beantwoord

E-ticket kopen met creditcard nu mogelijk

• 18 april 2018
  • 70 reacties
  • 1375 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Het is sinds vandaag mogelijk om een los kaartje (e-ticket) online en vooraf te bestellen.

Dat biedt uitkomst voor vele toeristen die graag vooraf de zaken regelen, maar een Nederlandse bankrekening bezitten.

Natuurlijk blijven voor langere trajecten bepaalde actiekaartjes of bv het Holland Travel Ticket voordeliger, voor enkeltjes op korte afstand (bv Schiphol-Amsterdam) is dit een prima oplossing.
icon

Beste antwoord door RailRunner15 20 april 2018, 11:46

Volgens mij gaat de inhoudelijke kritiek niet over de website maar over de achterliggende beslissingen. Ik vind het nogal verbazingwekkend dat er in de Engelstalige versie van de pagina's gelinkt wordt naar voorwaarden in het Nederlands. Dat lijkt me op zijn zachtst gezegd minder handig. Ik zou de pagina dan ook niet "live" hebben laten gaan zonder dat de documentatie in een Engelse versie beschikbaar is. Die kanttekening heb ik vooral gezet omdat we kunnen voorzien dat er klachten gaan komen wanneer niet-Nederlanders met een creditcard e-tickets hebben gekocht die ze niet kunnen annuleren of wijzigen. Bij een enkeltje van Schiphol naar Amsterdam Centraal à €4,30 is het leed nog te overzien. Maar bij enkeltjes die meer dan €20 gekost hebben gaan mensen heel erg kwaad worden als ze hun geld niet terugkrijgen.

Ik heb totaal geen zicht wie waarvoor verantwoordelijk is in een dergelijk project. Maar ik verbaas me regelmatig over onderdelen op de website van NS die niet actueel of volledig zijn.

Ik hoop overigens dat we vaker ontwikkelaars zullen zien op het forum! Hoe korter de lijnen des te sneller verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Iedere klacht is een gratis kans om het beter te gaan doen. En direct contact met klanten kan het wederzijds begrip alleen maar doen toenemen.

Snap ik, maar zoals gezegd hebben we niks aan de pagina veranderd behalve de creditcard opties toegevoegd. Ik heb de juiste links voor de Engelse pagina's van onze AVR, Privacy Policy en e-ticket T&C opgevraagd bij mijn collega's van Content. Zodra ik ze heb, zal ik de pagina aanpassen.

Overigens doelde ik niet zozeer op jouw reacties, aangezien die redelijk opbouwend zijn.
Bekijk origineel

70 reacties

Badge +3
Interessant. Eerder deze week werd van de kant van NS nog gemeld dat die niet mogelijk is.

Zo ziet de betaalpagina er uit in het Engels.

Allemaal heel leuk en aardig natuurlijk. Maar er wordt op de pagina doorgelinkt de AVR-NS in het Nederlands. Opvallend dat de Engelse vertaling https://www.ns.nl/binaries/_ht_1499693564848/content/assets/ns-en/terms/general-terms-and-conditions-for-the-transport-of-passengers-and-hand-luggage-of-the-ns-avr-ns.pdf is verdwenen.

Ook de "Privacy Policy" en "E-ticket Terms and Conditions" zijn niet in een Engelse vertaling beschikbaar. Mij lijkt het dat wanneer je je winkel aanbiedt in het Engels de klant ook alle voorwaarden in het Engels moet kunnen lezen. Je wordt als klant geacht 3 sets van voorwaarden te accepteren die je niet in het Engels kunt lezen. Daar passen de Engelse woorden "weird" en "awkward" bij.

Verder rest natuurlijk de vraag wat NS gaat doen met betwiste betalingen in het geval van betaling per creditcard. In de Engelse teksten op de website wordt totaal niet uitgelegd dat e-tickets niet gewijzigd of geannuleerd kunnen worden. Dat gaat nog een hoop gezanik op het forum geven.

Ook is de tekst nog niet aangepast dat er ook met creditcards betaald kan worden.

