E-ticket verkeerde datum -> Geld kwijt !? | NS Community
beantwoord

E-ticket verkeerde datum -> Geld kwijt !?

  • 17 March 2014
  • 24 reacties
  • 11131 Bekeken

Aanstaande woensdag heb ik een afspraak in Rotterdam Centrum. Daarom had ik gisteren een e-ticket uitgeprint voor die dag. Nu word ik zojuist gebeld dat de afspraak 1 week verzet is. Oke, ik dacht geen probleem.............en wilde mijn e-ticket bij het loket van NS van datum laten wijzigen. Echter, dat ging niet. Kaartje inleveren en geld terug ging ook niet. Het kan toch niet zo zijn dat je een duur kaartje niet om kunt zetten in een andere datum en gewoon je geld kwijt bent?
icon

Beste antwoord door Anonymous 17 March 2014, 14:52

Bekijk origineel

24 reacties

Er kan helaas geen geld terug worden gegeven voor een e-ticket waarvan geen gebruik zal worden gemaakt. Het is immers mogelijk een e-ticket meerdere keren af te drukken. Als je vandaag een e-ticket voor woensdag zou kunnen inleveren aan het loket en daarvoor geld terugkrijgt, zou je met een tweede afdruk aanstaande woensdag alsnog kunnen gaan reizen.
Schandalig dat de NS dat na al die jaren nog niet administratief heeft opgelost.

Maargoed, kan ik voor een kaartje uit de automaat wel geld terug krijgen mocht mn reis niet doorgaan? Aan het loket vertelde me mij dat ook dat niet mogelijk is.
Volgens de voorwaarden enkele reis en retour van NS kun je kaartjes inwisselen tegen geld indien je ze aan het loket inlevert voor de eerste dag van geldigheid. Bij e-tickets wordt er een uitzondering op die regel gemaakt. Het was wellicht handig geweest als je zelf voor aanschaf even had gecheckt welke voorwaarden gelden voor een e-ticket.
Zeg nou zelf, het is toch van de zotte dat de NS van haar klanten verwacht dat ze de algemene voorwaarden gaan lezen alvorens ze een kaartje kopen?

Ik weet zeker dat meer dan 99% van de mensen de algemene voorwaarden niet leest en dat men er logischerwijs vanuit gaat dat ze het kaartje kunnen verzetten naar andere datum mocht hun treinrit onverhoopt niet doorgaan.

Nu - achteraf - ben ik de algemene voorwaarden door gaan spitten. Ik lees alleen dat NS geen geld terug geeft, ik zie nergens staan dat een e-ticket niet naar andere datum verzet kan worden.

Is het zinvol om een brief met aantoonbaar bewijs naar de NS klantenservice te sturen zodat ik alsnog mijn geld terug krijg gestort danwel een nieuw kaartje krijg? Of is dat kansloos en zonde van de postzegel?
Je gaat bij je aankoop akkoord met alle voorwaarden die van toepassing zijn op jouw ticket. Als je zelf besluit de voorwaarden niet te raadplegen is dat natuurlijk niet het probleem van NS.

Op basis van de regels lijkt het niet erg zinvol een brief te sturen, maar je weet maar nooit hoe degene van de klantenservice je verhaal behandelt. Dus je kunt het altijd proberen. Erg veel kans op succes is er echter niet. Je kunt immers nog steeds aanstaande woensdag met het aangekochte ticket reizen als je het uitprint. Als je een afdruk als bewijs naar de klantenservice stuurt, kun je met een tweede afdruk gewoon reizen, zonder dat NS een mogelijkheid heeft om te controleren of je het ticket daadwerkelijk niet gebruikt.
Juist ja, het is de fout van de pasagiers, die moeten een pakket algemene voorwaarden door gaan spitten voordat ze met de trein gaan reizen. Vandaar ook dat er tientallen gelijksoortige klachten op het internet te vinden zijn over dit botte optreden van de NS.

Ik snap dat het opsturen van dat e-tick geen bewijs is dat ik woensdag niet met de trein reis. Op een eenvoudige manier kan ik echter het bewijs wel leveren, dus ik begrijp niet dat iemand van de klantenservice afraadt een brief met bewijs te sturen.

