beantwoord

E-ticket zonder datum kopen

• 10 september 2019
  • 8 reacties
  • 174 Bekeken

Volgende week staat me een treinreis te wachten. Op zich iets om naar uit te kijken! Helaas is me onlangs overkomen dat ik al een treinkaartje geprint had voor een treinreis, maar op de bewuste datum het feest niet doorging. Daar zat ik dan, met een kaartje met reisdatum maar zonder reis in het verschiet. Zonde toch? Om een beetje voorpret te hebben en om op tijd te zijn met het kaartje en niet de stress te hebben om op het laatste moment een kaartje te printen wil ik het maar vast gedaan hebben. Alleen weet ik niet hoe. Hoe kan ik vooraf een datumloos kaartje regelen?
icon

Beste antwoord door Momo 10 september 2019, 14:32

Je kunt niet van tevoren een kaartje printen zonder een datum. Bij het verzilveren van een e-ticket moet je een datum opgeven. Wanneer je niet weet wanneer je gaat reizen en je geen stress wilt is het het best gewoon bij de automaat vlak voor vertrek een kaartje te kopen.
Nog makkelijker is het wanneer je een OV-chipkaart hebt en daar van tevoren al genoeg saldo op hebt staan, dan kun je zo inchecken.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je kunt niet van tevoren een kaartje printen zonder een datum. Bij het verzilveren van een e-ticket moet je een datum opgeven. Wanneer je niet weet wanneer je gaat reizen en je geen stress wilt is het het best gewoon bij de automaat vlak voor vertrek een kaartje te kopen.
Nog makkelijker is het wanneer je een OV-chipkaart hebt en daar van tevoren al genoeg saldo op hebt staan, dan kun je zo inchecken.
Bedankt voor je advies! Omdat ik niet veel reis met OV in het algemeen en met de trein in het bijzonder is de chipkaart niet het meest voor de hand liggende reisdocument voor mij. Dit aangezien ik in ieder geval twintig euro tegoed op de kaart moet hebben wil ik met de trein mee kunnen. Een kaartje uit de automaat op de reisdag geeft evenveel stress als het op het laatste moment printen van een kaartje thuis. Dit als gevolg van mijn opgelopen hersenletsel.
Hallo happy opa en welkom bij de NS Community.

Zoals Momo al benoemt kun je helaas geen E-tickets aankopen zonder datum. Wanneer je exact weet welke dag je gaat reizen kun je het ticket aankopen, zodoende kun je de stress deels weghalen. Helaas kan ik je geen ticket aanraden waarbij je geen datum hoeft te kiezen. Dergelijke tickets zijn helaas niet meer beschikbaar.
Reputatie 7
Badge +3
Is het dan misschien een optie om pas de avond voor de reisdatum het ticket te kopen en uit te printen? De kans dat het dan niet meer door zal gaan is dan al een stuk kleiner.

Of anders op de dag zelf 10 - 15 minuten eerder naar het station te gaan om genoeg tijd te hebben om het kaartje bij de automaat te kopen. Of wanneer u in de buurt van het station woont kunt u misschien eerst even testen hoe het gaat met een kaartje kopen, zonder daadwerkelijk af te rekenen.
Reputatie 5
Of op de dag van vertrek, nog beter. Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen lang van te voren tickets moeten kopen of verzilveren.
Reputatie 5
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen lang van te voren tickets moeten kopen of verzilveren.

Vanwege stress door opgelopen hersenletsel?

Misschien dan toch maar gewoon een OV-chipkaart en die (ruim) van tevoren opladen met genoeg saldo voor de heen- en eventueel ook de terugreis?

Als u dan niet reist kunt u het saldo gewoon een andere keer gebruiken en ongebruikt saldo, zolang dit niet meer dan 30 euro is, kunt u ook bij het loket terugkrijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik begrijp wel waarom iemand wat langer van tevoren een ticket wil kopen, het geeft het gevoel in controle te zijn, alles alvast klaar te hebben.

Het ligt eraan waar ik heen ga en hoe laat ik moet vertrekken, maar wanneer ik bv al vroeg moet vertrekken voor een wat langere reis zorg ik ook dat ik zoveel mogelijk kant en klaar heb liggen zodat ik 's morgens niet hoef na te denken of veel handelingen hoef te doen.

Daarnaast komt het wel eens voor dat er een storing is waardoor het bv een uur of langer duurt voor je een mail van een gekocht ticket ontvangt of je hem niet kan verzilveren.
Badge +3
In dit geval raad ik aan om stress te voorkomen en op tijd naar het station te gaan en voor vertrek het kaartje te kopen op het station. Mocht de reis niet doorgaan heb je geen kaartje dat je niet gaat gebruiken. Het kost een euro extra maar het geeft wel extra rust en zekerheid.

Reageer