats de verkoper naar het kaartnummer van die Dagkaart Voordeeluren. Die 06.0000.4829.2407 is dus in ieder geval niet meer geldig, en in juni al gebruikt zoals Sascha_NS al uitgezocht heeft.

Met het ticketnummer (van de verkoper) kan je in ieder geval via NS Klantenservice nog laten controleren of het ding al gebruikt is of niet. Als ze daar aan doen, en het goedkeuren zo’n Dag Voordeeluren (wat 95% zeker een papieren keuzedag 60+ is) voor een 18-jarige. Hoe veel vroeg de verkoper er eigenlijk voor?

Vraag vooral ook even op Marktplaats de verkoper naar het kaartnummer van die Dagkaart Voordeeluren. Die 06.0000.4829.2407 is dus in ieder geval niet meer geldig, en in juni al gebruikt zoals Sascha_NS al uitgezocht heeft.

Met het ticketnummer (van de verkoper) kan je in ieder geval via NS Klantenservice nog laten controleren of het ding al gebruikt is of niet. Als ze daar aan doen… 

Ja hoor! CT-tickets zijn niet persoonsgebonden dus dit kunnen/mogen we checken.

Badge +3

Ja hoor! CT-tickets zijn niet persoonsgebonden dus dit kunnen/mogen we checken.

Hmm.. nu wordt het interessant. Mag iedereen die dan ook gebruiken?

Want is het ook te herleiden tot een bij een VDU behorende papieren keuzedag? En eventueel bij welk abonnement/persoon dat boekje hoort?

Als dat allemaal oke is, dan neem ik het niemand kwalijk die 60+ is en denkt de papieren keuzedagen maar weg te geven aan een liefhebber.

Alhoewel doorverkopen dan weer een dingetje is, maar goed dat heb ikzelf al vaker gedaan (weggeven tegen kostprijs) met ongebruikte Kruidvat/AH kaartjes/codes of zelfs codes (2× 5 stuks soms wel voor 2-1 upgrades) van NS Extra die ik gratis kon krijgen. Of een boekje Treinpakkers doorsturen naar iemand… 

NS had daar geen problemen mee verder. Want als het om een (kortings)code of chipkaartje zonder naam gaat dan is die toch maar eenmalig geldig. Wie het gebruikt doet er niet toe werd mij toen verteld.

Reputatie 7
Badge +4

Mij is, reizend met deze kaart, twee keer gevraagd het VDU ook te tonen, evenals een bejaarde vriendin. Ook vijf keer niet, dat is evenzeer waar, maar daarom mag het nog niet. Ik oog ook als een zestigplusser en dat zal bij de snelle controle meetellen. Ik vraag me af of NS deze kaarten wel per ongeluk verstrekt. Ik denk dat iemand zonder VDU en onder de zestig er dus niet mee mag reizen. Dat mensen er in de praktijk door kunnen glippen betekent nog niet dat het is toegestaan. Iemand van achttien kan dit kaartje haast niet rechtmatig bezitten en er mee reizen.

Doorverkopen op Marktplaats is formeel bemiddeling door derden, vrees ik. Sowieso niet verstandig om daar een kaartje te kopen, bedrog ligt op de loer.

Badge +3

Dat doet dus vermoeden dat het te zien is, en dat het nummer 60.0000 etc. hoort bij een keuzedag? Vandaar mijn interesse dus (nog steeds).

Reputatie 7
Badge +4

Op die van mij staat inderdaad 60.000 maar ik ben niet zeker van de betekenis daarvan.

Badge +3

Ik heb hier een 1 Dag Trein Vrij bij de hand waarvan het nummer ook begint met 60.0000, gevolgd door 4850 en nog vier cijfers. Een nummer beginnend met 60.0000 is dus niet kenmerkend voor een papieren Keuzedag.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is inderdaad interessant, Tochjo. Bij mij staat er op 60.000 4831 45xx en ik heb de laatste twee cijfers bewust weggehaald. Er staat wel nadrukkelijk Dag Voordeeluren op en ‘Geldig tot 31-12-2020’. Elk kaartje heeft een origineel nummer.

Ze zijn wel anoniem in de zin dat ze niet zichtbaar gekoppeld zijn aan de reiziger van 60 jaar of ouder. Maar als ze alleen aan deze groep worden verstrekt, kunnen ze niet door een 18 jarige worden gebruikt. Het is dus een redenering, de kaarten staan niet op naam, maar zijn wel gekoppeld aan 60 plus een een VDU.

