beantwoord

Dal voordeel

• 9 oktober 2020
  • 3 reacties
  • 186 Bekeken

Beste

Vandaag ben ik mijn reis gestart om 08.03u naar Amsterdam zuid waar ik moest overstappen om uiteindelijk bij Bijlmer arena te arriveren op eindbestemming.

Nu weet ik dat mijn eerste reis buiten mijn dalvoordeel valt en ik dus vol tarief moet betalen. Daarom heb ik bewust bij Amsterdam zuid uitgecheckt en gewacht tot 09.00u met inchecken zodat ik het laatste stukje op mijn dal voordeel kon reizen.

Gek genoeg moest ik wederom vol tarief betalen en heb ik dus ipv geld bespaard onnodig hogere kosten gemaakt. 

Zouden jullie hier naar kunnen kijken en het geld wat teveel nu is afgeschreven kunnen terugzetten op mijn pas?

Verneem heel graag van jullie. 

Mvg

Kevin Buijtendijk

Consumentenpas ****

icon

Beste antwoord door Tochjo 9 oktober 2020, 09:24

Als er minder dan 35 minuten tussen het uitchecken en opnieuw inchecken zit, dan beschouwt NS beide ritten als één reis. Voor het kortingspercentage voor de tweede rit blijft dan het tijdstip van inchecken voor de eerste rit gelden.

Dit staat bekend als “van rit naar reis” en is gedaan om het omgekeerde probleem op te lossen: dat reizigers die bij een overstap verplicht door poortjes moeten, en dus moesten uitchecken en opnieuw inchecken, te veel zouden betalen als zij in de daluren hadden ingecheckt en in de spitsuren door die poortjes moesten gaan.

Kortom, het bedrag dat u in rekening is gebracht, is juist. Overigens is het maar de vraag of u op uw reis van vandaag duurder uit bent, want NS hanteert een degressief tariefstelsel. De extra kilometers aan een lange reis tegen vol tarief kunnen goedkoper zijn dan een korte reis met 40 procent korting.

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Als er minder dan 35 minuten tussen het uitchecken en opnieuw inchecken zit, dan beschouwt NS beide ritten als één reis. Voor het kortingspercentage voor de tweede rit blijft dan het tijdstip van inchecken voor de eerste rit gelden.

Dit staat bekend als “van rit naar reis” en is gedaan om het omgekeerde probleem op te lossen: dat reizigers die bij een overstap verplicht door poortjes moeten, en dus moesten uitchecken en opnieuw inchecken, te veel zouden betalen als zij in de daluren hadden ingecheckt en in de spitsuren door die poortjes moesten gaan.

Kortom, het bedrag dat u in rekening is gebracht, is juist. Overigens is het maar de vraag of u op uw reis van vandaag duurder uit bent, want NS hanteert een degressief tariefstelsel. De extra kilometers aan een lange reis tegen vol tarief kunnen goedkoper zijn dan een korte reis met 40 procent korting.

Bedankt voor je reactie. 

Badge +3

Als je geen NS Flex hebt zou je voor die overstap op Amsterdam Zuid in de daluren korting kunnen forceren door uit te checken bij NS, inchekcen bij GVB (metro), daar weer uitchecken (zonder kosten) en dan weer inchecken bij NS.

Voor de rest wat @Tochjo zegt, een reis van redelijk ver weg naar Amsterdam Bijlmer opknippen in voltarief tot Amsterdam Zuid en dan met 40% korting verder naar Bijlmer is niet verstandig, want je betaalt dan op Zuid opnieuw het starttarief van een reis (€ 1,44 voor de eerste 8 km/tariefeenheden, en van Zuid naar Bijlmer zijn dat er maar 6).

De paar extra kilometers van Amsterdam Zuid naar Bijlmer ArenA op voltarief zijn bij een lange reis dus vaak goedkoper, zie deze tabel, en https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden om je tariefeenheden te berekenen.

Bij een reis van zeg 30 of 50 km/TE gaat het dan om € 1,10 voor die extra 6TE, maar bij een reis van 100 km is het verschil nog maar € 0,80 om op voltarief door te reizen van Zuid naar Bijlmer.

Reageer