Ik dacht altijd dat een klantenservice erop gericht was om de klanten te helpen ipv ze zo snel mogelijk af te wimpelen met niets. Tijden veranderen blijkbaar.
Het gaat niet om een pakket algemene voorwaarden. Als je tijdens het kopen van een e-ticket even op de 'lees meer'-link onder het kopje 'Meer weten over het e-ticket?' klikt, kom je binnen een paar seconden de volgende tekst tegen: "E-tickets hebben een ander uiterlijk dan kaartjes die niet online gekocht zijn, maar ze hebben dezelfde geldigheid en grotendeels dezelfde voorwaarden. Een belangrijk verschil is dat eenmaal gekochte e-tickets nooit worden terugbetaald." Tegen die voorwaarden heb je je aankoop gedaan. Achteraf klagen dat je het daarmee niet akkoord bent is dus zinloos.

Ik ben overigens niet 'iemand van de klantenservice'.
ook vandaag met -ticket gereisd ,maar door vertragingen en storingen ,halve reis toch teruggegaan.
Dus kwam niet op goede plek, wil hiervan geld terug. Maar krijgt niet??Dus weg geld en niet door mijn schuld?!!
Ik hoef geen geld terug.........ik wil mn kaartje naar een andere datum verzetten. Een veel eenvoudigere vraag kan je de NS niet stellen. Er staat nergens in de algemene voorwaarden dat dat niet kan. Desnoods rekenen ze daarvoor enkele euros administratiekosten

Het is bijna lachwekkend dat je de reisdatum niet kan wijzigen. Dat zou een vliegtuigmaatschappij eens moeten proberen, dan zijn ze binnen 1 jaar al hun klanten kwijt. Helaas zijn we in Nederland veroordeeld tot de NS als het om treinreizen gaat.
Je kunt de datum niet wijzigen, omdat dat fraude in de hand werkt, aangezien je het ticket dan voor meerdere data kunt uitprinten. In de voorwaarden staat dat het ticket alleen geldig is op de reisweg, de klasse en dag waarvoor het verkocht wordt. Dat de reisdatum niet verzet kan worden is daaruit een logisch gevolg.

Bij vliegmaatschappijen is het anders, omdat zij exact weten welke klanten met hun reizen en met welke tickets dat is, bij treinen is dat niet het geval.

Volgens mij is je inmiddels duidelijk genoeg uitgelegd dat je je ticket niet kunt wijzigen. Een gevalletje 'pech gehad' dus.
@paulineb. Je verhaal gaat heel ergens anders over. Open daarvoor dan even een eigen topic.
ook vandaag met -ticket gereisd ,maar door vertragingen en storingen ,halve reis toch teruggegaan.
Dus kwam niet op goede plek, wil hiervan geld terug. Maar krijgt niet??Dus weg geld en niet door mijn schuld?!!


Als je ergens voor betaalt en je krijgt er niks voor terug moet net zolang doorgaan tot je krijgt waar je recht op hebt. Ik zou beginnen met een brief schrijven. Ze kunnen vast checken of jouw traject die dag ernstig vertraagd was. Dan kunnen ze niet anders dat je je geld terug geven. Als het niets uithaalt schakel je bijv. de Ombudsman in als je daar lid van bent. Of je mailt naar TROS Radar of iets dergelijks. Die weten altijd wel raad met dit soort toestanden.
ook vandaag met -ticket gereisd ,maar door vertragingen en storingen ,halve reis toch teruggegaan.
Dus kwam niet op goede plek, wil hiervan geld terug. Maar krijgt niet??Dus weg geld en niet door mijn schuld?!!


In tegenstelling tot Marcel heb jij dus wél (gedeeltelijk) gereisd met jouw e-ticket op de dag van geldigheid.
NS kent een regeling "Geld terug bij vertraging"
Een eventuele restitutie is afhankelijk van hoeveel vertraging je hebt opgelopen.
Op deze pagina kun je precies lezen wat de voorwaarden zijn en waar je eventueel een claim kunt indienen.

