dalkorting/vrije reisdag foetsie bij busvervoer | NS Community
beantwoord

dalkorting/vrije reisdag foetsie bij busvervoer

  • 11 August 2022
  • 18 reacties
  • 280 Bekeken

Reisverslag 9 aug.

Ingecheckt om 14.32 uur om gebruik te maken van een vrije reisdag…

Uitgecheckt om 16.15 uur vanwege vervangend busvervoer..

Vervolgens in-en uitgecheckt om bestemming te bereiken..

Gevolg:

nota voor 28,60 euro van NS vanwege reizen buiten de daluren!

Wie 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 11 August 2022, 11:58

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Reisverslag 9 aug.

Ingecheckt om 14.32 uur om gebruik te maken van een vrije reisdag…

Uitgecheckt om 16.15 uur vanwege vervangend busvervoer..

Vervolgens in-en uitgecheckt om bestemming te bereiken..

Gevolg:

nota voor 28,60 euro van NS vanwege reizen buiten de daluren!

Wie 

 

De vrije reisdag is niet geldig in de spitsuren, dus ik denk dat de rekening terecht is.

Reputatie 6
Badge +1

Als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt, zou dat gezien moeten worden als dezelfde reis, en moet de vrije reisdag nog steeds geldig zijn, ook als het tweede incheckmoment in de spits is. 

De enige uitzondering is wanneer je wisselt van vervoerder (bijvoorbeeld van NS naar Arriva of andersom). Dan bepaalt het nieuwe incheckmoment of je in de spits, of in de daluren reist. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi motje11,

Heb je voor de busreis ook in- en uitgecheckt? En was de reis ná de busreis ook met NS? Dan zou alles als één reis gezien moeten worden en zou de keuzedag gewoon moeten blijven gelden.

Het is verplicht om ook bij vervangend busvervoer in- en uit te checken. Mocht je dit niet gedaan hebben, zou je bij de klanteNService (telefonisch, per chat of via bericht op Facebook of Twitter) kunnen vragen of ze uit coulance iets voor je kunnen betekenen.

Pas als je in de spits overstapt naar een andere vervoerder vervalt de gratis reis en moet je voor het resterende deel betalen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt, zou dat gezien moeten worden als dezelfde reis, en moet de vrije reisdag nog steeds geldig zijn, ook als het tweede incheckmoment in de spits is. 

De enige uitzondering is wanneer je wisselt van vervoerder (bijvoorbeeld van NS naar Arriva of andersom). Dan bepaalt het nieuwe incheckmoment of je in de spits, of in de daluren reist. 

 

 

Nee @Isitimela, dat is niet juist. Een keuzedag is in de spits geldig tot de uitcheck, het is een product dat hoort bij Reizen op saldo. Wat u beschrijft geldt voor reizen met Flex.

 

De prijs van @motje11 klopt wel, die is juist berekend, maar ik zou even contact opnemen met Klantenservice. Het zou niet onredelijk zijn dat men deze wat complexe werkelijkheid bij een senior door de vingers ziet. 030 7515155. Het is wel zeer druk, probeer het vanavond om een uur of tien.

Reputatie 7
Badge +3

Nee @Isitimela, dat is niet juist. Een keuzedag is in de spits geldig tot de uitcheck, het is een product dat hoort bij Reizen op saldo. Wat u beschrijft geldt voor reizen met Flex.

Als je gewoon bij NS blijft en binnen 35 minuten weer incheckt zou ook een Keuzedag gewoon moeten blijven gelden. Volgens mij had Isitmela gelijk. Bij Flex blijft juist het vorige tarief gelden bij een wisseling van vervoerder.

Reputatie 7
Badge +4

Nee @mrfreeze , dat is niet zo bij een keuzedag. Die werkt nooit met Flex. Hij kan pas gratis verder reizen in de daluren.

Reputatie 6
Badge +1

Als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt, zou dat gezien moeten worden als dezelfde reis, en moet de vrije reisdag nog steeds geldig zijn, ook als het tweede incheckmoment in de spits is. 

