beantwoord

Dagkaart ticket code niet leesbaar

  • 20 december 2019
  • 6 reacties
  • 145 Bekeken

Hi,

Ik heb wen AH dagkaart gekocht en wilde Met inchecken, maar de code is niet leesbaar, noch op de NS app, noch geprint, noch via mobiel pdf.

Nu dat ik mijn dagkaart 'verzilverd heb, maar niet kon inchecken (en alternatief alsnog mijn iv chipkaart moest gebruiken), wil nu graag mijn geld voor de dagkaart terug. Hoe kan ik dat bewerkstelligen?

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Momo 20 december 2019, 17:46

Heeft u geprobeerd in te checken bij een poortje of bij een paaltje? Met een e-ticket is inchecken niet mogelijk aangezien dat alleen kan met kaartje waar een chip in zit en een e-ticket heeft geen chip.  Met de QR code van een e-ticket zijn alleen gesloten poortjes te openen, dit is niet hetzelfde als inchecken. Ook zijn niet alle poortjes geschikt voor deze QR codes, alleen degene die voorzien van het symbool “scan ticket” en op de plek waar je de kaart/code aanbied voorzien zijn van een rond glazen venstertje.

Gaat alsnog het speciale poortje niet open met een e-ticket (kan doordat code niet duidelijk is of krassen op het glaasje) dan kunt u altijd gebruik maken van de info knop op de servicezuil om te vragen het poortje voor u open te maken. Of wanneer u bij het naar binnen gaan van het station wel uw ov-chipkaart gebruikt om in te checken, direct weer aan de andere kant uit te checken, dan wordt de incheck geannuleerd en wordt er niets berekend.

Wat betreft geld terug, hiervoor kunt u contact opnemen met de klantenservice, dit kan telefonisch, via Twitter, Facebook of chat. Wellicht is het dan ook beter om het bedrag van uw ov-chipkaart terug te vragen, mogelijk is dit een hoger bedrag omdat het geen actiekaartje is.

Bekijk origineel

6 reacties

Een e-ticket hoeft u niet in te checken. U gebruikt de code om op stations poortjes te openen. Ik gok dat u wilde inchecken bij een paaltje? 

Ik zou even contact opnemen met de klantenservice om het geld van de reis van uw ov terug te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Heeft u geprobeerd in te checken bij een poortje of bij een paaltje? Met een e-ticket is inchecken niet mogelijk aangezien dat alleen kan met kaartje waar een chip in zit en een e-ticket heeft geen chip.  Met de QR code van een e-ticket zijn alleen gesloten poortjes te openen, dit is niet hetzelfde als inchecken. Ook zijn niet alle poortjes geschikt voor deze QR codes, alleen degene die voorzien van het symbool “scan ticket” en op de plek waar je de kaart/code aanbied voorzien zijn van een rond glazen venstertje.

Gaat alsnog het speciale poortje niet open met een e-ticket (kan doordat code niet duidelijk is of krassen op het glaasje) dan kunt u altijd gebruik maken van de info knop op de servicezuil om te vragen het poortje voor u open te maken. Of wanneer u bij het naar binnen gaan van het station wel uw ov-chipkaart gebruikt om in te checken, direct weer aan de andere kant uit te checken, dan wordt de incheck geannuleerd en wordt er niets berekend.

Wat betreft geld terug, hiervoor kunt u contact opnemen met de klantenservice, dit kan telefonisch, via Twitter, Facebook of chat. Wellicht is het dan ook beter om het bedrag van uw ov-chipkaart terug te vragen, mogelijk is dit een hoger bedrag omdat het geen actiekaartje is.

Reputatie 5

Ik verbaas me erover dat ik nog steeds mensen zie hannessen met hun e-tickets bij de paaltjes!

“Hee hij doet het niet, ik kan niet inchecken!” 

Reputatie 5
Badge

Dat zijn mensen die vrijwel nooit per trein gaan, dus ook geen chipkaart hebben en bij wie wel het idee is blijven hangen wegens alweer verkeerde info destijds van NS dat inchecken echt verplicht is en anders tot hoge boetes leidt. ff doordenken is veel mensen niet gegeven, en in het algemeen heeft alle OV en al die enorm ingewikkelde procedures er rondomheen de gemiddelde niet zo vaak ermee reizende NLer een gevoel van ´he vervelend´ en dan moe ik ook nog een soort cursus volgen voordat ik mee kan. Zelfs de deskundige niet-NS specialisten op dit forum hebben het geregeld mis of hebben een door NS niet gecommuniceerde zoveelste wijziging niet door. Ik heb ooit ook eens iemand met zń smartfone tijdenlang langs een paaltje zien bewegen in de hoop er blijkbaar iets op te krijgen.

Zelf verbaas ik me meer over onkunde bij studenten en zomaar basisvragen hier rondslingeren, dan verwacht ik meer een kijk eerst zelf eens, je studeert niet voor niks.

Hallo Dagkaartvrager, welkom op de NS Community. 

 

Zoals aangegeven is het inderdaad niet nodig (mogelijk) om met een e-ticket in te checken en kan je er alleen poortjes mee openen. Jammer dat dit niet duidelijk was en je nu extra kosten hebt gemaakt. Via onze klantenservice zou je inderdaad je verzoek voor restitutie kunnen doen.

Reputatie 7
Badge +4

Als u een persoonlijke chipkaart heeft gebruikt, zou Klantenservice u tegemoet kunnen komen. Heeft u een anonieme kaart gebruikt, dan uiteraard niet.

 

De afdruk van een mobiel is zo goed, dat ik vermoed dat u uw ticket niet heeft aangeboden aan een paaltje met ‘Scan ticke’.

Reageer