beantwoord

E-ticket printen op een huis tuin en keuken printer


Ik heb zojuist een aantal keer geprobeerd om mijn e-ticket te printen. het is een pdf, maar er is iets raars aan de hand... Als ik op print druk komt er een leeg blaadje uit de printer... keer op keer... Morgen ga ik weg en ik heb dit ticket dus nodig.... aargh.... Wie kan me helpen?
icon

Beste antwoord door Robert B 5 January 2019, 13:49

Bekijk origineel

53 reacties

Is het trouwens een probleem als ik een e-ticket op mijn 9 naalds dot matrix printer afdruk? 🖨️
Code controleren en de andere gegevens moeten ook kloppen, denk aan traject, daarom accepteer ik nooit alleen de code, waar ik verder geen info zie staan. Dus zorg dat dat goed geregeld is en dan is het zo gecontroleerd inderdaad.
NS blijft vasthouden aan zichtkenmerken, zowel bij afgedrukte e-tickets als mobile ticketing. Mobile tickets in de app zijn dan ook Secutix PDF's. En om die zichtkenmerken te kunnen handhaven wil men prints of app-imports hebben. Ik heb het ook niet bedacht.

Wanneer de geldigheid van een ticket gecontroleerd zou kunnen worden tegen een backoffice is dit hele circus sowieso niet meer nodig. Maarja..............
Leuke discussie over een van mijn vakgebieden. Ik ben een van de ontwikkelaars van het verkopend systeem. Jullie hebben een hoop al ontdekt. Ik heb m'n werktelefoon niet bij de hand, dus kan het niet checken, maar geboortedatum zou wel meegegeven moeten worden.

Ach, doe ook alweer wat jaren mee in deze wereld 😉 Dit is alleen niet helemaal m'n dagelijkse bezigheid, dus moet ook graven soms.
Waar ik tegenaan loop hierin, is dat het nu vooral een stukje extra service lijkt, het importeren in de app, om te voorkomen dat de reiziger in de problemen komt bij het correct aanbieden van de barcode vanwege helderheid/nfc/auto-rotate/whatever. Aan de andere kant van de organisatie is men echter nog steeds bezig met zichtkenmerken en wordt een reiziger die de barcode aanbiedt vanuit bijvoorbeeld de PDF gezien als reiziger zonder geldig vvb met alle gevolgen van dien. Als het een stuk service is, waarom is het correct aan kunnen bieden van de barcode vanuit PDF dan niet ook akkoord? Je zou dan hooguit kunnen zeggen dat het de verantwoordelijkheid is van de reiziger om te zorgen dat die PDF scanbaar is.

Overigens deel ik je mening dat het scannen van de barcode de mooiste weg zou zijn, helemaal met de nieuwe mcl is dat immers een verademing. Maar dan begrijp ik niet waarom er überhaupt nog zo'n focus op zichtkenmerken ligt (naast natuurlijk de reeds aanwezige mogelijkheid om te scannen).

Ik houd het hier in de publieke comments voor de zekerheid maar even wat oppervlakkig.
Denk aan de fraude door een ticket te bewerken. Zichtkenmerken zijn dan anders dan de code, dan weet je dat iemand creatief is geweest. Daarom op zijn minst alle gegevens die ook in de app worden weergegeven waar ook de code in staat. Stel dat ik de code niet kan uitlezen, dan word ik al een stuk achterdochtiger en wil meer zien dan alleen een screenshot.
Badge +3
Voor @RailRunner15 nog wel even het 'nieuws' dat sinds Apple Pay/Wallet ook in NL beschikbaar is (in ieder geval bij ING), de NS app nog altijd de NFC niet kan onderdrukken. De NS International app doet dat al langer.

Ik begreep dat Apple daar toestemming voor moet geven, en dat dat voor NS International de nodige maanden geduurd heeft?
Reputatie 4
Voor @RailRunner15 nog wel even het 'nieuws' dat sinds Apple Pay/Wallet ook in NL beschikbaar is (in ieder geval bij ING), de NS app nog altijd de NFC niet kan onderdrukken. De NS International app doet dat al langer.

Ik begreep dat Apple daar toestemming voor moet geven, en dat dat voor NS International de nodige maanden geduurd heeft?


Haha dat nieuws was mij niet gepasseerd hoor 😁 Helaas is dat niet mijn straatje. Wist alleen niet dat NS International dat al wel heeft. Volgens mij maakt het app team die ook. Ticket van NS binnenland kan ook in de iOS wallet gestopt worden hoor.

