Skip to main content

Het lijkt zo mooi en handig. Vlak voor vertrek naar een concert je ticket online kopen. Zeker in deze tijd, zodat je niet bij zo’n apparaat van alles hoeft aan te raken. Bovendien krijg je nog 1 euro per kaartje korting. Snel geregeld 2 retourtjes Rotterdam - Utrecht 45,20 euro *bam* 

Op weg naar het station komt er een e-mailbericht binnen dat wegens ziekte van de band het concert niet kan plaatsvinden. Direct contact opgenomen met de NS; Nee, geen geld terug of reizen op andere datum mogelijk *bam*

Het antwoord vd NS klantenservice is dat het E-ticket té fraudegevoelig is om zomaar geld terug te geven. Is dit ons probleem? Het moet tegenwoordig toch makkelijk zijn om een barcode te blokkeren. Kom op! Ook lees ik dat je afhankelijk ben van de coulance vd klantenservice om geld terug te krijgen. Totale willekeur dus. 

Waarom wordt er niets aan dit product gedaan verbeteren of stoppen. Dit lijkt een lucratieve manier van geld binnen halen voor de NS (te zien aan het aantal klachten op internet) Ben benieuwd om hoeveel tickets/euros het gaat. Bah.

Ik heb onderstaande verzonden naar de ACM Consuwijzer

De NS verkoopt op haar website en in de App kaartjes voor de trein. De NS noemt op de pagina een aantal voordelen bij het kopen vooraf van een kaartje.

- € 1,00 voordeliger dan bij aankoop uit de automaat.
- Direct in de stad zonder parkeerkosten???

Het belangrijkste nadeel van het e-ticket wordt door NS echter verstopt in de Algemene Voorwaarden. Daar staat nl in dat i.t.t. een kaartje uit de automaat bij het niet gebruiken van het e-ticket (om welke reden dan ook!!) geen restitutie plaatsvind.

Op de NS community zijn hier meerdere topics over NS reageert mondjesmaat, heeft in het verleden deze waarschuwing ook wel geplaatst, maar heeft deze inmiddels weer verwijderd.

Bedrijf laadt hiermee de verdenking op zich dat het verdient aan het bewust niet goed informeren van de klanten. 

Ik zou graag zien dat het bedrijf verplicht wordt om ook de nadelen van het product voor de klanten duidelijk te maken en niet te verstoppen in de Algemene Voorwaarden.

Vanuit NS heb ik jammer genoeg geen duidelijk antwoord kunnen krijgen over waarom de bestelpagina zo is ingericht. Wel staat op deze pagina onder ‘Veelgestelde vragen’ aangegeven hoe het werkt. Daarnaast wordt in het bestelproces twee keer verwezen naar onze voorwaarden. Ik zal je wens in ieder geval nogmaals onder de aandacht brengen.

Ik zou graag zien dat het bedrijf verplicht wordt om ook de nadelen van het product voor de klanten duidelijk te maken en niet te verstoppen in de Algemene Voorwaarden.

Een ander goed alternatief is natuurlijk het afschaffen van etickets. Nu je met een bankpas kunt betalen hebben ze sowieso nauwelijks zin meer. De dan resterende kaartjes kun je wel via de automaat verkopen.

Het voordeel hiervan is ook dat de IT-kosten bij NS omlaag kunnen.

Waarom zou je nog vermoeien en frustreren met E-tickets, als er een prima alternatief is? Benieuwd waarom NS ze gewoon niet afschaft.  

Voorkomt een hoop gedoe en irritatie, en veel vragen en negatieve NS-beeldvorming, ook al staat het allemaal in de voorwaarden.... maar je weet als bedrijf toch wel hoe dat gaat....

Waarom zou je nog vermoeien en frustreren met E-tickets, als er een prima alternatief is? Benieuwd waarom NS ze gewoon niet afschaft.  

NS schaft ze zeker niet af. In het bericht over de nieuwe tarieven staat zelfs dit:

Reizigers maken steeds meer gebruik van digitale treinkaartjes, bijvoorbeeld via de NS-app. Om reizigers te helpen gemakkelijk online een treinkaartje te kopen, plaatst NS het komende jaar QR-codes bij kaartautomaten en verkoopbalies. Met deze QR-Code kunnen reizigers ter plekke gemakkelijk, zonder toeslag, online hun ticket kopen.  

Met ter plekke kopen voor een reis die je dan direct gaat maken zal je dan in ieder geval niet hebben dat iemand dagen of weken van tevoren een ticket koopt en vervolgens onverhoopt niet gaat of dat iemand een ticket wilde kopen voor de volgende dag maar verkeerd besteld en een ticket voor dezelfde dag koopt.

Afschaffen van e-tickets betekent ook dat er geen vroegboek/prijsvoordeel-tickets meer gekocht kunnen worden.

Beter is om ook duidelijk op de website te vermelden dat na betaling restitutie en wijzigen niet mogelijk is.

