beantwoord

E-ticket printen of op mobiel?

in de mail staat dat je een e-ticket op mobiel voldoen is als vervoersbewijs. maar in de voorwaarde op het e-ticket staat dat hij alleen geldig is als hij is uitgeprint....
icon

Beste antwoord door Thom 3 november 2017, 18:56

Daarmee wordt bedoeld dat als u een e-ticket koopt, hij op papier moet worden afgedrukt. Veel e-tickets mogen wel op de mobiel worden gezet, maar dat gaat met behulp van de app.

Het lijkt niet altijd even helder, dat is zo.

Feitelijk wordt hier gezegd: een afbeelding alleen van de e-ticket die normaal op papier staat, mag niet. Het lijkt hetzelfde, maar dat is niet zo. Een e-ticket die legaal geladen is via de app heeft beveiligingsmogelijkheden net als een papieren afdruk. Het heeft allemaal met fraudepreventie te maken. Het is goed voor te stellen dat u denkt dat dit hetzelfde is, maar dat is het niet.

Vrijwel alle e-tickets worden tegenwoordig zodanig aangeboden dat zowel afdrukken op papier, als laden via de app kan maar dan wel volgens de regels en niet van een mailtje met het pdf dat u even laat zien. Dan reist u zwart en moet u rekening houden met een boete van vijftig euro plus de reiskosten. Het enige wat telt, is dan of u een geldig kaartje heeft of niet. U mag er natuurlijk van vinden wat u wilt, maar zo werkt het.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een e-ticket op je mobiel is alleen geldig als hij in de Reisplanner Xtra app zit. Reizen op een pdf is niet toegestaan en is goed voor een boete.
Reputatie 7
Badge +4
Daarmee wordt bedoeld dat als u een e-ticket koopt, hij op papier moet worden afgedrukt. Veel e-tickets mogen wel op de mobiel worden gezet, maar dat gaat met behulp van de app.

Het lijkt niet altijd even helder, dat is zo.

Feitelijk wordt hier gezegd: een afbeelding alleen van de e-ticket die normaal op papier staat, mag niet. Het lijkt hetzelfde, maar dat is niet zo. Een e-ticket die legaal geladen is via de app heeft beveiligingsmogelijkheden net als een papieren afdruk. Het heeft allemaal met fraudepreventie te maken. Het is goed voor te stellen dat u denkt dat dit hetzelfde is, maar dat is het niet.

Vrijwel alle e-tickets worden tegenwoordig zodanig aangeboden dat zowel afdrukken op papier, als laden via de app kan maar dan wel volgens de regels en niet van een mailtje met het pdf dat u even laat zien. Dan reist u zwart en moet u rekening houden met een boete van vijftig euro plus de reiskosten. Het enige wat telt, is dan of u een geldig kaartje heeft of niet. U mag er natuurlijk van vinden wat u wilt, maar zo werkt het.
Hallo suzanne W, welkom op ons Serviceforum.

Is de uitleg van Thom en Tamzin helder of heb je verder nog vragen?
Ik denk dat het mij ook een hoop frustratie had gescheeld als ze die zin "laad de e-ticket nog makkelijker op je mobiel" alleen laten zien bij e-tickets waarbij het kan. Want als ik zo'n regel lees, dan ga ik ervan uit dat het voor mijn e-ticket geldt. Maar blijkbaar geldt het alleen voor de e-tickets waarbij een knop verschijnt.

Ik snap niet waarom de NS hier niks aan doet, waarom het niet ergens bovenaan hun prioriteitenlijst staat. Ik ben ruim een half uur bezig geweest om de e-ticket op mijn app te laden... wat overigens niet is gelukt, en waarvan staat dat het makkelijker is dan uitprinten. Dit noem ik niet makkelijker, en ik lees op internet dat ik niet de enige ben.

Als ik blijkbaar een e-ticket heb die ik niet mag laden op mijn telefoon, laat het dan ook niet zien. Nog beter zou natuurlijk zijn als ik alle e-tickets kan laden op mijn NS app.

Ik vind ook niet dat je het kunt maken als NS om mensen zo'n e-ticket te laten kopen, de tekst te laten zien "laad je e-ticket nog makkelijker op je mobiel" en daar bovenop een boete te geven aan mensen die er vanuit zijn gegaan dat ze die tickets op hun mobiel kunnen laden.
Reputatie 7
@Koeleveld dat is veranderd ondertussen:
https://community.ns.nl/overige-producten-6/kaartje-ophalen-ns-app-54803#post368103
@Slidestops Bedankt voor de info! Dat is fijn om te weten.

Afgelopen december met de feestdagen wel zo'n ticket gekocht, maar de conducteur was hier nog niet van op de hoogte. Hij zei dat het eigenlijk niet de bedoeling was om de pdf op mijn telefoon te laten zien. Ik heb hem toen verteld dat ik een half uur bezig ben geweest om die ticket in mijn app te krijgen.

Reageer