beantwoord

dagkaart na 9.00!?!


Ai, net een jongerendagkaart voor m’n dochter gekocht; blijkt ze er voor 9.00 niet mee te kunnen inchecken. Nu maar ‘gewoon’ ingecheckt. Kan ik m’n geld terugkrijgen?

icon

Beste antwoord door Tochjo 26 April 2022, 08:24

Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3

In principe is het niet mogelijk uw geld terug te krijgen, omdat NS niet kan controleren of er niet toch later op de dag met dit ticket gereisd gaat worden. Zou u uw geld terug kunnen krijgen, dan zou uw dochter gratis kunnen reizen.

U zou hoogstens nog rechtstreeks contact kunnen opnemen met de klantenservice om te zien of men uit coulance bereid is u tegemoet te komen, maar ik zou daar niet te veel van verwachten.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Ik begin steeds beter te begrijpen waarom de andere vervoerders dit product links laten liggen. Het levert niks op en mensen willen er dan ook nog mee in de spits gaan reizen. 

Reputatie 7
Badge +1

Uw dochter had gewoon vanaf 08.55 uur kunnen inchecken. Hoe laat wilde uw dochter de trein nemen?

 

Reputatie 7
Badge +3

‘Onbeperkt reizen in de daluren….’ is het eerste wat ik lees als ik een jongerendagkaart in de app wil kopen.

Uit de vraag of geld terug gegeven kan worden, begrijp ik dat ook de voorwaarden mbt e-tickets niet zijn gelezen, voordat deze zijn aangevinkt als akkoord.

Met een jongerdagkaart mag je tijdens de spitsuren (6.30-9 uur en 16-18.30 uur) niet in de trein zijn. Je kunt dan ook niet inchecken.

Volgens de voorwaarden e-tickets is restitutie of wijziging na aankoop niet mogelijk. Mocht de kaart nog niet gedownload of in de app gezet zijn dan zou je nog contact kunnen opnemen met de klantenservice.

Ik snap dit product dus echt niet. Je had voor jongeren tot 18 jaar ook een Flex Dal Korting abonnement voor bijv. €1 per maand kunnen verkopen. Past gewoon in het bestaande assortiment, veel simpeler, geen gezeur met niet ontvangen etickets en geen misverstanden over de geldigheid.

Reputatie 7

‘Onbeperkt reizen in de daluren….’ is het eerste wat ik lees als ik een jongerendagkaart in de app wil kopen.

Met een jongerdagkaart mag je tijdens de spitsuren (6.30-9 uur en 16-18.30 uur) niet in de trein zijn. Je kunt dan ook niet inchecken.

Duidelijker kan het niet zijn inderdaad. Maar mensen lezen blijkbaar niet verder, maar gaan af op het woord waar mee geadverteerd wordt: JongerenDAGkaart. Wat letterlijk betekent: een kaart die een complete dag geldig is. Wat het natuurlijk niet is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap dit product dus echt niet. Je had voor jongeren tot 18 jaar ook een Flex Dal Korting abonnement voor bijv. €1 per maand kunnen verkopen. Past gewoon in het bestaande assortiment, veel simpeler, geen gezeur met niet ontvangen etickets en geen misverstanden geldigheid.

Dan gaat er wel gezeurd worden over inchecktijd. Een mens toch wat te zeuren hebben, ook al gaat om het juist toepassen van voorwaarden die niet gelezen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Mensen moeten gewoon eerst lezen en dan pas kopen, en niet andersom. 

 

Dan gaat er wel gezeurd worden over inchecktijd. Een mens toch wat te zeuren hebben, ook al gaat om het juist toepassen van voorwaarden die niet gelezen zijn.

Maar dan regelt het incheckpaaltje dat en krijg je geen gezeur in de trein.

Badge +3

Maar dan regelt het incheckpaaltje dat en krijg je geen gezeur in de trein.

