beantwoord

e-ticket maar printer kapot

hallo

ik heb een e-ticket gekocht om vrijdag met de trein te reizen
maar mijn printer is kapot
als ik hem via mobiel ophaal in de ns app is hij dan ook geldeig als vervoer bewijs..?

of moet je hem uitprinten? mijn printer is kapot en hoorde via via dat je hem ook kan gebruiken in de ns app..

wie kan deze vraag beantwoorden
icon

Beste antwoord door Thom 10 juli 2018, 23:02

Als hij in de nsapp staat en u heeft een geldig ID, dan mag het.
Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als dat is aangegeven bij het bestellen kan het gewoon. Wat persé niet mag is een pdf van een ticket in de mobiel opslaan, dat is fraudegevoelig. Als u een mail op uw mobiel heeft gekregen bij de bestelling dat u hem in de app kunt zetten, dan mag het. Komt hij daarin goed terecht, en dat moet zo zijn als u de link volgt, dan is het legaal.

Veel kaartjes, de meeste, mogen tegenwoordig in de app worden gezet. Dan is het echt een geldig vervoersbewijs. Het maakt niet meer uit of het op papier staat of in de app.
Uitprinten mag nog wel maar hoeft dus niet meer.

U opent een poortje door er eentje met 'Scan ticket' te nemen, meestal wel uiterst rechts en de vierkante code voor de doorzichtige lezer te houden.
Mijn kaartje netjes gekocht op actie van de dag,en met alle gegeven invullen was mijn e-ticket klaar
Kan hem inderdaad uitprinten op pdf bestand maar je kan hem ook ophalen in de ns reisplanner.
Dus dan reis ik niet zwart. Heb idkaart mee en mijn trein kaartje staat dan op mijn mobiel ns app. Dus dit mag ???
Reputatie 7
Badge +4
Als hij in de nsapp staat en u heeft een geldig ID, dan mag het.
Bedankt voor je reactie en antwoorden. Hier mee ben ik gerustgesteld
Welkom bij de Community, sabje :)

Ik zie dat Thom je al van een reactie heeft voorzien. Hier heb ik niks aan toe te voegen want deze klopt 🙂 Als je het ticket in de app hebt geladen is dit een geldig vervoerbewijs 😃 Alvast een goede reis vrijdag!
Ja ik ben super geholpen en bedankt voor jou bevesteging 🙂

Aawhhh dankjewel, jij ook alvast een goed weekend gewenst.
Reputatie 3
Ik heb gisteren 2 stickers gekocht maar had een probleem met de printer. Ik heb genoeg reisplanner apps op mijn W10M device maar laden like niet. PDF tegen de scanpaal houden werkt echter prima.

eventuele reisplanner APK voor Windows hier gevonden, maar hoe installer ik die?

http://windowsphoneapks.com/down_APK_NS-Reisplanner-Xtra_Windows-Phone.html

waarom zou een PDF niet geldig zijn en een boomverslindend pak papier wel?

De luchtvaart accepteert al geruime tijd etickets en het scannen van PDF op mobiele apparaten.

Als openbaar vervoerder zou NS universele Apps moeten aanbieden die op elk platform werken.
Reputatie 7
De NS reisplanner is niet voor Windows phone en gaat er ook niet komen. Het aantal gebruikers van die telefoons is maar een paar procent van het totaal en dalende. Kosten baten technisch gezien is dat natuurlijk kansloos..
Reputatie 7
Badge +4
Een vierkante code uit een pdf werkt natuurlijk even goed als uit de app maar het feit dat uw code werkt, geeft u nog geen geldig kaartje. Deze gedachte is begrijpelijk maar u riskeert een boete omdat een aantal controlepunten om fraude tegen te gaan dan ontbreken. Zet uw eticket altijd in de app. Een onnodige boete is zondegeld.
Er hebben in het verleden wat projecten gelopen waarbij men het mogelijk probeerde te maken om APK-bestanden, wat Android apps zijn, te laten draaien op Windows Phones. Het linkje lijkt daar ook naar te verwijzen. Voor zover ik weet is dat nooit echt van de grond gekomen, ik zou het enkel proberen wanneer je er handig mee bent. Vanuit NS is er geen officiele app voor dit platform, zoals Slidestops reeds aangeeft.
Reputatie 3
Een vierkante code uit een pdf werkt natuurlijk even goed als uit de app maar het feit dat uw code werkt, geeft u nog geen geldig kaartje. Deze gedachte is begrijpelijk maar u riskeert een boete omdat een aantal controlepunten om fraude tegen te gaan dan ontbreken. Zet uw eticket altijd in de app. Een onnodige boete is zondegeld.
Thom, welke app dan?
Reputatie 3
De NS reisplanner is niet voor Windows phone en gaat er ook niet komen. Het aantal gebruikers van die telefoons is maar een paar procent van het totaal en dalende. Kosten baten technisch gezien is dat natuurlijk kansloos..