De enige uitzondering is wanneer je wisselt van vervoerder (bijvoorbeeld van NS naar Arriva of andersom). Dan bepaalt het nieuwe incheckmoment of je in de spits, of in de daluren reist. 

 

 

Nee @Isitimela, dat is niet juist. Een keuzedag is in de spits geldig tot de uitcheck, het is een product dat hoort bij Reizen op saldo. Wat u beschrijft geldt voor reizen met Flex.

Wanneer je hebt ingecheckt in de daluren, kun je ook bij reizen op saldo in de spits gewoon uit- en inchecken zonder dat het extra geld kost. Alleen bij het wisselen van vervoerder gaat het geld kosten. 

Het enige verschil met NS Flex is dat je daarbij ook kunt wisselen van vervoerder en dat daarbij ook het daltarief wordt gehanteerd. 

Reputatie 7
Badge +4

Toch even kijken hoe het met die bus zit en of daar correct is in en uitgecheckt. Bij dezelfde vervoerder geldt de 35 minutenregeling inderdaad wel. Het lijkt dat het daar is misgegaan met de in-of uitcheck. Dan zou het berekend kunnen zijn vanaf de incheck in de spits en was de uitcheck langer dan 35 minuten geleden.

Ik vraag me af of er tussen in- en uitcheck wel gereisd is. In en uitchecken op hetzelfde station geldt normaal niet als reis, er zou dan een tientje berekend kunnen zijn, bij inchecken met de keuzedag niet. Als het inderdaad geen reis was, is inchecken in de spits ook geen vervolgreis. Ik vraag me werkelijk af of het dan als reis gezien wordt. Aardige casus. ;-)

Dan zou Klantenservice coulant kunnen zijn, al is er op een of andere manier wel iets misgegaan.

Reputatie 7
Badge +3

Nee @mrfreeze , dat is niet zo bij een keuzedag. Die werkt nooit met Flex. Hij kan pas gratis verder reizen in de daluren.

Dat zeggen we ook niet 🙂 Als je bij NS blijft kun je met een Keuzedag gewoon uit- en binnen 35 minuten weer inchecken voor hetzelfde tarief, ook als die overstap in de spits is.

Reputatie 7
Badge +4

Zie boven, ;-)

Ik vind dit eigenlijk wel een heel leuk geval. @motje11 zou zijn reisgeschiedenis op dit punt even moeten nakijken en hier neerzetten. Lijkt me interessant. Het lijkt me dat in- en uitchecken op dezelfde plaats ook niet als reis geldt als er meer dan een uur tussen zit. Dan is de incheck wel degelijk met spitstarief. @motje11 moet maar even helder maken of hij op dezelfde plaats heeft ingecheckt vanwege busvervoer en of hij gereisd heeft of niet.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is dus zo'n typisch voorbeeld waarbij het dus een must is dat bij het vervangend busvervoer een in- en uitcheck mogelijkheid is. Ik gok erop dat er dus bij het busvervoer iets fout is gegaan. 

Ik vermoed dat @motje11 voor de bus niet heeft in- en uitgecheckt en daardoor over de 35 minuten overstaptijd heen is gegaan. Het tweede deel is dan een nieuwe reis die gestart is in de spitsuren.

Reputatie 7
Badge +4

De vraag is of hij heeft ingecheckt en vervolgens met de bus is meegegaan of niet. Als het een vervangende bus was. Het is wel een hele lange reis, grofweg een uur en drie kwartier, voor een vervangende bus. De reisgeschiedenis biedt de oplossing waarschijnlijk. Ik vraag me af hoe het met de ‘uitcheck’ om 16.15 zit. Interessant is waar die in- en uitcheck was.

Je kunt niet om 14.32 vast inchecken, om 16.15 uitchecken en dan in de spits gaan reizen zonder dat er een reis aan vooraf is gegaan. Een reis is nooit geldig tussen een incheck en uitcheck op dezelfde plaats en dan is er ook geen 35 minutenwerkelijkheid.  Je kunt het ook lezen als ‘ik ben niet meegegaan met het vervangend busvervoer’. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Waar heb je ingecheckt om 14.32 uur en waar uitgecheckt om 16.15 uur en hoe laat heb je voor de bus in- en uitgecheckt?