Dan moeten alle incheckpaaltjes eerst voorzien worden van een barcode lezer, en die ‘incheck’ dus registreren zodat die ook zichtbaar is voor conducteurs.

Maar een e-ticket is in feite een reeds betaald (dus onder voorwaarden geldig) vervoerbewijs. Als je zonder ‘incheck’ in de trein zou stappen zou je daar weer discussies over krijgen (je hebt weliswaar betaald maar geen ‘digitaal stempeltje’ gehaald bij een paaltje).

Bij stations met poortjes kan je inderdaad de toegang weigeren als je buiten de spits het station binnen wilt, dat gebeurde ook al met e-ticket actiekaartjes van Kruidvat e.d.

Reputatie 7
Badge +3

Dan moeten alle incheckpaaltjes eerst voorzien worden van een barcode lezer, en die ‘incheck’ dus registreren zodat die ook zichtbaar is voor conducteurs.

Nee, dit ging over een kortingsabonnement op een OV-chipkaart.

Badge +3

Nee, dit ging over een kortingsabonnement op een OV-chipkaart.

Oh, dat was me ontgaan. Maar als je (bijna) gratis Dal Voordeel voor jongeren bedoelt kost ze dat wel € 7,50 voor een persoonlijke ov-chipkaart (of 10 euro inschrijfkosten waarbij de kaart gratis is) en dan kost een retourtje Eindhoven - Utrecht alsnog € 19,20.

Ik vind het prima, gratis Dal Voordeel voor jongeren, of Weekend Vrij voor 15 euro zoals eerder aangekondigd maar nooit gekomen.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dit ging over een kortingsabonnement op een OV-chipkaart.

Oh, dat was me ontgaan. Maar als je (bijna) gratis Dal Voordeel voor jongeren bedoelt kost ze dat wel € 7,50 voor een persoonlijke ov-chipkaart (of 10 euro inschrijfkosten waarbij de kaart gratis is) en dan kost een retourtje Eindhoven - Utrecht alsnog € 19,20.

Ik vind het prima, gratis Dal Voordeel voor jongeren, of Weekend Vrij voor 15 euro zoals eerder aangekondigd.

Gratis Dal voordeel krijgen ze al voor een jaar na SRP. Kinderen kunnen al tot 12 jaar gratis met ouders reizen of goedkoop met railrunner. Voor niets gaat dd zon op. Het geld moet ergens vandaan komen dus met gratis Dal voordeel voor jongeren gaan anderen meer betalen.

Badge +3

Gratis Dal voordeel krijgen ze al voor een jaar na SRP. Kinderen kunnen al tot 12 jaar gratis met ouders reizen of goedkoop met railrunner. Voor niets gaat dd zon op. Het geld moet ergens vandaan komen dus met gratis Dal voordeel voor jongeren gaan anderen meer betalen.

Als Dal Voordeel gratis zou zijn voor Jongeren (12 t/m 18 jaar) betalen ze nog altijd 60% voor hun treinreizen. Dat bedoelde ik, goed plan eigenlijk.😎

Voor € 7,60 in de daluren dat ene dagje met NS heel het land door kunnen is natuurlijk beter, maar ja er zijn dan wel beperkingen voor die prijs (zoals niet 1e klas of in de spits of met Arriva/Blauwnet kunnen reizen, haha).

Een SRP (studentenreisproduct) kan je pas krijgen vanaf een voltijd mbo opleiding, en dat is een lening (haal eerst je diploma maar, daarna wordt het pas een gift).

Geen diploma behaald of afgestudeerd? Dan kost elke maand dat je een SRP gehad hebt je ca.100 euro (als lening/studieschuld dus).

Maar dan regelt het incheckpaaltje dat en krijg je geen gezeur in de trein.

Dan moeten alle incheckpaaltjes eerst voorzien worden van een barcode lezer, en die ‘incheck’ dus registreren zodat die ook zichtbaar is voor conducteurs.

