E-ticket met verkeerde datum

Gisteren gebruik gemaakt van een aanbieding per mail (12,50 dagkaart) echter per abuis een verkeerde datum ingevuld. Na contact met klantenservice blijkt, na uitprinten van het e-ticket, de datum niet meer aan te passen. Mij werd meegedeeld dan nog maar een dagkaart van 12,50 te kopen. Dat zou betekenen dat ik (als trouwe klant van de ns) voor een treinreis die me normaal 24,== zou kosten nu 25 euro kost... fijn die aanbiedingen van de NS, mensen maken vergissingen zo af en toe he? Mocht blijken dat de NS niet bereid is 12,50 terug te storten, zal ik hier zeker melding van maken. Elke aankoop is binnen acht dagen te herroepen. Dat het e-ticket al is uitgeprint moet geen probleem zijn; het ticket heeft een nummer en moet ongeldig gemaakt kunnen worden door de NS.

27 reacties

Reputatie 4
Helaas zou wat U voorstelt leiden tot grootschalige fraude. U kunt uw ticket dan namelijk twee keer uitprinten met twee verschillende data en twee dagen reizen terwijl U maar eenmaal betaalt.

Overigens behoren treintickets en vliegtickets tot de uitzonderingen op de wet m.b.t. de herroeping binnen acht dagen. Net als bijv. vakantieaccommodaties, hotelboekingen, goederenvervoer, autoverhuur, catering of vrijetijdbesteding.
Reputatie 3
Vervelend dat je een foutje hebt gemaakt bij het invullen van de gegevens! Helaas gaat is recht op bedenktijd/herroeping hier niet van toepassing (wet kopen op afstand) daar het valt onder 'reizen/vervoer' en het ook eens een product met digitale levering betreft.

Dan ben je dus afhankelijk van de coulance van het bedrijf waar het product is afgenomen (in dit geval de Nederlandse Spoorwegen) en als die te kennen hebben gegeven hier niet in mee te gaan dan houd het, hoe vervelend het ook is, daar bij op.

Dat het ticket uitgeprint is is naar mijn mening wel degelijk relevant daar er dus met het uitgeven van een tweede e-ticket er ook twee dagen gereisd kan worden.

Tevens wordt bij het invullen van de gegevens een extra bevestiging gevraagd en dus een kans gegeven om de opgegeven gegevens te controleren/corrigeren, maar je hebt zelf bevestigd dat het juist is.
Grootschalige fraude ? het e-ticket is toch ongeldig te maken ??? dan zou bij controle door de conducteur blijken dat het een ongeldig kaartje is toch. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn. NS verdient zo gratis 12,50 aan een trouwe klant zonder er ook maar enige moeite voor te willen doen een oplossing te vinden. Ik kan het uitgeprinte ticket ook aan u opsturen. Ik ga met onmiddelijke ingang mijn dalurenabonnement beëndigen. De NS zal daar niet wakker van liggen, maar ik zal zeker niet nalaten dit voorval te delen met vrienden, kennissen en mensen te waarschuwen voor deze schandalige manier van reageren.
Het ticket staat ook nog eens op naam he? jullie hebben mijn adres, abonnementnummer.... dat is echt super handig als ik er fraude mee zou willen plegen...zucht! Ik wilde mijn moeder van 82 bezoeken, uit mijn hoofd dacht ik dat het de 22e was a.s. woensdag.. ahhhh wat vervelend nou mevrouw en lekker puh..want het is pas de 15e nananannana....Ik verwacht echter niet dat jullie je ook maar enigszins kunnen inlleven wat deze reactie doet met iemand die ter goeder trouw handelt, een vergissing maakt en daardoor gewoon 12.50 kwijt..

ik ben zo ontzettend kwaad hierover... maar dat zal jullie een worst zijn ...fijn weekend, ..al plannen ? ze hebben een leuke aanbieding bij de NS.. zouden jullie moeten doen...voor 12,50 een hele dag reizen..leuk joh!
hoe vervelend ook, de ns heeft de vergissing niet gemaakt
Reputatie 4
het e-ticket is toch ongeldig te maken ???
Nee, dat kan dus niet. Dat is nou net het probleem.
Dan is dit een dure vergissing...mijn moeder zal een maandje moeten wachten..
Ik wilde mijn moeder van 82 bezoeken, uit mijn hoofd dacht ik dat het de 22e was a.s. woensdag.. ]

