beantwoord

Dalkorting Oost en Dalvoordeel

• 22 november 2014
  • 16 reacties
  • 790 Bekeken

Kan ik Dalvoordeel en Dalkorting Oost op 1 ov-chipkaart zetten? Gaat dat goed? De bedoeling is20% korting in de bus te krijgen en via NS 40% in alle treinen.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 24 november 2014, 11:17

Ik hoop dat je inmiddels voldoende informatie hebt FransCorten. Ik heb op de site van Connexxion gelezen dat het om 20% korting op busreizen na 09:00 uur gaat in bepaalde regio's. Dit product kun je gewoon combineren met het NS abonnement en ook het OV-Fiets abonnement kan op dezelfde kaart. Ik wil naar aanleiding van de post van Pe_pe daar nog wel een opmerking over maken. Er komen op dit forum inderdaad opmerkingen, vragen en klachten over OV-Fiets binnen. Op een serviceforum, zoals deze van NS, zul je altijd de 'negatieve' ervaringen vinden. Velen maken naar tevredenheid gebruik van 'van-deur-tot-deur' / OV-Fiets. Niet menselijks is zowel ons als de reiziger vreemd, wat betekent dat van beide kanten een foutje gemaakt kan worden. Na onderling overleg is er vrijwel altijd een oplossing te vinden. Weet je daarbij altijd gesteund door NS Klantenservice. Ik sta altijd open voor een privébericht, wanneer je tegen iets aanloopt.
Bekijk origineel

16 reacties

Kan ik Dalvoordeel en Dalkorting Oost op 1 ov-chipkaart zetten? Gaat dat goed? De bedoeling is20% korting in de bus te krijgen en via NS 40% in alle treinen.

Voor zover ik weet moet dit kunnen. Dubbele NS abonnementen gaan niet samen, maar aangezien het hier om een bus en trein abonnement apart gaat, is dat volgens mij geen enkel probleem. Misschien dat een ander forumlid er ook ervaring mee heeft?
Dalkorting Oost is zowel geldig in bus als regionale trein. Dus wellicht is dat wel een probleem?
Dalkorting Oost is zowel geldig in bus als regionale trein. Dus wellicht is dat wel een probleem?

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Een NS-abonnement geldt namelijk ook op de regionale trein, dus dit kan toch gaan botsen. Ik praat niet uit ervaring, dus ik durf het niet met zekerheid te stellen. Mijn gevoel zegt dat het handiger is momenteel om het niet samen te zetten, want het lijkt te botsen. Ik hoop dat een ander forumlid hier nog duidelijkheid over kan geven.
Ook als het technisch mogelijk is om ze samen op 1 kaart te zetten, kan het voordeliger zijn om dat niet te doen.

Stel dat in de Oost-Nederlandse treinen Dalkorting Oost een hogere prioriteit heeft dan de reisproducten van NS. Dat betekent dat bij een reis die begint bij een regionale vervoerder, maar waarin een overstap naar NS zit, bij het omchecken van reisproduct wordt gewisseld, waardoor de lange-afstandskorting vervalt. Dat betekent dat in feite twee losse reizen worden afgerekend. In de periode dat Dal Voordeel geldig is, is het dus voordeliger om met het NS-abonnement in de regionale trein te reizen als een deel van de reis per NS-trein plaatsvindt. (Merk op dat het vervallen van de lange-afstandskorting dan alsnog gebeurt als onderweg naar het omcheckstation de spits of juist het dal ingaat.)

Als Dalkorting Oost een lagere prioriteit heeft dan Dal Voordeel, dan is het niet mogelijk om in de Oost-Nederlandse treinen gebruik te maken van de ruimere daluren die het eerstgenoemde abonnement biedt als ze op dezelfde kaart staan. (Die komen qua tijden overeen met de Voordeeluren bij NS, maar dan zonder de hele dagen buiten de weekenden en feestdagen.)