U gaat voorbij aan de boomverslindende consequenties een universele app reduceert zowel ontwikkeltijd als ontwikkelkosten. Alleen maar duuramer.
Reputatie 7
Badge +4
Ik reageer op het gebruik van een pdf en benadruk dat die niet geldig is en dus niet zo mag worden gebruikt. Leuk is anders maar een geldige eticket op een Windowsphone kan niet en als je ook geen printer hebt, is het aanmaken niet mogelijk. Je kunt beter een kennis even vragen hem af te drukken. Een pdf op een smartphone is niet geldig, ook als je vindt dat je er niks aan kunt doen dat je geen printer of geschikte smartphone hebt. Als je geen geldig kaartje kunt produceren, kun je er ook niet mee reizen, hoe sneu ook.
Reputatie 3
Ik reageer op het gebruik van een pdf en benadruk dat die niet geldig is en dus niet zo mag worden gebruikt. Leuk is anders maar een geldige eticket op een Windowsphone kan niet en als je ook geen printer hebt, is het aanmaken niet mogelijk. Je kunt beter een kennis even vragen hem af te drukken. Een pdf op een smartphone is niet geldig, ook als je vindt dat je er niks aan kunt doen dat je geen printer of geschikte smartphone hebt. Als je geen geldig kaartje kunt produceren, kun je er ook niet mee reizen, hoe sneu ook.
ronduit belachelijk. Voor de reis is betaald immers.
Reputatie 7
Badge +4
Immers vooronderstelt een argument waaruit een logische conclusie volgt. Er is niets belachelijks aan een kaartje fraudebestendig te maken en helaas is dat nodig. Het feit dat u het wel eerlijk koopt, doet daar niets van af. U heeft betaald, en dat is normaal, maar dat kan om die reden nooit het einde van de discussie zijn zolang anderen dat niet doen.
Reputatie 7

U gaat voorbij aan de boomverslindende consequenties een universele app reduceert zowel ontwikkeltijd als ontwikkelkosten. Alleen maar duuramer.

Een universele app bestaat niet, voor elk systeem moet het apart ontwikkeld worden. Uiteraard kun je wel wat dingen zo overzetten, maar een groot deel van de code moet herschreven worden.

Om nog terug te komen op het aantal Windows telefoons; ik heb het nog even opgezocht. In 2017 was het marktaandeel van windowsphone nog maar ~0.1 tot 0.3%. Dit getal is dalende, in 2016 was dit nog 1.1%. Android en IOS hebben 99.6% in handen.
Het is dan uiteraard geen goede zakelijke keus om voor dat kleine getal nog veel kosten te maken.
Badge +3
Ik zat nog de denken aan de Tranzer app, maar die er volgens hun website ook alleen maar voor Android en iOS :(

Overigens las ik in andere topics (m.b.t. een defecte printer of eentje die de code weigerde af te drukkken) dat het tonen van de code uit een PDF soms toch toegestaan wordt.

De code in een PDF bevat namelijk veel (goed versleutelde, dus niet zelf aan te passen) kenmerken zoals je naam, reisdatum, traject, prijs en nog meer, met als belangrijkste de aanmaakdatum/tijd, zodat je door de mand valt als je tijdens je reis snel even een e-ticket koopt als je controle aan ziet komen.

