Dinnertrain maakt toch een doorstart

• 3 oktober 2019
  • 11 reacties
  • 386 Bekeken

Dinnertrain maakt toch een doorstart surf ook op https://www.treinreiziger.nl/dinner-train-maakt-doorstart/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter. Mensen die eerder al een ticket hebben gekocht kunnen tot 30 november 2019 gaan verzilveren maar moeten dan wel € 10,00 per persoon erbij gaan betalen

11 reacties

Reputatie 7
Badge
Zeer opvallende zet, in 2018 en 2019 zijn er zeer forse verliezen geleden, zijn de personeelskosten finaal uit de pan gelopen, ook het extra chartervervoer met de Dinnertrein wilde maar niet van de grond komen.
Hoe men nu wel enige winst denkt te gaan maken met de Dinnertrain is de grote vraag.

Verder is het natuurlijk interresant te weten wie er bij het faillissement het schip in gaat, alleen al de aanschaf van de locs 1700 bedroeg rond de 1 miljoen euro. Dat kan je nooit terugverdienen met wat dinertjes.
Dat is zeker opvallend. Wij hadden al tickets gekocht en probeerde in Hilversum maar we werden steeds afgewezen ook dat het daar zo vreselijk stonk had ik in de media ergens gelezen. Ik had dit ook niet verwacht. Maar misschien dat we toch weer kunnen gaan proberen.
Reputatie 7
Badge +3
Het business model blijft me een raadsel. Hoe kun je in hemelsnaam materieel en personeel betalen met een handjevol dinnertreinen en een paar charters per jaar.
Het business model blijft me een raadsel. Hoe kun je in hemelsnaam materieel en personeel betalen met een handjevol dinnertreinen en een paar charters per jaar.

@Tamzin Volgens de site Rijtuigen en locomotieven

De drie locomotieven en vier rijtuigen van Railpromo zijn nu overgegaan naar Train Charter. Railpromo wist nieuwe rijtuigen te kopen door een crowdfunding project. Begin 2019 legden 289 investeerders via Collin Crowdfund in totaal 350.000 euro in. Dat geld had in een periode van 60 maanden terugbetaald moeten worden.
Badge
Wat ik weet is dat de machinisten gewoon ingehuurd worden voor de uren dat deze trein moet rijden en voor het rangeerwerk wat er zo nu en dan is voor deze trein. Dus geen vaste contracten maar gewoon simpele inhuur per uur, dat zal dan met de rest van het personeel ook wel zo zijn.

En wat betreft de financiering, deels is dit door banken gedaan en deels via crowdfunding platformen, dat zijn dan ook de gedupeerde van het faillissement van de Dinnertrain, met als ik het goed had een garant stelling voor een x bedrag door de eigenaar van Dinnertrain.
Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Volgens de site Rijtuigen en locomotieven

De drie locomotieven en vier rijtuigen van Railpromo zijn nu overgegaan naar Train Charter. Railpromo wist nieuwe rijtuigen te kopen door een crowdfunding project. Begin 2019 legden 289 investeerders via Collin Crowdfund in totaal 350.000 euro in. Dat geld had in een periode van 60 maanden terugbetaald moeten worden.

Kleine correctie, het was een gedeelde crowdfundlening van Collin Crowdfund (€450.000) en Knab Crowdfunding (€100.000), totaal dus €450.000, een periode van inderdaad 60 maanden waarvan de eerste 6 maanden (maart t/m augustus) aflossingsvrij.
Daarnaast achtergestelde leningen elders voor €150.000.

De 2 nieuwe rijtuigen die voor €600.000 gekocht zijn plus de 2 al in bezit zijnde rijtuigen waren verpand aan de investeerders en deze zijn begin september verkocht voor €225.000. Na aftrek van alle kosten resteerde er voor de investeerders nog een bedrag van €175.000 wat naar rato is verdeeld.
De eigenaar van Railpromo had bovendien nog een persoonlijke borgstelling afgegeven voor
€125.000, daarvan probeert het crowdfundplatform nog het één en ander terug te krijgen.
De investeerders hebben dus al een deel van het geld terug, onzeker is nog voor hoeveel ze het schip in gaan.

Daarnaast was er volgens het verslag van de curator voor de aankoop van de 3 locs een lening bij de ING van 1 miljoen euro, daarvan rest nog een schuld van €736.368. Die zullen er dus ook op verliezen.

De nieuwe eigenaar heeft het hele spul voor een fors lagere prijs kunnen kopen, ik zie bv voor de locs een bedrag staan van €140.000. Dan heb je een aanzienlijk lagere schuldenlast en wellicht kan het daarom nu wel winstgevend kan worden.
Reputatie 7
Badge
Wat ik weet is dat de machinisten gewoon ingehuurd worden voor de uren dat deze trein moet rijden en voor het rangeerwerk wat er zo nu en dan is voor deze trein. Dus geen vaste contracten maar gewoon simpele inhuur per uur, dat zal dan met de rest van het personeel ook wel zo zijn.

Maar vakmanschap van een goede machinist kost natuurlijk gewoon veel geld, ongeacht het aantal uren.
Immers een machinist mag die dag niet werken bij zijn eigen vaste werkgever, waar hij/zij 8 uren of meer kan draaien. Immers je hebt te maken met de verplichte rusttijden. Even een avond Dinnerritje rijden na een gewone werkdag is dus onmogelijk.
Je machinistenvergunning moet natuurlijk wel wat opleveren 😀
@Momo bedankt voor de uitleg. Ik denk dat Hildebrand van Treinreiziger het verkeerd heeft gepubliceerd of hij wist dat niet. Maar nu weet ik de juiste achtergrond informatie.
Reputatie 7
Badge +3
@Cacao
Het totaal bedrag van crowdfundlening is terug te vinden in de pitch op Collin website, mocht je er meer over willen nalezen:
https://www.collincrowdfund.nl/railpromo-b-v/
Reputatie 7
Badge +3
Blijft voor mij toch de vraag hoe ze in de toekomst wel uit de kosten denken te komen met alleen maar af en toe een dinnerritje.
@Tamzin Ik heb geen idee hoe dat in de toekomst verder eruit zou gaan zien. Er zullen meerdere winkels een doorstart hebben meegemaakt. Kijk bijvoorbeeld naar winkels zoals bijvoorbeeld Blokker en Intertoys .Misschien valt dat toch onder een andere naam of eigenaar, Of het wordt met dezelfde naam doorverkocht. Het is een kwestie te gaan ondernemen. Daar hoort altijd een risico in het vak te zitten.

Reageer