beantwoord

E-ticket met verkeerde datum gekocht, wat nu?

Ik heb een e-ticket met een verkeerde datum in de toekomst gekocht. Hoe kan ik mijn e-ticket weer terug geven en mijn geld terug krijgen?
icon

Beste antwoord door Perron23 16 mei 2019, 21:52

@PaulinevdLinde

Om te kunnen betalen heeft u mogelijk, in goed vertrouwen, blindelings de 35 pagina's aan voorwaarden geaccepteerd.
Daar dreigt u nu mee op de koffie te komen.
Dit omdat in de brei aan kleine lettertjes de voorwaarde dat een e-ticket niet kan worden ingeleverd en terugbetaald heimelijk verstopt is.
Adviseer u sowieso contact op te nemen met de Afd. Klantenservice. Mocht de Klantenservice geen passende oplossing bieden raad ik u aan (eenvoudig en kostenloos) een klacht in te dienen bij het OV Loket.
U had bij het kopen duidelijk gewaarschuwd dienen te worden. Als u het geweten had,
had u waarschijnlijk niet lang van te voren een ticket gekocht.
Bekijk origineel

23 reacties

Hoi PaulinevdLinde en welkom bij de NS Community!

Heb je het ticket nog niet geopend in de app of geopend als PDF-bestand? In dat geval kan de klantenservice je helpen door het huidige ticket in te nemen en een nieuwe aan te maken.

Je kan contact met ons opnemen via: Facebook, Twitter, Chat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.
Reputatie 6
Badge +1
Op gekochte e-tickets wordt geen geld terug gegeven. Dit had je kunnen lezen in de voorwaarden toen je het ticket kocht.
Soms wil de klantenservice coulant zijn als je het ticket nog niet geopend/gedownload/geprint hebt.
Heb je hem wel geopend/gedownload/geprint dan heb je pech. NS kan hem niet ongeldig maken en je zou er dan toch mee kunnen reizen.
Je kunt toch niet redelijkerwijs van klanten verwachten dat bij het betalen, 35 (!) pagina's aan voorwaarden wordt doorgenomen.
Reputatie 6
Badge +1
Je kunt toch niet redelijkerwijs van klanten verwachten dat bij het betalen, 35 (!) pagina's aan voorwaarden wordt doorgenomen.

Wanneer je een e-ticket wil kopen, staat er een linkje naar de voorwaarden die voor een e-ticket gelden.
Dat zijn geen 35 pagina's, als je de moeite neemt om dat linkje aan te clicken.
Reputatie 7
Badge +2
Welk linkje bedoel je precies? Op de bestelpagina staat alleen een link naar de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage. Tijdens het bestelproces wordt nergens duidelijk gemaakt dat gekochte e-tickets niet meer gewijzigd of geannuleerd kunnen worden.

edit: Ik heb de link gevonden, maar die staat alleen verstopt onder de link "E-ticket" en dan vervolgens in de zin: "Voor het reizen met een mobiel ticket gelden de Voorwaarden reizen met een e-ticket."
Als je dus je e-ticket gewoon uitprint, is er geen enkele reden om die zin af te lezen.
Reputatie 4
En ondertussen wachten we al weer 1 1/2 maand op de eerder beloofde verbetering door de NS (deze is inmiddels uitgesteld tot ????) Maar de klant staat nog steeds op 1, 2 en 3 volgens de website van NS.

Misschien begint NS te tellen bij -100 😀

https://community.ns.nl/overige-producten-6/oplossing-voor-verkeerde-datum-etickets-54787/index6.html
Om te kunnen betalen dien je akkoord te gaan met plm. 35 pagina's aan voorwaarden, waaronder de voorwaarden e-ticket en mobiel ticket.
In deze brij aan kleine lettertjes is heimelijk verstopt dat het e-ticket niet kan worden ingeleverd en terugbetaald.
Je helpt de klant niet door hem/haar hier achteraf op te wijzen. De klant had dit redelijkerwijs niet kunnen weten bij het bestellen.
Indien een moderator aangeeft dat er iets zal komen, maar nog geen indicatie kan geven kunnen wij ook niet meer dan deze afwachten. Wij voorzien jullie het liefste ook zo snel mogelijk van een antwoord. Het is dus nog een kwestie van geduld voordat Jouke met een terugkoppeling komt.

