beantwoord

Datum treinkaartje wijzigen

• 1 maart 2019
  • 1 reactie
  • 320 Bekeken

Ik heb mijn Kruidvat dagkaart geactiveerd om te gebruikenop 3 maart 2019 maar ik wil Dit graag veranderen/annuleren. Mijn activiteit zondag in Ommen is namelijk geannuleerd. KAN ik Dit regelen?
Groet,Bram
icon

Beste antwoord door Anonymous 1 maart 2019, 19:51

Helaas, Indien geactiveerd is het helaas niet meer mogelijk om een dagkaart te annuleren.
Bekijk origineel

1 reactie

Helaas, Indien geactiveerd is het helaas niet meer mogelijk om een dagkaart te annuleren.

Waarom is het niet mogelijk om, als je een uitje via de Spoordeelwinkel hebt gedaan, om de datum van het treinkaartje te wijzigen, terwijl dat wel mogelijk is bij Lovers (Amsterdam Lightfestival). Een les in deze is, dat als je met twee personen met dat uitje wilt reizen, je voor alle twee tegelijk het uitje moet aanschaffen. Anders heeft de een al het uitje aangeschaft, doet de tweede persoon dat later (het reserveren van de boot van Lovers naar het Lightfestival op een bepaald tijdstip) en genoemd tijdstip van Lovers is vol en je wilt op een andere dag met de boot, bij Lovers de mogelijkheid is om de datum te wijzigen, MAAR de datum op het treinkaartje niet te wijzigen is. Ik weet het: het staat in de voorwaarden op de NS-site, maar toch wil ik ervoor pleiten dat NS en Lovers op een lijn gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +4

Het zal helaas voor u niet gebeuren. Het is veel te fraudegevoelig gebleken. Veel mensen maken misbruik zodra de gelegenheid zich voordoet. Lang niet allemaal, maar wel veel te veel.

Badge +3

Het probleem met e-tickets is dat de code die er op staat gewoon geledig is voor een bepaalde dag. E-tickets kan je uitprinten, in de app laden of als PDF tonen.

Dat ze bij Lovers en ook bij concerten soms een ticket/code kunnen wijzigen zodat hij op een andere dag geldig is (of je oude code ongeldig maken en een nieuwe sturen voor de juiste dag) staat nog in de kinderschoenen bij de NS, maar het komt er wel aan in de toekomst.

Reputatie 7
Badge +4

Het zit al een tijdje in de pijplijn en het gebeurt tot nu toe niet. Met een aankondiging ervan is Calluna natuurlijk niet geholpen. De vergelijking Lovers-NS gaat niet op. Het kan bij Lovers, dus het moet bij NS ook maar kunnen is, gezien het verschil in toepassing, geen goede vergelijking. Het is ook geen geldig argument op grond waarvan het kaartje gerestitueerd kan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zit inderdaad al een tijdje in de pijplijn. Het zou mooi zijn wanneer het wel zou kunnen. Maar misschien eerst maar prioriteit voor de vele storingen zoals deze week maar weer eens met MijnNS of (ook regelmatig) met het verzilveren en aanschaffen van e-tickets.

Badge +3

Uiteraard gaat de vergelijking Lovers vs. NS mank, want het gaat nogal over aantallen reizigers/deelnemers.

Als een bootje vol is (of je besluit een andere dag te gaan varen) boek je kosteloos gewoon om naar een andere, geen probleem.

Bij een treinreisje wordt het natuurlijk een heel ander verhaal, je hebt immers geen reservering en eigenlijk helemaal niets… behalve een geldig ticket voor die dag.

Dat mensen dat niet (willen) begrijpen vind ik heel begrijpelijk overigens, en neem ik niemand kwalijk. E-tickets zijn gewoon ondingen eigenlijk, heb er zelf ook al de nodige verspeeld omdat ik (of anderen) op het laatste moment toch andere plannen hadden e.d.

Reputatie 6
Badge +2

Uiteraard gaat de vergelijking Lovers vs. NS mank, want het gaat nogal over aantallen reizigers/deelnemers.

Bij Deutsche Bahn en SBB kun je tot de dag van geldigheid probleemloos e-tickets wijzigen. Of het mag hangt natuurlijk wel van de voorwaarden van je ticket af. Je oude ticket wordt dan gewoon onbruikbaar gemaakt. In de DB-app wordt je ticket dan als geannuleerd gemarkeerd (blijft wel zichtbaar) en aan de geprinte versie heb je ook niets meer, doordat de conducteur bij het scannen kan zien dat het ticket geannuleerd is.

Bij Flixbus kan het ook en die verkochten in 2017 bijvoorbeeld zo'n veertig miljoen tickets.

Technisch is dit dus al lang mogelijk, ook voor grote reizigersaantallen. Of het techniek is die NS wil implementeren is natuurlijk weer iets anders.

Badge +3

Het is lastig dat een eenmaal geactiveerde code niet meer gewijzigd kan worden. Tegelijkertijd is het ook niet zo’n goed idee om een code voor een reisdatum in maart al in januari te activeren. Persoonlijk zou ik een code nooit activeren voor de reisdatum. Er kan immers van alles gebeuren waardoor de geplande reis geen doorgang kan vinden. Er kan in maart wel een pak sneeuw liggen.

Reageer