beantwoord

Dagkaart Fiets

• 19 oktober 2018
  • 8 reacties
  • 272 Bekeken

Heb in de afgelopen periode twee keer mijn fiets mee de trein in genomen.
1 x Bilthoven/CSUtrecht/Vleuten vice versa (Routeplanner>over de weg 20 km)
1 x Bilthoven/CSUtrecht/Nijmegen vice versa.(Routeplanner>over de weg 80 km)
Ondanks het verschil in kilometers en dus ook reistijd betaal je voor beide ritten dezelfde prijs namelijk euro 6.20. Voor in dit geval Nijmegen heb ik daar niet zoveel problemen mee maar voor een ritje naar Vleuten vind ik het best wel prijzig! Is het niet beter om voor de fiets bijv. reiszones te hanteren met een maximum van euro 6.20?
icon

Beste antwoord door Thom 19 oktober 2018, 13:40

Er zijn mensen die zichzelf dan 'slim' vinden, het goedkoopste kaartje kopen, en er dan wel verder mee reizen. Ze wisten dat echt niet natuurlijk en de conducteur moet weer moeite doen uit te leggen wat deze categorie al lang weet. Uw voorstel bevordert, van uw kant ongewild, de onnodige 'discussie' en daarmee maar al te vaak de agressie. Het zou een bron zijn van nieuwe en onnodige overlast.

Je moet inmiddels in je beleid helaas rekening houden met deze parasitair ingestelde types.
Voor € 6,20 een hele dag met de trein mogen reizen, is een prachtig tarief, waar heel veel echte fietsers dankbaar gebruik van maken. De doorsneeforens op korte afstand die wil fietsen, heeft een vouwfiets, en die mag, mits ingevouwen, gratis mee. Zelfs in de spits. In die zin is er al prijsdifferentiatie.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Het is, zoals de naam al zegt een dagkaart voor geheel Nederland. Ik denk dat het niet wenselijk is om de tarieven omlaag te gooien, ivm mogelijke misbruik en omdat er anders meer fietsen mee de trein in gaan, er is maar beperkt plaats hiervoor.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn mensen die zichzelf dan 'slim' vinden, het goedkoopste kaartje kopen, en er dan wel verder mee reizen. Ze wisten dat echt niet natuurlijk en de conducteur moet weer moeite doen uit te leggen wat deze categorie al lang weet. Uw voorstel bevordert, van uw kant ongewild, de onnodige 'discussie' en daarmee maar al te vaak de agressie. Het zou een bron zijn van nieuwe en onnodige overlast.

Je moet inmiddels in je beleid helaas rekening houden met deze parasitair ingestelde types.
Voor € 6,20 een hele dag met de trein mogen reizen, is een prachtig tarief, waar heel veel echte fietsers dankbaar gebruik van maken. De doorsneeforens op korte afstand die wil fietsen, heeft een vouwfiets, en die mag, mits ingevouwen, gratis mee. Zelfs in de spits. In die zin is er al prijsdifferentiatie.
Badge +3
Ik kan me herinneren dat er ooit wel eens tariefdifferentiatie geweest is voor de fietsdagkaarten voor kortere en langere ritten. Dat maakte het allemaal erg ingewikkeld en lastig te controleren.

Fietsen meenemen is niet iets dat je dagelijks doet. Het is een extra service als je een keer je fiets wilt meenemen. Maar als je zowel het voor- als het natransport met de meegenomen fiets doet is zelf €6,20 niet overdreven duur.
Dank voor de reacties! Ze snijden hout!
Dank Mark. Jouw opmerking snijdt ook hout! Goed weekend!
Ivm reparatie wil ik de stationsfiets van mijn zoon even 1 dag mee naar huis nemen. Van Gouda naar Nieuwerkerk en een dag later weer terug. Begrijp ik het goed dat dit me dan € 12,40 kost. Dus € 4,- meer voor een fiets dan een 1e klas stoel?
Reputatie 7
Badge +4
De prijs van een dagkaart fiets is altijd dezelfde en geeft de mogelijkheid van een dag de fiets meenemen overal naar toe. Een heel gunstig tarief normaal. Een ongelukkiger situatie dan de uwe is haast niet te bedenken.
Met een gemaakte fiets is de afstand goed te doen zelfs, maar daar bent u niet mee geholpen. Er is niets aan te doen, vrees ik. Er komen ook geen fietskaarten voor een traject.

NS beschouwt het fietsvervoer als een helaas noodzakelijke service, maar is ingericht op personenvervoer. NS zal het niet stimuleren.
Reputatie 5
Ivm reparatie wil ik de stationsfiets van mijn zoon even 1 dag mee naar huis nemen. Van Gouda naar Nieuwerkerk en een dag later weer terug. Begrijp ik het goed dat dit me dan € 12,40 kost. Dus € 4,- meer voor een fiets dan een 1e klas stoel?
Dat klopt. En eerlijk gezegd vind ik het niet meer dan logisch dat een fiets duurder is dan een 1e klas stoel, hij neemt immers veel meer plek in. Op zich vind ik het voorstel van de OP wel prima om het per afstand te doen, maar dan wel gewoon een fors tarief.

Reageer