Maar goed. Probleem is door de poortjes te komen en niet zozeer het ticket tonen. Apple Pay is op basis dat de telefoon de lezer is, maar ovcp en emv werkt op basis van het poortje de drager leest.
Reputatie 7
Badge
Als een PDF beschadigd is zal Foxit zich er waarschijnlijk ook in verslikken. Je hebt geluk gehad dat de conducteur het oké vond, want een screenshot van een PDF is niet geldig eigenlijk.

Als de de NS Reisplanner app hebt, dan kan je alle NS e-tickets daar ook in laden door de e-mail te openen op je telefoon. Dat is wel geldig. Bij sommige actiekaartjes geldt nog wel de verplichting om te printen. Dit kan ook voor € 1,- bij een servicebalie op een station.


Knappe conducteur die het verschil ziet tussen een print van een goed gemaakt screenshot van een pdf en een print van die pdf zelf... Ben er vrij zeker van het resultaat met hooguit wat bijsnijden en weer aan elkaar plakken exact gelijk te kunnen krijgen...

Overigens snap ik om bovenstaande reden ook niet waarom NS nog steeds verplicht om tickets te printen. Een pdf-document biedt echt een stuk meer mogelijkheden om de authenticiteit te controleren dan een bedrukt blaadje. Maar goed, dat is een heel ander punt.
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn Henk. Zelfs een continue verbinding met de backoffice is niet nodig.

(Zelfs na twee keer een hash algoritme en wat knipwerk heb je nog steeds voldoende informatie...🤔)
Die zichtkenmerken zijn waardeloos, dat heb ik meermaals gedemonstreerd. Zowel mobiel als app als print. Maar men wil er per sé aan vast blijven houden. Het is net als de OV-chipkaart. Beperkte hoeveelheid fraude is financieel interessanter dan grote wijzigingen.

Terwijl de barcode prima versleuteling kent 😓
Dat er met die Aztec code nog niets gedaan wordt (behalve poortjes openen op de reisdatum) snap ik ook niet.
Hij hoort wel netjes uitgelezen te worden bij controle, maar de zichtkenmerken werken nog als fallback wanneer nodig. Vrij recent was er nog gedoe hier op het forum omdat een tijdlang e-tickets printen vanuit Safari ervoor zorgde dat de barcode niet of verminkt op het ticket kwam. Dan kan er teruggevallen worden op zichtkenmerken en is de barcode dus waardeloos.
Uit mijn hoofd traject/klasse/kaartsoort/geldigheidsdatum en naam en aantal. De geboortedatum zit uit mijn hoofd helemaal niet in de code verwerkt en ik dacht dat sinds een recente update er ook een melding verschijnt wanneer het ticket net aangeschaft is. Dat veld was eerst helemaal niet zichtbaar, wat mij verbaast, want het staat wel in de code.

En daar is geen enkel contact met een backoffice voor nodig, staat gewoon in de code. Maar dan moet je je er wel toe zetten om volledig op de code te vertrouwen, en bij een missende of verminkte barcode dat dus ook zien als ongeldig vvb.

In de code zit nog wat meer, waaronder prijs, eventueel een via die nu vaak gebruikt wordt voor de string "VRIJE VERVOERDERKEUZE", et cetera. Daarnaast zit er een ordernummer in wat gebruikt kan worden voor lookups in een database.

Is een UIC standaard, UIC918.2 en UIC918.3. Standaard is helaas niet openbaar, aantal implementaties wel.
Reputatie 4
Uit mijn hoofd traject/klasse/kaartsoort/geldigheidsdatum en naam en aantal. De geboortedatum zit uit mijn hoofd helemaal niet in de code verwerkt en ik dacht dat sinds een recente update er ook een melding verschijnt wanneer het ticket net aangeschaft is. Dat veld was eerst helemaal niet zichtbaar, wat mij verbaast, want het staat wel in de code.

En daar is geen enkel contact met een backoffice voor nodig, staat gewoon in de code. Maar dan moet je je er wel toe zetten om volledig op de code te vertrouwen, en bij een missende of verminkte barcode dat dus ook zien als ongeldig vvb.

In de code zit nog wat meer, waaronder prijs, eventueel een via die nu vaak gebruikt wordt voor de string "VRIJE VERVOERDERKEUZE", et cetera. Daarnaast zit er een ordernummer in wat gebruikt kan worden voor lookups in een database.

Is een UIC standaard, UIC918.2 en UIC918.3. Standaard is helaas niet openbaar, aantal implementaties wel.


