beantwoord

E-ticket geboekt voor de verkeerde datum, wijzigen mogelijk?

Help! Per abuis hebben we de verkeerde datum gereserveerd. in plaats van de tiende mei, moeten de kaartjes op 9 mei gelden! Wat nu?
icon

Beste antwoord door Inge NS 8 mei 2014, 17:30

Welkom op het forum Jeetje!

Het is volgens de Voorwaarden e-ticket niet mogelijk om je e-ticket aan te passen na het bestellen. Zoals ook door tomprins is aangegeven, is dit nogal fraudegevoelig. Je ontvangt je e-ticket namelijk meteen in je e-mailbox en we kunnen het nadien niet ongeldig laten verklaren of wijzigen. Ik kan daarom helaas niks voor je betekenen.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als het een e-ticket is dan is dat, helaas voor u, niet meer te veranderen. Het zou ook fraudegevoelig kunnen zijn, al denk ik zeker niet dat dat uw intentie zou zijn. Maar mogelijk kunt u uw vraag wat toelichten.
Het zijn inderdaad twee e-tickets met behoorlijk wat waarde. Is er een mogelijkheid deze e-tickets om te zetten. Frauderen komt inderdaad niet bij me op.
Welkom op het forum Jeetje!

Het is volgens de Voorwaarden e-ticket niet mogelijk om je e-ticket aan te passen na het bestellen. Zoals ook door tomprins is aangegeven, is dit nogal fraudegevoelig. Je ontvangt je e-ticket namelijk meteen in je e-mailbox en we kunnen het nadien niet ongeldig laten verklaren of wijzigen. Ik kan daarom helaas niks voor je betekenen.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Omdat de tickets waar het om gaat pas op 10 mei geldig zijn, snap ik niet waarom annuleren ervan fraudegevoelig zou zijn. Uiteraard moet men wel fysiek met de e-tickets bij een loket verschijnen en moeten die worden ingenomen (en voor nog meer zekerheid na tonen identiteitsbewijs).
Omdat de tickets waar het om gaat pas op 10 mei geldig zijn, snap ik niet waarom annuleren ervan fraudegevoelig zou zijn. Uiteraard moet men wel fysiek met de e-tickets bij een loket verschijnen en moeten die worden ingenomen (en voor nog meer zekerheid na tonen identiteitsbewijs).

Stel je voor, je krijgt een PDF bestand waarmee je zelf een vervoersbewijs uitprint.
Je gaat ermee naar een loket om het ongeldig te laten maken en stuurt het vervolgens op naar NS voor restitutie van de reissom. Na enkele weken wordt de bankrekening weer gespekt.

Maar dat PDF-je staat nog wel op je harde schijf.
Even opnieuw uitprinten en er alsnog mee reizen is dan een simpele oplossing nietwaar?

Dan heb je én je centen terug én je kunt er toch nog gewoon mee reizen.

Daarom ook gelden voor E-tickets aanvullende voorwaarden, n.l. dat ze niet voor restitutie in aanmerking komen en ook niet gewijzigd kunnen worden.
En in dit geval beroept NS zich op die regels.
Dat tomprins in zijn reactie aan komt zetten met de fraudegevoeligheid en Inge dat in haar reactie ook overneemt, staat dan weliswaar niet in de officiële voorwaarden, maar telt (op de achtergrond) wel mee.

En eerlijk is eerlijk, niemand is uit op fraude, behalve diegenen die dat daadwerkelijk toch doen.
Mijn zwager is een goudeerlijke vent. Maar toen hij voor een speciaal onderzoek op een dag 3x met de trein naar het ziekenhuis moest, heeft hij keurig een E-ticket aangeschaft. En als hij controle had gehad en er zo'n mooi stempeltje op dat stukje papier stond, printte hij thuis dat e-ticket gewoon opnieuw uit voor de volgende reis op die dag.
Zo heeft hij op1 E-ticket gewoon 3 x heen en weer gereisd. Noem je dat fraude of gewoon misbruik maken van de mogelijkheden?
Reputatie 7
Badge +4
U heeft al een kaartje voor 10 mei en daarmee kunt u reizen. Als u er ook nog eentje voor 9 mei als coulance krijgt, dan kunt u als u dat zou willen, allebei de dagen kunnen reizen.

