beantwoord

e ticket fout ingevullt

• 7 mei 2014
  • 6 reacties
  • 2501 Bekeken

Ik heb op mijn e ticket verkeerde jaar ingevullt (1954 in plaats van 1958). Is dit een probleem?
icon

Beste antwoord door Anonymous 7 mei 2014, 10:55

De gegevens op een e-ticket moeten overeenkomen met de gegevens op een geldig legitimatiebewijs.
Zit daar verschil tussen, dan is het e-ticket ongeldig.
En als op uw legitimatiebewijs staat dat u in 1958 bent geboren en op uw e-ticket staat 1954, dan klopt er iets niet en is uw e-ticket in feite dus niet geldig.

In alle gevallen dat ik op een e-ticket heb gereisd heeft een conducteur bij controle slechts 1x om een geldig legitimatiebewijs gevraagd. In alle overige gevallen vonden zij het wel best.
Maar je zult het maar net treffen en dan ook nog een conducteur die strikt volgens de regels werkt.
Dan maakt u kans dat hij een nieuw vervoersbewijs uitschrijft, maar hij is dan wel wettelijk verplicht de prijs te verhogen met €35.
Via de Klantenservice is daar achteraf meestal ook wel weer wat aan te doen. Maar het is toch allemaal een hoop gedoe.

Hoewel het e-ticket formeel dus niet geldig is, zou u de gok kunnen wagen en voor alle zekerheid nog voor het instappen het probleem even aan de conducteur kunnen voorleggen.
De meesten zullen er naar mijn mening niet zo'n probleem van maken, zeker niet als u hen tevoren inlicht.

Wilt u helemaal op safe spelen, dan zou u een nieuw e-ticket moeten aanschaffen en het ticket met de onjuiste datum kunnen verscheuren.
Zoals op het e-ticket zelf ook staat kunnen die vervoersbewijzen niet worden gewijzigd en vind er ook geen restitutie plaats.

Vr.gr.
Hans

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als u met een e-ticket reist, moet u altijd een geldige legitimatie bij zich hebben op grond waarvan uw identiteit kan worden gecontroleerd. Dit moet ook mogelijk zijn want anders zou u wel honderd e-tickets af kunnen drukken. Als uit uw id blijkt dat u het bent en er een foutje is gemaakt bij het invullen van uw geboortedatum, zal dat geen probleem zijn, al zit u formeel fout. Het is met uw id-kaart redelijk te veronderstellen dat u degene bent op wiens naam het e-ticket staat. Ik denk verder dat geen conducteur de geboortedata zal vergelijken. Vaak wordt er zelfs niet naar een idkaart gevraagd overigens maar de conducteur heeft er zonder meer, en terecht, het recht toe.

De gegevens op een e-ticket moeten overeenkomen met de gegevens op een geldig legitimatiebewijs.
Zit daar verschil tussen, dan is het e-ticket ongeldig.
En als op uw legitimatiebewijs staat dat u in 1958 bent geboren en op uw e-ticket staat 1954, dan klopt er iets niet en is uw e-ticket in feite dus niet geldig.

In alle gevallen dat ik op een e-ticket heb gereisd heeft een conducteur bij controle slechts 1x om een geldig legitimatiebewijs gevraagd. In alle overige gevallen vonden zij het wel best.
Maar je zult het maar net treffen en dan ook nog een conducteur die strikt volgens de regels werkt.
Dan maakt u kans dat hij een nieuw vervoersbewijs uitschrijft, maar hij is dan wel wettelijk verplicht de prijs te verhogen met €35.
Via de Klantenservice is daar achteraf meestal ook wel weer wat aan te doen. Maar het is toch allemaal een hoop gedoe.

Hoewel het e-ticket formeel dus niet geldig is, zou u de gok kunnen wagen en voor alle zekerheid nog voor het instappen het probleem even aan de conducteur kunnen voorleggen.
De meesten zullen er naar mijn mening niet zo'n probleem van maken, zeker niet als u hen tevoren inlicht.

Wilt u helemaal op safe spelen, dan zou u een nieuw e-ticket moeten aanschaffen en het ticket met de onjuiste datum kunnen verscheuren.
Zoals op het e-ticket zelf ook staat kunnen die vervoersbewijzen niet worden gewijzigd en vind er ook geen restitutie plaats.

Vr.gr.
Hans

Reputatie 3
Badge
Ik zou ook zeggen: meld het voor het instappen even aan de HC. Als de dag en de maand overeenkomen, en het jaar verschilt een beetje, lijkt het me duidelijk dat er een vergissing in het spel is en zal er (hopelijk) niemand een punt van maken. Al blijft het formeel inderdaad fout.
Reputatie 7
Badge +4
Opmerking, zij het theoretisch: Het is natuurlijk wel zo dat als u 1954 heeft ingevuld u 'mogelijk' 60 jaar bent. Op grond daarvan kunnen kortingen mogelijk zijn met bijvoorbeeld een e-ticket naar het buitenland. Ik denk niet dat het zo is maar op het moment dat u die kortingen zou hebben verwerkt in de prijs van uw buitenlandse e-ticket dan fraudeert u zonder meer als u geboren bent in 1958. Ik maak er zelf als zestigplusser gebruik van (ik heb kortingen in Nederland en in Belgie) en het is bij mij onlangs volledig gecontroleerd in de Beneluxtrein. Dit soort dingen invullen kan nooit per ongeluk gebeuren overigens. Dat is uiteraard geen veronderstelling van mijn kant en ik denk zeker niet dat het zo is, maar dit even ten overvloede.
Ik heb op mijn e ticket verkeerde jaar ingevullt (1954 in plaats van 1958). Is dit een probleem?

Beset Majarocak, dat kan een probleem zijn, een eticket is persoonsgebonden. Daarom moeten de gegevens overeenkomen met een een legitimatiebewijs, zoals hierboven al gezegd wordt. Ook wordt al gezegd dat je het beste even voor de reis de conducteur hierover kan informeren. Deze kan vertellen wat je t beste kan doen, en op deze manier stuit de conducteur er niet op tijdens controle.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij het advies om voor instappen bij de conducteur dit probleem aan te geven. Meestal is het geen probleem en als ik een reiziger met dit probleem tref, wijzig ik de geboortedatum en valideer de wijziging.
Mocht het lastig zijn de conducteur te vinden, deze stapt altijd als laatste in tijdens vertrek en je zou ook naar de machinist kunnen gaan om te vragen waar de conducteur is als je deze niet gezien hebt zo snel.

Succes ermee in ieder geval.

Reageer