DGP-Dagretour

  • 6 September 2022
  • 31 reacties
  • 437 Bekeken

Wat is hier het nut van om dit retour een speciale naam te geven? Ik heb een Flex-Dal abonnement, maar omdat ik vanuit een mail van de DGP-organisatie doorklikte naar de vervoeropties voor de Dutch Grand Prix kwam ik bij dit retour uit. Ik geef toe, ik had het beter vooraf moeten onderzoeken, maar op mij kwam het over i.v.m. ontmoedigingsbeleid om met de auto te komen, dat dit DGP-retour extra voordelig geprijsd was. Dus heb ik klakkeloos twee maal (voor zaterdag en zondag) zo'n retour aangeschaft. Blijkt dat deze DGP-retours gewoon de zelfde prijs te hebben als een normaal retour. En werd ik (ondanks dat ik onder mijn eigen naam ingelogd was) er niet op ge-attendeerd dat ik met mijn eigen abonnement voordeliger uit zou zijn door een ”gewoon” ticket met mijn abonnement-korting te kopen in plaats van dit speciale DGP-retour. Ik snap wel dat daar voor iets softwarematigs aangepast moet worden, maar als je de mensen wilt stimuleren om de trein te nemen en je hebt daar voor al speciaal een abonnement gekocht, dan zou het toch wel heel prettig zijn om een gunstiger prijsadvies te krijgen, terwijl je al aan het reserveren bent. Maar de hoofdzaak die ik niet snap waarom dit retour niet voordeliger is dan een normaal retour. Plus dat het wel erg handig zou zijn als je een meerdaags kaartje kunt kopen om twee of drie keer retour te gaan met het ZELFDE kaartje, maar dat is is een ander topic al eerder opgemerkt.


31 reacties

Dat DGP retour is inderdaad grote commerciële flauwekul dat de indruk wekt dat je korting krijgt wat niet het geval is. Formeel is er niets aan de hand aangezien er ook nergens staat dat je korting krijgt en de meeste mensen die wat vaker met de trein reizen bij het bestellen aan de prijs ook wel direct zien dat er geen korting is.

Het doet een beetje denken aan een truc die veel Japanse spoorwegen al jaren toepassen voor tickets naar toeristische bestemmingen. Die verkopen ze onder een speciale naam via een gelikte website en dan blijken die tickets uiteindelijk 20-30% duurder te zijn dan een gewoon kaartje uit de automaat. Je betaalt voor de mooie (web-)verpakking om het maar zo te zeggen. Vooral een succes bij onnozele buitenlandse toeristen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat een maandje weekend vrij voor alle GP bezoekers bijna altijd de goedkoopste optie was. Zag dat ook wel op twitter aanbevolen worden. Enig probleem daarbij was dat je wel in het bezit moest zijn van een ov-chipkaart.

Ik denk dat een maandje weekend vrij voor alle GP bezoekers bijna altijd de goedkoopste optie was. Zag dat ook wel op twitter aanbevolen worden. Enig probleem daarbij was dat je wel in het bezit moest zijn van een ov-chipkaart.

Er zitten onder die F1 bezoekers natuurlijk ook veel autofanaten die verder nooit met de trein gaan en zich ook niet in de tarievenjungle wensen te verdiepen. In dit geval was massa dus echt kassa 

Dat DGP retour is inderdaad grote commerciële flauwekul dat de indruk wekt dat je korting krijgt wat niet het geval is. Formeel is er niets aan de hand aangezien er ook nergens staat dat je korting krijgt en de meeste mensen die wat vaker met de trein reizen bij het bestellen aan de prijs ook wel direct zien dat er geen korting is.

Het doet een beetje denken aan een truc die veel Japanse spoorwegen al jaren toepassen voor tickets naar toeristische bestemmingen. Die verkopen ze onder een speciale naam via een gelikte website en dan blijken die tickets uiteindelijk 20-30% duurder te zijn dan een gewoon kaartje uit de automaat. Je betaalt voor de (web-)verpakking om het maar zo te zeggen. Vooral een succes bij onnozele buitenlandse toeristen.

Dank voor je reactie.