NS en Voorwaarden blijven een heel gelukkige combinatie. Worden de teksten op de website wel gecontroleerd voordat zo'n betaalpagina "live" gaat?
Reputatie 7
Badge
Toch maar nog een tijdje het www.b-europe.com alternatief blijven noemen, totdat NS zich normaal gedraagt. De vinkjes aanzetten mag ook niet volgens de opt in regels. De AVG deadline komt snel dichterbij.
Reputatie 7
Badge +3
Op dit moment mag zo'n vinkje nog wel standaard aan staan, als je een product koopt. Met de nieuwe wet lijkt dat inderdaad te gaan veranderen.
Het klopt dat E-tickets nu inderdaad met een credit card kunnen worden betaald. 🙂 Een hele welkome toevoeging al zeg ik het zelf. Maar ik ben het absoluut met iMark eens dat de voorwaarden ook zeker in het Engels beschikbaar moeten zijn! Ik heb de betrokken afdelingen op de hoogte gebracht en verzocht om de voorwaarden in het Engels beschikbaar te maken. Zodra ik een terugkoppeling heb ontvangen zal ik deze hier posten.
Badge +3
Het vreemdste is nog wel dat de e-mails die je als niet-Nederlandstalige gebruiker krijgt wanneer je de vinkjes niet uitzet in het Nederlands zullen zijn. Of gaat NS in het vervolg al die mails in het Engels vertalen? Op Nederlandstalige e-mails zitten de toeristen echt niet te wachten.

Aan de ene kant wil NS heel modern, Engelstalig en internationaal zijn. Aan de andere kant wordt een heleboel informatie alleen in het Nederlands beschikbaar gesteld. Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder.

Als nergens in het Engels staat omschreven dat e-tickets niet geannuleerd of gewijzigd kunnen worden dan gaat dat een hoop betwiste betalingen opleveren. Ik zou het als Engelstalige klant niet pikken wanneer ik mijn e-ticket niet zou kunnen annuleren wanneer ik nergens in het Engels een melding heb gekregen dat dat niet kan. Vervolgens krijg ik dan zeker te horen dat ik akkoord ben gegaan met voorwaarden die ik niet in het Engels heb kunnen lezen.
Reputatie 4
Toch maar nog een tijdje het www.b-europe.com alternatief blijven noemen, totdat NS zich normaal gedraagt. De vinkjes aanzetten mag ook niet volgens de opt in regels. De AVG deadline komt snel dichterbij.
Ze zijn ook nog veel goedkoper dan de afzetters van de NS.
Reputatie 7
Badge
Op dit moment mag zo'n vinkje nog wel standaard aan staan, als je een product koopt. Met de nieuwe wet lijkt dat inderdaad te gaan veranderen.
De AVG is al een jaar bij bedrijven als NS bekend "om zich goed voor te kunnen bereiden", NS maakt nu iets nieuws, biedt dat nu 5 weken voor ingangsdatum AVG aan, en doet het dan nog fout?? ONGELOOFLIJK
Reputatie 7
Badge +3
Dat ben ik helemaal met je eens :)
Maar onwettig is het - nog - niet.
Wat een ophef om een vinkje, wellicht zijn ze daar al op een andere afdeling mee bezig binnen NS en wordt er te vroeg geroepen/getoeterd (mijn mening) Wacht nog even af.

Het gaat in dit topic juist over het feit dat het sinds gisteren mogelijk is om mer creditcard te betalen voor een treinkaartje e.d.. Dit na de veel vragen die hier om waren is dit dus toegevoegd voor de reizigers.

Top het melden van de schoonheidsfoutjes, die zullen vast snel worden aangepast door degene die daar voor verantwoordelijk is en dat zou zomaar iemand anders kunnen zijn dat degene die dit verzorgt heeft.
Badge +3
@JBa
Vind je ook niet dat het nogal verbazingwekkend is dat een grote organisatie als NS die beweert privacy de hoogste prioriteit te geven niet al werkt naar letter en geest van de AVG? Zeker wanneer je nu iets lanceert waarvan je weet dat het over een week of vier gewijzigd moet zijn.

