e-ticket boete

• 31 maart 2020
  • 20 reacties
  • 430 Bekeken

Goedemiddag,

Ik had een tijdje geleden een e-ticket gekocht en in gestapt. mijn rit was +/-8 min.
wanneer ik bij mijn bestemming bijna was aangekomen, kwam er een controle. Heb mijn telefoon erbij gepakt om mijn E-ticket te voorschijn te halen, maar tot mijn verbazing was deze helemaal niet aangekomen. Bij controle van mij afschriften zag ik dat het al 7 min geleden is afgeschreven. Uiteindelijke na 7/8min kwam het binnen en liet ik het gelijk weten aan de conducteur. afschriftentijd en het aankomst van mijn order (tijd). Enigste wat ik te horen kreeg was, dat het hem niet boeide.
Ik vond dit wel raar. Namelijk, ik kocht mijn kaartje gewoon. ik kon niet weten dat het niet zou werken(uit niets). Nu heb ik 2 keer een rit betaald + een boete.

Eerder heb ik nooit een boete gekregen en vroeg ik mij af, als ik echt voor dit geboet moest worden. aangezien niet mijn Site/app tot behoren niet werkte.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Wanneer had u uw kaartje gekocht? Zat u toen al in de trein? Dan was uw boete terecht, helaas. Uiteraard let de conducteur daar op. Anders zien mensen de conducteur en kopen dan nog even snel een kaartje. Dan is het geen geldig vervoersbewijs. U kunt het eventueel voorleggen aan Klantenservice, het is daar wel heel erg druk nu.

Namelijk, ik kocht mijn kaartje gewoon. ik kon niet weten dat het niet zou werken(uit niets). Nu heb ik 2 keer een rit betaald + een boete.

U had zich van te voren ervan niet alleen kunnen maar ook moeten overtuigen dat het een geldig kaartje was en, u kon dus wel weten dat u dat niet had als u even had gekeken. U krijgt mogelijk één keer de ritprijs terug.

De druk op Klantenservice is op dit moment gigantisch. Bedenk voordat u contact opneemt of het  nu nodig is en echt niet kan wachten. Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Neem geen contact op als het niet nu echt moet. De wachttijden zijn zeer lang, soms uren. De beste kans maakt u in de latere avond en in de nacht.

Lees in ieder geval dit uitstekende topic  van Jouke NS door.

Had al een kaartje gekocht inderdaad. dit is inmiddels 2 maanden geleden. Maar als ik een treinkaartje heb en het app/site niet werkt, vind ik dat het niet mijn fout is. koop ik een kaartje en bij controle doet het app niet meer… dan vond ik het wel heel raar, dat mensen voor het niet doen van app moeten geboet worden. inderdaad helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Bij het kopen van een e-ticket is het zaak te controleren dat het ticket is ontvangen en geladen in de app voor je in de trein stapt. Zeker omdat het wel eens wat langer kan duren voor het ticket ontvangen is. 

Badge +3

Als je nog niet eerder een boete gekregen hebt, en de conducteur geen aantekening gemaakt heeft van bijv. agressie of niet tonen van legitimatie op eerste verzoek, dan kan je via de Klantenservice in de regel wel de €50 verhoging terugkrijgen. Ik meen één keer per jaar.

Als je eerste ticket inderdaad vóór je treinreis gekocht was (houd de ordernummers bij de hand) dan zou daarvoor misschien ook nog wat geregeld kunnen worden, als je vlak daarna precies eenzelfde ticket hebt aangeschaft.

Reputatie 7
Badge +4

Dat maakt niet uit. U moet echt zelf zorgen voor een geldig kaartje, elke e-ticket heeft een einddatum. Met een geldig kaartje kunt u reizen en met dit verhaal niet. Het is niet zo als u een excuus heeft, uw kaartje ineens wel geldig is. U heeft een geldig kaartje of niet en daar moet u zelf voor zorgen.

Alles is een beetje anders tegenwoordig, als u nog nooit een boete heeft gehad, wordt hij soms kwijtgescholden, maar dan moet de conducteur geen dingen in uw nadeel hebben opgeschreven. Of dat zo is of niet, kunnen we niet beoordelen, Klantenservice heeft daar inzage in. U moet de boete al lang gehad en betaald hebben als het twee maanden geleden was.

Edit: Als het geen twee maanden geleden is: Ik vraag me overigens af of uw wel tot de vitale beroepen behoort als u zo probeert te reizen. Deze groep zal bijna altijd een abonnement hebben. 

Behoort u daar niet toe, dan zou treinreizen helemaal geen optie behoren te zijn. De conducteurs riskeren hun gezondheid door hun verantwoordelijkheid te nemen voor het vervoer van zorgpersoneel en anderen die nu echt niet gemist kunnen worden.

Goedemiddag Okkie1992. Welkom bij de NS Community.

