beantwoord

Dalkaartje; NS overstap, Arriva nieuwe reis

Is het niet een beetje raar dat als ik traject Maastricht - Winschoten reis en begin tijdens de daluren, ik in Groningen ineens een nieuwe reis blijk te beginnen na uren reizen en mijn kaartje ineens niet meer geldig is? Na uren reizen moet ik dus tussendoor een uur wachten want "nieuwe reis". Maar zelfde kaartje, dus lijkt me zelfde reis? Wat vreemd allemaal dit en wat ontzettend naar en vermoeiend en vooral klantonvriendelijk.

Kan de NS hier geen afspraken over maken met Arriva? Dit lijkt me in het nadeel van de klant, die toch vaak al aanzienlijk wat uren onderweg is . En het is erg verwarrend.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 22 mei 2018, 12:02

Snap ik Tosti123. Ik zal je signaal eens aankaarten bij de verantwoordelijke afdeling, dan kunnen zij nagaan of hier meer feedback over binnen is gekomen en wat de mogelijkheden zijn om dit aan te passen.
Bekijk origineel

10 reacties

Dat had al lang moeten gebeuren, het si ook vreemd. Zeker omdat veel mensen dit niet weten schat ik in.
Klopt, ik was niet de enige "verwarde persoon".
Hallo Tosti123, bij een overstap naar een andere treinvervoerder blijft het moment waarop je incheckt bij die treinvervoerder het tarief bepalen voor het vervolg. Hierin geldt dus niet dat de eerste check-in van de reist het tarief bepaalt. In dit topic lees je hier meer over. Ik begrijp de verwarring, maar je start voor Arriva een nieuwe reis.
Hi Miriam.

Dat dit de regel is had ik inmiddels door.

Mijn punt was meer dat dit geen logische beslissing is vanuit het oogpunt van de klant, temeer omdat het ook niet duidelijk vermeld staat op de producten.

Zoals gezegd stonden er meerdere verwarde mensen op het moment dat ik er stond. Ook jij geeft aan dat je begrijpt dat het verwarrend is. Misschien dus handig dat NS er toch iets mee doet? Want de gemiddelde klant die ns producten koopt, gaat niet op dit forum spitten naar dat topic 🙂 en het blijft gewoon onduidelijk. Desnoods zet je het expliciet op het product.
Snap ik Tosti123. Ik zal je signaal eens aankaarten bij de verantwoordelijke afdeling, dan kunnen zij nagaan of hier meer feedback over binnen is gekomen en wat de mogelijkheden zijn om dit aan te passen.
Reputatie 7
Badge +3
@Tosti123
NS kan niet bepalen dat Arriva dat moet veranderen, Arriva is gewoon een ander bedrijf.
Badge +3
@Miriam NS
Als deze kwestie toch aangekaart wordt dan meteen graag aandacht voor het probleem dat een nieuwe reis wordt gestart wanneer een reiziger door vertraging aankomt in de spitsuren wanneer omgecheckt moet worden.

De versnippering op het Nederlandse spoor is niet bepaald tariefmatig een klantvriendelijke ontwikkeling te noemen.
@Miriam NS
Als deze kwestie toch aangekaart wordt dan meteen graag aandacht voor het probleem dat een nieuwe reis wordt gestart wanneer een reiziger door vertraging aankomt in de spitsuren wanneer omgecheckt moet worden.

Heb je bij een verlate aankomst van een NS trein, waardoor je ongepland het spitstarief
moet betalen bij de andere vervoerder, recht om compensatie bij de NS?
Probleem in deze is hetzelfde als met de incheck voor de verschillende vervoerders, niet iedereen wil meewerken aan 1 systeem en willen hun eigen systeem houden zodat de reizigers welke met hun meereizen ook aan hun betalen en niet dat er een verdeelregel gehanteerd wordt tussen de maatschappijen.

Dit is 1 van de nadelen welke ontstaan is na het toelaten van andere maatschappijen op het spoor.
Badge +3
Hoe lang heb je gedaan over Maastricht - Groningen? Als dat langer dan 6 uur is (op een ov-chipkaart) dan vervalt je incheck en begin je een nieuwe reis. Je hoeft daar geen uur voor te wachten.

Maar als je toevallig in de spits aankomt in Groningen met bijv. een actiekaartje waarmee je niet in de spits kunt inchecken (Kruidvat, AH), dan moet je inderdaad wachten tot 18:25 voordat je weer verder mag reizen (in dit geval met Arriva).

Reageer