E-ticket en Apple wallet

  • 8 November 2022
  • 23 reacties
  • 8280 Bekeken

Ik heb zondag voor het eerst sinds langere tijd weer eens met de trein gereisd, met online aangeschafte tickets voor mij en mijn zoon die ik naar de wallet op mijn iPhone heb gedownload. Na een aantal keer de barcode scannen die ik had gekregen kon ik eindelijk door de poortjes, maar een aantal keer hiervan kreeg ik de pop-up van mijn ING-pas die in mijn Wallet staat. Uitchecken toen ik eenmaal op de juiste locatie was, was helemaal onmogelijk. Elke keer weer kreeg ik de melding van mijn bankpas als ik de barcode wilde scannen. Ik heb het geprobeerd door de gedownloade barcode te scannen, de barcode opslaan als afbeelding en die scannen, via de app scannen, alle data en verbindingen op mn telefoon uitgeschakeld maar nog steeds was uitchecken onmogelijk en kreeg ik elke keer weer diezelfde pop-up. Ik heb alle mogelijkheden meerdere keren geprobeerd maar ben uiteindelijk achter iemand aan naar buiten gegaan. Mijn bankpas uit mijn wallet verwijderen is geen optie aangezien ik die ter plaatse ook nodig heb. Het scannen van de barcode ging overigens dus wel goed, daar zat het probleem niet, alleen kreeg het lezen van mijn digitale bankpas blijkbaar prioriteit.

Op de terugweg hetzelfde verhaal, inchecken op Utrecht ging redelijk soepel, maar uitchecken in mijn woonplaats werkte niet. Gelukkig was er nog één andere passagier die er op hetzelfde station uit moest en die mij zag klooien en ons zei dat we wel snel achter hem aan door de poortjes naar buiten konden, anders hadden we een echt probleem gehad.

Kortom, mijn ervaring met reizen met je betaalpas is dus erg slecht icm reeds aangeschafte tickets. Ik zou graag horen hoe ik dit probleem een volgende keer kan voorkomen. Wij zijn geen regelmatige treinreizigers en pakken vooral de trein naar uitjes waarbij we dan meestal een combi-ticket aanschaffen en als ik een railrunner wil gebruiken moet ik sowieso vooraf een digitaal ticket aanschaffen overstappen op OVpay is dus geen optie.


23 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zondag voor het eerst sinds langere tijd weer eens met de trein gereisd, met online aangeschafte tickets voor mij en mijn zoon die ik naar de wallet op mijn iPhone heb gedownload. Na een aantal keer de barcode scannen die ik had gekregen kon ik eindelijk door de poortjes, maar een aantal keer hiervan kreeg ik de pop-up van mijn ING-pas die in mijn Wallet staat. Uitchecken toen ik eenmaal op de juiste locatie was, was helemaal onmogelijk. Elke keer weer kreeg ik de melding van mijn bankpas als ik de barcode wilde scannen. Ik heb het geprobeerd door de gedownloade barcode te scannen, de barcode opslaan als afbeelding en die scannen, via de app scannen, alle data en verbindingen op mn telefoon uitgeschakeld maar nog steeds was uitchecken onmogelijk en kreeg ik elke keer weer diezelfde pop-up. Ik heb alle mogelijkheden meerdere keren geprobeerd maar ben uiteindelijk achter iemand aan naar buiten gegaan. Mijn bankpas uit mijn wallet verwijderen is geen optie aangezien ik die ter plaatse ook nodig heb. Het scannen van de barcode ging overigens dus wel goed, daar zat het probleem niet, alleen kreeg het lezen van mijn digitale bankpas blijkbaar prioriteit.

Op de terugweg hetzelfde verhaal, inchecken op Utrecht ging redelijk soepel, maar uitchecken in mijn woonplaats werkte niet. Gelukkig was er nog één andere passagier die er op hetzelfde station uit moest en die mij zag klooien en ons zei dat we wel snel achter hem aan door de poortjes naar buiten konden, anders hadden we een echt probleem gehad.

Kortom, mijn ervaring met reizen met je betaalpas is dus erg slecht icm reeds aangeschafte tickets. Ik zou graag horen hoe ik dit probleem een volgende keer kan voorkomen. Wij zijn geen regelmatige treinreizigers en pakken vooral de trein naar uitjes waarbij we dan meestal een combi-ticket aanschaffen en als ik een railrunner wil gebruiken moet ik sowieso vooraf een digitaal ticket aanschaffen overstappen op OVpay is dus geen optie.

Dit probleem komt vaker voor. Je zou de tickets in pdf op jouw telefoon kunnen zetten of uitprinten.