M.vr.gr.
Hans
Badge
Dag Marcel,

Welkom op het forum. Het is inderdaad wat Annemiek al schrijft niet mogelijk om de datum te wijzigen. Dank voor je reactie Annemiek. Zolang je de bestelling nog niet hebt afgerond is het mogelijk deze gegevens nog aan te passen. Heb je de bestelling al afgerond dan is het niet meer mogelijk deze gegevens aan te passen of te wijzigen. Koop je een papieren treinkaart uit een NS automaat en je gaat er niet mee reizen, dan kan je je ongebruikte treinkaart wel na ons toesturen.
Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'overige producten'.
Zeg nou zelf, het is toch van de zotte dat de NS van haar klanten verwacht dat ze de algemene voorwaarden gaan lezen alvorens ze een kaartje kopen?

Ik weet zeker dat meer dan 99% van de mensen de algemene voorwaarden niet leest en dat men er logischerwijs vanuit gaat dat ze het kaartje kunnen verzetten naar andere datum mocht hun treinrit onverhoopt niet doorgaan.

Nu - achteraf - ben ik de algemene voorwaarden door gaan spitten. Ik lees alleen dat NS geen geld terug geeft, ik zie nergens staan dat een e-ticket niet naar andere datum verzet kan worden.

Is het zinvol om een brief met aantoonbaar bewijs naar de NS klantenservice te sturen zodat ik alsnog mijn geld terug krijg gestort danwel een nieuw kaartje krijg? Of is dat kansloos en zonde van de postzegel?


Marcel,

Wijzigingen in een e-ticket maken het vervoersbewijs ongeldig.
Om die datum te wijzigen zal er dus een e-ticket geprint moeten worden met de nieuwe (juiste) datum.
En zoals Annemiek al diverse malen heeft aangegeven zou een e-ticket meerdere malen uitgeprint kunnen worden, wat neer zou komen op - laten we zeggen - misbruik. Het e-ticket wordt n.l. als PDF-bestand toegestuurd.
Een kennis van mij heeft dat onlangs ook een keer uitgehaald.
Moest op dezelfde dag 3x naar Rotterdam. Heeft gewoon een e-ticket besteld en uitgeprint.
Onderweg controle en weer thuis gekomen opnieuw een e-ticket uitgeprint en weer naar Rotterdam.

En omdat gewoonweg niet te controleren valt of dat PDF bestand nou wel of niet is/wordt gebruikt is in de voorwaarden gesteld dat er geen restitutie verleend wordt.

Maar als jij ervan overtuigd bent dat je aan NS met allerlei bewijzen kunt aantonen dat dat vervoersbewijs nooit van z'n lang-za-lze-leven gebruik gaat worden, wat houd jou dan tegen om daar een brief aan te wagen. Voor de kosten van zegge en schrijve één postzegel kom je snel genoeg te weten of NS zich strikt aan de regels houdt of bereid is op grond van de door jou aangedragen bewijsstukken overstag te gaan.

En als je niet bereid zijn om jou op enigerlei wijze tegemoet te komen zal niemand jou tegen houden om een advocaat in de arm te nemen en een juridische strijd aan te gaan .
Want ik heb al lang door dat het jou niet zozeer om die centen gaat, maar meer om het princjpe.
En als jij het principieel niet met regels eens bent dan hebben we daar in dit land juridische mogelijkheden voor. En die mag je uiteraard benutten als jij dat nodig vindt.

Ik ben geen jurist dus kan geen echte inschatting maken wat jouw eventuele kansen zijn, maar NS kennende denk ik dat je uiteindelijk aan het kortste eind zal trekken.
Maar je kent ongetwijfeld het gezegde: Nooit geschoten.....
En voor de prijs van 1 postzegel zou ik die "lol" wel willen hebben.
Want wat dat betreft ben ik - denk ik - net zo fanatiek als jij als het erop aan komt.

Veel succes en laat nog eens weten hoe het afgelopen is.

Vriendelijke groet,

Hans

Hoi,

Ik had het ook, had een combi-ticket voor Eindhoven AirPort en terug. Maar door een vergissing had ik dus op beide dezelfde datum gezet. Klantendienst spoordeelwinkel gebeld. Niets kon ik kon er namelijk wel mee rijden. Tot 2x toe gebeld de laatste was zelfs zo onvriendelijke die hing ook op een bepaald moment de telefoon op.
Vandaag even de klantendienst van de NS gebeld. Heel vriendelijk en behulpzame man gesproken. Die wel voor een oplossing heeft gezorgd. Het kan dus wel. Dikke pluim mag ook een keertje gemeld worden.

