beantwoord

Dagkaart kopen met OV-chipkaart

• 6 mei 2014
  • 5 reacties
  • 2276 Bekeken

Hallo,
Ik reis niet zo heel vaak met de trein, maar wil morgen een normale NS-dagkaart kopen. Mijn vraag was hoe dit precies in z'n werk gaat. Moet je deze dagkaarten online kopen of gaat dit via de kaartautomaat? Ook vroeg ik mij af hoe je zo'n product op je OV-chipkaart kan zetten, aangezien ik dit nog nooit heb gedaan.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

EDIT: Nog een andere vraag, als ik een normale NS-dagkaart koop (dus NIET van een actie), kan iemand anders die een Spoordeelweken Meereiskaart heeft met mij meereizen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 6 mei 2014, 13:54

Hallo Etienne,

In dat geval kun je inderdaad het beste een NS dagkaart aanschaffen. De enige mogelijkheid is inderdaad om die op een OV-chipkaart te laden. In papieren vorm worden zij niet meer geleverd.

Dan nu een korte handleiding: :)

Bij de NS kaartautomaat op het station houd je jouw OV-chipkaart rechtsonder voor de kaartlezer

Je zult zien dat het scherm van de automaat dan verandert; je krijgt links een hele rij blauwe knoppen te zien.

Je kiest dan voor de onderste knop: Laden overige producten. (gewoon even met je vinger aanraken, net als bij een tablet of smartphone).

Je krijgt dan weer een nieuw scherm te zien, met een hele rits aan keuzemogelijkheden. Eén van die mogelijkheden is "dagkaart" - dat staat ongeveer in het midden van het scherm. Gewoon weer even kiezen.

Vervolgens krijg je de keus of je eerst of tweede klas wilt reizen. Eigenlijk gewoon stap voor stap die mogelijkheden volgen en de juiste kiezen.
Tenslotte krijg je de mogelijkheid om te betalen, waarbij je kunt aangeven hoe (pin, contant, e.d.)
Als je voor betaling met de bankpas (pin) kiest, moet je rechtsboven in een beschermde gleuf jouw bankpas stoppen en daaronder (uiteraard) je pincode intoetsen.

Eigenlijk wijst alles zichzelf; je krijgt steeds de nodige instructies op het scherm te zien.

De laatste instructie is dat je je OV-chipkaart weer voor die kaartlezer rechtsonder moet houden.
Het scherm begint dan fiks te knipperen (niet van schrikken) tijdens het opladen van de dagkaart op je OV-chipkaart.
En als die oplaad procedure is afgerond, krijg je pook daar weer een melding over op het scherm, dat de dagkaart op je OV-chipkaart is geladen.
Desgewenst kun je ook nog een kassabonnetje uit de automaat laten toveren door daar het bewuste knopje op het scherm aan te raken.

Dan is het voor jou alleen nog een kwestie van inchecken en voor je reisgeno(o)t(e) een kwestie van het meereiskaartje even af te stempelen in de stempelautomaat om ook dat geldig te maken.

En dan lekker van Maastricht via Goes naar Amsterdam etc.

Hopelijk is de gang van zaken je nu duidelijk geworden.
Gewoon stap voor stap kijken en lezen wat er op het scherm staat, niet overhaast te werk gaan, maar gewoon rustig aan telkens de juiste keuze maken.

Goeie reis.

Hans

Bekijk origineel

5 reacties

Hallo Etienne,

Bedoel je echt een dagkaart waarop je de hele dag door het hele lang kunt reizen, of bedoel je eigenlijk een dagretour waarop je van jouw woonplaats (vertrekstation) naar een andere plaats reist en weer terug.
Zo'n dagkaart kost n.l, €50,80 en dat zou je een beetje duur worden als je alleen maar van bijvoorbeeld Rotterdam naar Utrecht wilt reizen.
Maar wil je van Maastricht naar Den Helder (bijvoorbeeld), dan kan een dagkaart weer voordeliger zijn.