Als dat idd zo is begrijp ik niet dat je serieus overweegt om mensen zo uit de auto te lokken. Het gaat er idd om mensen die niet zo bekend zijn met het OV (bovendien MOET je naar dit evenement wel met het OV of fiets komen) over te halen om meer het OV te pakken. Door dit soort rotstreken (is mijn mening althans) krijg ik er eerder een afkeer van.

Ik denk dat een maandje weekend vrij voor alle GP bezoekers bijna altijd de goedkoopste optie was. Zag dat ook wel op twitter aanbevolen worden. Enig probleem daarbij was dat je wel in het bezit moest zijn van een ov-chipkaart.

Er zitten onder die F1 bezoekers natuurlijk ook veel autofanaten die verder nooit met de trein gaan en zich ook niet in de tarieven gaan verdiepen. In dit geval was massa dus echt kassa 

V.w.b. dat laatste exact mijn mening. Maar als je op zo'n manier er ingeluisd wordt dan denk je nog wel eens extra na voor je het OV pakt.

Dat DGP retour is inderdaad grote commerciële flauwekul dat de indruk wekt dat je korting krijgt wat niet het geval is. Formeel is er niets aan de hand aangezien er ook nergens staat dat je korting krijgt en de meeste mensen die wat vaker met de trein reizen bij het bestellen aan de prijs ook wel direct zien dat er geen korting is.

Als dat idd zo is begrijp ik niet dat je serieus overweegt om mensen zo uit de auto te lokken. 

Zandvoort is tijdens de F1 vrijwel hermetisch afgesloten voor autoverkeer dus iedereen die wat verder weg woont heeft in feite geen andere keuze dan de trein waardoor het een gevalletje van pseudo-verplichte winkelnering is.

Maar zoals gezegd zullen weinig mensen er om malen voor die ene keer per jaar dat ze met de trein gaan. En al helemaal niet als je kijkt wat een dagje F1 verder kost.

Daar staat tegenover dat NS ook torenhoge kosten maakt om dit vervoer te organiseren dus ik heb er ook niet zo'n moeite mee dat men er naar streeft om die kosten via de bezoekers gedekt te krijgen. Het alternatief is dat de belastingbetaler het moet gaan subsidiëren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat een maandje weekend vrij voor alle GP bezoekers bijna altijd de goedkoopste optie was. Zag dat ook wel op twitter aanbevolen worden. Enig probleem daarbij was dat je wel in het bezit moest zijn van een ov-chipkaart.

Er zitten onder die F1 bezoekers natuurlijk ook veel autofanaten die verder nooit met de trein gaan en zich ook niet in de tarieven gaan verdiepen. In dit geval was massa dus echt kassa 

V.w.b. dat laatste exact mijn mening. Maar als je op zo'n manier er ingeluisd wordt dan denk je nog wel eens extra na voor je het OV pakt.

Om het inluizen te noemen vind ik wel kort door de bocht. Je had je namelijk ook zelf kunnen verdiepen in de prijzen van vervoer.

Een kaartje met korting kopen op basis van abonnement kan niet. Daar kan te gemakkelijk mee gefraudeerd worden. Jouw abonnement is alleen geldig als je met de kaart waarop dat abonnement staat incheckt.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de Grand Prix van 2021 was er een vroegboekkorting van 20%. Volgens mij was die er dit jaar niet. Net zoals er dit jaar geen speciale Koningsdag retourtickets waren met 20% korting. Helaas voor de Grand Prix bezoeker kon je met dit ticket niet met voordeel reizen. Het voordeel was vooral voor NS en de reizigers dat je met dit e-ticket niet hoeft (en kunt) in en uitchecken wat lange rijen bij de in/uit paaltjes voorkwam. 

Inluizen vind ik ook te kort door de bocht, bij alles wat je koopt is het je eigen verantwoording en keuze om te kijken wat het voordeligst is.  

Dat DGP retour is inderdaad grote commerciële flauwekul dat de indruk wekt dat je korting krijgt wat niet het geval is. Formeel is er niets aan de hand aangezien er ook nergens staat dat je korting krijgt en de meeste mensen die wat vaker met de trein reizen bij het bestellen aan de prijs ook wel direct zien dat er geen korting is.