Kortom: Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zou het hoe dan ook afraden.
Heel veel dank, ik heb hier echt wat aan. Ik ga na 20 jaar OV jaarkaart over naar andere kaartjes en vind het extreem complex allemaal. Ik moet dus ook twee kaarten uit elkaar houden, OV fiets moet er nog op...
Dat klopt. Dat betekent per reis uitrekenen welke kaart het voordeligst is en ervoor zorgen dat de ongebruikte kaart uit de buurt blijft van de OV-chipkaartlezers. OV-fiets zal met geen van beide abonnementen een probleem opleveren. Ik zou wel eerst kennis nemen van de vele klachten over OV-fiets op dit forum van de afgelopen weken lezen voordat ik daar een abonnement zou afsluiten.
Ik hoop dat je inmiddels voldoende informatie hebt FransCorten. Ik heb op de site van Connexxion gelezen dat het om 20% korting op busreizen na 09:00 uur gaat in bepaalde regio's. Dit product kun je gewoon combineren met het NS abonnement en ook het OV-Fiets abonnement kan op dezelfde kaart. Ik wil naar aanleiding van de post van Pe_pe daar nog wel een opmerking over maken. Er komen op dit forum inderdaad opmerkingen, vragen en klachten over OV-Fiets binnen. Op een serviceforum, zoals deze van NS, zul je altijd de 'negatieve' ervaringen vinden. Velen maken naar tevredenheid gebruik van 'van-deur-tot-deur' / OV-Fiets. Niet menselijks is zowel ons als de reiziger vreemd, wat betekent dat van beide kanten een foutje gemaakt kan worden. Na onderling overleg is er vrijwel altijd een oplossing te vinden. Weet je daarbij altijd gesteund door NS Klantenservice. Ik sta altijd open voor een privébericht, wanneer je tegen iets aanloopt.
Dat is belachelijk Klaas-Jan. De klantenservice van OV-fiets is niet bereikbaar en de stroom aan grote fouten bij OV-fiets blijft via dit forum maar binnenkomen. Tel daarbij op het feit dat het grootste deel van de mensen met problemen dit forum niet zullen gebruiken en je kunt slechts concluderen dat het een enorme teringzooi is bij OV-fiets. Ik gebruik het in elk geval voorlopig niet meer.
Reputatie 4
Badge
Ik hoop dat je inmiddels voldoende informatie hebt FransCorten. Ik heb op de site van Connexxion gelezen dat het om 20% korting op busreizen na 09:00 uur gaat in bepaalde regio's.

Connexxion is alleen niet volledig bij de beschrijving van Dalkorting Oost. Syntus geeft namelijk ook korting op treinreizen bij dalkorting Oost. http://www.syntus.nl/vervoerbewijzen/dalkorting-oost-nederland.aspx
Badge +3
Dit product kun je gewoon combineren met het NS abonnement
Zoals Gert-Jan G hierboven al terecht opmerkt, is Dalkorting Oost-Nederland wel geldig bij treinreizen met regionale vervoerders. Niet alleen bij Syntus, maar ook in de treinen van Arriva en Breng. Bovendien heeft pe_pe al een goed argument gegeven om twee kaarten te gebruiken, waar geheel niet op gereageerd is. Jammer dat dan wel iets over OV-Fiets gezegd wordt, terwijl we allemaal weten dat die club notoir onbereikbaar is, maar wel rekeningen voor 250 euro afgeeft.
Reputatie 4
Badge
Wat werken de verschillende OV-bedrijven lekker langs elkaar heen. Connexxion zegt in de hoofdtekst helemaal niets over de trein maar noemt bij het kopje kenmerken toch de Breng/Arriva treinen tussen Arnhem en Winterswijk maar niet de 5 andere Arriva trajecten in Oost-Nederland en het Syntus traject. Zowel Syntus en Arriva vermelden dan weer alleen hun eigen treinmerken. BIj Arriva staat duidelijk vermeldt dat het product niet werkt in combinatie met andere abonnementen en je er dus een aparte chipkaart voor moet kopen. Als laatste worden er bij Arriva enkele vervoersregio's genoemd en bij Syntus en Connexxion hele provincies. Syntus gaat zelfs voor dubbelop door eerst Arnhem-Nijmegen te noemen en daarna de hele provincie Gelderland.