Wij dienen, net als alle andere vervoersbedrijven een ieder aan onze voorwaarden te laten voldoen. Voor de e-tickets betreft dit 2 a4'tjes aan voorwaarden.
@Erryt NS in de tussentijd had de klant adequaat geïnformeerd kunnen worden, hetgeen overigens nog altijd opportuun zou zijn.
Bedoel dus het tijdens het bestelproces duidelijk in beeld brengen van het meest essentiële kenmerk en het niet meer enkel verstoppen in een brij aan kleine lettertjes.
Jouke heeft wekelijks een update gegeven. Ik snap dat het niet de gewenste update was, maar daar kan hij weinig aan doen.
Reputatie 4
Beste Erryt,

De problemen met de e-tickets spelen al sinds de invoering daarvan getuige de honderden topics op dit forum. Het is natuurlijk al hoogst bedenkelijk dat NS in de afgelopen jaren weinig tot niets gedaan heeft om het e-ticket te verbeteren. In mijn topic van januari jl wordt door NS een harde toezegging gedaan, die pas na een rappel van mij, ijlings wordt ingetrokken en vervolgens wordt de datum uitgesteld tot ????

Mijn vraag: Leg nu eens uit waar je hier de klant op 1, 2 en 3 hebt gezet?

In de door jou aangehaalde voorwaarden staat het punt van het downloaden van de tickets pas onderaan de pagina in een veel te klein lettertype. Klanten haken af na alinea 2. Daarbij is de taal duidelijk niet op B1 niveau geschreven, wat m.i. wel zou moeten.

taalniveau B1

Mensen die taalniveau B1 hebben, begrijpen teksten die voor het grootste deel uit veelgebruikte woorden bestaan. Maar ze begrijpen ook moeilijker taal, als ze daar veel mee te maken hebben. Bijvoorbeeld door hun werk of hobby.

Ondertussen pretenderen jullie op jullie website (ook niet B1, maar ik neem aan dat je het wel begrijpt) dat
jullie de klant ten alle tijde op Plaats 1, 2 en 3 zetten. Dat is in het geval van de e-tickets toch overduidelijk niet waar. Waarom staat het er dan nog steeds?
Als het de bedoeling is dat klanten op dit forum andere klanten helpen en het blijkt niet mogelijk te zijn (nieuwe) klanten eenvoudig en duidelijk bij het kopen van e-tickets te waarschuwen waardoor deze klanten hier dagelijks van een koude kermis thuiskomen dan kan ik gedupeerde klanten helaas slechts van dienst zijn door te adviseren sowieso contact op te nemen met de Afd. Klantenservice. Mocht de Klantenservice geen passende oplossing bieden, raad ik deze klanten sterk aan (eenvoudig en kostenloos) een klacht in te dienen bij het OV Loket.
Ik kan de harde toezegging niet achterhalen. Voor de rest zie ik dat jullie suggesties zijn doorgezet. Nogmaals wil ik benadrukken dat wij ook liever jullie hadden verteld dat we een oplossing hadden die we kunnen aanbieden en gelijk kunnen doorvoeren.
Ach, Ik verwijt jullie niets, maar je zou wel een beetje cynisch kunnen worden van de gang van zaken.
Reputatie 4
Deze dus van je collega Jouke

Perron23 schreef:
@Jouke NS Is er een reden aan te geven voor al die geheimzinnigheid en is er ook geen termijn te noemen waarop het wonder gaat geschieden ?

Waarom de afweging is gemaakt weet ik niet. Er is ons duidelijk gemaakt dat er iets aan zit te komen op korte termijn. Ik verwacht dus ook dat dit voor het einde van het eerste kwartaal duidelijk zal zijn.