Als dat idd zo is begrijp ik niet dat je serieus overweegt om mensen zo uit de auto te lokken. 

Zandvoort is tijdens de F1 vrijwel hermetisch afgesloten voor autoverkeer dus iedereen die wat verder weg woont heeft in feite geen andere keuze dan de trein waardoor het een gevalletje van pseudo-verplichte winkelnering is.

Maar zoals gezegd zullen weinig mensen er om malen voor die ene keer per jaar dat ze met de trein gaan. En al helemaal niet als je kijkt wat een dagje F1 verder kost.

Daar staat tegenover dat NS ook torenhoge kosten maakt om dit vervoer te organiseren dus ik heb er ook niet zo'n moeite mee dat men er naar streeft om die kosten gedekt te krijgen.

Dat laatste bestrijd ik ook niet en gezien de enorme aantallen mensen hebben zij dit prima gedaan en wel voor het tweede achtereenvolgende jaar. Wat dat betreft alle lof! Maar dat betreft de uitvoering, niet het beleid. Bovendien betaal ik daar toch voor, of ik nou wel of niet veel voor een dagje F1 betaal doet dan totaal niet ter zake. Ook de F1-organisatie maakt enorme kosten en ook daar betaal ik graag voor. Als ik een Ferrari rijd mag ik mij ook beklagen over de parkeertarieven, ook al kan ik dat makkelijk betalen. Die Ferrari rijd ik dus niet, maar het gaat om het principe.
Vele organisaties hebben transparantie de laatste jaren heel hoog in het vaandel staan. Daar gaat het mij in dit topic veel meer om, transparantie, betrouwbaarheid en de échte wil om klanten zonder omwegen het naar de zin te maken. Daar horen voor mij geen trucs en lekkermakertjes bij als het uiteindelijk blijkt een sigaar uit eigen doos te zijn. Dit product voegt dus helemaal niets toe, behalve dat je een keuze kunt maken welke dag je vertrekt en welke dag je terugkomt. Maar dan kun je net zo goed twee enkeltjes kopen, qua prijs maakt dat dus niets uit. Plus dat ik daar als abonnementhouder niet op ge-attendeerd wordt dat het goedkoper kan bij de bestelling ondanks dat ik ingelogd ben. Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Nog afgezien van het feit dat als je iets vooraf bestelt als e-ticket bij de NS dat je dat niet kunt annuleren, ook al een hele slechte zaak. Ook dat staat in de voorwaarden, maar nogmaals als je mensen enthousiast wilt krijgen om het OV te nemen en je kunt door onverwachte omstandigheden je e-ticket van Groningen naar Den Bosch niet annuleren, dan hebben de beleidsmakers toch niet door dit je dit anno 2022 niet meer kunt verkopen als je mensen uit de auto wilt krijgen. Geef de mensen tegen een bepaald percentage kosten ook de mogelijkheid om een e-ticket te kunnen annuleren. Je moet toch niet willen dat alles door de politiek afgedwongen wordt. Wat dat betreft mag NS echt wel meer zelf aan de bak om de gunst van de reiziger en wellicht toekomstig forens te winnen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat een e-ticket bij NS niet te annuleren is heeft te maken dat een gedownload ticket niet meer ongeldig gemaakt kan worden. Dit werkt fraude in de hand. Voor aankoop word je ook gewezen op dat wijzigen of restitutie niet mogelijk is. Als ik online een bioscoopkaartje koop, kan ik deze ook niet meer wijzigen of terug geven, dus wat is het verschil?

Waar is de tijd gebleven dat mensen zelf keken of iets wat een aanbieding lijkt wel goedkoper is dan de standaard prijzen.  Als je er zo instaat dan laat je je met elke reclamefolder waar je wat uit koopt je in de maling nemen.

 

Het is toch niet zo dat we straks overal disclaimers bij moeten krijgen zodat bedrijven zich indekken tegen alles waar een klant te beroerd is om zelf onderzoek naar te doen.

Ik mag ook hopen dat je voordat je die Ferrari koopt je gekeken hebt naar het brandstofverbruik en dat je dan niet naderhand gaat klagen dat je rechtervoet zo zwaar is dat het brandstofverbruik hoger ligt dan in de folder staat of dat het brandstofverbruik van je VW UP was.

