beantwoord

E-ticket en verlopen id

• 26 april 2014
  • 15 reacties
  • 2760 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
mijn id kaart is verlopen kan ik nu met mijn e ticket reizen
icon

Beste antwoord door Thom 26 april 2014, 23:05

Formeel niet want u heeft geen geldige legitimatie. Een rijbewijs volstaat in de praktijk ook overigens. Ik verwacht echter niet dat de conducteur u, als u uw verlopen ID-kaart samen met u e-ticket meeneemt en de gegevens overeenkomen, om die reden zal verbaliseren. Ten eerste denk ik dat hij daar alleen op zal letten in het geval van twijfel en ten tweede denk ik dat wanneer u toch door uw verlopen ID-kaart degene blijkt te zijn die op het e-ticket staat, hij daar veelal geen punt van zal maken. Het is de taak van de conducteur om te controleren of u een geldig vervoersbewijs heeft. Maar strikt genomen zit u fout. In de trein moet u zich altijd kunnen legitimeren. en de conducteur mag dat vragen.
Heeft u alleen een e-ticket en geen legitimatie dan reist u zwart en heeft u geen geldig vervoersbewijs. Een verbaal is dan terecht want men kan wel honderd e-tickets afdrukken en daar dan met even veel mensen op gaan reizen. Dan zou NS gekke Henkie zijn.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Formeel niet want u heeft geen geldige legitimatie. Een rijbewijs volstaat in de praktijk ook overigens. Ik verwacht echter niet dat de conducteur u, als u uw verlopen ID-kaart samen met u e-ticket meeneemt en de gegevens overeenkomen, om die reden zal verbaliseren. Ten eerste denk ik dat hij daar alleen op zal letten in het geval van twijfel en ten tweede denk ik dat wanneer u toch door uw verlopen ID-kaart degene blijkt te zijn die op het e-ticket staat, hij daar veelal geen punt van zal maken. Het is de taak van de conducteur om te controleren of u een geldig vervoersbewijs heeft. Maar strikt genomen zit u fout. In de trein moet u zich altijd kunnen legitimeren. en de conducteur mag dat vragen.
Heeft u alleen een e-ticket en geen legitimatie dan reist u zwart en heeft u geen geldig vervoersbewijs. Een verbaal is dan terecht want men kan wel honderd e-tickets afdrukken en daar dan met even veel mensen op gaan reizen. Dan zou NS gekke Henkie zijn.
Alle keren dat ik op een E-ticket reisde heeft geen enkele conducteur naar een legitimatie gevraagd.
Telkens als ik mijn e-ticket overhandigde en vervolgens mijn ID-kaart wilde pakken, wuifde de conducteur dat weg en vond het wel goed zo.
Maar strikt genomen reist u - zoals Tom al aangaf - zonder geldig vervoersbewijs.
Echter, resultaten uit het verleden zijn natuurlijk geen garantie voor de toekomst.

Bovendien bent u sowieso strafbaar, want elke Nederlander vanaf 14 jaar moet zich volgens de wet te allen tijde kunnen legitimeren en of een politieagent genoegen zal nemen met een verlopen ID-kaart is nog maar zeer de vraag, zeker als er een gerichte controleactie gehouden wordt.
Hallo Sim,

Tom heeft het juiste antwoord gegeven op jouw vraag. In de voorwaarden van het E-ticket staat dat je bij controle een geldig identiteitsdocument met foto moet kunnen tonen, dit kan een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs zijn. Zonder geldig identiteitsdocument is een E-ticket formeel gezien geen geldig vervoerbewijs.

Vriendelijke groet,
Marjan
hallo
bedankt voor de antwoorden
inmiddels ben ik al met de trein naar rotterdam geweest en weer terug in groningen
ik heb gereisd met mijn verlopen idkaart
maar voor ik de trein instapte ben ik elke keer eerst naar de conducteur gegaan en gevraagt of ik kon meereizen
zolang mijn naam op de idkaart stond was het goed kreeg ik als antwoord
maar ben gelijk dinsdag naar de gemeentehuis gegaan om een nieuwe idkaart aan te vragen
groetjes sim
hallo
bedankt voor de antwoorden
inmiddels ben ik al met de trein naar rotterdam geweest en weer terug in groningen
ik heb gereisd met mijn verlopen idkaart
maar voor ik de trein instapte ben ik elke keer eerst naar de conducteur gegaan en gevraagt of ik kon meereizen
zolang mijn naam op de idkaart stond was het goed kreeg ik als antwoord
maar ben gelijk dinsdag naar de gemeentehuis gegaan om een nieuwe idkaart aan te vragen
groetjes sim

Hoi Sim,

Fijn om te kunnen lezen dat alles goed gegaan is en dat je zonder problemen hebt kunnen reizen. Leuk om het terug te kunnen lezen. Bedankt daarvoor 😳
Hi Sim,

Fijn om te lezen dat jouw reis naar het "wilde westen" probleemloos is verlopen. En verstandig om een nieuwe ID-kaart aan te gaan vragen.
Want niet alleen heb je 'm in de trein nodig bij een E-ticket, maar ook de politie kan er op straat naar vragen.
Dus kun je altijd maar beter een geldig exemplaar op zak hebben.
Bedankt dat je ons deelgenoot maakte van jouw ervaringen.
Hoi, ik ga de 23 e op reis met 2 kids naar walibi dit is via de spoordeelwinkel

