beantwoord

E-ticket met korting

• 11 januari 2015
  • 12 reacties
  • 7519 Bekeken

Ik heb een studenten OV week-vrij en wil a.s. dinsdag samen met iemand naar Nijmegen reizen. Kan ik voor mijn medereiziger gewoon een e-ticket met 40% korting kopen? Of moet ik iets anders doen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 11 januari 2015, 21:04

Om met korting te reizen moet uw medereiziger beschikken over een ov-chipkaart. Daarop kan hij of zij bij de kaartautomaat samenreiskorting laden. Bij het in- en uitchecken zal dan het kortingstarief worden berekend. Voor de terugreis (indien van toepassing) moet dit opnieuw worden opgeladen.
Bekijk origineel

12 reacties

Om met korting te reizen moet uw medereiziger beschikken over een ov-chipkaart. Daarop kan hij of zij bij de kaartautomaat samenreiskorting laden. Bij het in- en uitchecken zal dan het kortingstarief worden berekend. Voor de terugreis (indien van toepassing) moet dit opnieuw worden opgeladen.
Wat Theofiel aangeeft is inderdaad de enige manier om een medereiziger met korting te laten reizen. De nog beschikbare E-tickets met korting zijn daar niet meer voor bestemd en bij controle worden deze ook niet geaccepteerd als geldig vervoersbewijs voor een samenreizer. De OV-chipkaart mag in dit geval voor de samenreizer ook een anonieme OV zijn.
Badge
Hoi Esther, welkom op het forum. Wat Theofiel schrijft, klopt. Je kan het product Samenreiskorting op een anonieme of een persoonlijke OV-chipkaart plaatsen. Reizen jullie ook weer samen terug, dan dient Samenreiskorting opnieuw op de OV-chipkaart gezet te worden bij de NS-kaartautomaat. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'overige producten'. Groet, Leny
Jammer dit.
Ik neem mijn moeder mee naar Guus Meeuwis in Eindhoven over een paar weken. Ik had een e-ticket met samenreiskorting (ik heb een abonnement) voor haar willen kopen. Dit om twee redenen.
- de reis kost maar € 3,70, maar zij moet wel een OV chipkaart hebben met minimaal €13,70 erop om de rit te kunnen maken.
- op een drukke dag als met zo'n concert wil je gewoon niet eerst nog langs een kaartautomaat om de samenreiskorting te laden.

Ben bang dat ik dan maar gewoon een e-ticket voor vol tarief voor haar koop. Is vreemd genoeg uiteindelijk goedkoper.
Het saldo dat op de ov-chipkaart staat, blijft (vanzelfsprekend) wel gewoon jouw saldo Arianne009. Dit kun je ook weer gebruiken voor een volgende reis met het openbaar vervoer. Tegen de tijd dat de ov-chipkaart verloopt, kun je de kaart beëindigen en krijg je het saldo weer teruggestort.
Het saldo dat op de ov-chipkaart staat, blijft (vanzelfsprekend) wel gewoon jouw saldo Arianne009.

Tot je besluit dat je je eigen geld terug wil hebben. Dan is € 2,50 ervan opeens niet meer jouw geld.
Tja... het blijft van mij (of van mijn moeder in dit geval). Maar je kunt die 10 euro - die er minimaal op moet staan - nooit helemaal opmaken. Tenzij je ooit een treinreis vindt die exact 10 euro kost 🙂 En vergeet niet dat de aanschaf van een OV chipkaart ook nog (iedere vijf jaar!) € 7,50 kost. Voor iemand die in een dorp woont, waar nauwelijks openbaar vervoer komt, is dat de investering gewoon niet waard.

Ik koop wel gewoon een e-ticket voor vol tarief voor haar; dát is gewoon echt makkelijker en goedkoper.
Vandaag had ik dezelfde situatie. Ik wilde een tripje maken met mijn 80-jarige moeder. Het is toch zot dat ik voor haar een OV-chipkaart moet aanschaffen zodat ze met korting kan meereizen? Waarom is er geen optie om een E-ticket met 40% korting te kopen? Ik zit zelf in de automatisering.Het aanbieden van zo'n optie is technisch gezien echt geen probleem.
Reputatie 4
Badge
Het aanbieden van zo'n optie is technisch gezien echt geen probleem.

Dit e-ticket bestaat nog gewoon, maar is nu exclusief voor houders van een OV-begeleiderskaart of een Grensabonnement. E-tickets met korting zijn geschrapt om reizen met de OV-chipkaart te pushen. Je hoeft trouwens geen chipkaart speciaal voor je moeder te kopen want samenreiskorting kan op een anonieme kaart die je ook voor andere meereizers kunt gebruiken of voor jezelf wanneer je tijdelijk reisrecht nodig hebt.
Bedankt voor je antwoord, Gert-Jan G. Ik had al zo'n vermoeden dat e.e.a. met het dwingen tot OV-chipkaart te maken had. Ik neem aan dat je dan op zo'n anonieme kaart ook weer EUR 20 moet hebben staan?
Reputatie 4
Badge
Nee, wanneer je incheckt met samenreiskorting betaal je een verlaagde borg van 10 euro. Er moet dus minimaal 6 euro saldo op de kaart staan om in te kunnen checken, je mag immers 4 euro in het rood op een chipkaart.
Goed om te weten. Bedankt!

Reageer