Dan de schoonheidsfoutjes. Het feit dat ik die in een paar minuten kan vinden zegt meer iets over de slordige manier van werken van NS dan over mij. In een professionele organisatie behoren zulke fouten er te zijn uitgevist voordat de website in de lucht komt. Het lijkt wel of niemand de pagina's getest heeft. Waarom heeft niemand de vinger opgestoken dat het wel erg vreemd is dat klanten akkoord moeten gaan met Voorwaarden die ze niet kunnen lezen? Als ze dat wel konden zouden ze hun ticket wel kopen op de Nederlandstalige site.

Het is tamelijk bedroevend gesteld met het onderhoud van de URL's in met name de Engelstalige pagina's. Ik zou zo nog drie voorbeelden kunnen geven van gebroken URL's. Als je als organisatie de pretentie hebt een tweetalige website met winkel in de lucht te hebben dan moet die ook echt tweetalig zijn.
iMark, misschien is dit de test die nu online draait en hij wordt echt nog aangepast. Zelf denk ik dat er achter de schermen nog gewerkt wordt aan de aanpassing voor de AVG voorwaarden maar dat zal bij een andere werkgroep liggen.

Groot bedrijf, veel schijven, ......

Als de toon nu opbouwend zou zijn zouden de personen die zich hier voor in hebben gezet er een ander gevoel aan over houden dan nu het geval is. En dat vind ik dat weer jammer. Een positief opbouwende reactie zal meer motivatie geven voor degene die dit hebben opgepakt en gerealiseerd dan zo'n neerbuigende reactie.

Zeker van mensen met zoveel berichten op dit forum zou ik een iets andere toon verwacht hebben. Verbeterpuntje ???
Badge +3
Groot bedrijf, veel schijven? Grote organisatie zonder veel coördinatie lijkt me een betere omschrijving.

Ik begrijp best dat het voor jou niet leuk is om kritiek te lezen op je werkgever. Maar richt je dan niet tot de criticus, de boodschapper van het slechte nieuws. Het is dan nogal flauw om het alleen over de toon van de boodschap te hebben en niet over de inhoud. Blijkbaar ben je het niet oneens met de inhoud.
Volkomen mee eens.

Ik werk zelf ook bij een groot bedrijf en gek genoeg gebeuren zulke dingen daar niet.

Er zit ook weinig verbetering in, als je dit forum al een paar jaar volgt.
iMark, jammer van zo'n reactie maar het geeft exact weer wat ik er boven zeg in mijn bericht.

En ga dan niet een verhaal ophangen alsof ik geen kritiek kan hebben, dit terwijl ik zelf ook aangeef in berichten dat dingen beter kunnen. Met die opmerking zit je er echt volledig naast, ik ben juist iemand die kritisch is op dingen die gebeuren en dat ook zeker aangeef als bepaalde dingen beter kunnen.
Badge +3
@JBa

(edit na de edit van JBa in bericht #14)
Het is wat lastig discussiëren wanneer je bijdrage na een antwoord wijzigt. Nu leek het net of mijn eerste opmerking nergens op sloeg. Vriendelijk verzoek om dat niet meer te doen. Een tikfout herstellen is geen punt natuurlijk. Maar niet de bijdrage inhoudelijk aanpassen. Dan is het beter om te antwoorden in een nieuw antwoord.
(einde edit)

Wat jij een meer opbouwende toon noemt is in tientallen topics geprobeerd. Dat heeft verrassend weinig effect gehad. Wanneer dingen gewoon werken en goed gaan wordt er af en toe gemopperd over wat kleinigheden. Bij NS gaat het om een optocht van ontwerpfouten en niet nadenken over consequenties omdat er te weinig gecoördineerd gewerkt wordt. Wanneer vriendelijk gevraagd wordt om die ontwerpfouten op te lossen, gebeurt er helemaal niets. De poortjes op Amsterdam Sloterdijk zijn daar een voorbeeld van. Of de onterechte melding "Geen AVR-NS" bij de treinen tussen Maastricht en Eijsden. En zo zijn er inmiddels tientallen voorbeelden.

De mensen die wat langer lid zijn van het forum en ervaren reizigers zijn maken zich zorgen over NS. Ze zijn betrokken en daarom soms wat cynisch. Ze willen betere dienstverlening voor de reizigers. Discussies over de toon van de discussie leiden dan alleen maar af van de inhoud. Ik ben geen forumlid geworden om alleen maar te applaudisseren bij al het prachtigs dat NS iedere dag verricht. Prima dat NS creditcardbetalingen gaat accepteren via de website. Maar de uitvoering is vooralsnog onder de maat. Van een grote organisatie als NS mogen we betere prestaties verwachten en hoge eisen stellen. NS is iets anders dan het webwinkeltje van de buurman.

