beantwoord

Dagkaart fiets met saldo betalen?

• 7 August 2014
  • 2 reacties
  • 1347 Bekeken

Je kunt met de fiets in de trein.
Hiervoor kun je een los fietskaartje uit de automaat halen, dat je contant of met PIN kunt betalen. Het fietskaartje kun je niet in- of uitchecken; wel moet je uiteraard jezelf in- en uitchecken. Werkt prima.

Het had mij echter logischer geleken om het fietskaartje op mijn chipkaart te zetten en het met het saldo daarop te betalen, maar dat gaat dus helaas niet.

De behulpzame NS-er bij wie ik hier vragen over stelde, kwam nog met een andere oplossing: als je een abonnement zou hebben (traject-abonnement en dergelijke, niet iets als Dal Vrij), dan zou het wel mogelijk zijn om het fietskaartje op je chipkaart te zetten. Maar je zou dan niet met je abonnement moeten inchecken, want dan werkte het niet (dit was op Den Haag Centraal, waar nog geen poortjes zijn). Weet iemand hier meer vanaf?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 7 August 2014, 12:01

Bekijk origineel

2 reacties

Je kunt een fietskaartje op een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart zetten (hoe?). Of daar een abonnement op staat, maakt niet uit. In geen geval kan het fietskaartje met het saldo op de OV-chipkaart afgerekend worden. Als je zelf met diezelfde OV-chipkaart reist, kun je er daarna gewoon mee in- en uitchecken. Als je zelf gebruik maakt van een ander vervoerbewijs (actiedagkaartje/e-ticket/etc.) moet de OV-chipkaart waarop de dagkaart fiets staat niet ingecheckt worden.
Het antwoord van Pe_pe is correct. Een Dagkaart fiets is verkrijgbaar als eenmalige chipkaart, maar kan ook geladen worden op een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart. Je rekent het product direct af bij de kaartautomaat, waarna de Dagkaart fiets op je OV-chipkaart komt te staan.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Reageer