Laat dus nog even weten wat precies jouw bedoeling is, zodat we je ook niet onbedoeld een onjuist advies geven.

EDIT: Een dagkaart van NS is een gewoon normaal vervoerbewijs; iemand met een meereiskaartje van de Spoordeelweken actie kan dan gewoon met je meereizen.

Ik wil meerdere trajecten afleggen morgen, zoals bijv. Maastricht-Goes en Goes-Amsterdam. Hiervoor wil ik dus een normale NS-dagkaart aanschaffen en heb net begrepen dat ik dit op mijn OV-chipkaart moet laden. Mijn vraag was dus, hoe ik zo een product op mijn OV-Chipkaart kan kopen en dan laden.
Overigens is mijn tweede vraag reeds beantwoord via Twitter, aangezien ik geen Actie-dagkaart wil aanschaffen kan de desbetreffende persoon met mij meereizen, toch?
Hallo Etienne,

In dat geval kun je inderdaad het beste een NS dagkaart aanschaffen. De enige mogelijkheid is inderdaad om die op een OV-chipkaart te laden. In papieren vorm worden zij niet meer geleverd.

Dan nu een korte handleiding: :)

Bij de NS kaartautomaat op het station houd je jouw OV-chipkaart rechtsonder voor de kaartlezer

Je zult zien dat het scherm van de automaat dan verandert; je krijgt links een hele rij blauwe knoppen te zien.

Je kiest dan voor de onderste knop: Laden overige producten. (gewoon even met je vinger aanraken, net als bij een tablet of smartphone).

Je krijgt dan weer een nieuw scherm te zien, met een hele rits aan keuzemogelijkheden. Eén van die mogelijkheden is "dagkaart" - dat staat ongeveer in het midden van het scherm. Gewoon weer even kiezen.

Vervolgens krijg je de keus of je eerst of tweede klas wilt reizen. Eigenlijk gewoon stap voor stap die mogelijkheden volgen en de juiste kiezen.
Tenslotte krijg je de mogelijkheid om te betalen, waarbij je kunt aangeven hoe (pin, contant, e.d.)
Als je voor betaling met de bankpas (pin) kiest, moet je rechtsboven in een beschermde gleuf jouw bankpas stoppen en daaronder (uiteraard) je pincode intoetsen.

Eigenlijk wijst alles zichzelf; je krijgt steeds de nodige instructies op het scherm te zien.

De laatste instructie is dat je je OV-chipkaart weer voor die kaartlezer rechtsonder moet houden.
Het scherm begint dan fiks te knipperen (niet van schrikken) tijdens het opladen van de dagkaart op je OV-chipkaart.
En als die oplaad procedure is afgerond, krijg je pook daar weer een melding over op het scherm, dat de dagkaart op je OV-chipkaart is geladen.
Desgewenst kun je ook nog een kassabonnetje uit de automaat laten toveren door daar het bewuste knopje op het scherm aan te raken.

Dan is het voor jou alleen nog een kwestie van inchecken en voor je reisgeno(o)t(e) een kwestie van het meereiskaartje even af te stempelen in de stempelautomaat om ook dat geldig te maken.

En dan lekker van Maastricht via Goes naar Amsterdam etc.

Hopelijk is de gang van zaken je nu duidelijk geworden.
Gewoon stap voor stap kijken en lezen wat er op het scherm staat, niet overhaast te werk gaan, maar gewoon rustig aan telkens de juiste keuze maken.

Goeie reis.

Hans

Beste EtienneM, Welkom op het NS Service Forum! Het antwoord van Hans is juist. Ben je zo voldoende geïnformeerd? Of heb je nog specifieke, andere vragen? Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten. Kan ik nog iets voor je doen?
Mijn vraag is prima beantwoordt door Hans. Ik heb verder geen vragen, toch bedankt!

Reageer