Je kunt alleen jezelf verwijten dat je niet verder hebt gekeken dan je neus lang is.

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat een maandje weekend vrij voor alle GP bezoekers bijna altijd de goedkoopste optie was. Zag dat ook wel op twitter aanbevolen worden. Enig probleem daarbij was dat je wel in het bezit moest zijn van een ov-chipkaart.

Er zitten onder die F1 bezoekers natuurlijk ook veel autofanaten die verder nooit met de trein gaan en zich ook niet in de tarieven gaan verdiepen. In dit geval was massa dus echt kassa 

V.w.b. dat laatste exact mijn mening. Maar als je op zo'n manier er ingeluisd wordt dan denk je nog wel eens extra na voor je het OV pakt.

Om het inluizen te noemen vind ik wel kort door de bocht. Je had je namelijk ook zelf kunnen verdiepen in de prijzen van vervoer.

Een kaartje met korting kopen op basis van abonnement kan niet. Daar kan te gemakkelijk mee gefraudeerd worden. Jouw abonnement is alleen geldig als je met de kaart waarop dat abonnement staat incheckt.

Zeker wel, met internationale tickets werkt dat ook zo. Je toont dan je ticket (specifiek voor de datum en het traject) én de ov chipkaart die je recht op de verrekende korting aantoont, maar waarmee je niet bent ingecheckt.

Dat een e-ticket bij NS niet te annuleren is heeft te maken dat een gedownload ticket niet meer ongeldig gemaakt kan worden. Dit werkt fraude in de hand. Voor aankoop word je ook gewezen op dat wijzigen of restitutie niet mogelijk is. Als ik online een bioscoopkaartje koop, kan ik deze ook niet meer wijzigen of terug geven, dus wat is het verschil?

Dat was misschien zo bij de introductie van het e-ticket dat het fraude-argument gold. Anno 2022 kan dit natuurlijk wel, alleen wil men het kennelijk niet. Je kunt praten wat je wilt, maar dit is geen reden om dit recht te praten. De teneur ”dan had je maar geen kaartje vooraf moeten kopen of beter moeten opletten” is nogal flauw. Dan moet ik zeker bij de bar ook goed gaan opletten dat er 7-up ingeschonken wordt en geen Spa Citroen. Klagen jullie dan ook niet zeker als het het verkeerde drankje blijkt te zijn?
Natuurlijk is dit te regelen, maar dit vereist een software-aanpassing, iets dat gewoon terugverdiend kan worden binnen een redelijke termijn. Dus het kost de NS niet eens wat, maar het levert wel goodwill op.
Als ik online een bioskoopkaartje koop via bijvoorbeeld Pathé kan ik dat gewoon annuleren hoor. Bij andere kleinere bioscopen niet, so what, dan geef ik dat kaartje weg aan familie of kennissen. Zelfde verhaal bij concerten. Daar kan ik vaak het kaartje zonder al te veel moeite nog doorverkopen of een annuleringsverzekering nemen. Dat lukt zelfs nog internationaal, mits gekocht via officiële verkopers. Een hotelovernachting betaal ik altijd inclusief annulering, geen enkel probleem, ook internationaal. Je kunt dit niet eens meer klantvriendelijkheid noemen, dit is gewoon een normale gang van zaken geworden.
Maar ik kan moeilijk iemand blij maken met een treinkaartje waar hij/zij niets aan heeft, tenzij bij groot toeval iemand op exact de zelfde dag exact het zelfde traject zou moeten maken die toevallig deel uitmaakt van mijn bekendenkring die ik toevallig nog op tijd kan bereiken. Dus makkelijk verdiend NS. Dit kan toch echt niet de bedoeling zijn. Je probeert het de vervoerder makkelijk te maken door vooraf al e- tickets te kopen, je aan te melden voor de reis op dat tijdstip om de drukte te kunnen inschatten. Maar dan kom je om onverwachte redenen in een andere plaats van bestemming terecht dan waar je vanaf zou vertrekken met je e-ticket en dan is het dus kennelijk gewoon pech van je gekochte kaartje. Ook al weet je dat bijvoorbeeld twee dagen van te voren.
Ik ben zoals eerder aangegeven ook gewoon bereid om een percentage van de reis te betalen voor annuleringskosten, dus dat is het punt niet. Maar wellicht leg ik onvoldoende in detail uit dat het niet zo zeer om mij gaat, maar om het productbeleid om mensen uit de auto in de trein en rest van het OV te krijgen. Als je het mogelijk wilt maken dat een e-ticket geannuleerd kan worden, dan moet daar de wil voor zijn, maar uiteraard kan dat. Maar kennelijk slikken te veel mensen dit verlies om de raderen in beweging te krijgen.