Overigens is jouw keuzedag niet foetsie als jij jouw hele reis op saldo gereisd hebt. Heb je de keuzedag wel geladen en zag je bij de 1e incheck staan dat je met jouw keuzedag was ingecheckt?

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is of hij heeft ingecheckt en vervolgens met de bus is meegegaan of niet. Als het een vervangende bus was. Het is wel een hele lange reis, grofweg een uur en drie kwartier, voor een vervangende bus. De reisgeschiedenis biedt de oplossing waarschijnlijk. Ik vraag me af hoe het met de ‘uitcheck’ om 16.15 zit. Interessant is waar die in- en uitcheck was.

 

Het staat toch redelijk duidelijk in de openingspost. Eerst een reis met de trein gemaakt van 14.32 tot 16.15 uur. Vervolgens vervangend busvervoer. En daarna verder gereisd met de trein en een rekening gekregen. Dat is in elk geval wat ik er uit opmaak.

Dus zoals al eerder opgemerkt, waarschijnlijk niet in- en uitgecheckt voor de bus. Daarna in de spits weer begonnen aan het vervolg van de treinreis. Officieel is het bedrag dus terecht. Nou ja, helemaal officieel heeft motje11 in dat geval zwartgereden met de bus. Maar goed, in zo'n geval met een keuzedag hoop ik dat de klanteNService coulant is.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vind het niet zo duidelijk eerlijk gezegd en TS geeft zelf wel een in- en uitcheck aan.  Ik hou toch rekening met mijn theorie over niet daadwerkelijk reizen met een in- en uitcheck. Dat geldt niet als reis, het tientje zal niet berekend worden bij een keuzedag en de incheck in de spits werd daardoor gewoon berekend. Met een geldige in- en uitcheck op verschillende plaatsen kan daarna het spitstarief niet berekend worden en dat is wel gebeurd. 

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt er wel vanaf of het vervangend busvervoer was vanwege geplande werkzaamheden of een ongeplande storing. Bij werkzaamheden moeten er bij de bussen tijdelijke paaltjes staan zodat je nadat je bent uitgecheckt op het station direct weer incheckt voor je de bus instapt en ook weer uitcheckt aan het eind van de busrit. Dat is dan binnen de 35 minuten waardoor het 1 reis blijft en je dus niet te maken krijgt met wisseling van tariefperiode en je ineens moet betalen voor een reis die in de daluren is begonnen.

Bij storingen staan die paaltjes er niet en kun je dus ook niet in of uitchecken daar. Maar dan zou je, zoals aangegeven in het topic over de OV-chipkaartwijziging van 2016 (van rit naar reis), restitutie aan kunnen vragen bij de klantenservice.

 

Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?
Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).

 

Badge +3

Met een geactiveerde Keuzedag (incheck daluren) en uitcheck in de spits kan je binnen 35 minuten gewoon weer inchecken (zelfde vervoerder) om verder te reizen. Dit bedoelde @Isitimela en is correct.

Maar als je in de spits met bijv. Arriva ergens aankomt en (kort) daarna incheckt bij NS (bus of trein maakt niet uit, maar wissel van vervoerder) dan betaal je vanaf dat moment voltarief. Dit geldt voor alle saldo-abonnementen én voor Keuzedagen.

In dit geval lijkt het te gaan om een (NS) busrit waarbij er niet ingecheckt met de bus gereisd is, waardoor er meer dan 35 minuten tussen uit- en incheck (spits) zat en dus je Keuzedag niet meer aangesproken werd voor het vervolg van de reis.

In dat geval zie de reactie van @Momo, je hebt recht op restitutie (of eventueel coulance als er wél mobiele paaltjes bij de bussen waren maar je die gemist hebt).

Reageer