beantwoord

Dagen vrij reizen

• 25 oktober 2017
  • 12 reacties
  • 397 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb een OV-chipkaart nr3528 **** **** ****. Ik wil graag info over de resterende dagen vrij reizen.
Hoe kan ik dat uitvinden?
icon

Beste antwoord door Thom 25 oktober 2017, 21:07

Ik neem aan dat u de keuzedagen bedoelt? Als u Mijn NS heeft en uw kaart heeft ingebracht/ daar inbrengt, kunt u onder uw abonnement een overzicht vinden met: Keuzedagen Inzien ->

Het ziet er ongeveer zo uit:

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik neem aan dat u de keuzedagen bedoelt? Als u Mijn NS heeft en uw kaart heeft ingebracht/ daar inbrengt, kunt u onder uw abonnement een overzicht vinden met: Keuzedagen Inzien ->

Het ziet er ongeveer zo uit:

Hoe kan het nu dat keuze dagen vervallen als je niet kan reizen ik ga echt niet reizen als je dat dacht   Na Corona te hebben gehad pieker ik er voorlopig niet over   Zeker dit jaar niet meer

Reputatie 7
Badge +4

Nu niet reizen met een keuzedag  is alleen maar verstandig. Zeker in uw situatie waar u heeft ervaren wat de Viruswaanzinnigen ontkennen. Een verlies aan keuzedagen is, zeker in uw geval, niet het einde van de wereld. NS heeft wel een aantal maatregelen genomen om het leed wat te verzachten, maar keuzedagen worden niet terugbetaald. Er is elders op dit forum het een en ander over te lezen. 

In het begin van het jaar hebben we vervallen Keuzedagen gecompenseerd met couponcodes. Halverwege mei is er voor gezorgd dat alle Keuzedagen op dat moment automatisch geldig zijn tot en met 31 december 2020. We verlengen/vergoeden ongebruikte Keuzedagen niet. In bijvoorbeeld de zomerperiode was er geen negatief reisadvies. Uiteraard is het je eigen beslissing om uiteindelijk wel of niet te reizen. Keuzedagen die zijn uitgegeven vanaf 1 november hebben nu automatisch een geldigheid van 1 jaar. 

Het blijft mijn geld dat kan toch niet ongeldig verklaard worden die discussie hebben we ook al gehad met cadeau bonnen en die zijn nu ook voor altijd geldig verklaard om dat het toch geld is wat waarde houd kunnen jullie wel regels maken maar kunnen die stand houden in ?

Zoals aangegeven heb je dit jaar wel de gelegenheid gehad om te reizen, dat je er voor kiest om niet te reizen is een eigen keuze. Als daardoor jouw Keuzedagen vervallen is dat natuurlijk spijtig maar wij vergoeden deze niet. Je krijgt, om even een voorbeeld te noemen, toch ook geen abonnementsgeld terug van je TV-provider als je een maand lang geen TV zou kijken?

Daar kies ik zelf voor om niet te kijken ja reizen kan niet en moet je ook NIET WILLEN

Reputatie 7
Badge +4

De wetgeving is niet het verlengde van uw rechtsgevoel of eigenbelang. NS neemt een aantal maatregelen die niet uw ongebruikte keuzedagen compenseren, maar u wel tegemoetkomen. In maart was het opzeggen van abonnementen heel makkelijk door via een sluipweg Flex zonder abonnement te nemen. Veel abonnementen konden daardoor stop gezet worden en NS heeft gewoon alles keurig terugbetaald. Dat ging bepaald niet over een paar euro’s in de orde van een keuzedag. 

Als het abonnement geldig blijft, gebeurt dat natuurlijk niet. Als ik mijn Dalvrij in maart had laten doorlopen, was ik nu meer dan zeshonderd euro kwijt geweest. Die had ik niet teruggekregen omdat ik geen gebruik maakte van Dalvrij, domweg omdat ik dat wel had kunnen doen en wel had kunnen reizen. Reizen werd ontraden, maar niet verboden.  NS handelt binnen de wet en NS compenseerde de abonnementen, ondanks dat het juridisch een soort sluiproute was en in zekere zin oneigenlijk.

Net als u vermijd ik het reizen met de trein zo veel mogelijk, hoe graag ik het ook doe. Ik kan nu niet wandelen op lange afstandspaden, niet fietsen vanaf een station, geen musea bezoeken ondanks mijn geschiedenisachtergrond, geen sociale contacten ondehouden en niet naar een uitvaart gaan.  Corona grijpt in al onze levens in. Voor senioren met keuzedagen zijn er wel extra mogelijkheden geschapen. Niet opgezegde abonnementen worden niet gecompenseerd, ook die met keuzedagen niet. Wie weet is na de massale inenting er weer perspectief op een normale samenleving. 

Blijft toch mijn geld dat niet nietig verklaard kan worden op deze manier

Badge +3

Het is zoals het is, en Thom legt het prima uit.

Voeg ik er nog aan toe dat als je lege flessen/kratten inlevert bij een embellage/statiegeldautomaat je een bonnetje krijgt dat ook maar een beperkte tijd geldig is.

Dat is ook 'jouw geld’ maar als je het te laat inlevert heb je pech. Bij AH is dat gelukkig 3 maanden maar bij ALDI meen ik 2 weken.

Reputatie 7
Badge +3

In het begin van het jaar hebben we vervallen Keuzedagen gecompenseerd met couponcodes. Halverwege mei is er voor gezorgd dat alle Keuzedagen op dat moment automatisch geldig zijn tot en met 31 december 2020. We verlengen/vergoeden ongebruikte Keuzedagen niet. In bijvoorbeeld de zomerperiode was er geen negatief reisadvies. Uiteraard is het je eigen beslissing om uiteindelijk wel of niet te reizen. Keuzedagen die zijn uitgegeven vanaf 1 november hebben nu automatisch een geldigheid van 1 jaar. 

Ook in de zomer was voor 70+ en kwetsbaren het advies om niet met OV te reizen. Daarbij gold toen en geldt nog steeds het #mijddrukte.

Ook was het advies om Keuzedagen niet op te zeggen omdat deze eind van het jaar (4e kwartaal) niet meer nieuw aangevraagd zouden kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +4

Op dit punt is het inderdaad volledig fout gegaan. De berichtgeving was niet goed en leidde tot veel onrust. De senioren zijn veel te lang in het onzekere gelaten. Het zal wel een kwestie van prioriteit geweest zijn maar die lag in ieder geval niet bij het duidelijkheid verstrekken aan de ouderen. Had in ieder geval de goede intentie uitgesproken en uitgelegd waarom het vertraagd werd het te realiseren. 

Ik vind wel dat NS nu met een nette overgang is gekomen, maar dat zal ook ingegeven zijn door het gegeven dat men de boel gewoon niet op orde had, ook niet met de seniorenabonnementen. @Stijn NS heeft ook ondubbelzinnig aangegeven dat de seniorenabonnementen bij Flex blijven bestaan.

Voor het overige moet imho NS afzien van het voornemen geen abonnement met keuzedagen meer aan te bieden aan senioren. Durf strijdig met de tijdgeest te zijn. Voor veel ouderen zijn de keuzedagen de enige mogelijkheid te kunnen reizen. In bijna alle reacties speelt droefenis en onrechtvaardigheid door.                          

Reageer