Ook wijzigingen in de ICT kosten geld, er meoten toch mensen zijn die deze wijzigingen door moeten voeren en moeten testem.

Overigens was de NS bezig om te kijken naar mogelijkheden om het mogelijk te maken om E-tickets die reeds verkocht zijn te annuleren en als dusdanig bij de poortjes te laten herkennen maar blijkbaar is daar nog geen oplossing voor gevonden.

De QR code wordt ook alleen gescand om het poortje open te krijgen maar wordt verder niet in de systemen geregistreerd bij de NS.

Waar is de tijd gebleven dat mensen zelf keken of iets wat een aanbieding lijkt wel goedkoper is dan de standaard prijzen.  Als je er zo instaat dan laat je je met elke reclamefolder waar je wat uit koopt je in de maling nemen.

 

Het is toch niet zo dat we straks overal disclaimers bij moeten krijgen zodat bedrijven zich indekken tegen alles waar een klant te beroerd is om zelf onderzoek naar te doen.

Ik mag ook hopen dat je voordat je die Ferrari koopt je gekeken hebt naar het brandstofverbruik en dat je dan niet naderhand gaat klagen dat je rechtervoet zo zwaar is dat het brandstofverbruik hoger ligt dan in de folder staat of dat het brandstofverbruik van je VW UP was.

Je kunt alleen jezelf verwijten dat je niet verder hebt gekeken dan je neus lang is.

Dat laatste ontken ik ook niet. Maar het getuigt van klantvriendelijkheid om de klant ergens mee te helpen, ook al verdien je er op dat moment misschien minder aan. Op termijn kweek je daar mee goodwill en zul je zien dat je er dus meer aan gaat verdienen. Ik word geregeld door organisaties getipt dat ik door een iets andere beslissing te nemen dat ik daar mee voordeliger uit ben, zelfs bij verzekeringsmaatschappijen, maar ook laatst bij een ferrymaatschappij. Zelfde hut, maar goedkoper voor de klant door net iets anders te boeken. Het verschil weten tussen de korte en lange termijn. Dus boek ik daar de volgende keer weer.

Ook wijzigingen in de ICT kosten geld, er meoten toch mensen zijn die deze wijzigingen door moeten voeren en moeten testem.

Overigens was de NS bezig om te kijken naar mogelijkheden om het mogelijk te maken om E-tickets die reeds verkocht zijn te annuleren en als dusdanig bij de poortjes te laten herkennen maar blijkbaar is daar nog geen oplossing voor gevonden.

De QR code wordt ook alleen gescand om het poortje open te krijgen maar wordt verder niet in de systemen geregistreerd bij de NS.

Tja, sorry Jeroen, met alle respect, maar over wijzigingen in de ICT hoef je me echt niets over te vertellen. Dit is een dagelijkse gang van zaken, uit ten treure beschreven en natuurlijk betaalt de klant dat, dus op de langere termijn kost het je helemaal niets, want ook deze ontwikkel- test- en beheerkosten zitten in een treinkaartje verdisconteerd. Maar met de goodwill die je kweekt ga je juist meer verdienen. Maar het moet wel uit de organisatie zelf komen en van daar bovengenoemde voorbeeld van organisaties die het kennelijk wel snappen.

Reputatie 7
Badge +3

Met de huidige NS systemen is het niet mogelijk voor NS om e-tickets ongeldig te maken en geldt het fraude argument wel degelijk. Daar zijn op deze community al vele topics over volgeschreven en de klachten zijn talrijk. Alleen als een e-ticket nog niet is geopend/gedownload/in de app gezet kan NS deze nog ongeldig maken, je kunt hem dan niet meer openen of downloaden. 

