beantwoord

E-tickets voor buitenlanders?

• 28 april 2015
  • 14 reacties
  • 1454 Bekeken

Om een E-ticket te kopen heb je een Nederlandse bankrekening nodig. Een dergelijke rekening hebben buitenlanders natuurlijk niet. Waarom kan je geen E-ticket kopen met bijv. een Credit Card? E-tickets zijn juist handig voor buitenlanders die geen OV-chipkaart hebben.
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 28 april 2015, 14:28

U kunt wel bij iedere kaartjesautomaat en volgens mij ook bij de balie met een creditcard betalen...
Mocht men tussen twee stations reizen waar ook internationale treinen stoppen, dan kunt u eventueel ook via www.b-europe.com een eticket kopen binnen Nederland; daar kan wel betaald worden met creditcard.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge +1
U kunt wel bij iedere kaartjesautomaat en volgens mij ook bij de balie met een creditcard betalen...
Mocht men tussen twee stations reizen waar ook internationale treinen stoppen, dan kunt u eventueel ook via www.b-europe.com een eticket kopen binnen Nederland; daar kan wel betaald worden met creditcard.
Dat klopt. Maar het is handig voor - met name - mensen die aankomen op Schiphol met een grote lading koffers tevoren hun kaartje te regelen zodat ze gelijk in de trein kunnen stappen (de lengte van de rijen bij de kaartjesautomaten gezien op piekuren op Schiphol?). Dat, althans is de ervaring van mijn familie uit het buitenland, voor wie ik bij ieder bezoek E-tickets koop en opstuur. Het zou veel handiger zijn indien zij dat zelf kunnen doen (zoals zij dat wel doen voor het Rijksmuseum, het Concertgebouw, de Keukenhof... ze zijn gewent overal E-tickets tevoren te kopen, en vinden het vreemd dat dat niet kan bij de NS).
Reputatie 4
Badge
Dat klopt. Maar het is handig voor - met name - mensen die aankomen op Schiphol met een grote lading koffers tevoren hun kaartje te regelen zodat ze gelijk in de trein kunnen stappen (de lengte van de rijen bij de kaartjesautomaten gezien op piekuren op Schiphol?). Dat, althans is de ervaring van mijn familie uit het buitenland, voor wie ik bij ieder bezoek E-tickets koop en opstuur. Het zou veel handiger zijn indien zij dat zelf kunnen doen (zoals zij dat wel doen voor het Rijksmuseum, het Concertgebouw, de Keukenhof... ze zijn gewent overal E-tickets tevoren te kopen, en vinden het vreemd dat dat niet kan bij de NS).

Vroeger stonden er NS-kaartautomaten in de bagagehal van Schiphol. Dan kon je je kaartje in afwachting van je bagage vast kopen. Ik weet niet of die er nog staan. Zelf heb ik ze niet meer nodig vanwege de OV-chipkaart.
Vroeger stonden er NS-kaartautomaten in de bagagehal van Schiphol. Dan kon je je kaartje in afwachting van je bagage vast kopen. Ik weet niet of die er nog staan. Zelf heb ik ze niet meer nodig vanwege de OV-chipkaart.

Ja, er is nog steeds een automaat in de bagagehal (en ook daar heb ik wel eens een lange rij gezien, omdat een groep mensen kennelijk dacht dat je daar een kaartje MOEST kopen). Maar dit heeft niets met mijn oorspronkelijk punt te maken: overal kan men E-tickets kopen met een Credit Card, maar bij de NS niet. Dat is onhandig en klantonvriendelijk.

Sorry, maar ik vind dit GEEN antwoord op de gestelde vraag. Het is natuurlijk altijd mogelijk om aan een kaartje te komen, maar niet vanuit het buitenland (en de Belgische www.b-europe.com heeft geen kaartjes Eindhoven-Enschede, wat ik nu zoek). Het enige juiste antwoord zou zijn: "Vanaf datum X kunnen E-tickets van de NS met een Credit Card worden betaald".
Reputatie 4
Badge

Sorry, maar ik vind dit GEEN antwoord op de gestelde vraag. Het is natuurlijk altijd mogelijk om aan een kaartje te komen, maar niet vanuit het buitenland (en de Belgische www.b-europe.com heeft geen kaartjes Eindhoven-Enschede, wat ik nu zoek). Het enige juiste antwoord zou zijn: "Vanaf datum X kunnen E-tickets van de NS met een Credit Card worden betaald".

Dat is ook niet bedoeld als antwoord, maar als eventueel hulpmiddel. Het is raar dat een moderator blijkbaar dit als antwoord markeert, zonder zelfs een toelichting te geven.

NS zou natuurlijk gewoon het kopen van e-kaartjes met creditcard mogelijk moeten maken. Alleen dat is nu (nog?) niet het geval,
Reputatie 6
Badge +1

Voor de volledigheid: alleen gebruikers met 'NS' achter hun naam werken daadwerkelijk bij NS. Ikzelf ben net als vele anderen hier gewoon een forumlezer die probeert anderen te helpen, en NS tips en feedback te geven voor serviceverlening.
Ook ik vind het niet zo logisch dat je bij NS niet kunt betalen met creditcard, maar ik probeer er dan maar het beste van te maken.

En waarschijnlijk kunt u bij de Belgen wel een e-ticket Maastricht-Enschede kopen (niet geprobeerd), maar dat is slechts 1,10 duurder dan een kaartje Eindhoven-Enschede...
Om een E-ticket te kopen heb je een Nederlandse bankrekening nodig. Een dergelijke rekening hebben buitenlanders natuurlijk niet. Waarom kan je geen E-ticket kopen met bijv. een Credit Card? E-tickets zijn juist handig voor buitenlanders die geen OV-chipkaart hebben.