Groetjes,

Ilse
Hoi,

Zojuist me vergist met een e-ticket in de datum. Veranderen van deze datum is nog steeds niet mogelijk. Ronduit ouderwets. Ik neem aan dat de qr code op de server op geldigheid wordt gecontroleerd op het moment dat de ov kaart wordt geladen. Dan moet het ook mogelijk zijn om een ticket, met een datum in de toekomst, ongeldig te verklaren. Daarmee staat de deur open om de klant te voorzien van een nieuwe ticket met de juiste datum.
Daarnaast is het compleet belachelijk dat ik 3x mijn mail adres moet invullen en maar 1x de juiste datum.
Uit narrigheid zou ik geneigd zijn om de kaart die ik niet ga gebruiken om die te delen met al mijn vrienden op Facebook. Als toch niet te achterhalen is hoe vaak de e-ticket gebruikt wordt dan gun ik iedereen een gratis tripje met deze klant-onvriendelijke en ouderwetse organisatie.
Op dit moment is de NS bezig om te zorgen dat bij het scannen van een E-ticket de geldigheid van die print gecontroleerd kan worden zodat de fraude argumenten vervallen. Echter heeft de NS al aangegeven dat ze ondanks die aanpassing geenszins van plan zijn om de vele problemen met verkeerder datum/geboortedatum of tenaamstelling klant vriendelijk op te gaan lossen. De regels blijven 'Klant maakt fout, klant moet maar betalen'!
Reputatie 7
Badge
Niet dat dit een oplossing voor het probleem is, maar toch: Eigenlijk is het ongunstig om een normaal E-ticket (dus los van actie-tickets) te gebruiken. Bij het invoeren kan het misgaan maar ook als je reisplannen (bestemming of andere datum) wijzigen. Je zou dan beter met ovchipkaart kunnen reizen.
Immers: Een E-ticket geeft geen korting evenals anonieme chipkaart.
Reizen met een eenmalige chipkaart of met een OV-chipkaart is wel iets duurder, vanwege respectievelijk de toeslag op eenmalige chipkaarten en de aanschaf van een OV-chipkaart.
Reputatie 4
Badge
Je kunt ook gewoon een kaartje uit de automaat halen. Kost een euro extra, maar je hoeft het pas te kopen als je op het station bent en de kans miniem geworden is dat je de trein gaat nemen.
Bij een E-ticket hoef je ook geen 20 euro saldo op je kaart te hebben staan. Dat maakt het voor iemand die een paar keer per jaar met de trein reist juist wel veel duurder, naast de kosten van de ov-chipkaart natuurlijk.

Goedenavond, ik ben vandaag tegen een zelfde situatie aangelopen bij de NS. Ik bestelde e-tickets en door een menselijke fout stond het traject per ongelijk verkeerd om op de tickets. Bij navraag om het aan te laten passen kon dit niet, ik kon ook geen geld terug krijgen, 23 eruo hiermee weggegooid dus. De algemene voorwaarden stellen kennelijk, er kan helemaal nooit geld terug gegeven worden bij e-tickets van NS. NS zegt, had je de tickets zelf maar goed moeten controleren. Ruimte voor een menselijke fout is er blijkbaar helemaal niet bij de NS. De menselijke maat mist het totaal... Ik ben daarop door blijven gaan, maar kreeg alleen maar een dichte deur, telefonischen via chat. Ik kocht de e-tickets voor mijn familie voor de kerst. De kerst heeft hiermee een hele nare bijsmaak gekregen. Meneer Koolmees mag wel roken voor het station en dat kan wel als een menselijke fout worden gezien, maar voor de gewone burger geldt dat dus niet bij de NS. Ik kon mij niet voorstellen dat ik de enige ben die zoiets overkomt en zie hier dat dit al bijna 10 jaar lang speelt. Hiermee verdient de NS heel erg makkelijk gratis geld. Reken maar eens uit hoeveel miljarden dat zijn ondertussen! En wij maar duurdere kaartjes betalen. NS GA JE SCHAMEN!!!

Badge +3

Hi @Max9292 je reageert op een 8 jaar oud topic, maar hebt inmiddels je eigen topic geopend zie ik https://community.ns.nl/questions/64466

Reageer