Badge +3

Ik zou graag horen hoe ik dit probleem een volgende keer kan voorkomen.

U kunt de e-tickets het beste niet in de wallet laden, maar in de NS-app. Deze onderdrukt de wallet en dan komt het probleem van de opduikende betaalpas niet meer voor. Vanwege deze situatie is NS ook voornemens het vanaf 1 januari verplicht te stellen dat e-tickets in de NS-app geladen moeten worden.

Reputatie 7
Badge

Had de NS geen update uitgebracht die bij het openen de NFC tijdelijk uit schakelt?

Badge +3

Als je het ticket in de NS-app opent, dan gaat het goed, want dan wordt de wallet inderdaad onderdrukt. Maar dat was hier dus niet het geval.

Probleem speelt inderdaad ook wanneer tickets in andere apps worden gekocht, zo sta ik altijd te klooien met tickets uit de app van NMBS. Praktische truc lijkt te zijn om de barcode zo groot mogelijk te maken, dan zou het lezen moeten lukken met voldoende afstand van het glaasje in het poortje om niet Apple Pay te triggeren.

 

Met de opkomst van inchecken met bankkaart wordt dit een serieuzer probleem, in plaats van een foutmelding heb je dan direct een incheck (of uitcheck zonder incheck) aan je broek hangen. NS moet hiervoor echt met een betere oplossing komen dan domweg gebruik van de app afdwingen, want dat is echt niet alles. Al is het maar omdat ticketing openbaar is, en anderen dus net zo goed treinkaartjes kunnen uitgeven.

Badge +3

Zo te lezen heeft @piemail het ticket al geëxporteerd naar de Wallet, en dan zou er toch geen probleem moeten zijn. Ware het niet dat de Wallet blijkbaar overschakelt naar een ING pas?

Ik heb het zowel naar mijn wallet geëxporteerd en die geprobeerd te scannen, als direct vanaf .pdf (op mijn telefoon, het e-ticket geopend in mijn mail), als vanuit de NS app geprobeerd het ticket te scannen. Alle drie de methodes werkten niet. De NS app onderdrukt in ieder geval mijn google wallet pinpas niet. Ik heb het bij de eerste keer uitchecken echt op tig manieren geprobeerd in de veronderstelling dat er toch een manier zou moeten werken. En vooral ook om te voorkomen dat ik op de terugweg op een klein station hetzelfde probleem zou hebben. Inchecken ging de tweede keer daarentegen wel soepel, wat ik niet had verwacht.

Ver uitzoomen zodat de telefoon te ver weg is voor Apple Pay maar de barcode wel scanbaar zou wellicht een optie kunnen zijn om te proberen een volgende keer. Maar dan nog blijft dit een probleem dat NS eigenlijk zou moeten fixen. Ik heb een iPhone 11 met iOS 15.7.1 btw (automatisch updaten staat ingesteld).

Ik had overigens 1 regulier ticket en 1 railrunner in de app staan, maar dat zou niet uit moeten maken lijkt me?

Badge +3

Als het de NS app niet lukt om NFC te onderdrukken op jouw model iPhone dan lijkt het me dat je ergens handmatig zou moeten kunnen doen?

Reputatie 7
Badge +3

Het komt er dan op neer dat de app van NS slecht geschreven is. Apple heeft API’s waarmee de Wallet app tijdelijk onderdrukt kan worden.als een andere app (zoals de NS app) actief is.

In principe doet (deed?) NS dat ook, men heeft daar API toegang voor gekregen. Waarom dat hier niet heeft gewerkt is mij een raadsel. 
 

Probleem zijn alle andere niet-NS kanalen. Internationale apps bijvoorbeeld. 

Badge +3

Wacht eens even, een Google Wallet op een iPhone?

Reputatie 7
Badge +3

Nee, de Wallet op de iPhone.
https://apps.apple.com/nl/app/apple-wallet/id1160481993

De vraag van @piemail ging immers over online aangeschafte tickets die op de iPhone waren gedownload.

Badge +3

Ja, maar er staat ook:

De NS app onderdrukt in ieder geval mijn google wallet pinpas niet.

Wat wordt daarmee dan bedoeld?

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat het woord “google” abusievelijk in de bijdrage van @piemail terecht is gekomen. Op de iPhone kun je helemaal geen wallet van Google installeren.

Ja of recent gewisseld van Android naar iPhone en nog gewend dat het Google Wallet noemt. Foutje, bedankt. 

