De enige betaalmethode voor een e-ticket is met iDeal. Werkt niet in het buitenland

De enige betaalmethode voor een e-ticket is met iDeal. Is het nou echt niet mogelijk om dat uit te breiden? Ik woon in het buitenland (VS) en wilde voor aanstaande zondag vast een paar e-tickets kopen maar dat ging niet omdat de NS alleen maar iDeal aanneemt.

Elke zichzelf respecterende internet-ondernemer accepteert VISA, Mastercard, American Express etc. etc. maar de NS niet. Daardoor ben ik gedwongen om op Schiphol extra tijd en geld te besteden voor een eenmalige OV chipkaart.

Een paar jaar geleden vloog ik met mijn familie naar Brussel en ging van daaruit met de trein naar Utrecht, en het was geen enkel probleem om alle treinkaartjes vooraf te kopen en bij mij thuis te printen. Als de Belgische spoorwegen dat kunnen, waarom de NS dan niet??

Een ander probleem met de e-tickets is dat het verplicht is om die op A4 papier te printen. Sorry, maar A4 papier wordt in de VS zo goed als niet gebruikt. In plaats daarvan hebben ze 8 1/2 bij 11 inch papier, wat ongeveer dezelfde grootte heeft als A4 maar niet identiek is. Dus zou het veel beter zijn om ook normaal Amerikaans papierformaat te accepteren.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Internationale e-tickets kunnen wel met Visa of Mastercard worden verrekend, maar op dit moment zouden alle producten daar natuurlijk mee betaald moeten kunnen worden. Nederland is geen creditcardland maar met zoveel buitenland en IBAN zou het internationale betalingsverkeer van NS op het Europese niveau kunnen zijn. Het is idioot dat iemand in België geen NS-abonnement kan kopen. Andersom kan het in bijna alle gevallen wel.
Gewone e-tickets vanaf Schiphol naar de meeste bestemmingen in Nederland zijn ook verkrijgbaar bij de NMBS. Die accepteren wel creditcards, maar die tickets moeten eveneens op A4-formaat afgedrukt worden.

Ik verwacht overigens dat in praktijk een e-ticket op US Letter net zo goed werkt en dat het de conducteur niet eens opvalt.
Als het ongeveer dezelfde grootte is? Nee, dat zal me echt niet opvallen hoor. Ik zou het zonder meer direct accepteren 😉
Reputatie 4
Badge
T gaat er volgens mij vooral om dat alles groot genoeg is afgedrukt waardoor de 2d barcode en de gegevens op het ticket goed leesbaar zijn voor conducteur en in de toekomst het scanpoortje. Volgens mij zou er dus ook niet A4 papier maar op A4 formaat in de instructie moeten staan. Wanneer je het op Letter formaat print zal het prima zijn mits in de PDF reader is aangegeven dat de print geschaald moet worden naar het gebruikte papierformaat maar dat de verhoudingen niet mogen veranderen. Dan krijg je bij Letter twee smalle witte stroken boven en onder het ticket en bij Legal twee brede witte stroken naast het E-ticket. Op letter is het ticket dan een beetje kleiner en op Legal is net wat groter afgedrukt.

De titel van dit topic klopt alleen niet. Ideal werkt wereldwijd, er is alleen een Nederlandse rekening bij een deelnemende bank voor nodig.
Ook ik loop vast op het kopen van een e-ticket met VISA vanuit het buitenland (In Duitsland werkt dit ook prima). Dit is dus onmogelijk.

Op de site van de NS staat aangegeven dat een papieren ticket voor een enkele reis bij het loket alleen gebruikt kan worden op de dag van aanschaf. Hoe doe ik dat als ik 's ochtends vroeg moet vertrekken vanaf een station zonder loket?

Is zo'n papieren ticket voor eenmalig gebruik gewoon te koop voor cash money, dus zonder OV- of anonieme-chipkaart? Zo niet, waar koop ik zo'n kaart en hoe laad ik deze?
@ErkkiS

Bij de automaten die eenmalige kaartjes (wegwerpchipkaartjes) verkopen, kan ook met muntgeld betaald worden. Als het goed is staat er op elk NS-station minstens één automaat van dat type. Die automaten hebben een bolle voorkant en een blauwe balk aan de bovenkant met alleen een wit NS-logo erop. (De andere automaten hebben een rechte voorkant en een gele balk aan de bovenkant met de tekst "OV-chipkaarthouders".) Daarnaast is het op sommige stations mogelijk om bij de kaartautomaat met een creditcard te betalen.
@ErkkiS

Bij de automaten die eenmalige kaartjes (wegwerpchipkaartjes) verkopen, kan ook met muntgeld betaald worden. Als het goed is staat er op elk NS-station minstens één automaat van dat type. Die automaten hebben een bolle voorkant en een blauwe balk aan de bovenkant met alleen een wit NS-logo erop. (De andere automaten hebben een rechte voorkant en een gele balk aan de bovenkant met de tekst "OV-chipkaarthouders".) Daarnaast is het op sommige stations mogelijk om bij de kaartautomaat met een creditcard te betalen.

Hartelijk dank voor de reactie Pe_pe. Ik heb ondertussen ook begrepen dat het mogelijk is om een enkele reis voor een latere datum te kopen.
Het is inderdaad niet mogelijk om een e-ticket te kopen wanneer je geen iDEAL hebt. Je kunt wel als alternatief een Eenmalige Chipkaart kopen, Zie onze website voor meer informatie over de Eenmalige Chipkaart. Goed om te weten: eenmalige chipkaarten zijn alleen te koop met de datum van vandaag. Je kunt dus geen kaartje kopen met een datum die in de toekomst ligt. Uitzonderingen zijn de kaartjes naar Duitsland en België. Voor de vindbaarheid heb ik dit topic verplaatst naar 'overige producten'.
Daar hebben mensen dus helemaal niets aan FemkeNS in zulke situaties.

Wanneer wordt het 2014 bij de NS ? Creditcards kosten zeker een toeslag ???
Reputatie 4
Badge
Creditcards kosten zeker een toeslag ???

Ja, elke betaaldienst kost de aanbieder geld. Maar dit bedrag kan prima doorberekend worden aan de klant.
Het is inderdaad niet mogelijk om een e-ticket te kopen wanneer je geen iDEAL hebt. Je kunt wel als alternatief een Eenmalige Chipkaart kopen, Zie onze website voor meer informatie over de Eenmalige Chipkaart. Goed om te weten: eenmalige chipkaarten zijn alleen te koop met de datum van vandaag. Je kunt dus geen kaartje kopen met een datum die in de toekomst ligt. Uitzonderingen zijn de kaartjes naar Duitsland en België. Voor de vindbaarheid heb ik dit topic verplaatst naar 'overige producten'.
Ik heb met de klantenservice van de NS gebeld. Daar zei men dat ik aan het loket eenmalige chipkaarten kan kopen voor een latere datum. Klopt dit dan wel?

Reageer