beantwoord

Daluren korting - korting voor anderen

Ik ben in het bezit van een daluren kortingskaart, doordat ik dit abonnement heb, mogen nog 3 mensen met mij mee reizen met 40% korting.

Nu is mijn vraag, hoe kunnen zij inchecken met de korting?
icon

Beste antwoord door iMark 25 april 2017, 12:43

De andere personen hebben een OV-chipkaart nodig. In dit filmpje is te oefenen hoe de samenreiskorting geactiveerd kan worden op een OV-chipkaart.
http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/Met_Samenreiskorting_met_iemand_meereizen.html
Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3
De andere personen hebben een OV-chipkaart nodig. In dit filmpje is te oefenen hoe de samenreiskorting geactiveerd kan worden op een OV-chipkaart.
http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/Met_Samenreiskorting_met_iemand_meereizen.html
Welkom op het NS Serviceforum San. Medereizigers kunnen inderdaad gebruikmaken van samenreiskorting, indien zij in het bezit zijn van een anonieme- of persoonlijke ov-chipkaart. Check vooral het filmpje dat iMark hier deelt.
Badge +3
Kun je de samenreiskorting eigenlijk ook weer uitschakelen? Dat zou kunnen voorkomen wanneer je wilt terugreizen op een ander tijdstip dan degene met wie je op de heenreis hebt samengebreid en je dus geen recht meer hebt op de korting.
Reputatie 7
Badge +4
Ja, dat kan op het automaat. Het is er in ieder geval als je samenreiskorting op de kaart hebt staan.

Die optie moet er natuurlijk ook wel zijn, anders zou je 35 minuten moeten wachten. Je moet alle opties ongedaan kunnen maken.
Je laadt tegenwoordig samenreiskorting op voor één of twéé reizen. Dus je kan dit tevoren al regelen. Als je op de terugweg geen samenreiskorting hebt dan laad je dit product slechts voor één enkele reis op.
Badge +3
Dat snap ik. Maar je kunt natuurlijk het plan gehad hebben om heen- en terug samen te reizen en dat op de kaart geladen hebben. Er komt echter een wijziging in het plan waardoor je niet meer samen terugreist. Hoe annuleer je dan de samenreiskorting voor de terugreis?
Reputatie 7
Je kunt de samenreiskorting bij de kaartautomaat verwijderen door de OV-chipkaart te scannen, te kiezen voor 'Tonen alle producten op kaart' en daar de samenreiskorting te verwijderen. Trucje wat ook eventueel zou helpen, maar wat ook niet voor iedereen opgaat (TrajectVrij etc.), is het opladen van saldo. Bij mijn weten annuleert dat de samenreiskorting die er op dat moment op de kaart geactiveerd staat. Wellicht zijn er forumleden met meer ervaring hiermee?
Badge +3
Bedankt voor het antwoord. Wij krijgen binnenkort vrienden over het buitenland die met korting mee kunnen reizen op de extra anonieme OV-chipkaarten die we hier in huis hebben. Het is dus veiliger om alleen de heenreis te activeren als we nog niet zeker zijn dat we gelijktijdig terugreizen.

Zelfs een redelijk ervaren reiziger als ik leert nog iedere dag bij.
Reputatie 7
Badge +3
Op http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html
staat hoe je samenreiskorting weer kan verwijderen van een OV-chipkaart

Samenreiskorting verwijderen van uw OV-chipkaart

1. Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder op de NS-kaartautomaat
2. Kies 'Tonen alle producten op kaart'
3. Selecteer 'Samenreiskorting'
4. Kies 'Verwijderen'
5. Houd uw OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer
Reputatie 7
Wat moeten we toch zonder Momo, bedankt, ik pas mijn antwoord aan.
Badge +3
Mooi. Ik kon me al nauwelijks voorstellen dat het niet te verwijderen zou zijn. Blijkbaar niet iets dat vaak voorkomt en erg bekend is. 🙂
Reputatie 7
Inderdaad, nou heb ik persoonlijk nog nooit samenreiskorting hoeven annuleren, maar zo leer ik weer wat 🙂

Reageer