Leuke discussie over een van mijn vakgebieden. Ik ben een van de ontwikkelaars van het verkopend systeem. Jullie hebben een hoop al ontdekt. Ik heb m'n werktelefoon niet bij de hand, dus kan het niet checken, maar geboortedatum zou wel meegegeven moeten worden.

Daarnaast zijn we nu bezig met het reisrecht te verwerken in het ticket zodat mcl kan zien of dit ticket beperkingen heeft. De poortjes kunnen dat ook al, hier kennen we o.a. tijd- en regiobeperkingen. Nog wel prematuur overigens, want alles moet wel werken voor we dat aanzetten.

Overigens is Secutix al weer achterhaald 😉 Die hebben we begin dit jaar vervangen. Nu gaan we langzaamaan verder om de barcode te verbeteren. En klopt dat is de UIC 918.3 standaard, maar die laat nog heel veel aan interpretatie over. Laatst de vernieuwde versies (UIC 918.8 en 918.9) gelezen. Daar zit wel wat leuks in voor mobiele barcodes.
@RR,
Dat laatste begrijp ik.
Probleem is dat er met de inbreng van leden t.a.v. dit soort topics niks gedaan wordt. En dat is jammer. Heel jammer. Sorry dat ik het zo formuleer. Wat vind je zelf van hele e-ticket systeem en controle? Kan het systeem niet simpeler en beter?
Reputatie 4
Dat laatste begrijp ik.
Probleem is dat er met de inbreng van leden t.a.v. dit soort topics niks gedaan wordt. En dat is jammer. Heel jammer. Sorry dat ik het zo formuleer. Wat vind je zelf van hele e-ticket systeem en controle? Kan het systeem niet simpeler en beter?


Ja, dat kan simpeler en beter. Gaat daar tijd overheen? Ja, daar gaat tijd overheen. Wij willen het graag in onze app hebben, zodat we kunnen zorgen dat je telefoon zich aanpast aan de situatie: 100% helderheid, geen NFC chip en niet draaien. Zie je het al voor je als Miep met een telefoon voor het poortje staat die constant draait en van grootte wisselt? Krijg je superlange rijen bij die poortjes van hoor.

Dan heb je nog het stuk dat sommige tickets niet in de app te laden zijn. Klopt. Dat heeft diverse oorzaken. De meeste hebben te maken met de Spoordeelwinkelcoupon's die als kwart op de PDF staat. Die kan nog niet in de app getoond worden. Zijn we al wel mee bezig, maar dan heb je weer bedrijven die niet van een telefoon kunnen scannen. Oeps, hoe doe je dat dan? Of gewoon contracten die het nog steeds over homeprint hebben en eerst opnieuw onderhandeld moeten worden.

Derde onderwerp is bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel en waarom die suffe coupons opleveren die weer moet inwisselen op de NS site voor je ticket. Een doorn in m'n oog. Ook daar zijn we mee bezig. Bijvoorbeeld door derden (zoals Kruidvat, Vakantieveiligen e.d.) direct bij ons een order aan te laten maken. Dan loopt je weer tegen AVG en bewerkingsovereenkomsten aan.

Dus: ja, het kan simpeler en beter en daar zetten we ook vol op in. Het team waar ik in zit is dit jaar in grootte verdubbeld om dat voor elkaar te krijgen.

Overigens is de frustratie in mijn post niet naar jou gericht @Nooduitgang 😉

Dat laatste begrijp ik.
Probleem is dat er met de inbreng van leden t.a.v. dit soort topics niks gedaan wordt. En dat is jammer. Heel jammer. Sorry dat ik het zo formuleer. Wat vind je zelf van hele e-ticket systeem en controle? Kan het systeem niet simpeler en beter?
Ja, dat kan simpeler en beter. Gaat daar tijd overheen? Ja, daar gaat tijd overheen. Wij willen het graag in onze app hebben, zodat we kunnen zorgen dat je telefoon zich aanpast aan de situatie: 100% helderheid, geen NFC chip en niet draaien. Zie je het al voor je als Miep met een telefoon voor het poortje staat die constant draait en van grootte wisselt? Krijg je superlange rijen bij die poortjes van hoor.

