E-ticket in Reisplanner Xtra verwijderen

• 2 januari 2018
  • 4 reacties
  • 226 Bekeken

Hallo NS,

Om een paar euro's te besparen heb ik voor een afspraak 2 e-tickets gekocht via vakantieveilingen.nl. Dit werkte allemaal naar behoren en ik heb de ritjes ingeladen in mijn reisplanner xtra app. Nu is de afspraak helaas gewijzigd, zowel datum als plaats en zou ik graag mijn tickets willen wijzigen. Helaas kan dit niet omdat de apparatuur van de NS niet in verbinding staat met de NS servers o.i.d. Overigens vind ik dit een erg schimmig argument, als ik 5 minuten van tevoren een ticket koop, kan ik namelijk probleemloos door de poortjes. Leg dat a.u.b. eens uit.

Nu zoek ik graag alle mogelijkheden uit, want ik doneer niet graag €20 aan een commercieel bedrijf, dus ik zag een knopje 'Verwijder ticket' bij mijn tickets staan, in de Reisplanner Xtra app.

Waarom bestaat deze knop in hemelsnaam? Ik hoopte dus dat dit toch nog een mogelijkheid was om het e-ticket te wijzigen maar omdat ik niet graag zomaar mijn ticket verwijder heb ik eerst de klantenservice gebeld en mijn conclusie: die knop is zinloos en kan enkel frustraties opleveren bij de klant.

Naar mijn mening zijn er namelijk 3 opties:

1. De klant reist wel: knop zinloos, want het ticket verdwijnt automatisch uit de lijst na je reis.

2. De klant reist niet: knop zinloos want de klant kijkt er toch niet naar, kijkt de klant er wel naar zit je in mijn situatie en raak je dus gefrustreerd van het zinloos zijn van de knop. Verder hebben de meeste mensen niet zo'n enorm aantal e-tickets op voorraad dat het echt hinderlijk is voor andere reizen (de NS adviseert immers om de tickets zo laat mogelijk te verzilveren. Ik vond 4 dagen van tevoren vrij laat maar helaas dus niet laat genoeg...)

3. De klant wil reizen maar maakt een foutje en verwijdert het ticket. Klant gefrustreerd en moet het ticket opnieuw downloaden (dat kan gelukkig dan weer wel, mits je internet hebt uiteraard)

Conclusie: compleet zinloze functie.

Ik stel niet voor om de knop te verwijderen: ik stel voor om de knop nut te geven.

Maak wijzigen van het ticket mogelijk, met minstens 24/48 uur van tevoren, zodat het synchronisatie/fraude probleem ook is opgelost (want ik durf met zekerheid te zeggen dat die poorten/scanners op zijn minst 1 keer per dag synchroniseren.) Vervolgens kun je met het 'verwijder ticket' knopje je ticket niet verwijderen maar wijzigen. (naamswijziging van het knopje is wellicht ook handig)

Ik heb net meerdere topics op dit forum gelezen en hier werd al over geklaagd in 2014. Een antwoord van een forummedewerker was dat er hard wordt gewerkt aan alle klachten qua reisplanner xtra app en e-tickets. óf jullie ontwikkelingsafdeling is minder dan 1FTE groot, of het harde werken is een leugen...

Mijn verwachtingen dat dit in 2018 wordt opgelost zijn 0, maar ik hoop dat mijn geklaag bijdraagt aan iets meer prioriteit bij deze klacht :-)

Verder nog een prettig nieuwjaar gewenst.

4 reacties

Reputatie 4
Hoi Jord,

Je reist met een goedkoop ticket via vakantieveilingen.nl. Bij zulke tickets horen restrictieve voorwaarden. Een van die voorwaarden is dat je na verzilvering van de couponcode de datum en het traject op je ticket niet meer kunt wijzigen. Je e-ticket moet in zo'n geval namelijk geannuleerd worden en er moet een nieuw e-ticket komen met een nieuw traject en een nieuwe datum. Dat zijn allemaal FTE's, om in jouw termen te blijven, die je met je € 20,00 voor twee enkele reizen niet hebt afgekocht.

Het werkt elders niet anders. Sterker nog, als je bij Deutsche Bahn je trein mist kun je met een Sparpreis Europaticket niet simpelweg de volgende trein pakken; je moet dan een nieuw kaartje kopen en het volle pond afrekenen! Ook kun je als je je vliegtuig mist niet gewoon de volgende verbinding nemen. Dat je kunt aantonen dat je niet met het ticket hebt gereisd doet verder niet ter zake.