Nee, want in mijn voorstel gaat het via een OV-chipkaart en niet via een eticket.

Nee, dit ging over een kortingsabonnement op een OV-chipkaart.

Oh, dat was me ontgaan. Maar als je (bijna) gratis Dal Voordeel voor jongeren bedoelt kost ze dat wel € 7,50 voor een persoonlijke ov-chipkaart (of 10 euro inschrijfkosten waarbij de kaart gratis is) en dan kost een retourtje Eindhoven - Utrecht alsnog € 19,20.

Ik vind het prima, gratis Dal Voordeel voor jongeren, of Weekend Vrij voor 15 euro zoals eerder aangekondigd.

Gratis Dal voordeel krijgen ze al voor een jaar na SRP. Kinderen kunnen al tot 12 jaar gratis met ouders reizen of goedkoop met railrunner. Voor niets gaat dd zon op. Het geld moet ergens vandaan komen dus met gratis Dal voordeel voor jongeren gaan anderen meer betalen.

Het huidige jongerenticket levert NS minder op dan een gratis Dal Voordeel.

Badge +3

Via Twitter weer eentje: https://twitter.com/Jandevries2005/status/1520117970919473154

Maar dit is een DAGkaart en het is voor jongeren vanaf 12. Waarom zou je het reizen met of door jongeren überhaupt moeilijker willen maken? En al helemaal in schoolvakanties?

Nee, het is geen DAGkaart 🤣

Badge +3

Ik heb de Twitter discussie hier maar afgekapt.. https://twitter.com/Jandevries2005/status/1520132487174885377

NS maakt het dus allemaal ‘moeilijker’ voor jongeren dus, en een ‘oorlog’ werd er ook nog bij betrokken. 🙄 Godwin’s Law… 

Nou ja eerst die 1e klas ‘oorlog’ dan maar, voor iemand die wie weet dat die daar recht op heeft (netjes voor betaald) en diegenen die denken datzelfde recht te hebben om daar maar neer te ploffen wegens ‘druk en/of toch geen controle’?

Wat stelt de 1e klas dan nog voor? Oke het is een vakantieperiode… voor sommigen.

Reputatie 7

Via Twitter weer eentje: https://twitter.com/Jandevries2005/status/1520117970919473154

Maar dit is een DAGkaart en het is voor jongeren vanaf 12. Waarom zou je het reizen met of door jongeren überhaupt moeilijker willen maken? En al helemaal in schoolvakanties?

Nee, het is geen DAGkaart 🤣

Wat een discussie…. Gelukkig zijn er (logischerwijs) beperkingen voor dit kaartje. Voor 7.60 euro wil iedereen wel de hele dag, inclusief de spitsuren, met NS door Nederland reizen, ik zou niet weten waarom jongeren hiervoor speciale rechten zouden moeten hebben. Dat het kaartje bestaat vind ik eigenlijk al best bijzonder. Kan me voorstellen dat andere vervoerders hieraan niet beginnen. De naam zou anders moeten, dat geeft direct een betere verwachting. Hoewel er dan nog mensen zullen zijn die niet lezen of het niet (willen) begrijpen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg opeens heel erg veel zin om die Jan eens heel hard door elkaar te schudden en heel hard in zijn oor te tetteren dat jongeren blij moet moeten zijn dat ze afgezien van 2 periodes van 2,5 uur de hele dag kunnen reizen zover en zoveel ze maar willen voor een schijntje en dat als ze dat niet willen dat niemand ze verplicht om een Jongeren Dagkaart te kopen. En zoals al eerder in een ander topic ben ik alleen met hem eens dat het geen Dagkaart zou moeten heten maar een Dagkaart Dal. 

Ik moet ook aan een oud spreekwoord denken “wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd”. Of “voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten”. Maar ja, die jongeren weten niet meer wat een dubbeltje is. (oh jee, wat voel ik me nu oud 😄). 

Reageer