Het ging inderdaad niet om Google Wallet, maar om de gewone wallet. Geen idee hoe ‘Google’ erbij is gekomen, waarschijnlijk een typfout. Mijn laatste android telefoon was 10 jaar geleden denk ik :)

Badge +3

Het ging inderdaad niet om Google Wallet, maar om de gewone wallet. Geen idee hoe ‘Google’ erbij is gekomen, waarschijnlijk een typfout. Mijn laatste android telefoon was 10 jaar geleden denk ik :)

Neemt niet weg dat het vreemd is dat een ticket in de NS (International) app de NFC functie van jouw model iPhone niet onderdrukt.

Via Meer - App support - Contact met app support melden dan maar (relevante gegevens van je telefoon worden automatisch meegestuurd).

Ik had hetzelfde met tickets die in de app DB Navigator stonden. Elke keer verscheen Apple Wallet met mijn bankpas in beeld. Op de heenreis heb ik vervolgens ingecheckt met mijn NS pas en meteen weer uitgecheckt toen ik door het poortje was. Bij de terugreis had ik bij het uitchecken hetzelfde probleem. Ik heb in Apple Pay toen mijn betaalpas en creditcard moeten verwijderen. Toen lukte het uitchecken wel met de DB Navigator app. Thuis heb ik de kaarten weer toegevoegd in Apple Wallet. De volgende keer ga ik de tickets weer ouderwets uitprinten.

Reputatie 7
Badge +4

De truc met in- en uitchecken is het handigste, het zou alleen niet moeten moeten. Verder is de DB Navigator natuurlijk geweldig als app. Werkelijk prachtig gemaakt. Ik ben wel een fan van het Nederlandse systeem, maar zit nogal veel in Dld en het werkt heerlijk. Binnen een minuut je ticket en die is dan albetaald met je credicard. 

Alleen 100 procent korting in Nederland krijgen ze maar niet op orde. Dan moet je weer naar NSInternational.

Reputatie 7
Badge +1

Alleen 100 procent korting in Nederland krijgen ze maar niet op orde. Dan moet je weer naar NSInternational.

Of naar het loket, of bellen met 030-2970. Maar dat is niet altijd handig natuurlijk.

Afgelopen zondag maakte ik hetzelfde mee, met een e-ticket dat gewoon in de NS-app stond. Alle poortjes op Rotterdam CS uitgeprobeerd, en bij de laatste lukte het uiteindelijk om in te checken. Een zoektocht op internet bracht me op een andere uitwisseling op de Commnity van vier maanden geleden, waarin iemand wist te melden dat je er bij de buitenste poortjes geen last van hebt. Vraag me niet hoe of waarom (en waarom het bij de andere poortjes dan niet kan), maar het was inderdaad het meest rechtse poortje waarbij het me uiteindelijk lukte. Ik heb zelf mijn betaalpas vervolgens uit mijn wallet gesloopt, want was daar toch al niet tevreden over (vingerafdrukherkenning werkte van het ene op het andere moment niet meer). Heel vaak reis ik niet met een e-ticket maar ik houd er niet van tussen twee systemen te worden gemangeld. Los daarvan blijft het van den gekke dat dit niet door een of andere whizzkid kan worden opgelost.

Ik heb net op het station ook dit gedoe gehad met mijn iPhone en de NS app. Bij het inchecken ging het goed, uitchecken 6 minuten later ging niet meer.
 

Denk dat ik de oplossing heb:

start de NS app even opnieuw op, of op z’n minst, sluit en open je e-ticket opnieuw. 
 

ik vermoed dat de NSapp de Wallet even een korte periode onderdrukt. Als je je ticket dan open laat staan ( wat logisch is ) en een poosje later opnieuw gebruikt, is de Wallet niet meer onderdrukt. 

Badge +3

Ik heb net op het station ook dit gedoe gehad met mijn iPhone en de NS app. Bij het inchecken ging het goed, uitchecken 6 minuten later ging niet meer.
 

Denk dat ik de oplossing heb:

start de NS app even opnieuw op, of op z’n minst, sluit en open je e-ticket opnieuw. 
 

ik vermoed dat de NSapp de Wallet even een korte periode onderdrukt. Als je je ticket dan open laat staan ( wat logisch is ) en een poosje later opnieuw gebruikt, is de Wallet niet meer onderdrukt. 

Dat is een goede tip maar je kunt ook vanuit de NS app tickets exporteren naar je Wallet, dan zou je je telefoon niet eens hoeven te ontgrendelen bij een poortje (of iets met 2x op de home knop tikken).

Nadeel is wel dat de codes van e-tickets in de Wallet kleiner worden weergegeven, waar poortjes moeite mee hebben.

Reageer