Stel dat u kwaadwillend bent, dan zou u voor 10 mei een kaartje kunnen afdrukken en na een eventuele wijziging ook voor 9 mei. En gelooft u me er zijn groepen in Nederland die dat eerder als slim dan als immoreel beschouwen. U moet om fraude te voorkomen ook uw id bij zich hebben, waardoor de conducteur kan vaststellen dat het inderdaad uw ticket is. Zou die controle niet plaatsvinden dan kunt u wel honderd kaartjes op uw printer afdrukken en met de hele voetbalclub op stap gaan met maar een keer betalen. Er zijn nu eenmaal t mensen die dat zonder meer zouden doen. Dat kan natuurlijk niet.

Ik denk niet dat u het doet maar het is de reden waarom er nadat u de ticket heeft binnengekregen geen wijziging meer mogelijk is. Ik denk dat het niet anders kan, hoezeer u hier ook door getroffen wordt.

Nu denk ik dat deze dingen niet eens bij u zijn opgekomen maar gezien de fraudegevoeligheid is er geen mogelijkheid voor u, vrees ik. Inge NS gaf dat ook al aan en dit forum is overwegend een plaats waar naar menselijke oplossingen wordt gezocht, zeker ook door NS. Dit is in uw geval niet mogelijk. NS kan hier begrijpelijkerwijs ook niet van afwijken.

@Hans: ik denk dat het eigenlijk heel juist is dat tomprins daarmee komt 'aanzetten'. Het is niet leuk of klantvriendelijk maar het is wel waar het, als we echt eerlijk zijn, om draait met deze voorwaarden. Zelfs een goudeerlijke vent doet het als hij kennelijk die mogelijkheid krijgt, je schrijft het zelf. Dan moeten de voorwaarden zo zijn dat het niet kan, al heb ik wel met Jeetje te doen. De goeden lijden onder het teveel aan kwaden.
En dan heb je nog meer vormen van misbruik van een E-ticket die wij tegen komen tijdens controle. Het is dus niet alleen datum en ID vaststellen, wij kijken ook naar de echtheidskenmerken, vandaar dat een E-ticket ook goed moet zijn uitgeprint, anders kunnen wij het tijdens controle nog steeds afkeuren.

Ik vind het ook zeer vervelend te noemen, Jeetje, maar ik kan er helaas ook weinig aan veranderen of anders adviseren.
(…)

Stel je voor, je krijgt een PDF bestand waarmee je zelf een vervoersbewijs uitprint.
Je gaat ermee naar een loket om het ongeldig te laten maken en stuurt het vervolgens op naar NS voor restitutie van de reissom. Na enkele weken wordt de bankrekening weer gespekt.

Maar dat PDF-je staat nog wel op je harde schijf.
Even opnieuw uitprinten en er alsnog mee reizen is dan een simpele oplossing nietwaar?

Dan heb je én je centen terug én je kunt er toch nog gewoon mee reizen.

(…)

Gelijk heb je, dom dat ik die mogelijkheid over het hoofd zag! (Maar ik ben dan ook te eerlijk om dat zelfs maar te bedenken (angel) [NS, we missen een belangrijke emoji/smiley!])

Waarom het systeem niet verbeteren? En nu ga ik weer eens verraden dat ik een IT’er ben in hart en nieren … Laten we er echt een e-ticket van maken, niet in de zin van thuis een product op je OV-chipkaart laden (dat komt nog in 2020 :P). Maar op het plaatsbewijs dat je als e-ticket afdrukt, staat een barcode. Waarom kan die niet verwijzen naar een unieke, eenmalig geldige code binnen de NS-database? Met het controleapparaat zou de conducteur dan kunnen nagaan op welke reis, welke dag en welke persoon die code betrekking heeft. Tevens zou zo’n code dan kunnen worden ingetrokken.

Dat intrekken zou dan kunnen vóór de dag van geldigheid, zodat iemand zoals Jeetje zijn vergissing (maar annuleren kan ook wenselijk zijn bij calamiteiten) kan corrigeren. Tevens zou de conducteur via zijn controleapparaat aan ‘het systeem’ kunnen melden dat het e-ticket is ‘verbruikt’ (met opname tijdstip, zodat de reis nog wel kan worden afgemaakt).