Maar beantwoord nu eens deze vraag

Mijn vraag: Leg nu eens uit waar je hier de klant op 1, 2 en 3 hebt gezet?
Ik zie geen meerwaarde om invulling te geven waarom wij vinden dat de klant hier op 1, 2 en 3 staat. Ik snap je frustratie wel, maar ik kan helaas niets voor je doen dan je het advies te geven het antwoord van Jouke af te wachten.
@PaulinevdLinde

Om te kunnen betalen heeft u mogelijk, in goed vertrouwen, blindelings de 35 pagina's aan voorwaarden geaccepteerd.
Daar dreigt u nu mee op de koffie te komen.
Dit omdat in de brei aan kleine lettertjes de voorwaarde dat een e-ticket niet kan worden ingeleverd en terugbetaald heimelijk verstopt is.
Adviseer u sowieso contact op te nemen met de Afd. Klantenservice. Mocht de Klantenservice geen passende oplossing bieden raad ik u aan (eenvoudig en kostenloos) een klacht in te dienen bij het OV Loket.
U had bij het kopen duidelijk gewaarschuwd dienen te worden. Als u het geweten had,
had u waarschijnlijk niet lang van te voren een ticket gekocht.
Reputatie 4
Ik zie geen meerwaarde om invulling te geven waarom wij vinden dat de klant hier op 1, 2 en 3 staat. Ik snap je frustratie wel, maar ik kan helaas niets voor je doen dan je het advies te geven het antwoord van Jouke af te wachten.

Tsja: We kunnen geen antwoord bedenken en dus laten we het maar zo. Wat een ongelooflijk zwaktebod.
Reputatie 6
Badge +1
@Perron23 als je een e-ticket wilt kopen, krijg je voordat je gaat betalen een link met de voorwaarden voor een e-ticket. Je kunt dat linkje negeren, dat is je eigen keuze, maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent.
Reputatie 7
Badge +2
Dat is geen waarschuwing. Er is inderdaad voor het betalen de tekst:

Ik ga akkoord met de vervoervoorwaarden van NS (AVR-NS), de Algemene Voorwaarden Stads- en Streekvervoer (van toepassing als u reist met een andere vervoerder), het Privacybeleid NS en de Voorwaarden E-ticket
Dat zijn dus drie (of vier) documenten die je door zou moeten spitten. De waarschuwing staat vervolgens in de laatste link en dan verstopt ergens onderin artikel 2.3.

Dit kun je redelijkerwijs niet van reizigers verwachten.
Hartelijk dank voor alle reacties.

“ Soms wil de klantenservice coulant zijn als je het ticket nog niet geopend/gedownload/geprint hebt.
Heb je hem wel geopend/gedownload/geprint dan heb je pech.”

Ik heb pech. Helaas heb ik mijn e-ticket geopend toen ik voor het poortje stond die niet open ging.

Geld terug of een omboek mogelijkheid zou de dienstverlening echt klantvriendelijker zijn. Ik ben dus genoodzaakt om toch een ov chipkaart te blijven gebruiken om deze fout niet nogmaals te maken.
@MoDe NS acht het van het grootste belang om tijdens het bestellen wel te waarschuwen voor feit dat het e-ticket 1€ goedkoper is dan een kaartje uit de automaat maar weigert om op dezelfde, goed zichtbare plek, aan te geven dat het e-ticket niet gerestitueerd kan worden.
Dat zegt alles.

Of zie jij een goede reden waarom die ene voorwaarde wel in beeld gebracht moet worden ten koste van de andere ?
Reputatie 4
Dat is geen waarschuwing. Er is inderdaad voor het betalen de tekst:

Ik ga akkoord met de vervoervoorwaarden van NS (AVR-NS), de Algemene Voorwaarden Stads- en Streekvervoer (van toepassing als u reist met een andere vervoerder), het Privacybeleid NS en de Voorwaarden E-ticketDat zijn dus drie (of vier) documenten die je door zou moeten spitten. De waarschuwing staat vervolgens in de laatste link en dan verstopt ergens onderin artikel 2.3.

Dit kun je redelijkerwijs niet van reizigers verwachten.

NS doet mij denken aan de firma Apple in de episode van Southpark: The Human Centipad.

Hierin wordt Kyle ook gestraft voor het niet doorlezen van de Algemene Voorwaarden.

http://www.southparkstudios.nu/full-episodes/s15e01-humancentipad

NS regeert net zo, kruipt in zijn schulp als je doorvraagt en komt al jarenlang niet met antwoorden en benadeelt de reiziger.

Reageer