Het kan tot een uur duren voordat de e-ticket daadwerkelijk geleverd wordt. Het advies is om deze ruim op tijd aan te schaffen en in de NS App te laden zodat je een dergelijke situatie kan voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me overigens af of uw wel tot de. vitale beroepen behoort. Dan zou treinreizen helemaal geen optie behoren te zijn.

Huh? Sinds wanneer mogen alleen vitale beroepen met de trein reizen?
En bovendien speelde dit zich twee maanden geleden af, dus toen was er nog niks aan de hand.

Reputatie 7
Badge +4

Bij controle van mij afschriften zag ik dat het al 7 min geleden is afgeschreven. Uiteindelijke na 7/8min kwam het binnen 

Dat maakt het verwarrend. 

Ik spreek over ‘behoren te’. Dat is normatief. Ik ben niet van de Bolkenstein-doctrine.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft het zelf over mensen die echt afhankelijk van de trein zijn. Ik heb zelf ook geen vitaal beroep, maar ben wel echt afhankelijk van de trein en heb afgelopen week ook noodzakelijk gereisd.

Ik vraag me overigens af of uw wel tot de vitale beroepen behoort als u zo probeert te reizen. Deze groep zal bijna altijd een abonnement hebben. 

Behoort u daar niet toe, dan zou treinreizen helemaal geen optie behoren te zijn. De conducteurs riskeren hun gezondheid door hun verantwoordelijkheid te nemen voor het vervoer van zorgpersoneel en anderen, die nu echt niet gemist kunnen worden.

Wat is dat nu weer voor rare insinuatie. Heb je TS niet genoeg kunnen afzeiken door erin te wrijven dat hij zijn ticket op moment van controle had moeten kunnen tonen?

Reputatie 7
Badge +4

Niemand zeurt over een echt noodzakelijke reis, ook die van jou niet 

Je kunt je hooguit afvragen wanneer daat echt sprake van is en uitstel geen optie. Ik vond een begrafenis in Friesland voor me zelf wel noodzakelijk, evenals zeer wenselijk ander sociaal bezoek, maar ik ben niet gegaan.

Er is elders al veel discussie over en je kunt het met me eens zijn of niet, duidelijk was het wel. Bij iemand die niet in de autonomie wenst te worden aangetast en daardoor risicovol gedrag vertoont, is er bij mij geen sprake van een hoge inschatting van verantwoordelijkheidsgevoel  en normbesef. Iedereen kan ongewild anderen besmetten met een potentieel dodelijke ziekte.

Een ieder heeft het recht het met me oneens te zijn, maar niet het recht anderen in gevaar te brengen. Vitale werkers die met de trein reizen, moeten zeker niet ziek worden.

Verantwoordelijk gedrag tijdens het reizen in de trein is zonder meereen eis. 

Als het uren zou duren dan snap ik niet waarom deze app is gemaakt. ik had haast en had gerekend dat het app gewoon deed. het was ook een last min reist en geen geplande reist naar mijn bestemming. alsnog begrijp ik dat we moeten controleren klopt, maar als ik een kaartje haal verwacht ik dat er geen storing zit op NS-app. Had ik geweten dat NS-APP een storing had ,ja dan had ik inderdaad ook niet ingestapt. maar dit was uit haast en mijn enigste trein die ik kon en moest halen. daarom heb ik ook online kaartje gehaald. als ik uren moet wachten totdat een online kaartje kan aankomen, dan kunnen jullie beter het online NS-app weg laten. snel en gemakkelijk is het niet. Had liever verwacht dat men zij, dat het niet de bedoeling is dat het NS-app op ter plaatsen opeens niet meer werk. ik kan niet elke min in trein mijn app vernieuwen en maar hopen dat het blijf werken. Groot gezegd stom iets om bezig mee te houden. Ik vond gewoon bij het niet werken dat er wel rekening mee werd gehouden. midden in je rit iets niet doet vind ik ook persoonlijk heel vaag, misschien de rest niet maar ik wel. vind gewoon dat het app gewoon altijd moet werken en wanneer het niet werkt, niet word gezegd eigenschuld. 24/7 moet het gewoon tot behoren werken. al doet app van te voren wel en midden in je rit niet? dan nog vind ik dat een consument niet voor dit geboet hoeft te worden. vooral het woord boeit me niet is een beetje raar overgekomen bij mij.

Reputatie 5

Volgende keer controleren dat het kaartje daadwerkelijk op je telefoon staat. Zonder kaartje kan je niet reizen.