De community leden die hier al langer rondlopen raden dan ook af om e-tickets te kopen, in ieder geval langere tijd van tevoren en dit pas te doen als je echt 100% zeker weet dat je de reis gaat maken. Of al wel eerder aanschaffen maar pas openen/in de app zetten kort voor vertrek. Zelf zou ik bv nooit een e-ticket aanschaffen, tenzij deze zoveel voordeliger is dan andere opties dat het interressant wordt. 

In het verleden is wel eens aangegeven dat NS werkt aan de mogelijkheid om e-tickets wel ongeldig te kunnen maken, maar het is al langere tijd stil op dat vlak. Aan de andere kant is het nog maar de vraag of dat in de toekomst nog wel nodig is met de ontwikkelingen van OVpay, waarmee je dan heel simpel met je bankpas / telefoon kan inchecken en je niet van tevoren een kaartje hoeft te kopen. 

Reputatie 7
Badge +1

Waar is de tijd gebleven dat mensen zelf keken of iets wat een aanbieding lijkt wel goedkoper is dan de standaard prijzen.  Als je er zo instaat dan laat je je met elke reclamefolder waar je wat uit koopt je in de maling nemen.

 

Het is toch niet zo dat we straks overal disclaimers bij moeten krijgen zodat bedrijven zich indekken tegen alles waar een klant te beroerd is om zelf onderzoek naar te doen.

Ik mag ook hopen dat je voordat je die Ferrari koopt je gekeken hebt naar het brandstofverbruik en dat je dan niet naderhand gaat klagen dat je rechtervoet zo zwaar is dat het brandstofverbruik hoger ligt dan in de folder staat of dat het brandstofverbruik van je VW UP was.

Je kunt alleen jezelf verwijten dat je niet verder hebt gekeken dan je neus lang is.

 

Je kan NS natuurlijk niet vergelijken met een supermarkt. In dit geval zou er ook maar één supermarkt zijn, die onbeperkt zijn prijzen kan verhogen. Dat heeft NS in dit geval ook gedaan door i.t.t. vorig jaar geen korting te geven. Zoals ik al had aangegeven had je gewoon een maandje weekend-vrij moeten nemen. En bij enigszins regelmatige gebruikers van het OV mag je er wel van uitgaan dat ze dat product kennen. In het weekend is het Dal- abonnement sowieso de hele dag geldig, waarom gaat @EPG1965 dan kaartjes met denkbeeldige (20%) korting kopen terwijl je met het Dal-abonnement 40% korting hebt? 

Met de huidige NS systemen is het niet mogelijk voor NS om e-tickets ongeldig te maken en geldt het fraude argument wel degelijk. Daar zijn op deze community al vele topics over volgeschreven en de klachten zijn talrijk. Alleen als een e-ticket nog niet is geopend/gedownload/in de app gezet kan NS deze nog ongeldig maken, je kunt hem dan niet meer openen of downloaden. 

De community leden die hier al langer rondlopen raden dan ook af om e-tickets te kopen, in ieder geval langere tijd van tevoren en dit pas te doen als je echt 100% zeker weet dat je de reis gaat maken. Of al wel eerder aanschaffen maar pas openen/in de app zetten kort voor vertrek. Zelf zou ik bv nooit een e-ticket aanschaffen, tenzij deze zoveel voordeliger is dan andere opties dat het interressant wordt. 

In het verleden is wel eens aangegeven dat NS werkt aan de mogelijkheid om e-tickets wel ongeldig te kunnen maken, maar het is al langere tijd stil op dat vlak. Aan de andere kant is het nog maar de vraag of dat in de toekomst nog wel nodig is met de ontwikkelingen van OVpay, waarmee je dan heel simpel met je bankpas / telefoon kan inchecken en je niet van tevoren een kaartje hoeft te kopen. 