(nog een aanvullende edit)
Goed om te lezen dat jij ook kritisch bent. Uiteindelijk willen we allemaal betere dienstverlening van NS. Laten we daarom stoppen met een discussie over de toon en het weer over de inhoud hebben. Daar heb ik jou in dit topic nog niet over gehoord.
(einde edit)
Reputatie 7
Badge
Als de toon nu opbouwend zou zijn zouden de personen die zich hier voor in hebben gezet er een ander gevoel aan over houden dan nu het geval is. En dat vind ik dat weer jammer. Een positief opbouwende reactie zal meer motivatie geven voor degene die dit hebben opgepakt en gerealiseerd dan zo'n neerbuigende reactie.
@JBa
Toen ik - na een uitgebreide analyse van iets dat ergens structureel fout gaat bij NS - door een leidinggevende van NS Klantenservice naar dit forum werd verwezen om een nuttige bijdrage te leveren, had ik de indruk dat dit forum een interactieve interface was tussen NS (backoffice) en de klant(en). Ruim een jaar later ben ik ontnuchterd met de constatering dat moderators massa's vragen, meldingen en klachten "doorzetten" (en meestal geen reactie verwachten) en ben ik (via via) nog geen NS of ProRail manager tegengekomen die ooit van dit forum had gehoord, laat staan dat ze kennis hebben van de "doorgezette" berichten, terwijl ze er wel verantwoordelijk voor zijn. Ik kan daarom onderschrijven wat iMarc constateert.
klant_jac, ik gaf toch ook aan dat dingen beter kunnen, klantenservice is er daar echt wel 1 van. Ondanks de inzet van de moderators hier hebben ze zelf te weinig handvatten binnen de NS, ook ik zie dat liever anders.

Managers en forums van het eigen bedrijf, die zul je hier niet zien maar dat geldt voor managers van elk bedrijf.

Zelf vandaag ook weer iets meegemaakt waar ik enige vraagtekens bij heb gezet, maar ik geef dat soort dingen wel gewoon steeds aan als ik er tegen aan loop. Maar wat verwacht je van een ex-staatsbedrijf?? Daar heerst een heel andere cultuur dan in veel andere bedrijven en het zal nog wel even duren voordat er een omslag is in cultuur want daar heb je andere mensen voor nodig.

Maar als ik ergens tegen aanloop dan denk ik er ook zelf over na hoe dat dan anders kan en juist door dit op een positieve manier te benaderen en zelf oplossing gericht bezig te zijn krijg je ook meer voor elkaar is mijn ervaring al vele jaren.

En nee, niet alles wordt (snel) opgelost, daar moet je mee leren leven in de maatschappij.

Echter zie ik wel dat er medewerkers bij NS zijn die hun best doen om dingen te bereiken voor de klanten, maar als klanten dan negatief reageren op de bereikte dingen dan zou het zomaar kunnen zijn dat de motivatie verdwijnt.

Blijkbaar sta ik heel anders in dit soort dingen dan andere forumleden die een grote bijdrage hebben geleverd aan het forum.

En ontopic, zoals ik al aangaf is dit de eerste trial online en zijn ze bezig dit gedeelte nog verder te verbeteren zoals ik het in ieder geval begrepen heb.

Topicstarter zou wel eens de persoon kunnen zijn na het brengen van dit nieuws om ook de genoemde puntjes door te geven die voor verbetering vatbaar zijn. En vele kleine stapjes maken uiteindelijk ook een grote stap.
Reputatie 7
Badge
Maar wat verwacht je van een ex-staatsbedrijf?? Daar heerst een heel andere cultuur dan in veel andere bedrijven en het zal nog wel even duren voordat er een omslag is in cultuur want daar heb je andere mensen voor nodig.
Met alle verschijnselen van een ex-staatsbedrijf zouden we als reizigers kunnen leven. Dan is NS een soort waterleidingbedrijf. Het is juist het scherpe contrast tussen ex-staatsbedrijf en profitbedrijf dat bijt. Enerzijds 6 maanden op GTBV of schriftelijk antwoord wachten, en anderzijds marketing-trucjes als vinkjes, trackers, locked-in-deals, facebookpixels, privacylekken en 100 varianten kortingskaartjes....
Je vergeet overigens hoeveel goede ideeen de ca 30 vaste forumleden kosteloos hebben bijgedragen.
Reputatie 7
Badge
Terug on topic. TS heeft ons blij gemaakt met creditcard betalen. Dat is goed nieuws. JBa en Sivan melden dat er achter de schermen hard gewerkt wordt aan verbetering. Dat is beter nieuws.