Dan heb je nog het stuk dat sommige tickets niet in de app te laden zijn. Klopt. Dat heeft diverse oorzaken. De meeste hebben te maken met de Spoordeelwinkelcoupon's die als kwart op de PDF staat. Die kan nog niet in de app getoond worden. Zijn we al wel mee bezig, maar dan heb je weer bedrijven die niet van een telefoon kunnen scannen. Oeps, hoe doe je dat dan? Of gewoon contracten die het nog steeds over homeprint hebben en eerst opnieuw onderhandeld moeten worden.

Derde onderwerp is bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel en waarom die suffe coupons opleveren die weer moet inwisselen op de NS site voor je ticket. Een doorn in m'n oog. Ook daar zijn we mee bezig. Bijvoorbeeld door derden (zoals Kruidvat, Vakantieveiligen e.d.) direct bij ons een order aan te laten maken. Dan loopt je weer tegen AVG en bewerkingsovereenkomsten aan.

Dus: ja, het kan simpeler en beter en daar zetten we ook vol op in. Het team waar ik in zit is dit jaar in grootte verdubbeld om dat voor elkaar te krijgen.

Overigens is de frustratie in mijn post niet naar jou gericht @Nooduitgang ;-)



"Om onze dienstverlening te verbeteren en/of van uw veiligheid op en rond het station te verhogen maken wij gebruik van een uniek ID. Om u op uw reis te volgen wordt het unieke ID direct gehashed: het ID wordt omgezet in een willekeurige cijferreeks. De cijferreeks wordt op een server opgeslagen. Eenmaal op de server hashen wij de cijferreeks nog een keer. Daarna 'knippen' wij een deel van de cijfers eraf zodat herkenning op geen enkele wijze meer mogelijk is.' ..... en de rest lijkt mij geen probleem...

Kun je hier wat mee?

💋..
Reputatie 4


Dat laatste begrijp ik.
Probleem is dat er met de inbreng van leden t.a.v. dit soort topics niks gedaan wordt. En dat is jammer. Heel jammer. Sorry dat ik het zo formuleer. Wat vind je zelf van hele e-ticket systeem en controle? Kan het systeem niet simpeler en beter?
Ja, dat kan simpeler en beter. Gaat daar tijd overheen? Ja, daar gaat tijd overheen. Wij willen het graag in onze app hebben, zodat we kunnen zorgen dat je telefoon zich aanpast aan de situatie: 100% helderheid, geen NFC chip en niet draaien. Zie je het al voor je als Miep met een telefoon voor het poortje staat die constant draait en van grootte wisselt? Krijg je superlange rijen bij die poortjes van hoor.

Dan heb je nog het stuk dat sommige tickets niet in de app te laden zijn. Klopt. Dat heeft diverse oorzaken. De meeste hebben te maken met de Spoordeelwinkelcoupon's die als kwart op de PDF staat. Die kan nog niet in de app getoond worden. Zijn we al wel mee bezig, maar dan heb je weer bedrijven die niet van een telefoon kunnen scannen. Oeps, hoe doe je dat dan? Of gewoon contracten die het nog steeds over homeprint hebben en eerst opnieuw onderhandeld moeten worden.

Derde onderwerp is bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel en waarom die suffe coupons opleveren die weer moet inwisselen op de NS site voor je ticket. Een doorn in m'n oog. Ook daar zijn we mee bezig. Bijvoorbeeld door derden (zoals Kruidvat, Vakantieveiligen e.d.) direct bij ons een order aan te laten maken. Dan loopt je weer tegen AVG en bewerkingsovereenkomsten aan.

Dus: ja, het kan simpeler en beter en daar zetten we ook vol op in. Het team waar ik in zit is dit jaar in grootte verdubbeld om dat voor elkaar te krijgen.

Overigens is de frustratie in mijn post niet naar jou gericht @Nooduitgang ;-)

"Om onze dienstverlening te verbeteren en/of van uw veiligheid op en rond het station te verhogen maken wij gebruik van een uniek ID. Om u op uw reis te volgen wordt het unieke ID direct gehashed: het ID wordt omgezet in een willekeurige cijferreeks. De cijferreeks wordt op een server opgeslagen. Eenmaal op de server hashen wij de cijferreeks nog een keer. Daarna 'knippen' wij een deel van de cijfers eraf zodat herkenning op geen enkele wijze meer mogelijk is.' ..... en de rest lijkt mij geen probleem...

Kun je hier wat mee?

💋..


Uh die volg ik niet helemaal? Lijkt me over wifi/bluetooth tracking te gaan.
Yep. Zo simpel is het. ........... 🤔

Yep. Zo simpel is het. 🤔Je moet me even wat meer context geven, want ik kan hem niet helemaal plaatsen. Heb een beetje last van de warmte ;-)

Je team waarin je werkt is straks twee keer zo groot.???

