beantwoord

Daluren e-ticket: Kan ik inchecken buiten de daluren?

• 10 oktober 2020
  • 14 reacties
  • 515 Bekeken

Hoi!

Ik ga volgende week met een e-ticket reizen die alleen geldig is tijdens de daluren. Is het dan mogelijk dat ik bijvoorbeeld voor 9:00 s’ochtends door de poortjes met mijn e-ticket kan inchecken, zodat ik nog even wat kan eten op het station? Of kan je alleen inchecken als het tijdstip tijdens daluren is?

icon

Beste antwoord door iMark 10 oktober 2020, 20:41

De enige regel is dat je tijdens de spitsuren niet in de trein mag zitten. Je mag wel buiten de daluren de poortjes passeren.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De enige regel is dat je tijdens de spitsuren niet in de trein mag zitten. Je mag wel buiten de daluren de poortjes passeren.

Reputatie 7
Badge +3

Met een e-ticket kun je niet inchecken. Je kunt met de code alleen het poortje openen waarop 'scan ticket' staat. Als je wat wilt eten op een station met poortjes is dat waarschijnlijk niet voor 9 uur mogelijk. Daluren tickets kunnen zo geprogrammeerd zijn dat de poortjes in de spits om een station op te komen gesloten blijven tot 9 uur. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb overigens nog niet gehoord of gelezen dat poortjes niet geopend kunnen worden voordat de daluren aanbreken. Dat zou ook vreemd zijn want hoe zou je anders een tijdig bij een trein kunnen zijn die om precies 09.00 uur vertrekt (in de praktijk is de vertrekprocedure dan al begonnen om 08.59:30 en kun je niet meer instappen).

met daluren e-tickets van bijvoorbeeld de spoordeelwinkel, kruidvat of keuzedagen (heb ze allemaal geprobeerd) kom je buiten de geldigheidsperiode al een tijdje ook de stations met poortjes niet meer in. Je hebt wel dezelfde marge van 5 minuten als bij inchecken met een chipkaart

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de verduidelijking. 

Mogelijk iets om in de voorwaarden op te nemen (als dat nog niet gebeurd is).

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de verduidelijking. 

Mogelijk iets om in de voorwaarden op te nemen (als dat nog niet gebeurd is).

Wat bedoel je met dat iets? Binnen de poortjes en op perron moet je voorzien zijn van een geldig kaartje. Die regel bestaat al heel lang. Een dalurenkaartje is in de spits niet geldig.

Reputatie 7
Badge +3

Zo ingewikkeld is dat toch niet? 

Nee, een dalkaartje is in de spits niet geldig. Maar toch zul je voordat de daluren aanbreken in de spits door een poortje moeten wanneer je de trein van 09.00 uur wilt nemen. Dan is het nuttig om in de voorwaarden duidelijk op te nemen dat je bijvoorbeeld al om 08.55 uur door de poortjes mag.

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het nog even geprobeerd en je kan inderdaad tijdens de spitsuren inchecken om nog even op het station te zitten. Dus dat is mooi geregeld van NS.

Wat fijn dat je dat nog even terugkoppelt, Emmyvanbemmel. 

Hopelijk heb/had je een goede reis! :blush:

Wat betreft het openen van de poortjes, zoek ik uit wat de marge is. Wellicht dat hier nog een verschil zit in het type ticket (actiekaartje of niet). 

Badge +3

Bij mijn weten gaven Spoordeelwinkel (geldig na 9:00) tickets soms geen toegang vóór 8:55.

Bij overige e-tickets (alleen reizen buiten de spits, dus ook voor 6:30) geldt die beperking niet.

Hierbij de info die ik gevonden heb. Vanaf juli hebben e-tickets die geldig zijn in de Daluren een tijdsvenstercontrole. Hiermee gaan de poortjes op het station alleen open op het moment dat het ticket ook echt geldig is. Een e-ticket dat alleen in de avonduren (vanaf 18.30 uur) of in de superdalperiode (vanaf 11 uur) geldig is, kan dan alleen vanaf dat moment door de poortjes. Hiervoor was het e-ticket een sleutel waarmee de poortjes altijd open gingen, ook als het ticket nog niet geldig was. Voor de producten met geldigheid in de Daluren is dit nu al geregeld. Voor de producten met Voordeeluren-geldigheid en overige geldigheidsperiodes (bijvoorbeeld Superdal) staat dit binnenkort op de planning. 

Voor e-tickets geldt een incheckmarge van 5 minuten in het voordeel van de klant.

Mocht jouw trein nou om 09.02 gaan en om 08.55.1 gaat het poortje toch niet open, dan mag je op de informatieknop drukken (blauwe knop SOS-paal), zodat je alsnog die trein kan halen.

Badge +3

Top, dank voor het uitzoeken! :ok_hand:

Badge +3

Wat bedoel je met dat iets? Binnen de poortjes en op perron moet je voorzien zijn van een geldig kaartje.

Om hier even op terug te komen,

In een ander topic staat dat studenten die grensoverschrijdend reizen (Breda-Antwerpen) een keycard kunnen/konden krijgen zodat ze niet te maken kregen met een incheck in Breda en geen uitcheckmogelijkheid (grens), waardoor na 12 keer je kaart blokkeert en je langs een balie moet om dat weer te verwijderen.

Je checkt dan niet in met je (studenten)abonnement maar moet dat natuurlijk wel kunnen tonen. Een keycard is (net als een passagepas) géén geldig vervoerbewijs.

Met een passagepas mag je dus gewoon iemand uitzwaaien, en met zo'n keycard zit je zelfs legaal (zonder incheck) in de trein, op vertoon van je abonnement uiteraard.

Dat is dus allemaal erg relatief, een geldig vervoerbewijs op station/perron voor iedereen.

Reageer