Je sneren richting NS komen op mij een beetje kinderachtig over en verkleinen je toch al geringe kansen op coulance tot een minimum.
Reputatie 7
Hallo Jord en welkom op het NS Serviceforum.

Wat Maarten aangeeft, klopt. Het niet kunnen wijzigen van E-ticket, in de app geladen tickets e.d. is opgenomen in de voorwaarden die bij het bestellen gepresenteerd worden. Er zijn behoorlijk wat veranderingen gaande op dit moment met het concept van het E-ticket, maar dat zijn plannen voor in de toekomst. Op dit moment gelden de voorwaarden zoals deze gepresenteerd worden. De verwijderoptie in de app is puur bedoeld om tickets die (bijvoorbeeld) al gebruikt zijn, niet meer in de app te weergeven.
Hoi Maarten,

Zo goedkoop is het ticket niet, ik bespaar nog geen €5 in totaal. Ik ben student dus die euro's kan ik gebruiken, maar dat ter zijde... Mijn voorbeeld betreft toevallig een kortingsticket via vakantieveilingen, maar exact deze situatie bestaat als je via de NS website een ticket koopt zonder korting. Laten we dan voor het gemak hiervan uitgaan.
In die situatie koop je een ticket dat net zo duur is als gewoon reizen, maar geef je de NS wel zekerheid op inkomsten en het traject. Waarom zou ik dan nog steeds niet mogen annuleren? Normaal kost flexibiliteit (een OV-chipkaart) extra, maar bij de NS dus niet. Met een OV-kaart betaal ik pas op het moment dat ik uitcheck, dus ik zou dan zelfs in de trein mijn reis nog kunnen wijzigen door (minder) ver te reizen.

Verder is het niet waar dat dit annuleren en opnieuw verzilveren FTE's zou moeten kosten, dit is namelijk (in mijn voorstel) gedigitaliseerd. Natuurlijk kost het ontwikkelen tijd en dus geld, en het is een keuze van de NS om dit wel of niet te doen, dat was mijn hele voorstel/vraag.

Om op je laatste zin te reageren: mijn kansen op coulance zijn 0 en zijn ook nooit hoger geweest, zoals ik al zei, ken ik de voorwaarden (en de reden waarom die voorwaarden bestaan). Ik heb netjes de klantenservice gebeld en ben hartstikke vriendelijk geweest. Deze post heeft dus ook niets te maken met dat ik hoop dat ik ineens een nieuw ticket krijg. Dat gaat niet gebeuren en dat weet ik.

Mijn post hier is vooral feedback. In het topic uit 2014 waar ik naar verwees, waren ook ideeën geopperd en de forummedewerker heeft deze ideeën toen naar het ontwikkelteam doorverwezen en hun reactie is zelfs in het topic geplaatst. Feedback wordt dus gewaardeerd door de NS, jammer dat het een enigszins loze belofte lijkt te zijn als er wordt gezegd dat er hard aan wordt gewerkt en 3 jaar later wordt nog steeds gezegd dat het wordt meegenomen. Ik plaats geen lange post op een forum als deze als ik niet eerst gedegen onderzoek doe. Dat het een beetje gefrustreerd overkomt kan wel zijn, dat is deels omdat ik het vervelend vind dat ik nu €20 heb weggegooid, en deels omdat ik vind dat dit soort problemen geen problemen hoeven te zijn in 2018 (of 2017). Zoals ik al zei: het kopen wordt direct gesynchroniseerd, waarom zou annuleren dan niet kunnen? Dat is een keuze van de NS waar de reiziger niet op 1, op 2 of op 3 staat.

Edit: Ik zie nu het bericht van Thomas, bedankt voor je reactie. Hier was ik dus inderdaad al van op de hoogte, maar er zijn dus al 3 jaar posts dat er ontwikkelingen gaande zijn. Ik heb ook gelezen dat een tijdsplanning intern bekend is maar extern niet wordt gedeeld, dus dat ga ik ook niet vragen, maar dit zou wel mensen blij maken omdat ze dan weten waar aan gewerkt wordt.
Reputatie 7
Ik neem deze feedback ook zeker mee als terugkoppeling voor de organisatie en het E-ticket in haar algemeenheid. Er valt nog veel te sleutelen, veel van dit soort processen zijn 'works-in-progress' waarbij dit soort opmerkingen het product alleen ten goede komen. Ik breng dit onder de aandacht voor je. Bedankt voor het meedenken, het spijt ons dat dit soort aanpassingen niet eerder konden plaatsvinden.

Reageer