beantwoord

Digitalisering van de Keuzedagen; Keuzedag al opgehaald maar wil eerst op korting reizen, wat nu?

• 15 May 2014
  • 7 reacties
  • 358 Bekeken

• Intercity
  • 5 reacties
Ik heb een keuzedag geladen op mijn abonnement en wil zelf bepalen wanneer ik die opneem. Bijvoorbeeld morgen ga ik met de trein naar bestemming A en wil dat gewoon via de 40% korting betalen, maar enkele dagen erna wil ik mijn keuzedag gebruiken. Hoe doe ik dat?
icon

Beste antwoord door Stephan NS 15 May 2014, 18:18

Hallo Ipi,

Welkom op het NS Serviceforum. Uit je berichten begrijp ik dat je Keuzedag al op de OV-chipkaart is geladen, terwijl je eerst nog een reis op je reguliere abonnement tegen 40% korting zou willen maken. Dit is inderdaad, zoals Loes aangeeft, technisch gezien niet mogelijk. De check-inpaal zal de Keuzedag pakken zodra je incheckt na 9 uur 's morgens (vanaf dan is de Keuzedag geldig). Het is een idee om een los kaartje te kopen en bij wijze van uitzondering zou dit een ideale oplossing voor je zijn. Of je hier gebruik van wilt maken is natuurlijk volledig aan jou; het is slechts een suggestie van Loes en het is niet zo dat je hier gebruik van "moet" maken.

Voor de volgende keer wil ik je dan ook adviseren om de Keuzedag op je OV-chipkaart te laden vlak voordat je gaat reizen. Het opladen van de Keuzedag kun je bij iedere NS-automaat doen. Op deze manier voorkom je situaties als deze. 🙂 Over de digitalisering van de Keuzedagen heb je als het goed is bij de verlenging van je abonnement een brief gehad waarin deze informatie stond vermeld. Mocht je toch nog meer info hierover willen, dan zou je mij een privébericht kunnen sturen met je NAW-gegevens. Dan kan ik je een folder toesturen met meer informatie.

Groet,

Stephan
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

7 reacties

Hoi Ipi,

Ik kom veel reizigers tegen die aan het omschakelen zijn. Mijn suggesties zijn mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je keuzedag onaangetast blijft. Verder is het mogelijk om bij elke kaartautomaat van NS hulp op afstand te krijgen, het gratis telefoonnummer staat op de kaartautomaat en er staat rechtsbovenaan een automaat nummer. Medewerkers staan dan klaar om je op afstand te helpen als het laden van deze keuzedag problemen oplevert.

Verder zie ik geen enkel probleem om tijdelijk met een papieren kaartje te reizen, want dat kost evenveel als in- en uitchecken. Wat ik van veel reizigers hoor is dat ze in het begin ertegen op hebben gekeken en dat ze het nu gesneden koek vinden, het is even wennen blijkbaar.

Succes in ieder geval.
Hallo Ipi,

Ik heb van mijn collega Klaas Jan begrepen dat het via Facebook is opgelost. Hopelijk ben je hiermee eerst voldoende geholpen! Ik ga het topic sluiten.

Groet,
Laura
Hallo Ipi,

Welkom op het NS Serviceforum. Uit je berichten begrijp ik dat je Keuzedag al op de OV-chipkaart is geladen, terwijl je eerst nog een reis op je reguliere abonnement tegen 40% korting zou willen maken. Dit is inderdaad, zoals Loes aangeeft, technisch gezien niet mogelijk. De check-inpaal zal de Keuzedag pakken zodra je incheckt na 9 uur 's morgens (vanaf dan is de Keuzedag geldig). Het is een idee om een los kaartje te kopen en bij wijze van uitzondering zou dit een ideale oplossing voor je zijn. Of je hier gebruik van wilt maken is natuurlijk volledig aan jou; het is slechts een suggestie van Loes en het is niet zo dat je hier gebruik van "moet" maken.

Voor de volgende keer wil ik je dan ook adviseren om de Keuzedag op je OV-chipkaart te laden vlak voordat je gaat reizen. Het opladen van de Keuzedag kun je bij iedere NS-automaat doen. Op deze manier voorkom je situaties als deze. 🙂 Over de digitalisering van de Keuzedagen heb je als het goed is bij de verlenging van je abonnement een brief gehad waarin deze informatie stond vermeld. Mocht je toch nog meer info hierover willen, dan zou je mij een privébericht kunnen sturen met je NAW-gegevens. Dan kan ik je een folder toesturen met meer informatie.

Groet,
Stephan

Dag Stefan,

Ik heb mijn adresgegevens via Facebook aan Klaas Jan doorgegeven. Ik blijf het vervelend vinden dat ik nergens kan vinden hoe dit in z'n werk gaat. Dus hoop ik snel informatie te ontvangen. Verder blijf ik het te gek voor woorden vinden dat ik nu een papieren kaartje moet kopen. Daar wil NS juist helemaal van af....
Ik denk dat veel mensen met deze verandering van de keuzedagen moeite zullen hebben. Maar het zal bij NS allemaal wel tot in de kleinste details zijn uitgezocht alvorens dit in praktijk te brengen.
Ik wacht dus nu op de informatie over dit onderwerp.