Dank voor deze laatste info. Met je bank- of creditpas inchecken is idd in het buitenland al geruime tijd een fijne ontwikkeling. Heel simpel en voor de mensen die er geen bezwaar tegen hebben om getraceerd te worden (zoals ik tot op zekere hoogte, hangt er van af wie allemaal mee kunnen kijken, maar dat is meer een algemeen probleem) is dit een klantvriendelijke oplossing.
Prima dat communityleden dit e-ticket afraden, daar voor zit ik nog te kort op dit forum, maar op zich zelf is dit toch wel vreemd. Je gaat op die manier mee in de onwil en slechte argumentatie van het vervoerbedrijf om het op die manier te rechtvaardigen. Maar ik val in herhaling. OVpay dan maar afwachten. Bring it on!

Badge +3

Reizen met OVpay verschilt op dit moment bijna niets met reizen op een (anonieme) ov-chipkaart, behalve dat je geen saldo nodig hebt. Korting (daluren) zul je er voorlopig niet mee krijgen.

In andere landen waar ik met een dergelijk systeem gereisd heb wordt er, in sommige gevallen ongemerkt, een borg ingehouden ter hoogte van het maximumbedrag dat je kunt reizen.

Het verbaast met dat er voor reizen die op kunnen lopen richting 30 euro gekozen is voor een systeem zonder borg.

Dat gaat bergen onbetaalde reizen opleveren, omdat je met een pas met een rekening zonder dekking gewoon legaal kunt reizen, zeker met banken als BUNQ en KNAB waar je zelfstandig oneindig rekeningen kunt openen en sluiten zonder extra kosten.

 

@MoLa  En toch blijf je aansprakelijk en weten ze je gewoon te achterhalen.  Resultaat is dat je post krijgt van het incasso bureau en een flink bedrag extra mag afdragen.

Badge +3

Misschien wordt er op de achtergrond een ‘check’ (reservering) gedaan op het saldo van je bankpas/creditcard, zoals bij onbemande tankstations of het huren van een auto met een creditcard.

Daar zie je verder (na het tanken) nergens iets van terug, maar als je niet rood mag staan en er minder dan ik meen 100 euro op je rekening staat kan/kon je helemaal niet tanken.

Ik meen dat het bedrag wegens de hoge brandstofprijzen verhoogd zou worden naar 150 euro.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de veelgestelde vragen vn OVpay staat wel dit:

 

Hoeveel saldo moet er op mijn rekening staan?

Genoeg om alle ritten van één dag te betalen. De ritten worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. Als de afschrijving niet lukt, omdat er te weinig saldo op je rekening staat, dan word je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken in het OV. We proberen daarna tot maximaal drie keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Het verschilt per bank hoe lang het duurt voordat er een nieuwe poging plaatsvindt. Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Lukt het afschrijven van het verschuldigde bedrag niet, reis dan met je OV-chipkaart of koop een kaartje.

 

Wat moet ik doen als ik ben vergeten uit te checken?

Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas of creditcard, dan kan het zijn dat je een hogere ritprijs betaalt. De afschrijving van je rit is na 1 dag zichtbaar in je bankomgeving. Houd je referentienummer en het afgeschreven bedrag bij de hand en neem contact met ons op via 0900-1433 (gebruikelijke belkosten). Wij kunnen je dan direct helpen.

@MoLa  En toch blijf je aansprakelijk en weten ze je gewoon te achterhalen.  Resultaat is dat je post krijgt van het incasso bureau en een flink bedrag extra mag afdragen.

Ik denk, maar weet eigenlijk vrij zeker, dat jij niet weet wat de praktijk is bij civiele vorderingen van een paar tientjes. Deze worden in de praktijk vrijwel altijd afgeboekt.

Je hebt hier ook nog eens te maken met betalingen waarbij alleen een pas- en/of rekeningnummer beschikbaar is en de rekeninghouder onbekend is en waar ook sprake kan zijn van buitenlandse bankrekeningen en/of rekeninghouders

Elk incassobureau of gerechtsdeurwaarder kan je vertellen (je mag ze van mij morgen bellej om het te verifiëren) dat het zelfs voor enkele honderden tot duizenden euro's een verliespost is om achter de vorderingen aan te gaan. Vandaar ook de borg in het buitenland bij vergelijkbare betaalsystemen, omdat je ontebaalde reizen in zijn geheel af kunt boeken

Reageer