beantwoord

Dagretour Maastricht, tussenstop in Utrecht?

• 22 oktober 2014
  • 18 reacties
  • 2592 Bekeken

Hallo,
ik heb in de spoordeelwinkel een dagretour naar Maastricht gekocht. Het gaat om het traject tussen Rotterdam Centraal - Maastricht. Kan ik nu een tussenstop maken in Utrecht? En moet ik dan met het e-ticket opnieuw in- en uitchecken?
icon

Beste antwoord door Thom 22 oktober 2014, 13:10

Met een e-ticket hoef u niet in- of uit te checken: het kan niet eens. Verwart u het openen van de poortjes niet met inchecken. U kunt in Utrecht rustig een tussenstop maken. De normale route is overigens via Breda maar het mag nu wel via Utrecht ivm werkzaamheden.
Bekijk origineel

18 reacties

Ja, Utrecht ligt (momenteel, vanwege werkzaamheden bij Breda) op de route van Rotterdam Centraal naar Maastricht. Je kunt er met een e-ticket probleemloos een tussenstop maken. Op aanstaande vrijdag en daarna mag dat niet meer, omdat dan de werkzaamheden rondom Breda zijn afgelopen en Utrecht niet meer op de reisroute ligt.

Met een e-ticket kun je niet in- en uitchecken. Dus dat is sowieso niet nodig.
Reputatie 7
Badge +4
Met een e-ticket hoef u niet in- of uit te checken: het kan niet eens. Verwart u het openen van de poortjes niet met inchecken. U kunt in Utrecht rustig een tussenstop maken. De normale route is overigens via Breda maar het mag nu wel via Utrecht ivm werkzaamheden.
Op de nieuwe e-tickets staat een barcode die je moet laten scannen bij een poortje toch? Moet ik dit dan ook op station Utrecht doen als ik in- en uitstap of alleen op Rotterdam en Maastricht?
Reputatie 7
Badge +4
De barcode is alleen om een poortje te openen in het geval dat ze gesloten zijn. Zijn ze open dan loopt u gewoon door.
Nee, de code hoef je niet te scannen. Je hoeft hem alleen te gebruiken als je een gesloten poortje tegenkomt. Dat zal op Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en in Maastricht niet gebeuren.
Helemaal duidelijk! Dankjullie!
Dus, voor de duidelijkheid, als je aanstaande vrijdag of daarna via Utrecht wenst te reizen, dan kan het niet met het ticket dat jij gekocht hebt.
Welkom op het Serviceforum Irene Baar. Ik zie dat de andere forummers je inmiddels op weg geholpen hebben. Je topic heb ik verplaatst naar 'overige producten'.
Ook wij willen naar Maastricht met een voordeelwinkel kaartje. Onduidelijk is wat gezien wordt als toegestane reisroute. Van Arnhem naar Maastricht loopt via Nijmegen en Roermond. Bijna even snel maar veel makkelijker reist men via Utrecht naar Maastriicht. Hoe weet ik of dat een toegestane reisroute is?
Reputatie 7
Badge +4
Dat is vrij eenvoudig: als de reisplanner een route aangeeft, dan is dat een toegestane route en zit u altijd goed. Ik zie Arnhem- Den Bosch-Sittard- Maastricht en ook Arnhem-Nijmegen-Roermond-Maastricht.
Maar via Utrecht? Ook dat staat wel eens in de reisplanner, als er een ICE rijdt van Arnhem naar Utrecht.
Ook via den Bosch blijf je overstappen, via Utrecht kun je de overstaptijd gewoon blijven zitten.
Reputatie 4
Badge
Hoezo blijf je via Den Bosch overstappen? Als je liever 1 in plaats van 2 keer overstapt kun je ook in Den Bosch een kwartiertje langer op een bankje gaan zitten en in de directe trein naar Maastricht stappen.
Ik ben er al uit!
Of ik nu een kaartje Arnhem-Maastricht via Utrecht koop of een kaartje Arnhem-Maastricht via Nijmegen Roermond, dat maakt niet uit. De prijs met NS is in beide gevallen €23,80
Dan kies ik voor lekker blijven zitten!:)
Reputatie 4
Badge
Via kaartjes bestaan toch helemaal niet meer? Je wordt geacht om bij een enkele reis of retour alleen door de reisplanner geadviseerde routes te gebruiken waarbij gebruik van de via optie in de reisplanner is verboden. Het type advies en de overstaptijd mag wel veranderd worden.
Ik denk dat JanTof bedoeld dat hij nu vrije keuze in de reis heeft, want je kan er nog steeds voor kiezen om Arnhem-Maastricht te reizen met alleen NS. Dat is een tijdje geleden geintroduceerd en op die kaartjes staat vaak een via station aangegeven, zodat het bij controle direct duidelijk is dat de reiziger op het juiste traject zit. De vrije routekeuze is altijd de duurste optie.
Reputatie 4
Badge
JanTof heeft het erover dat hij een spoordeelwinkelkaartje gebruikt. Daar kun je geen routekeuze doen en heb je automatisch vrije route keuze omdat die retourtjes bij alle vervoerders geldig zijn. Mocht hij een regulier kaartje kopen is die keuze er wel omdat reizen met Veolia enkele euro's goedkoper is en dan komt elk deeltraject los op het kaartje te staan met ervoor een accolade en de gekozen vervoerder (al is die vervoerdervermelding sinds de eenmalige chipkaart geloof ik standaard). Maar zowel de NS als de Veolia route lopen niet via Utrecht maar steeds via Nijmegen. De enkele overstap via Utrecht komt zelfs niet naar voren wanneer je een reisadvies met minste overstappen opvraagt. De enkele overstap in Den Bosch (die wel toegestaan is, maar extra reistijd oplevert) komt gek genoeg ook niet naar voren.

Ik vraag me eigenlijk af waarom de reisplanner de optie 'alleen NS treinen' niet heeft want mijn Vaste Klant dagkaarten van enkele weken terug waren alleen geldig in NS treinen.
Tenzij je een vertrektijd kiest waar in de ICE naar Amsterdam is opgenomen. Dan geeft de routeplanner de mogelijkheid om die te kiezen en in Utrecht over te stappen op de Intercity naar Maastricht.
In tijd ben je wat langer onderweg en in geld iets duurder uit vanwege de toeslag ICE, dat klopt, maar slechts een overstap en geen boemeltreinen die je elk station laten bekijken zijn ook wat waard!
Reputatie 4
Badge
Sorry, ik had de hogesnelheidstreinen nog uitgevinkt staan.

Reageer