Die gegevens uit de code kunnen tegenwoordig namelijk gewoon door conducteurs gescand worden op precies dezelfde manier als dat in de app gebeurt. De code is namelijk identiek aan wanneer je hem in een app zou (kunnen) laden, wat de voorkeur heeft maar jij kunt dat dus niet.

De code is dus niet alleen maar om poortjes te openen, maar in feite het volledige (beveiligde) ticket. Er zal in zo'n geval denk ik wél altijd om een legitimatie gevraagd worden, en je krijgt de opmerking "liever printen" natuurlijk. Dat laatste voorkomt problemen als de code om welke reden dan ook niet goed leesbaar is. Hopelijk komt hier in de toekomst verandering in.

Op dit moment dus zeker geen garantie dat het mag (sterker nog, het mag niet maar uitzonderingen zijn dus wel degelijk mogelijk) en dus risico op een boete.
Reputatie 6

Dat de NS geen pdf documenten op een scherm accepteert als tickets en wel prints van diezelfde documenten is natuurlijk gewoon beleid. Wanbeleid in mijn ogen, dat wel, maar daar gaan we als reizigers natuurlijk niet over. Wel ben ik heel benieuwd waar je de claim dat "een aantal controlepunten om fraude tegen te gaan" ontbreekt bij weergeven van een pdf op een telefoon op is gebaseerd, @Thom. Mijn printer print als ik een pdf afdruk echt niets anders dan wat ik daarvoor al op mijn scherm zag, dus ik zie niet hoe er controlepunten zouden kunnen ontbreken die op papier wel aanwezig zouden zijn.
Reputatie 7
Badge +4
NS heeft dat duidelijk aangegeven en u maakt zelf uit of u dat wilt geloven of niet. U kunt het ook afleiden uit het feit dat er een app nodig is en men heeft geleerd van de ontwikkeling bij de Handyticket. U mag het ridiculiseren of ongeloofwaardig vinden, maar dat maakt het niet uit voor de werkelijkheid. Alles draait om de echtheidskenmerken op de papieren eticket en het werkt goed als de consument ze niet kan afleiden, zoals nu. 😇
Reputatie 6
Pdf blijkt hier inderdaad mogelijkheden voor te ondersteunen, mijn conclusie was wat dat betreft dus voorbarig, waarvoor mijn excuses.

Desalniettemin is de vraag uiteraard wat het nut hiervan is.

Het verschil tussen een geprint document en een document wat niet geprint is, lijkt me makkelijker te zien aan of het weergegeven is op een scherm of op een blaadje dan aan dit soort kenmerken, dus daar zal het niet om gaan.

Bovendien ga ik er maar even van uit dat vermijden dat tickets er in de originele digitale bestanden net zo goed uitzien als op papier geen doel is van deze kenmerken, maar een gevolg.

Dat laat volgens mij de optie over dat het idee is dat mensen bij eventueel vervalsen van een ticket vergeten deze elementen te plaatsen of dat dit ze niet lukt. Aangezien de elementen bij controle herkend moeten kunnen worden om hun doel te dienen, kunnen ze niet erg lastig zichtbaar zijn en het eerste punt lijkt daarom onwaarschijnlijk. Als iemand de moeite doet een keer een printje te maken van een echt ticket en zijn vervalsing en het resultaat te vergelijken of wat te Googlen en bijvoorbeeld dit forum te vinden, zouden de verschillen op moeten vallen.

Dat laat de optie open dat het idee is dat deze elementen lastig in een vervalsing te verwerken zijn. Met de opties die ik met wat snel Googlen vond voor dergelijk gedrag in een pdf-bestand, lijkt dat me onwaarschijnlijk, maar wie weet valt dat mee en zit daar de crux. Misschien koop ik eens een e-ticket als ik weer eens een reis buiten mijn abonnement moet maken om te kijken hoe dit in elkaar zit. Uit nieuwsgierigheid en om misschien toch nog eens een punt te maken als het toch erg simpel blijkt. Ik betaal al mijn hele leven gewoon voor mijn reizen en heb geen enkele intentie om dat te veranderen of anderen daarin te faciliteren.
Reputatie 6
Badge
Grappig is overigens, dat bij de NMBS een e-ticket, dus de pdf, gewoon op een scherm getoond mag worden.
Reputatie 3
Ik zat nog de denken aan de Tranzer app, maar die er volgens hun website ook alleen maar voor Android en iOS :(

Overigens las ik in andere topics (m.b.t. een defecte printer of eentje die de code weigerde af te drukkken) dat het tonen van de code uit een PDF soms toch toegestaan wordt.

