beantwoord

E-ticket naar andere datum omzetten

• 19 augustus 2017
  • 17 reacties
  • 7641 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Mijn aankomst op schiphol is 2 dagen later door uitlopen van mijn werk in het buitenland. Ik heb een e-ticket gekocht voor zondag 20-08, kan ik die omzetten maar dinsdag 22-08?
icon

Beste antwoord door Tochjo 19 augustus 2017, 10:06

Het is in principe niet mogelijk om geld terug te krijgen voor een al gekocht e-ticket of de gegevens op een e-ticket te wijzigen. NS kan namelijk niet controleren of u het ticket niet toch geprint hebt en ermee gaat reizen. Zou u uw geld terug kunnen krijgen, dan zou u gratis kunnen reizen. Zou u de datum kunnen wijzigen, dan zou u twee dagen kunnen reizen voor de prijs van één.

U zou hoogstens nog direct contact kunnen opnemen met de klantenservice om te zien of men uit coulance bereid is u tegemoet te komen. Wellicht dat u met de vliegtickers voldoende aantoonbaar kunt maken dat u de reis morgen niet zult kunnen maken en de klantenservice daarom bereid is u een couponcode te geven voor een nieuw e-ticket.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is vanuit het buitenland bereikbaar op het telefoonnummer +31 30 751 52 50. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
Het is in principe niet mogelijk om geld terug te krijgen voor een al gekocht e-ticket of de gegevens op een e-ticket te wijzigen. NS kan namelijk niet controleren of u het ticket niet toch geprint hebt en ermee gaat reizen. Zou u uw geld terug kunnen krijgen, dan zou u gratis kunnen reizen. Zou u de datum kunnen wijzigen, dan zou u twee dagen kunnen reizen voor de prijs van één.

U zou hoogstens nog direct contact kunnen opnemen met de klantenservice om te zien of men uit coulance bereid is u tegemoet te komen. Wellicht dat u met de vliegtickers voldoende aantoonbaar kunt maken dat u de reis morgen niet zult kunnen maken en de klantenservice daarom bereid is u een couponcode te geven voor een nieuw e-ticket.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is vanuit het buitenland bereikbaar op het telefoonnummer +31 30 751 52 50. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Reputatie 4
Dat blijf ik toch vreemd vinden hoor Tochjo. Er hangt een boekingscode aan vast, dan moet het toch kunnen dat bij online omzetten de oude boekingscode automatisch ongeldig wordt gemaakt, en er vervolgens een nieuwe boekingscode en dus ook een nieuw e-ticket wordt gecreëerd? Zo vaak al gedaan bij buitenlandse vervoersondernemingen.

Dat is tegenwoordig echt geen hogere wiskunde, maar dan moet er wel de wil zijn om zoiets in te voeren door NS of TransLink of wie dat dan ook moet regelen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is geen hogere wiskunde maar vereist wel een grote investering. Zo moet iedere conducteur in de trein een directe online verbinding met het boekingssysteem krijgen.

Wellicht is die investering te doen door ook reizigers met een e-ticket een toeslag te laten betalen net als bij loket en automaat. Zo niet, dan moet je er gezien de hoge kosten niet aan beginnen.
Is er dan geen optie om het ticket te annuleren voor de reisdatum of blijft dat verhaal van oneigenlijk gebruik omdat 100% controle niet mogelijk is?
Zojuist met klantenservice kontakt gehad en idd. uit coulance een couponcode ontvangen.
Fijne service, bedankt!
Reputatie 5
Op dit forum blijkt dat er veel fout gaat met e-tickets, of dat nu de datum is, de stations of de naam van de reiziger en de verplichting om je in de trein te kunnen identificeren. Natuurlijk gaat iedereen akkoord met de voorwaarden, die wijziging of terugbetaling uitsluiten, maar er blijft toch veel ergernis bij de goedwillende reiziger over.
100 % controle in de trein is onmogelijk omdat de railpocket (of zijn opvolger) dan een "real-time" verbinding met het boekingssysteem nodig heeft, zoals Tamzin al schrijft. Dat is voorlopig onhaalbaar - misschien later als "wifi in de trein" voldoende betrouwbaar, snel en beveiligd is. De enige andere mogelijkheid die ik me kan voorstellen is, om een on-line verkregen boekingscode te gebruiken om bij de kaartautomaat op het station een "echt" vervoerbewijs te laten afdrukken. Echt fraudebestendig is dat ook niet en de voordelen van het e-ticket gaan zo voor een deel verloren.
In Nederland en België kun je e-tickets niet annuleren, in Duitsland wel. Ik kan me alleen voorstellen dat zoietst mogelijk is door in de (Duitse) railpocket dagelijks (off-line) een lijst van gestorneerde tickets voor de volgende dag te laden. Weet iemand waarom annuleren bij de Deutsche Bahn wel mogelijk is?
Reputatie 4
Maar hoe worden die e-tickets nu dan gecontroleerd op geldigheid, de boekingscode moet dan toch al vantevoren ingeladen zijn in de railpocket?