Op de achterkant staat: Dit vervoersbewijs kan betrekking hebben op meerdere separate vervoersovereenkomsten tussen u en de betreffende vervoerders.

Ik denk niet dat men mijn nummer beginnend met 60.000 aan me gekoppeld heeft als persoon en dat dat bekend is bij NS. Maar dat is een veronderstelling

Reputatie 7
Badge +3

Zag alleen dagje retour Groningen langskomen in de spoorwinkel. Dacht dat ik die misschien andersom zou kunnen gebruiken zeg maar, maar dat durfde ik zelf nog niet meteen aan. ​​​​​​

Ik dacht dat je in zo'n geval dan twee e-tickets krijgt, die je dus ook andersom zou kunnen gebruiken. Iemand die het zeker weet?

Reputatie 7
Badge +4

Een retour is nooit andersom. Je kunt hem wel altijd als enkele reis terug in plaats van heen gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoel dat je dan dus twee enkele reizen krijgt. Volgens mij heb ik dat zelf wel 's gehad bij zo'n aanbieding. Maar ik kan me vergissen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet alleen dat de aanbieding “Dagje uit naar keuze” zowel als dagretour als 2 enkele reizen te koop was. Die 2 enkele reizen aanbieding was wel iets duurder dan de dagretour. Momenteel is die niet te koop in de Spoordeelwinkel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie het bij deze aanbieding ook nergens vermeld staan. En nu ik nog 's heel goed nadenk, kreeg ik volgens mij destijds twee enkele reizen omdat het over twee dagen verspreid was. Vermoedelijk krijg je bij deze aanbieding dus inderdaad een retour op één ticket.

De goedkoopste optie voor Abel_Groningen gaat dan worden:

• Dal Voordeel + Retour met 40% korting = € 5 + € 32,40 = € 37,40
  • Als er na 18.30 uur vertrokken wordt : Weekend Vrij = € 31,00

Maar dan moet je wel al een persoonlijke OV-chipkaart hebben. Anders wordt het een lastig verhaal als je komende vrijdag wil reizen. Dan zal het Holland Travel Ticket voor € 42 waarschijnlijk het voordeligst zijn.

@mrfreeze Dat denk ik ook inderdaad! Wordt de dag voordeel + retour. Moet er in ochtend al heen op vrijdag dus weekend vrij dan duurder. Heb al een persoonlijke ov.

Iedereen hartelijk bedankt voor alle reacties en suggesties. Had niet verwacht dat zoveel mensen in korte tijd zouden helpen. Het werkt allemaal ook erg goed hierop. Chapeau ook naar beheer en makers van deze site. Bedankt

Badge +3

De Spoordeelwinkel Dagje Uit kaartjes (bijv. naar Maastricht + rondvaart) zijn natuurlijk in principe alleen geldig voor X-M en M-X waarbij je onderweg op elk station op de route mag uitstappen.

Alleen de terugweg ‘gebruiken’ is natuurlijk prima (maar ja, hoe kom je met Groningen - Maastricht - Groningen retour in een trein van 10:00 náár Groningen terecht?) en maakt bij controle je heenweg sowieso ongeldig.

Dus alléén als je van Maastricht naar Groningen géén controle krijgt met een retourtje Maastricht mag je die dag ook gewoon nog Groningen - Maastricht doen… dat dan weer wel.

De controle wordt dus geregistreerd, niet bij poortjes en paaltjes maar wel in de trein.

Om daar automatisch 2 enkeltjes van te maken gaat niet gebeuren bij actiekaartjes zoals ‘dagje Maastricht’ vanaf elk station in NL.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen hartelijk bedankt voor alle reacties en suggesties. Had niet verwacht dat zoveel mensen in korte tijd zouden helpen.

We zijn allang blij weer 's een topic te hebben dat niet over Corona, mondkapjes of werkzaamheden gaat :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Als je aan maandje Flex Dal Voordeel neemt en je wilt 1 september op dezelfde kaart je studentenreisproduct zetten, is het wel nodig om voor 1 september Flex helemaal op te zeggen via de klantenservice. NS Flex en studentenreisproduct gaan niet goed samen.

Reageer