Dan is het nog de vraag of en hoe de korting werkt tussen Geldermalsen en Dordrecht met Arriva. Tussen Geldermalsen en Beesd zou je nog korting moeten krijgen en daarna niet meer omdat je Gelderland verlaat.

Waarom niet gewoon 1 gezamenlijke webwinkel op OV-chipkaart.nl waar je het hele oerwoud aan kortingsproducten en abonnementen met volledige informatie kunt zien?
Reputatie 6
Badge +1

Stel dat in de Oost-Nederlandse treinen Dalkorting Oost een hogere prioriteit heeft dan de reisproducten van NS. Dat betekent dat bij een reis die begint bij een regionale vervoerder, maar waarin een overstap naar NS zit, bij het omchecken van reisproduct wordt gewisseld, waardoor de lange-afstandskorting vervalt. Dat betekent dat in feite twee losse reizen worden afgerekend. In de periode dat Dal Voordeel geldig is, is het dus voordeliger om met het NS-abonnement in de regionale trein te reizen als een deel van de reis per NS-trein plaatsvindt. (Merk op dat het vervallen van de lange-afstandskorting dan alsnog gebeurt als onderweg naar het omcheckstation de spits of juist het dal ingaat.)

Als Dalkorting Oost een lagere prioriteit heeft dan Dal Voordeel, dan is het niet mogelijk om in de Oost-Nederlandse treinen gebruik te maken van de ruimere daluren die het eerstgenoemde abonnement biedt als ze op dezelfde kaart staan. (Die komen qua tijden overeen met de Voordeeluren bij NS, maar dan zonder de hele dagen buiten de weekenden en feestdagen.)

Kortom: Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zou het hoe dan ook afraden.

Toevallig kan ik uit ervaring spreken; ik heb een Dal Voordeel abonnement bij NS en een Dalkorting Oost product van Connexxion op één OV-chipkaart staan.
Dal Voordeel van NS heeft prioriteit boven het Connexxionproduct. Als ik op willekeurig welk tijdstip dan ook met de Syntustrein Zutphen-Hengelo reis betaal ik óf 100% óf 60% (NS-tarief dus), en wordt mij nooit 20% korting berekend. Het product werkt wel gewoon in de bus.

Overigens ontstaan er interessante situaties bij concessiegrensoverschrijdende lijnen met dit soort producten. Mijn ervaring is dat bij een reis Gelderland - Utrecht in geval van een Utrechtse bestemming géén korting wordt toegepast, en bij een Gelderse bestemming wel (dus juist niet afhankelijk van de plaats waar ik instap...). Het voorbeeld hier gaat over één vervoerder met één type bus.
Reputatie 6
Badge +1
Het lijkt er op dat Dalkorting Oost niet geldig is op de Valleilijn tussen Ede-Wageningen en Barneveld, zie ook http://www.valleilijn.nl/vervoersbewijzen/

Connexxion vergeet inderdaad de trein te vermelden, terwijl Arriva expliciet 'de treinen van Arriva en Breng' vermeldt... maar vergeten de Syntuslijnen (zelfs de bus!) te vermelden.
Heel nuttig deze aanvullingen, ik heb het inmiddels besteld en op een aparte kaart gezet. Dalkorting Oost is natuurlijk een van de allervoordeligste aanbiedingen als je in Oost woont!
Het is inderdaad zeker qua prijs jammer als je op gele treinen bent aangewezen, vooral in combinatie met het gebruik van de bus.
[quote=Gert-Jan G

Waarom niet gewoon 1 gezamenlijke webwinkel op OV-chipkaart.nl waar je het hele oerwoud aan kortingsproducten en abonnementen met volledige informatie kunt zien?[/quote]

Omdat de klant dan helemaal niet wijs kan worden uit de 500 verschillende mogelijkheden ? 😃

Reageer