Na omzetting van het e-ticket door de klant kan de boekingscode dan toch automatisch omgezet worden zodra de railpocket contact maakt met de centrale server? Of denk ik er nou te makkelijk over ? 🙂
@Mouka: Fijn om te lezen dat je eruit gekomen bent met de klantenservice!

@Rudi: Persoonlijk weet ik dit niet, wellicht dat een forumlid dit weet en anders kun je natuurlijk altijd contact opnemen met DB zelf 🙂.
Veel te makkelijk wordt er niet gedacht hoor, maar deels is het ook een kwestie van willen. De huidige oplossing werkt immers ook "prima" :?
Reputatie 5
Ik denk dat de railpocket geen bestand heeft van geldige e-tickets, maar dat na uitlezen van de Aztec-code alleen gecontroleerd kan worden of de afgedrukte gegevens op het e-ticket correct (en dus niet gemanipuleerd) zijn.
Neehoor, er is een live verbinding, want o.a. de timestamps van controle worden centraal gelogd. Zowel voor de oude RailPocket als voor de nieuwe MCL.
Reputatie 5
Live is niet noodzakelijkerwijs real-rime. Die timestamps kunnen ook vertraagd in batch worden overgezonden.
Trouwens een interessant feit dat alle controle-acties centraal met tijdstempel worden gelogd.
Ligt eraan wie je het vraagt, ik heb inmiddels al aardig wat definities gehoord van real-time.

Sinds de huidige Nautiz X5-RailPocket beschikken ze over een eigen internetverbinding over het mobiele netwerk en wordt er nog maar beperkt gewerkt met batches data. De nieuwe MCL die nu wordt uitgerold werkt op dezelfde manier.

De oude iPaq's, NS heeft twee modellen gebruikt in de loop der jaren, hadden enkel een mobiele internetverbinding via de bijbehorende GSM.

De nieuwe MCL is overigens geen RailPocket meer, maar enkel een apparaat voor kaartcontrole (MCL = Mobiele Cardlezer). De andere functionaliteit van de oude RailPocket staat tegenwoordig op de smartphone in de vorm van interne Android-appjes.
Reputatie 7
Badge +3

Na omzetting van het e-ticket door de klant kan de boekingscode dan toch automatisch omgezet worden zodra de railpocket contact maakt met de centrale server? Of denk ik er nou te makkelijk over ? :)

Dan moet je wel eerst een centrale server met alle gegevens hebben en en moet iedere railpocket daarmee kunnen communiceren (dat kan nu niet). En dat gaat dus flink geld kosten omdat het allemaal ook nog zwaar beveiligd moet worden. Vandaar mijn eerdere opmerking dat dat financieel alleen reeel is als er een toeslag komt op e-tickets om al de kosten te dekken.

Daarnaast kun je je afvragen waarom NS naast de OV-chipkaart, de automaat en het loket zwaar zou moeten gaan investeren in een vierde systeem. En dan zijn er mensen die ook weer willen reizen op een bankpasje, dan heb je zo meteen vijf systemen die je in lucht moet houden. Dat kost allemaal goud geld aan IT-kosten en lijkt me daarom redelijk overbodig.
Er zijn zoveel dingen overbodig. Waarom miljarden investeren in een OV chipkaart systeem, terwijl mensen met een bankpas willen reizen of hun ticket op hun telefoon willen hebben ?

Het zijn gewoon ontwikkelingen en NS zou daarin mee moeten gaan.
Als meer mensen met een e-ticket gaan reizen (omdat het verbeterd is) gaan er ook minder mensen een eenmalige chipkaart kopen, waardoor daar weer geld wordt uitgespaard d.m.v. de dure chips die daarin zitten.
Reputatie 4
Daarnaast kun je je afvragen waarom NS naast de OV-chipkaart, de automaat en het loket zwaar zou moeten gaan investeren in een vierde systeem. En dan zijn er mensen die ook weer willen reizen op een bankpasje, dan heb je zo meteen vijf systemen die je in lucht moet houden. Dat kost allemaal goud geld aan IT-kosten en lijkt me daarom redelijk overbodig.

Ja want meegaan met de tijd is maar eng. Brrrrr.

In veel landen is het gebruik van moderne systemen, bijv. de smartphone vanwaar het ticket kan worden afgelezen al lang ingeburgerd, alleen hier lopen we nogal achter met de ontwikkelingen.

Kijk alleen al naar het feit dat e-tickets via ns.nl niet afgerekend kunnen worden met credit cards. Was dat wel mogelijk, zouden buitenlandse toeristen hun kaartjes online kunnen regelen en zou dat ellenlange rijen voor de loketten op Schiphol kunnen schelen. Ook de automaten zouden daarmee ontlast kunnen worden.

Ik snap niet dat NS hier de afgelopen jaren niet vol op ingezet heeft.

Reageer