beantwoord

declaratie: bon nodig

• 30 september 2015
  • 4 reacties
  • 1050 Bekeken

Voor mijn werk moet ik naar Utrecht met de trein. Vanochtend 30-09-2015 heb ik een kaartje gekocht voor retour naar Utrecht. Na het kopen van het kaartje, heb ik daar geen bon van bij gekregen. Echter heb ik die bon wel nodig voor als bewijs op mijn werk om het geld te declareren. Is het mogelijk dat jullie mij daarmee tegemoet kunnen komen?
icon

Beste antwoord door kamcon 30 september 2015, 19:48

Waarom is de bon eigenlijk nodig? Het kaartje zelf is toch het bewijs en in feite ook de bon. Ik neem aan dat dit voor de belastingdienst voldoende is, zodat een werkgever de reis onbelast aan de werknemer kan vergoeden en als kosten kan opvoeren.

Zie b.v. http://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HL/thema_s-vervoer_en_reiskosten.html

Waar staat:
Als u de werkelijke openbaarvervoerkosten onbelast wilt vergoeden, moet u aannemelijk maken dat uw werknemer met het openbaar vervoer heeft gereisd. U bewaart bij uw administratie bijvoorbeeld de (kopieën van de) vervoerbewijzen of de overzichten van de reizen en kosten die gemaakt zijn met de ov-chipkaart.
Bekijk origineel

4 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Sabine. Ik kan niet alsnog die bon voor je regelen. Ik zal kijken wat ik voor je kan doen. Zou je mij een privébericht willen sturen met NAW-gegevens en alle informatie op de éénmalige ov-chipkaart?
Reputatie 4
Badge
Waarom is de bon eigenlijk nodig? Het kaartje zelf is toch het bewijs en in feite ook de bon. Ik neem aan dat dit voor de belastingdienst voldoende is, zodat een werkgever de reis onbelast aan de werknemer kan vergoeden en als kosten kan opvoeren.

Zie b.v. http://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HL/thema_s-vervoer_en_reiskosten.html

Waar staat:
Als u de werkelijke openbaarvervoerkosten onbelast wilt vergoeden, moet u aannemelijk maken dat uw werknemer met het openbaar vervoer heeft gereisd. U bewaart bij uw administratie bijvoorbeeld de (kopieën van de) vervoerbewijzen of de overzichten van de reizen en kosten die gemaakt zijn met de ov-chipkaart.
Reputatie 1
Badge
Inderdaad-het kaartje zelf heeft altijd de prijs erop en is als zodanig al eeuwen geaccepteerd als declaratie.
Je krijgt uit de automaat-mits je ja zegt- enkel een betaalbewijs als je per giro betaalt (PIN)-maar daar staat niks op van reisgegevens.
Daar heb je gelijk in kamcon. Als ik TS echter nog kan helpen door iets van een factuur o.i.d. aan te maken wil ik dat best doen. Ik heb echter niets meer vernomen via een privébericht, dus wellicht is ondertussen duidelijk dat het vervoerbewijs an sich voldoende is.

Reageer