Ik ga ervan uit dat de barcode op dit moment al wel die gegevens voor de conducteur beschikbaar maakt, want wat controleert hij anders? Maar kennelijk is er op dit moment nog geen terugkoppeling naar ‘het systeem’ mogelijk?
Zelf nog nooit een e-ticket gebruikt, maar sommige mensen hebben er een online gezet (zie bijv. Groningen - Amersfoort, 8 juni 2009, voor B.R. de Vries). Het blijkt dus om de opvolger van de barcode, de QR-code, te gaan. Daar kan veel meer informatie in worden gestopt, dus ik vermoed dat het controleapparaat van de conducteur alle te controleren informatie (naam, geboortedatum, route en datum) er uit kan aflezen zonder contact te hoeven leggen met ‘het systeem’ van de NS. Dat is dan ook waarom intrekken technisch nog niet mogelijk is …

Het wordt dus tijd voor een UMTS-/LTE-capabel controleapparaat en een intelligentere back-office! 🆒
Waarom het systeem niet verbeteren? En nu ga ik weer eens verraden dat ik een IT’er ben in hart en nieren … Laten we er echt een e-ticket van maken, niet in de zin van thuis een product op je OV-chipkaart laden (dat komt nog in 2020 :P). Maar op het plaatsbewijs dat je als e-ticket afdrukt, staat een barcode. Waarom kan die niet verwijzen naar een unieke, eenmalig geldige code binnen de NS-database? Met het controleapparaat zou de conducteur dan kunnen nagaan op welke reis, welke dag en welke persoon die code betrekking heeft. Tevens zou zo’n code dan kunnen worden ingetrokken.

Dat intrekken zou dan kunnen vóór de dag van geldigheid, zodat iemand zoals Jeetje zijn vergissing (maar annuleren kan ook wenselijk zijn bij calamiteiten) kan corrigeren. Tevens zou de conducteur via zijn controleapparaat aan ‘het systeem’ kunnen melden dat het e-ticket is ‘verbruikt’ (met opname tijdstip, zodat de reis nog wel kan worden afgemaakt).

Ik ga ervan uit dat de barcode op dit moment al wel die gegevens voor de conducteur beschikbaar maakt, want wat controleert hij anders? Maar kennelijk is er op dit moment nog geen terugkoppeling naar ‘het systeem’ mogelijk?

Wordt hieraan gewerkt? Ik heb dit weekend ook flink wat geld weggegooid omdat ik (door mijn eigen domme schuld, dat wel) een AH-dagkaart op de verkeerde datum had gezet. Als een specifiek e-ticket ongeldig kon worden verklaard, ook nadat het goed en wel is aangekomen bij de klant, dan zou je dit probleem niet meer hebben. De klantenservicemedewerker verzekerde me trouwens dat er in het algemeen coulance wordt betracht in gevallen als de mijne (origineel, goedkoop e-ticket op verkeerde datum, nieuwe Dagkaart op OV-chipkaart geladen), maar daar heb ik niets van gemerkt. 😞
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb in een ander topic een verhaal over de ticket op de mobiele telefoon. Het is geen antwoord op je vraag maar het lijkt wat beter te werken dan een e-ticket:

https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/reis-naar-duitsland-1985

Bijdrage van vandaag (nr.15), rond twee uur.
Hallo,
is er iemand die mij misschien zou kunnen helpen mijn afspraak is verplaats van 02-03-16 naar 03-02-16.
helaas is mijn e-ticket al verzilverd op 02-03-16 , welke mogelijkheden heb ik nu nog om te reizen op 03-02-16?

met vriendelijke groet
helaas is mijn e-ticket al verzilverd op 02-03-16 , welke mogelijkheden heb ik nu nog om te reizen op 03-02-16?

1) Een nieuw ticket kopen voor 03-02-16.
2) Zwart rijden.
Nee, zoals mijn collega Inge NS heeft aangeven, kunnen e-tickets niet meer gewijzigd worden als ze eenmaal zijn aangemaakt. Je zou dan dus echt nogmaals een ticket moeten kopen voor de andere dag.
Reputatie 7
Badge +4
@FleurC: Het is dus wijs om een e-ticket pas te kopen als je zeker weet dat je gaat reizen. Het is toch zonde van je geld zo en er is niks aan te doen.

Het product is fraudegevoelig. Je kunt ze meermalen afdrukken en als je hem om zou kunnen ruilen voor 3 februari dan kan niemand je beletten je kaartje voor 2 februari ook weer te gebruiken.
Er zijn helaas mensen die dit 'slim' zouden vinden en deze fraudeurs moet je de pas afsnijden door het omwisselen onmogelijk te maken. Jij bent er het slachtoffer van dat anderen dit zouden kunnen doen.
De eenvoudige mogelijkheid om te frauderen en het feit dat mensen dit kunnen en vaak ook zullen doen, vormt de verklaring waarom omwisselen niet kan.

Reageer