Groeten
IPI van der Erve
Reputatie 3
Badge
En nu ben ik de klos en moet ik een kaartje kopen om voor een retour van ca 4 euro!
Dit heet klant-on-vriendelijk. Maar dat schijnt tegenwoordig heel normaal te zijn.

Even afgezien van het feit dat het inderdaad erg vervelend is dat je erop deze manier achter moet komen, en dat het ook een beetje suffig is dat de techniek dit niet aankan (je zou toch verwachten dat je een niet gebruikte dag ook weer zou moeten kunnen 'ontladen'): veel extra's kost het niet.
Die 4 euro voor dat kaartje zou anders van je saldo afgeboekt zijn. Nu koop je een kaartje en blijft je saldo onaangetast. Dus eigenlijk moet je nu even 4 euro extra betalen, maar die krijg je later op de een of andere manier terug. Ofwel doordat je dat saldo dan voor een andere reis kunt gebruiken, ofwel doordat je je kaart inlevert en dan dat geld terugkrijgt.

Nogmaals: wel raar en vervelend dat het niet anders kan . . .
Hallo Ipi,

Groet,
Stephan
Ik heb een keuzedag geladen op mijn abonnement en wil zelf bepalen wanneer ik die opneem. Bijvoorbeeld morgen ga ik met de trein naar bestemming A en wil dat gewoon via de 40% korting betalen, maar enkele dagen erna wil ik mijn keuzedag gebruiken. Hoe doe ik dat?

Hoi Ipi,

Vervelend dat je je keuzedag al geladen hebt. Wij adviseren eigenlijk altijd om hem pas op de kaart te laden als je hem daadwerkelijk wil gaan gebruiken die dag, want terugdraaien is helaas niet mogelijk.

Ik weet nu niet of je een oud Voordeelurenabonnement of een nieuw Dal Voordeel abonnement. Als het het oude Voordeeluren abonnement, dan zou je de dagen ervoor nog met een los kaartje van 40% kunnen reizen, dat is in combinatie met dat abonnement nog toegestaan. Voor de nieuwe abonnementen is het een verplichting om in te checken.
Als je een nieuw abonnement hebt en in de daluren gaat reizen, zou je het van te voren aan de conducteur kunnen vragen of hij of zij een uitzondering wil maken. Doe je dat vooraf bij het instappen, dan kan vaak nog wel wat geregeld worden, maar dit is per conducteur verschillend en kan dus niets beloven, want met een Dal Voordeel ben je nu eenmaal verplicht om in- en uit te checken.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Succes in ieder geval.

Ik weet ook niet welk soort abonnement ik heb. Ik heb mijn kaart 2 jaar geleden gekregen en die is geldig t/m 2019 (geloof ik). Ik kan ook niet inloggen op Mijn NS dus kan niks nakijken.

Kaartjes kopen!! terwijl ik mijn kaart heb opgeladen om daarop te reizen. En door deze verandering kan ik nu het saldo van mijn kaart niet gebruiken om te reizen. Nee ik moet een kaartje kopen met korting.
Dat is de wereld op zijn kop. Had het niet verstandiger en klantvriendelijker geweest om abonnementhouders goed te informeren over deze wijziging? Ik wist niet eens dat de papieren kaartjes voor de vrije keuze reizen gingen verdwijnen. Hoorde ik van vrienden. Dat vind ik vreemd. Een brief had op zijn plaats geweest. Of een goed informatief artikel in het blad dat iedere abonnementhouder af en toe krijgt. Nee daar kom je dan toevallig achter. En nu ben ik de klos en moet ik een kaartje kopen om voor een retour van ca 4 euro!
Dit heet klant-on-vriendelijk. Maar dat schijnt tegenwoordig heel normaal te zijn.

Hoi Ipi,

Vervelend dat je je keuzedag al geladen hebt. Wij adviseren eigenlijk altijd om hem pas op de kaart te laden als je hem daadwerkelijk wil gaan gebruiken die dag, want terugdraaien is helaas niet mogelijk.

Ik weet nu niet of je een oud Voordeelurenabonnement of een nieuw Dal Voordeel abonnement. Als het het oude Voordeeluren abonnement, dan zou je de dagen ervoor nog met een los kaartje van 40% kunnen reizen, dat is in combinatie met dat abonnement nog toegestaan. Voor de nieuwe abonnementen is het een verplichting om in te checken.
Als je een nieuw abonnement hebt en in de daluren gaat reizen, zou je het van te voren aan de conducteur kunnen vragen of hij of zij een uitzondering wil maken. Doe je dat vooraf bij het instappen, dan kan vaak nog wel wat geregeld worden, maar dit is per conducteur verschillend en kan dus niets beloven, want met een Dal Voordeel ben je nu eenmaal verplicht om in- en uit te checken.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Succes in ieder geval.