De code in een PDF bevat namelijk veel (goed versleutelde, dus niet zelf aan te passen) kenmerken zoals je naam, reisdatum, traject, prijs en nog meer, met als belangrijkste de aanmaakdatum/tijd, zodat je door de mand valt als je tijdens je reis snel even een e-ticket koopt als je controle aan ziet komen.

Die gegevens uit de code kunnen tegenwoordig namelijk gewoon door conducteurs gescand worden op precies dezelfde manier als dat in de app gebeurt. De code is namelijk identiek aan wanneer je hem in een app zou (kunnen) laden, wat de voorkeur heeft maar jij kunt dat dus niet.

De code is dus niet alleen maar om poortjes te openen, maar in feite het volledige (beveiligde) ticket. Er zal in zo'n geval denk ik wél altijd om een legitimatie gevraagd worden, en je krijgt de opmerking "liever printen" natuurlijk. Dat laatste voorkomt problemen als de code om welke reden dan ook niet goed leesbaar is. Hopelijk komt hier in de toekomst verandering in.

Op dit moment dus zeker geen garantie dat het mag (sterker nog, het mag niet maar uitzonderingen zijn dus wel degelijk mogelijk) en dus risico op een boete.

De PDF's van NS zijn geen van allen voorzien van een digitale handtekening wat zou kunnen duiden op een specifiek aankooptijdstip. Waarschijnlijk kan er via het ticketnummer in de database worden afgeleid wanneer een aankoop gedaan is.
Reputatie 4

De PDF's van NS zijn geen van allen voorzien van een digitale handtekening wat zou kunnen duiden op een specifiek aankooptijdstip. Waarschijnlijk kan er via het ticketnummer in de database worden afgeleid wanneer een aankoop gedaan is.

Zijn ze wel, maar niet in de PDF zelf. De barcode bevat deze data. Het grootte punt met betrekking tot app vs pdf reader heeft tegenwoordig niet zozeer meer te maken met de echtheidskenmerken, want die staan ook wel op de PDF. Het heeft met de gebruiksgemak te maken, we hebben nogal wat reizigers die iets minder tech-savvy zijn. Een normale PDF reader draait de PDF als je het scherm beweegt en grote kans dat je dan de barcode niet meer zichtbaar in je scherm hebt. Daarnaast zit NFC chip in de weg bij de poortjes (dan scant hij niet meer) en werkt de barcode het beste bij 100% helderheid. Daar zorgt de app o.a. voor. Er is natuurlijk niets zo frustrerend als voor het poortje staan en dat die barcode dan niet werkt. Dat proberen we met de app te ondervangen. Daarom levert Tranzer bijvoorbeeld ook geen PDF.
Badge +3
Helder. Waar was je Edwin toen deze info bekend werd?

Maar goed, de uitleg van webcare (uitprinten voorkomt allerlei fraude, welke dan?)

Dat is dus totale onzin, zijn we ondertussen wel achter.

Pas als je een rotte printer hebt en de Aztec code niet goed afgedrukt wordt moet je dus terugvallen op zichtkenmerken (die ook in de PDF staan, maar een conducteur niet kan zien totdat je hem/haar je telefoon geeft om het na te kijken).

Hoe dan ook, ik ben van mening dat die 'blokjescode' (print/mobiel/app) allemaal helemaal identiek is en dus een geldig vervoersbewijs.

Wie het tegendeel kan bewijzen... kom er maar in!
Loop gemiddeld personeelsverblijf in en begin over e-tickets en de precieze status, dat werkt erg verhelderend 😃

Reageer