e-tickets in de Reisplanner Xtra App laden niet mogelijk

• 3 januari 2018
  • 12 reacties
  • 8574 Bekeken

Een opmerking over de onduidelijkheid waar ik tegenaan liep bij het (proberen te) laden van e-ticktets in de Reisplanner Xtra App.

De korte versie:
Het blijkt dat het bij sommige producten enkel mogelijk is om te reizen met een geprint eticket.
In dat geval is het niet mogelijk om je ticket te laden in de Reisplanner Xtra App.

De langere versie:
Vorige week heb ik 4 tickets gekocht in de spoordeelwinkel. Ik wilde deze tickets kort voor vertrek activeren en laden in de Reisplanner Xtra App. Nergens wordt vermeld (ook niet na telefonisch contact) dat e-tickets laden in de app niet (altijd) mogelijk is.

Na inwisselen van de vouchers ontvang je een email met daarin de tekst: '..makkelijker is het om uw kaartje direct op uw mobiele telefoon te laden.'. Na een klik op 'Haal mijn kaartjes op' kom je op een pagina met bij de tickets enkel een knop 'e-ticket downloaden'.

Vervolgens begint de zoektocht hoe je de tickets nu in de app moet krijgen. Ik vermoedde dat ik moest inloggen in de app, maar daarin krijg ik de mededeling: 'U hebt geen kaarten, voeg eerst een kaart toe op Mijn NS'. Dit blijkt te slaan op een OV-kaart, en niet op de dagkaarten die ik wil laden.

Uiteindelijk vond ik op het forum 1 duidelijke vraag en antwoord, waarvan ik het vermoeden had dat dit het probleem was: "Bij deze actie kun je alleen met een geprint eticket reizen en niet door middel van een mobile ticket." https://forum.ns.nl/acties-en-uitjes-10/geen-optie-laden-in-de-reisplanner-xtra-app-40291

Op het forum zie ik veel berichten waaruit blijkt dat er veel verwarring is rondom het laden van e-tickets in de Reisplanner Xtra App. Ik denk dat de NS veel onduidelijkheid kan voorkomen door duidelijker te zijn in de communicatie. Zowel:

* vooraf bij een actie zelf (op de site/spoordeelwinkel)
* als in de uitleg van de werking van laden van e-tickets (op de site https://www.ns.nl/reisinformatie/ns-op-uw-mobiel/mobiele-tickets.html en telefonisch) en
* bij het daadwerkelijk ophalen van de kaartjes (in de email en op de 'ophaal'-pagina, bv. "deze tickets kunt u niet inladen in de app")

Het zou mij in ieder geval veel tijd en frustratie gescheeld hebben.

12 reacties

Hi jarown. Welkom op het Serviceforum!

Ik kan me wel voorstellen dat het erg verwarrend is wanneer het ene ticket wel geladen kan worden in de App en de andere niet. Wat dat betreft ben ik het zeker met je eens dat dit duidelijker gecommuniceerd moet worden. Ik zal dit eens onder de aandacht brengen bij de verantwoordelijke afdelingen. Hopelijk kan deze info snel worden toegevoegd aan onder andere de e-mails en sites.
Inmiddels 10 maanden verder is hier nog steeds niets aan veranderd !!
Vandaag ben ik namelijk tegen hetzelfde probleem aangelopen.

Mijn E-ticket kan ik met geen mogelijkheid naar mijn mobiele NS Reisplanner Extra importeren !!

Nu moet ik dus voor ik kan reizen de E--ticket uitprinten bij de bibliotheek of ergens anders, omdat mijn eigen printer kapot is.
En de ticket op je OV-chipkaart laden is ook niet eens mogelijk !!

Dit is al het zoveelste euvel waar ik bij NS tegenaanloop, wat allemaal via omwegen en dergelijke geregeld moet worden !!

Ik vind dit een erg slechte serviceverlening, en zeer inefficiënt!!!
Hi Marina. Welkom bij de Community.

Om welk ticket gaat het precies?
Om een meereisticket .
Als ik het goed begrijp gaat dit dus in principe om een actieproduct. Veel actietickets hebben inderdaad nog niet de mogelijkheid om geladen te worden in de Reisplanner Xtra App gerelateerd aan de specifieke voorwaarden die gelden voor die acties. Geleidelijk aan wordt dit bij steeds meer tickets mogelijk, maar helaas kan ik dat niet aanpassen.
Dat is erg inefficiënt en onhandig!
Hopelijk komt hier snel verandering in, aangezien het niet meteen duidelijk is welke tickets je wel of niet op je persoonlijke O.V.chipkaart kan laden.
Ik zit hier met hetzelfde probleem! Ik heb via AH een treinkaartje gekocht. Ik vond het vervelend dat het een E-ticket was, maar ik dacht okay, dan kan ik hem laden in de app. Dit lukt dus niet. Erg vervelend, als ik dit geweten had, had ik wel het treinkaartje bij de NS zelf gekocht.

e-tickets in de Reisplanner Xtra App laden niet mogelijk

Mandaag 24 December 2018,

Ik ben nu 2 uur bezig om 5 kaartjes voor de Efteling gekocht via de spoordeelwinkel te "Uploaden" in de NS Xtra App echter een dramaaaaaa.

Wat een aanfluiting, de enige reden dat we niet met de auto vandaag naar de efteling afreizen is omdat we met 6 personen zijn vandaar dat we met de trein willen reizen echter ben behoorlijk gefrustreerd over de gebruiksvriendelijkheid.

We hebben thuis een printer echter de toner is opgedroogd m.a.w. ik zal alsnog met de auto naar de ticket service moeten rijden om alsnog een hard-copy van de tickets te laten printen.

De NS App "Spoort Niet"
Vandaag hetzelfde drama gehad met een meereisticket. nS maakt melding dat je het ook kan laden in de app, maar nee, je moet je ticket uitprinten, want laden in de app gebeurt niet. Frustratie en geen schoonheidsprijs van NS. Het zou veel schelen als de communicatie hierover duidelijk zou zijn: welke tickets kunnen wel geladen worden en welke niet. Hiermee maak je je klanten wcht niet blij.
Ik heb min of meer hetzelfde probleem. 2 weken geleden coupon ingewisseld, vervolgens krijg je een mail met een button waarin staat: haal hier je tickets op.
normaal gesproken kom je dan op een website en kan je kiezen om te printen of op je mobiel te laden.
echter, die button doet het niet in mijn e-mail. 2 weken gelden gebeld naar klantenservice, kreeg te horen dat er een storing was.
nu 2 weken later zelfde probleem, storing nog steeds niet opgelost?!
dan moet je bellen naar de klantenservice waar je een keuze menu krijgt, vorige keer is toen aan de hand van het order nr alsnog naar mijn mail gestuurd.
erg omslachtig zo allemaal..
Onbegrijpelijk dat zo’n groot bedrijf als de NS dit niet voor elkaar krijgt en zoveel mensen in de kou laat staan en wanneer ik voorgaande problematiek lees wordt er geen actie ondernomen door de NS.
Een schokkende en zeer onprofessionele wetenswaardigheid. Wij hebben het duurste openbaar vervoer binnen Europa en laten daarnaast wel erg veel steken vallen. Pijnlijk.........!!!
Badge +3
Het is sinds november 2018 niet meer verplicht om e-tickets te printen of in de NS app te laden. Je mag ze ook gewoon downloaden op je telefoon en de blokjescode tonen bij controle of om poortjes te openen.

Het is je eigen verantwoording dat die code goed leesbaar is, dus voldoende helderheid van je scherm en natuurlijk geen lege accu hebben.

Reageer