Wat fijn dat je op woensdag 22 juni je moeder gaat bezoeken!
Nou nee... Het geld dat ik daarvoor elke maand apart leg, zit nu in de portemonnee van de NS... Helaas pindakaas om in NS taal te spreken ..
en nee... 22 juni is geen optie, dan zal ik toch echt weer geld in het laatje moeten zien te verdienen ... Om volgende maand naar mijn moeder te kunnen..
No worries hoor... Maar de illusie dat het hier ook maar één iemand kan schelen dat dit voor mijn persoontje niet leuk is en je hoe oneerlijk het voelt om voor een mogelijke fraudeur gehouden te worden heb ik al niet meer... Adem in, adem uit... De fout ligt bij mezelf.. Nederige excuses aan de NS ! Keep up the good work !
Hoi Dorothe Klopper, welkom op het NS serviceforum.

Ik vind het jammer om te lezen dat je de verkeerde datum voor de Dagkaart hebt ingevuld. We vragen je tijdens het verzilveringsproces minimaal 2x om de gegevens te controleren op juistheid dus je hebt genoeg tijd gehad om dit te checken. Zoals eerder aangegeven is in dit topic, door andere forumgebruikers, en op andere kanalen via Social Media, is het niet mogelijk om hiervoor je geld terug te krijgen. Wanneer er een datum is ingevuld en je het E-ticket hebt geopend, moeten we ervan uitgaan dat je ook gaat reizen met dit E-ticket omdat de gegevens niet meer aangepast kunnen worden.
Reputatie 2
Volgens mij is het stukje "fraude" nog niet helemaal duidelijk bij Dorothe, dus ik zal het nog even uitleggen.

Een eticket heeft geen unieke code waaraan deze te herkennen is alszijnde de eticket die jij hebt aangeschaft voor de betreffende reisdatum. Een eticket is dus, in tegenstelling tot de ov-chipkaart, enkel een zichtkaart. De conducteur neemt op basis van het feit dat hij visueel kan vaststellen dat jij een eticket hebt voor de betreffende datum aan dat de eticket correct en geldig is. Daarnaast zal hij nog wat visuele aspecten aan de eticket controleren, om te bepalen of deze wel of niet vervalst niet.

Wanneer een eticket is verzonden, is deze daarom niet meer aan te passen. Het is namelijk onmogelijk om een ticket die geen uniek herkenningspunt wat centraal terug te halen, ongeldig te maken. Daarnaast is het ook onmogelijk om aan alle conducteurs die op het traject reizen waarop jij moet reizen, aan te geven dat de eticket die is aangeschaft door ene Dorothe Klopper voor 22 juni op het betreffende traject niet meer geldig is. Daar zitten iets te veel haken en ogen aan en dat is vrij foutgevoelig.

De NS kan in dit geval dus niet de eticket "terugnemen" en de kosten ervoor vergoeden. Dat zou namelijk betekenen dat je op zowel 15 juni en 22 juni op het betreffende traject zou kunnen reizen, waardoor je dus eigenlijk een gratis reis hebt gekregen van de NS.

In dit geval is het misschien een betere optie om alsnog op de 22e de reis te maken. Uw moeder vindt het vast niet heel erg om even een weekje langer te moeten wachten. Dat lijkt me voor iemand op zo'n leeftijd zelfs beter te behappen dan een hele maand moeten wachten tot de geliefde dochter weer een kopje koffie komt drinken.
Badge +3
Maar het komt te vaak voor dat we hier in het forum berichten zien van mensen die een fout gemaakt hebben bij het invullen van de gegevens. NS zou dan ook best eens kunnen gaan nadenken over het wijzigen van hun procedures als kennelijk veel klanten vergissingen begaan. Je moet als bedrijf niet willen dat klanten die betaald hebben niet de reis kunnen maken die ze eigenlijk willen maken. Zelfs als de klanten zelf een vergissing hebben gemaakt bij het invullen van de datum.

In andere landen bestel je kaartjes via internet die je vervolgens ophaalt door ze voor vertrek uit te printen bij een kaartautomaat. Dit heeft als grote voordeel dat een foute bestelling altijd geannuleerd kan worden omdat het ticket nog niet is uitgeprint. En een ander groot voordeel is dat je thuis niet hoeft te printen.
Ik denk dat de procedure zelf goed in elkaar steekt. Wel kunnen we kijken naar de communicatie eromheen. Ik zal je suggestie doorzetten.