Kan dan PayPal betalen ook worden geimplementeerd?. PayPal sluit tickets uit van de niet-goed-geld-terug-garantieregeling, en is breed in gebruik bij backpack reizigers. En ook bij spoorwegmaatschappijen...
Badge +3
Echter zie ik wel dat er medewerkers bij NS zijn die hun best doen om dingen te bereiken voor de klanten, maar als klanten dan negatief reageren op de bereikte dingen dan zou het zomaar kunnen zijn dat de motivatie verdwijnt.
Als de motivatie verdwijnt door een paar kritische reacties op dit forum dan is de situatie bij NS nog treuriger dan ik al vermoedde. :D

En ontopic, zoals ik al aangaf is dit de eerste trial online en zijn ze bezig dit gedeelte nog verder te verbeteren zoals ik het in ieder geval begrepen heb.

Toen ik vanochtend op de website keek kreeg ik niet de indruk dat het om een proef ging. De creditcardbetalingen zijn volledig geïntegreerd in de betaalpagina. Ik blijf het heel vreemd vinden dat deze nieuwe betaalmogelijkheid "live" is gegaan zonder dat naar alle consequenties is gekeken, met name op het gebied van de productvoorwaarden. Ik begrijp best dat er maatschappelijke druk en de internationale vraag is om creditcardbetalingen mogelijk te maken. Maar doe dat dan niet met een product met zulke klantonvriendelijke gebruiksvoorwaarden als de e-tickets. Daar is al tientallen keren op gewezen. Ik kan nu al voorspellen dat deze werkwijze tientallen forumtopics gaat opleveren van toeristen die teleurgesteld zijn dat ze hun e-ticket niet kunnen wijzigen of annuleren.

Topicstarter zou wel eens de persoon kunnen zijn na het brengen van dit nieuws om ook de genoemde puntjes door te geven die voor verbetering vatbaar zijn. En vele kleine stapjes maken uiteindelijk ook een grote stap.

Daar kunnen we alleen maar op hopen. Het is wel drie stappen vooruit en twee achteruit.
Badge +3
PayPal zou ik zeker toejuichen.

Werkt goed, en is net zo veilig als creditcards inderdaad. En NS kost het niets meer dan de implementatie op de site. Zelfs Marktplaats biedt het tegenwoordig aan voor particulieren.
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft sowieso al moeite met bv voorwaarden en sommige andere dingen in het Engels.

Kijk maar eens op https://www.ns.nl/en/door-to-door/ov-fiets/purchase-a-season-ticket-online.html
De bestel pagina, de tarieven en de voorwaarden vanaf de Engelstalige OV-fiets pagina zijn gewoon in het Nederlands.

Of vanaf https://www.ns.nl/en/season-tickets/traject-vrij.html of een pagina voor een ander abonnement
krijg je ook alleen de conditions in het Nederlands.

MijnNS is ook alleen in het Nederlands
Reputatie 7
Badge
NS heeft sowieso al moeite met bv voorwaarden en sommige andere dingen in het Engels....MijnNS is ook alleen in het Nederlands hoeveel talen wil je? https://www.bahn.com/i/view/index.shtml 0 google/facebook trackers

Reputatie 7
Badge
http://www.belgianrail.be/en/Splash.aspx?ReturnUrl=http%3a%2f%2fwww.belgianrail.be%2fen%2fDefault.aspx geen enkele tracker

Reputatie 7
Badge
https://nl.oui.sncf/fr/?redirect=yes doen er ook Russisch en veel trackers bij ;)

Reageer