Moet ik per se een legitimatie hebben voor mij dochter van 13 want een afspraak maken bij gemeente lukte niet meer en t duurt een week om een id kaart te laten maken, heb wel een menzispasje??
Nu ben ik bang voor een boete weet iemand hoe of wat?
Ik kan t antwoord niet lezen?
Reputatie 7
Badge +4
Als u een e-ticket heeft, kan de conducteur er om vragen. Bij een e-ticket hoort altijd legitimatie, zelfs als het kind jonger is dan twaalf. Formeel kan het dus niet. Heeft u iets aan de hand waarvan u het aannemelijk kunt maken, een zwempas met foto of zo? Er is lang niet altijd controle op en u kunt de gok nemen, maar formeel zit u fout. Als de andere twee reizigers die wel hebben en het kind zonder id lijkt daar wat op, dan kan er sprake zijn van coulance, al wordt er in de meeste gevallen niet naar gevraagd. Het neemt niet weg dat iedere reiziger met een e-ticket zich moet kunnen legitimeren. Probeert u in ieder geval iets mee te nemen dat het aannemelijk maakt. Er zit ook wat ruimte in de wet. Formeel is het overal 14 en dat is ze nog niet. Dat geeft wat ruimte voor een 'vergissing'. U benadeelt niemand toch. Als er twee van de drie een id hebben en het kind jonger dan 14 niet, zal het wat meevallen denk ik, al kunnen garanties niet worden verstrekt. Een moeder met twee kinderen op weg naar Walibi, twee ID's kloppen wel en die van een kind niet, ach.
Enige is menzis pasje en een pasfoto los in mijn portemonnee ik kan geen id meer maken op tijd en zeggen dat ik t niet gelezen heb ik ook zo stom
Reputatie 4
Badge
Ik heb trouwens nog nooit mijn paspoort getoond bij gebruik van een e-ticket. M'n persoonlijke OV-chip was steeds voldoende of werd al weggewuifd voor ik hem kon tonen.
Gert jan g dus jij denkt dat het Opzicht wel wil? Een ov heef een foto toch?
Ik beschik echter alleen over een menzis pas en ze heeft de achternaam van dr vader?:D
Bedankt thom ik ga t gewoon proberen dus we zien t dan wel!
Ik kan niet anders dan gewoon gaan en doen alsof ik t niet heb gelezen sjah ik weet niet laat t wel op me afkomen:)
Als u een e-ticket heeft, kan de conducteur er om vragen. Bij een e-ticket hoort altijd legitimatie, zelfs als het kind jonger is dan twaalf. Formeel kan het dus niet. Heeft u iets aan de hand waarvan u het aannemelijk kunt maken, een zwempas met foto of zo? Er is lang niet altijd controle op en u kunt de gok nemen, maar formeel zit u fout. Als de andere twee reizigers die wel hebben en het kind zonder id lijkt daar wat op, dan kan er sprake zijn van coulance, al wordt er in de meeste gevallen niet naar gevraagd. Het neemt niet weg dat iedere reiziger met een e-ticket zich moet kunnen legitimeren. Probeert u in ieder geval iets mee te nemen dat het aannemelijk maakt. Er zit ook wat ruimte in de wet. Formeel is het overal 14 en dat is ze nog niet. Dat geeft wat ruimte voor een 'vergissing'. U benadeelt niemand toch. Als er twee van de drie een id hebben en het kind jonger dan 14 niet, zal het wat meevallen denk ik, al kunnen garanties niet worden verstrekt. Een moeder met twee kinderen op weg naar Walibi, twee ID's kloppen wel en die van een kind niet, ach.

Hoi Thom,

In de spoorwegwetgeving is de identificatieplicht al bij 12 jaar i.p.v. 14 jaar, dus Suuzz haar kind is 13 en moet officieel volgens de wet een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen bij het E-ticket.

Dat is de theorie, nu de praktijk, het klopt, wij vragen niet altijd naar een ID, als we twijfelen doen we het wel, maar ik persoonlijk accepteer ook persoonlijke OV-chipkaarten en andere pasjes met foto erop, als er echt geen ID aanwezig is. Ik stel wel aanvullende vragen om het vast te stellen dat het na waarheid is beantwoord, maar als er twee wel ID hebben, doe ik persoonlijk bij nummer drie niet moeilijk, maar ik kan alleen voor mezelf spreken helaas.
Reputatie 7
Badge +4
Een moeder die met twee kinderen op weg is naar Walibi en bij een van de kinderen klopt het niet helemaal, dan ben jij menselijk - ik had ook niet anders verwacht - maar je moet toch wel weinig hart in je lijf hebben als je dan bekeurt als conducteur. Het is aannemelijk dat hier niet wordt gefraudeerd. Maar goed, we moeten hier zeker het formeel juiste antwoord geven maar Suuzz in de stress jagen met wat in de praktijk niet gebeurt gaat me veel te ver. Ik ben gelukkig in goed gezelschap want we zijn het eens 😉

Reageer