In andere landen bestel je kaartjes via internet die je vervolgens ophaalt door ze voor vertrek uit te printen bij een kaartautomaat. Dit heeft als grote voordeel dat een foute bestelling altijd geannuleerd kan worden omdat het ticket nog niet is uitgeprint. En een ander groot voordeel is dat je thuis niet hoeft te printen.

Gewoon met je bestelnummer naar het loket in het station gaan, en als de dame of heer een beetje aardig is, printen ze gratis je e-ticket uit 😉
het was een dure vergissing (voor mij) met vervelende gevolgen. Echter één dingetje nog en dan punt.
Mijn eerste actie na het ontdekken van mijn vergissing was telefonisch contact zoeken met de klantenservice .. Na mijn uitleg was de eerste vraag van NS zijde: heeft u het ticket al uitgeprint. Waarop ik uiteraard naar waarheid antwoordde 'ja' .... Laat dat nu, voor zover ik het begrijp, de reden zijn dat er geen wijziging meer kan plaatsvinden... Wat was er gebeurd als niet eerlijk was geweest en 'nee' had geantwoord ? Tja... Zal het nooit weten. Gelukkig maar want liegen en fraude plegen is niet zo mijn ding..
@JerVoo
Die informatie is verouderd. Tegenwoordig horen conducteurs e-tickets ook gewoon te scannen. Dat maakt het blacklisten van ingetrokken e-tickets technisch gezien mogelijk.

@Dorothe Klopper
Het criterium is eigenlijk dat het e-ticket al gedownload is (waaronder ook openen in de internetbrowser valt), niet of het al geprint is. Dat eerste kunnen ze ook controleren.
@pe_pe
Zo werd het niet gezegd; het punt is ook dat ik pas na het downloaden (en uitprinten) de vergissing bemerkte .. Maar ik ben er inmiddels wel overheen hoor 🙂

En wat je zegt over het blscklisten van tickets was ook mijn gedachte, maar ja dan moeten de conducteurs hun werk doen ... Ben in het bezit van een dalurenkaart, regelmatig reis ik met de trein, maar word zelden gecontroleerd.
Ik heb even wat navraag gedaan. Analyse toont dat 1% van alle klantcontacten over e-ticket een foutje van de klant betreft. Ik ben bang dat dit onvoldoende aanleiding vormt om een grootschalige aanpassing van het systeem te doen. We hebben dit echter wel onder de aandacht gebracht. Dit heeft ertoe geleid dat er een aanpassing in de lay-out van het aanschafproces komt, waardoor de klant er nogmaals op geattendeerd wordt dat de gegevens correct moeten zijn en Klantenservice niets meer kan betekenen wanneer het e-ticket gekocht is. De precieze vorm moet nog uitgedacht worden. Wanneer er ruimte is zal dit worden opgepakt.
Analyse toont dat 1% van alle klantcontacten over e-ticket een foutje van de klant betreft.
Bedoel je, dat van elke 100 contacten inzake een vraag over het e-ticket,
er één betreft die verkeerde gegevens heeft ingevuld?
En heeft deze 1% dan ook al het foute ticket geopend?
Ik heb even wat navraag gedaan. Analyse toont dat 1% van alle klantcontacten over e-ticket een foutje van de klant betreft. Ik ben bang dat dit onvoldoende aanleiding vormt om een grootschalige aanpassing van het systeem te doen.

Betreft dit 1% van alle klantcontacten of zijn daar de contacten uitgefilterd die betrekking hadden op grote storingen in de webshop waardoor klanten hun e-ticket niet konden verzilveren of geen e-mail ontvingen?
Badge +3
En wat is er dan aan de hand in de 99% van de klantcontacten met betrekking tot e-tickets? Zijn dat vragen vooraf? Of vragen nadat een ticket besteld is?

En zelfs als in 1% van de gevallen er een fout door de klant gemaakt is, dan nog is het een slecht systeem omdat in ieder goed verkoopsysteem fouten hersteld moeten kunnen worden. Dus toch terug naar de tekentafel.

Ik vermoed dat die 1% deel uitmaakt van de 54% die na het fluiten van de Hc nog probeert in te stappen.
Ik heb zo'n vermoeden dat die cijfers van de "analyse" niet relevant zijn voor het forum en dat ze daarom niet medegedeeld worden aan ons en we die 1% maar moeten geloven....
Het belangrijkste is dat na analyse is gebleken dat het percentage heel laag is. Om die reden kunnen we geen harde case leveren voor een grote change. Wel kunnen we klanten helpen en adviseren via informatie en een melding. En dat gaan we ook doen.

Reageer