beantwoord

Dagkaart morgen ook geldig?

• 25 July 2015
  • 6 reacties
  • 272 Bekeken

Mijn man heeft een dagkaart. Door de stormvertagingen kan hij vandaag niet terugkomen, retour dus. . Mag hij zijn dagkaart voor vandaag ook morgen gebruiken i.v.m. de weersomstandigheden?
icon

Beste antwoord door Inge NS 26 July 2015, 14:48

Welkom op het forum Helenemaria!

Het is inderdaad niet mogelijk om met een dagkaart die gisteren geldig was vandaag te reizen. Als je man door de zomerstorm gisteren niet meer heeft kunnen reizen, dan wil ik hem aanraden om de dagkaart en het vervoerbewijs dat hij vandaag heeft gebruikt (indien van toepassing) vergezeld van een begeleidend schrijven naar ons op te sturen. Bij grote verstoringen in de dienstregeling zoals gisteren het geval was, zijn wij erg coulant. Ik ga er daarom vanuit dat een vergoeding mogelijk is als het gisteravond niet meer mogelijk voor hem was om thuis te komen. Je man kan het verzoek richten aan: NS Klantenservice Postbus 2372 3500GJ te Utrecht.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

6 reacties

Kan de NS niet voor vervangend vervoer zorgen?
Reputatie 7
Badge +4
Helaas, dat mag niet. U mag reizen op de dag die vermeld staat. Het is mogelijk dat er sprake is van coulance maar daar zal eerst binnen NS overeenstemming over moeten zijn. Als u meer dan een uur vertraging had, kunt u mogelijk de prijs van uw reis terugkrijgen. Uw echtgenoot mag er echter zeker morgen niet mee reizen. Dat levert uw man een boete op, vrees ik.

Overigens lossen de vertragingen/versperringen zich al ten dele op. Amsterdam-Lelystad is de rest van de avond wel gestremd. Almelo-Deventer tot half elf. Er zijn nog wel flink wat vertragingen.

http://www.ns.nl/calamiteiten/actualiteiten/weersomstandigheden-zaterdag-25-augustus.html

Het is overigens 25 juli 😉
Ik had verwacht dat reizigers, die door vertraging of uitval van de laatste trein op een station stranden, door de NS naar huis gebracht zouden worden.
Welkom op het forum Helenemaria!

Het is inderdaad niet mogelijk om met een dagkaart die gisteren geldig was vandaag te reizen. Als je man door de zomerstorm gisteren niet meer heeft kunnen reizen, dan wil ik hem aanraden om de dagkaart en het vervoerbewijs dat hij vandaag heeft gebruikt (indien van toepassing) vergezeld van een begeleidend schrijven naar ons op te sturen. Bij grote verstoringen in de dienstregeling zoals gisteren het geval was, zijn wij erg coulant. Ik ga er daarom vanuit dat een vergoeding mogelijk is als het gisteravond niet meer mogelijk voor hem was om thuis te komen. Je man kan het verzoek richten aan: NS Klantenservice Postbus 2372 3500GJ te Utrecht.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Reputatie 6
Was de verwachte vertraging van uw man 60 minuten of meer? Dan treedt artikel 16 van Europese verordening Nr.1371/2007 in werking en is er geen sprake van coulance maar van een wettelijke verplichting tot restitutie van het vervoerbewijs of het aanbieden van een vervangende reismogelijkheid op een door uw man gewenst tijdstip:

"Artikel 16
Terugbetaling of vervoer langs een andere route
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij
aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst
meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger
onmiddellijk de keuze tussen:
a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoer-
bewijs, onder de voorwaarden waarop het is betaald, voor de
niet gemaakte gedeelten van hun reis en voor de reeds
gemaakte gedeelten indien de reis niet langer aan enige
bedoeling beantwoordt in verband met het oorspronkelijke
reisplan van de reiziger, samen met, voor zover relevant, een
retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid.
De terugbetaling geschiedt onder dezelfde voorwaarden
als de betaling van schadevergoeding bedoeld in
artikel 17; of
b) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een
andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden,
naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of
c) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een
andere route, onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden, naar
de eindbestemming op een latere datum wanneer het de rei-
ziger schikt."

Laat U zich dus vooral niet om de tuin leiden door de ruime toepassing van het begrip 'coulance' in deze.
Bedankt, hij gaat zijn geld terugvragen.

Reageer