beantwoord

E-tickets met korting kopen

• 29 september 2014
  • 10 reacties
  • 477 Bekeken

Waarom is het niet meer mogelijk om via een e-ticket een kaartje met korting kopen? Mijn zoon heeft een trajectkaart voor de afstand woonplaats-schoolplaats en heeft daarom buiten dat traject recht op reizen met 40% korting. Voor de momenten dat hij buiten het traject waarvoor hij een abonnement heeft moet reizen, kocht ik altijd het benodigde kaartje via een e-ticket. Dat kan nu niet meer. Hoe ga ik dat oplossen? Moet hij dan in de plaats waar zijn traject eindigt, uitstappen, bij de automaat een kaartje voor het gewenste traject kopen en dan pas de volgende trein nemen? Dat is een stuk omslachtiger en klantonvriendelijker dan een e-ticket ... Want dat is een ander probleem: de trajectkaart is een aparte kaart, zonder OV-chip. Hij heeft wel OV-chipkaart, maar daar kan geen kortingabonnement op geladen worden. Dus in- en uitchecken voor het kortingstarief lukt niet. Hij is echt afhankelijk van losse kaartjes. Niet echt een verbetering ...
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 29 september 2014, 15:55

Wat is het voor trajectkaart?

De maandtrajectkaart bestaat niet meer en is met de toevoeging van Dal Voordeel veranderd Dal Vrij Maand. Dus voor korting buiten het traject is bij een maandkaart geen aparte dalvrij kaart nodig. Bij de nieuwe trajectabonnementen reis je buiten je traject met korting op rekening door gewoonweg in en uit te checken.

Bij het oude jaartrajectabonnement (die wel op een chipkaart staat i.v.m. toegangspoortjes) kun je tijdens de uitfasering nog steeds kortingskaartjes kopen, zowel in de automaat als in de vorm van een e-ticket. http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/Buiten_uw_traject_reizen_met_een_Jaartrajectabonnement_of_Grensabonnement.html
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 4
Badge
Wat is het voor trajectkaart?

De maandtrajectkaart bestaat niet meer en is met de toevoeging van Dal Voordeel veranderd Dal Vrij Maand. Dus voor korting buiten het traject is bij een maandkaart geen aparte dalvrij kaart nodig. Bij de nieuwe trajectabonnementen reis je buiten je traject met korting op rekening door gewoonweg in en uit te checken.

Bij het oude jaartrajectabonnement (die wel op een chipkaart staat i.v.m. toegangspoortjes) kun je tijdens de uitfasering nog steeds kortingskaartjes kopen, zowel in de automaat als in de vorm van een e-ticket. http://www.ns.nl/kaartautomaatdemo/Buiten_uw_traject_reizen_met_een_Jaartrajectabonnement_of_Grensabonnement.html
Het is een jaartrajectkaart en het staat op een vergelijkbare kaart als de OV-chipkaart, maar het is níet ook een OV-chipkaart. Hij heeft twee verschillende kaarten, de jaartrajectkaart en de OV-chipkaart.
Dat je wel een eticket met korting kunt kopen als je een jaartrajectkaart hebt, zie ik nu ook (heb net even gecheckt). Dan is dat volgens mij aangepast, want als ik me goed herinner was die optie er eerder niet. Het is overigens niet de eerste kaar dat ik deze vraag stel, maar wel de eerste keer dat ik antwoord krijg. Dus: DANK JE WEL!
Reputatie 4
Badge
Die optie is er toch echt al sinds 9 juli.

Maar voorzover ik weet is elke jaartrajectkaart voorzien van een chip. U kunt dat controleren door te kijken of er net zoals op onderstaande kaart links onderin een ov-chiplogo op staat. Wanneer je reist met een trein doet die chip niets anders dan poortjes openen waardoor je losse kaartjes nodig hebt om buiten je traject te kunnen reizen. Wanneer je met ander openbaar vervoer dan de trein reist kun je de chipkaart met het jaartrajectabo wel gewoon gebruiken om in en uit te checken.
Nou, als deze optie er echt sinds 9 juli is, had de NS (die ik deze vraag ook al eens gesteld heb) dat toch wel eerder mogen zeggen.
Ik blijf overigens dit probleem wel houden met mijn Voordeelurenabonnement, als mijn reis voor 9 uur begint, kocht ik eerder altijd een e-ticket vol tarief tot het station waar ik na 9 uur als eerste kwam en voor de rest van het traject een e-ticket met korting. Dat kan nu dus echt niet meer. Of je moet daar uitstappen, uitchecken en weer inchecken. En wachten op de volgende trein.

Mijn zoon heeft écht een aparte jaartrajectkaart. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat deze trajectkaart voor hem is besteld door de instantie die de kaart vergoed. Daar werd toen expliciet bij gezegd dat er géén OV-chip op kwam en dat we apart een OV-chipkaart voor hem moesten aanschaffen. Maar dat was nog vóór 9 juli. Het kan zijn dat dat inmiddels aangepast is. Dat merken we dan wel bij de volgende jaartrajectkaart.
Reputatie 4
Badge
ah, dan betreft het geen consumenten-abonnement en ik weet niet wat voor zakelijke kaarten allemaal mogelijk zijn. Maar als er echt geen chip in zit zou dat betekenen dat wanneer alle poortjes in gebruik komen op een station binnen het traject van uw zoon hij dat station alleen op of af komt door via de servicezuil met NS te bellen.
Mijn "zakelijke" jaartrajectkaart had jaren geleden al een OV-chip, zeker vanaf 2010. Het is merkwaardig dat er 4 jaar later kaarten in omloop zijn zonder chip, dit is volgens mij helemaal niet mogelijk omdat de chip nodig is om poortjes te openen.

Dat de NS zo achterstallig is om de chip niet functioneel te gebruiken is een ander probleem.

Waarschijnlijk moet u inloggen op "Mijn NS", in de webwinkel moet dan de E-ticket met korting beschikbaar komen. Ik zou ook graag 1e klas E-tickets met korting willen kopen, OV-jaarabonnement, maar de NS heeft mijn abonnement uitgesloten van korting. Met een Jaartrajectabonnement moet het wel mogelijk zijn.
Gelukkig niet - hij heeft ook een losse OV-chipkaart. Daar moet hij t.z.t. mee door de poortjes kunnen.
Bedankt voor de tip Niek! Ga ik zeker proberen.
Gelukkig niet - hij heeft ook een losse OV-chipkaart. Daar moet hij t.z.t. mee door de poortjes kunnen.
Maar dan wordt er toch geld ingehouden van de chipkaart waar geen abonnement op staat?
Worden die poortjes dan ook gebruik voor in- en uitchecken? Of ze hebben ze er nog niet goed over nagedacht? Voorlopig ga ik er maar vanuit dat het dit goed gaan regelen.

Reageer