Reputatie 7
Badge +3

@Okie1992 je hoort bij controle een geldig kaartje te kunnen tonen. Een online gekocht kaartje ontvang je binnen een uur. Meestal direct, maar soms duurt het langer voordat je het kaartje binnen krijgt. Dat is iets om rekening mee te houden. Een app kan ook niet werken door iets op jouw eigen telefoon. Heb het vaker last van een select werkende app dan kun je het online gekochte kaartje ook als pdf op jouw telefoon zetten. Maar ook dan moet je zorgen dat jouw telefoon het altijd doet, zodat je jouw kaartje kunt tonen. Voor €1 extra kun je een kaartje in de automaat kopen, als je haast hebt en er zeker van wilt zijn dat je een geldig kaartje kunt tonen.

Als dit jouw 1e boete is, kun je via de klantenservice kwijtschelding aanvragen. In ieder geval kun je het geld van het dubbel betaalde kaartje terugvragen.

Reputatie 7
Badge +3

ik had haast en had gerekend dat het app gewoon deed. het was ook een last min reist en geen geplande reist naar mijn bestemming. alsnog begrijp ik dat we moeten controleren klopt, maar als ik een kaartje haal verwacht ik dat er geen storing zit op NS-app. 

In dit soort situaties met haast kun je beter een kaartje in de automaat kopen. Bij een ticket moet je zelf controleren dat het binnen is voordat je instapt. 

Reputatie 5

Of je kaartje op papier afdrukken. Doe ik ook altijd. Ik vertrouw de techniek niet zo en ik vind het fijn om iets tastbaars in mijn handen te hebben.

Reputatie 6
Badge +1

Of je kaartje op papier afdrukken. Doe ik ook altijd. Ik vertrouw de techniek niet zo en ik vind het fijn om iets tastbaars in mijn handen te hebben.

Dat gaat dus niet als je haast hebt en vlak voor het instappen een kaartje koopt zoals in het geval is van Okie1992. Waar haal je zo snel een printer vandaan? Het was namelijk niet een vooraf geplande reis.

Reputatie 5

In dat geval had ik het kaartje uit de automaat gehaald. Dan maar 1 euro extra betalen.

Dan is mijn laatste vraag aan men. Hoelang heeft een reiziger tijd om zijn kaartje te laten zien? 30sec 1m 5m? Weet iemand dit. Aangezien je gelijk moet laten zien en geen tijd krijgt om te zoeken.

Reputatie 7
Badge +4

Zoiets staat natuurlijk niet vast met regelgeving. In principe moet u het op een eerste verzoek tonen. Het is dan verder ter beoordeling van de conducteur. Als u even moet zoeken, is dat doorgaans echt geen probleem. Het is aan de conducteur hoe hij uw gedrag inschat en hoe veel tijd hij u geeft. Het is hooguit zo dat u voor uw gevoel te weinig tijd kreeg om te zoeken. Maar ja dat kan niet oneindig zijn, omdat mensen die moeten zoeken, het maar al te vaak gewoon niet hebben. Het is echt niet zo als u het even zo snel niet kunt vinden of in de verkeerde broekzak zit te grijpen u meteen beboet wordt. Dat mag de conducteur wel snel doen, maar het is een beroepsgroep met grote mensenkennis en ze zijn gewend met verschillende situaties om te gaan. Wat ik vaak zie is dat de conducteur even verder gaat met controleren van anderen en u even de tijd geeft. Mensen kunnen ook wat slordig zijn of vergeetachtig, dat snappen ze echt wel.

Maar er is geen regeling dat u binnen een bepaalde tijd een vervoersbewijs moet laten zien. Als het naar het oordeel van de conducteur te lang duurt, kan hij ingrijpen. Het zou ook niet goed zijn als er een regeling zou zijn van je moet binnen vijf minuten je kaartje laten zien. Dat geeft helaas ongewenste mogelijkheden. De redelijkheid is de norm.

In de praktijk levert dit geen problemen op en veel, zo niet alles, hangt af van het gedrag van de reiziger. Conducteurs zijn zelden incorrect als het reizigersgedrag daar geen aanleiding toe geeft. Dat voor mensen zonder geldig en betaald kaartje de conducteur altijd het probleem vormt, snappen we allemaal wel.

Een boete, strikt genomen een verhoging, is overigens aan te vechten. Strikt genomen hoeft een conducteur alleen te kijken of u een geldig kaartje kunt tonen of niet. Kunt u dat niet, dan is hij formeel zelfs verplicht u van een geldig kaartje te voorzien, en dat kaartje is helaas door de verhoging - formeel geen boete -50 euro duurder.

Het verhaal waarom mensen geen geldig vervoersbewijs niet hebben is niet relevant. Waarheidsvinding is niet een taak van de conducteur. U kunt op een eerste verzoek een geldig kaartje tonen of niet. Dat zijn de smaken. Met een verhaal waarom u geen geldig kaartje kunt laten zien, kunt u uw reis nu eenmaal echt niet betalen, al leeft dit misverstand.  Iemand met een geldig kaartje heeft betaald en heeft dus ook geen verhaal nodig.

Mogelijk werkt het anders dan u denkt. Het lijkt me nu helder.

Reageer