Analyse na twee keer hashen is voor de partij die dit doet geen enkel probleem. Lokale opslag en een verbinding met de back-end zijn geen 'echte' beperking. Tenzij je beren op het spoor wil zien.

Maar waar zie jij de beperking?

Graag wat meer context.
Reputatie 4


Yep. Zo simpel is het. 🤔Je moet me even wat meer context geven, want ik kan hem niet helemaal plaatsen. Heb een beetje last van de warmte ;-)
Je team waarin je werkt is straks twee keer zo groot.???

Analyse na twee keer hashen is voor de partij die dit doet geen enkel probleem. Lokale opslag en een verbinding met de back-end zijn geen 'echte' beperking. Tenzij je beren op het spoor wil zien.

Maar waar zie jij de beperking?

Graag wat meer context.


Problemen zitten in de randzaken 😉 Die barcode is al beveiligd. De barcode wordt gesigned door NS met een private async key, de public key leeft bij UIC en wordt verstrekt aan alle leden. Scan hem en alle info staat in de MCL. De poortjes weten wanneer ze open mogen gaan op basis van die barcode. Geen backoffice systeem nodig. Tenzij je kaartjes wil intrekken, dan moet je wel wat doen.

Probleem ontstaat bij Truus, die van haar dochter heeft gehoord dat je het e-ticket op je telefoon kan zetten, maar niet weet hoe je NFC chip uitzet, de helderheid verhoogt en draaien uitzet. Die staat de kloten bij de poortjes en bij de controle. Daarom in de app.

Voor alle kaartjes die nu niet mobiel te laden zijn, zitten de beperkingen in afspraken met aanbieders (zoals Kruidvat, AH, Vakantieveilingen etc.) en afspraken met leveranciers (zoals de Efteling, Broodzaak, La Place, etc.). Daar moet bijvoorbeeld een coupon getoond worden, wat nu nog niet mogelijk is in de app. Bovendien moeten al die leveranciers een barcode kunnen scannen van een scherm. Dat is met oudere scanners nog best een uitdaging, merkte ik bij de Appie laatst.
Reputatie 7
Waar ik tegenaan loop hierin, is dat het nu vooral een stukje extra service lijkt, het importeren in de app, om te voorkomen dat de reiziger in de problemen komt bij het correct aanbieden van de barcode vanwege helderheid/nfc/auto-rotate/whatever. Aan de andere kant van de organisatie is men echter nog steeds bezig met zichtkenmerken en wordt een reiziger die de barcode aanbiedt vanuit bijvoorbeeld de PDF gezien als reiziger zonder geldig vvb met alle gevolgen van dien. Als het een stuk service is, waarom is het correct aan kunnen bieden van de barcode vanuit PDF dan niet ook akkoord? Je zou dan hooguit kunnen zeggen dat het de verantwoordelijkheid is van de reiziger om te zorgen dat die PDF scanbaar is.

Juist.
Doe zoals de SNCB.
Die heeft ook een App die de helderheid opvoert en het kaartje draait (maar bij mijn telefoon net de verkeerde kant op...).
Je mag de PDF afdrukken en ze vinden het ook geen probleem als je de PDF gewoon toont op het scherm, zonder App.
Heel bijzonder, want Belgen zijn niet zo van de klantenservice (en dat is dus nog beschamender voor de NS).
Goed dat je dit topic even voorziet van een frisse update, Robert! 🙂
Badge +3

Ja, ik vond het eigenlijk wel groot nieuws (las het net voor het eerst via een tweet van Webcare). Met name dat het terugvallen op zichtkenmerken (waarmee te frauderen is) bij een onleesbare/verminkte/bewerkte Aztec code is komen te vervallen, en je nu gewoon een ongeldig ticket oplevert. Eigen verantwoordelijkheid dus nu, net als concertkaartjes e.d.

En ook het belangrijke aanschaftijdstip. Daar kan dus ook niet meer mee gerommeld worden, in de zin van snel even een e-ticket kopen als de conducteur in aantocht is.

De code bevat eigenlijk alles wat je als HC nodig hebt, toch @Henk_NL ?
Dat ligt aan de inrichting van je proces. In principe zou die code natuurlijk de basis voor alles kunnen zijn, helemaal als je op basis van ordernummer aanvullende informatie op kunt halen.

De code op vliegtickets is treuriger (maar leuker om te omzeilen).

Reageer