NS schaft ze zeker niet af. In het bericht over de nieuwe tarieven staat zelfs dit:

Reizigers maken steeds meer gebruik van digitale treinkaartjes, bijvoorbeeld via de NS-app. Om reizigers te helpen gemakkelijk online een treinkaartje te kopen, plaatst NS het komende jaar QR-codes bij kaartautomaten en verkoopbalies. Met deze QR-Code kunnen reizigers ter plekke gemakkelijk, zonder toeslag, online hun ticket kopen.  

Met ter plekke kopen voor een reis die je dan direct gaat maken zal je dan in ieder geval niet hebben dat iemand dagen of weken van tevoren een ticket koopt en vervolgens onverhoopt niet gaat of dat iemand een ticket wilde kopen voor de volgende dag maar verkeerd besteld en een ticket voor dezelfde dag koopt.

Ik zie eerlijk gezegd niet dat veel mensen dit gehannes met een QR code gaan doen (is natuurlijk ook weer een smartphone voor nodig) NS struikelt ook doorlopend met ICT dus nee ik zie dat niet zitten. Dit soort reizigers wil gewoon graag van te voren alles regelen. Ik vind de reactie van Rory helaas weer zwaar teleurstellend. Doet mij toch echt vermoeden dat dit gewoon een verdienmodel is voor NS. Het moet gewoon duidelijk worden aangegeven. Verwijzen naar een andere pagina is natuurlijk sowieso uit den boze. Los van de eventuele reactie vanuit de ACM vind ik het eigenlijk beschamend dat NS op deze manier blijkbaar geld wil verdienen. Zou een bedrijf met een publieke functie niet moeten willen. 

Ik ben wel benieuwd hoeveel NS overhoudt aan plaatsbewijzen die niet gebruikt worden?

Ik ben wel benieuwd hoeveel NS overhoudt aan plaatsbewijzen die niet gebruikt worden?

Volledig erwaarloosbaar. Sowieso is het gebruik van etickets maar een kleine niche.

Volledig erwaarloosbaar. Sowieso is het gebruik van etickets maar een kleine niche.

Als het volledig verwaarloosbaar is, waarom heeft er dan al 3 jaar zo'n moeite mee om de reizigers eerlijk in te lichten over de na- en voordelen?

Afschaffen van e-tickets betekent ook dat er geen vroegboek/prijsvoordeel-tickets meer gekocht kunnen worden.

Er worden er nog geen 1000 per dag verkocht op meer dan een miljoen reizigers in totaal. Driekwart van die 1000 zouden volgens NS ook met de trein gegaan zijn zonder vroegboekkorting. Resteren dus nog 250 reizigers, kun je ook gezien de IT-kosten dus gewoon mee stoppen want dit is commercieel gehobby.

OV is een massavervoersmiddel, dan moet je je niet verliezen in allerlei minimale, commerciële niches.

NS lijkt het steeds ingewikkelder te maken met online speeltjes. Nu straks dus weer met QR-codes op automaten voor die paar reizigers op het dagelijks totaal, die er gebruik van zullen maken? Heeft NS geld teveel? Dat geld kan toch wel beter besteed worden lijkt me zo…..

Gebruik een OV-chipkaart, een kaartje uit de automaat of OV-pay. Houd het overzichtelijk en simpel.

Als het volledig verwaarloosbaar is, waarom heeft er dan al 3 jaar zo'n moeite mee om de reizigers eerlijk in te lichten over de na- en voordelen?

Geen prioriteit, NS heeft zoveel andere, grotere IT-problenen.

NS lijkt het steeds ingewikkelder te maken met online speeltjes. Nu straks dus weer met QR-codes op automaten voor die paar reizigers op het dagelijks totaal, die er gebruik van zullen maken? Heeft NS geld teveel? Dat geld kan toch wel beter besteed worden lijkt me zo…..

Gebruik een OV-chipkaart, een kaartje uit de automaat of OV-pay. Houd het overzichtelijk en simpel.

Het is allemaal peperduur technisch/commercieel gehobby van het meest nutteloze soort . En Koolmees c.s. staan er bij en kijken er naar.

Het is allemaal peperduur technisch/commercieel gehobby van het meest nutteloze soort . En Koolmees c.s. staan er bij en kijken er naar.

De directie van NS is inderdaad volledig onzichtbaar.

Voilà zeg. Het is ze gelukt ! Hoe moeilijk kon het zijn ? VOL op de betaalpagina.

Ownee... verkeerde club. Zonder Koolmees.

@Ferdinand Delasoie NS doet niet aan simpel, maar goed dat hoef ik jou niet meer uit te leggen.

Weet niet of het al verbeterd is, maar met een QR-code op een automaat zal het bestelproces toch echt gestroomlijnd moeten worden, zodat men niet op een e-mail hoeft te wachten om een ticket in de app te importeren.

Op de Engelse versie van de site ging dit wel goed, dan krijg je na betaling meteen je persoonlijke pagina (en de e-mail volgt later dan wel, mocht het om een ticket voor een later tijdstip gaan of als je het wilt printen).

Restitutie was voorheen prima mogelijk zolang je niet op importeren of downloaden (om uit te printen) had geklikt. Dat was in ieder geval al iets, want over het (jaren geleden beloofde) ongeldig kunnen maken of (eventueel tegen betaling) omboeken van een e-ticket dat je al in bezit had hebben we nooit meer iets vernomen.

Reageer