Misschien is dit iets voor je:

Reis voordelig met NS groepsretour dankzij Facebook

Zonder een kortingsabonnement is reizen met de trein behoorlijk duur in Nederland. Niet verwonderlijk dat de dagkaartacties van AH, HEMA, Kruidvat of de NS Spoordeelwinkel zo goed lopen. Deze ticketprijzen variëren van € 14 - € 25, maar dat kan nog goedkoper! De NS introduceert het idee van “carpoolen” door middel van de NS groepsretour: goed voor je portemonnee en het milieu. Facebook verbindt mensen met elkaar. Er zijn speciale groepen opgericht om samen te reizen. Samen vormen ze de perfecte combinatie voor een goedkope treinrit.

Wat is een NS groepsretour?
De NS groepsretour is een ticket voor minimaal 4 en maximaal 10 personen die dezelfde reisbestemming hebben. Het maakt daarbij niet uit van welk station men individueel vertrekt. Met het ticket reis je tweede klas retour van en naar je bestemming. Het is geldig op doordeweekse dagen na 9.00 uur en in het weekend en op feestdagen de hele dag. Let op: de NS actie is geldig tot en met 31 december 2015.

Samen reizen is groen en voordelig
Als meer mensen met de trein reizen, is dat beter voor het milieu. Wanneer je voor de trein kiest, bespaar je ongeveer 75% CO2 uitstoot vergeleken met de gemiddelde auto. Met de NS groepsretour betaal je nooit meer dan € 13,75 en afhankelijk van de groepsgrootte kan dat nog eens zakken tot bijna de helft. Hier geldt de regel: hoe meer mensen, hoe goedkoper het ticket. Handig om te weten: je hoeft niet samen te reizen, als het maar op dezelfde dag naar hetzelfde eindpunt is.

Slim gebruik van Facebookgroepen
Wil je graag gebruik maken van de NS groepsretour maar ben je niet met vier personen? Dat is geen probleem. Op Facebook zijn er groepen aangemaakt om dit probleem op te lossen. Het enige wat NS vraagt, is dat je dezelfde bestemming kiest. Om je bij een groep aan te melden zoek je binnen Facebook op 'NS Grouptickets'. In deze groepen zijn veel internationale studenten actief, daarom is de voertaal Engels. De tickets kunnen alleen met een Nederlands bankaccount via iDEAL worden gekocht.

Bestemming
De groepen zijn ingedeeld per stad. Het is dus verstandig lid te worden van een groep die naar jouw bestemming gaat. Het is ook mogelijk om een groep te kiezen van de stad waaruit je vertrekt. Wanneer het gaat om een minder populaire bestemming is het slim om een grote stad in de buurt te kiezen. Voorwaarde is dat de stad op de reisroute ligt.
Bijvoorbeeld voor de reis Groningen - Amersfoort is Amsterdam een optionele bestemming. Op bepaalde ritten ligt Amersfoort op de route naar Amsterdam en kan deze als bestemming worden gekozen. Je mag immers altijd eerder uitstappen op een traject, maar niet verder. Nog een voorbeeld: er staat 'Den Helder' op je groepticket als eindbestemming, wanneer je vanuit Groningen reist kun je als reisdoel ook Zwolle of Amsterdam hebben. Deze liggen immers op de treinroute Groningen - Den Helder.

Reisgroep
Binnen de 'NS Grouptickets Stad X' worden reisgroepen aangemaakt voor een bepaalde datum. De titel van de groep luidt bijvoorbeeld '1 March From/to Eindhoven'. De bestemming van deze groep wordt Eindhoven op het ticket. 'From Eindhoven' betekent dat je vanuit Eindhoven reist naar een willekeurige stad. De bestemmingsstad wordt dan als startpunt gebruikt in plaats van als eindpunt. Reizen in tegengestelde richting is toegestaan, mits het ticket als enkele reis wordt gebruikt.

Bovenaan de pagina is soms een document vastgezet met deze reisgroepen gesorteerd op datum. Als lid van de groep kan je het document wijzigen om zelf een reisgroep met een link te promoten. Je kunt een nieuwe reisgroep maken door 'groep maken' aan te klikken links op je startpagina (zie afbeelding). Het is de bedoeling dat de gepromote link weer verwijderd wordt op het moment dat de groep vol is. Eventueel zijn de privacy-instellingen van de reisgroep ook te wijzigen van besloten naar geheim zodat deze onvindbaar wordt voor buitenstaanders.

Fraude
Als je besluit een groepsticket te kopen voor de mensen in jouw Facebook groep, wees dan voorzichtig. Geef nooit eerder toegang tot het ticket totdat je het geld hebt ontvangen of een screenshot van de overboeking als bewijs hebt gekregen. Op het moment dat je de groepticket koopt moet je al wat gegevens weten van je groepsgenoten. Let op: voorheen kreeg je een couponcode, maar nu koop en verzend je de tickets in één keer. Voor iedereen vul je in ieder geval het afgesproken eindstation in. Wanneer je dit hebt gedaan krijg je een lijst met al je medereizigers inclusief jezelf. Het volgende moet je invullen en dus vooraf vragen aan je reisgenoten:

Vertrekstation / startstation
E-mailadres waarnaar het E-ticket kan worden verzonden

Heb je de gegevens en betaling van iedereen ontvangen? Dan kun je de tickets aanschaffen! Wanneer je de betaling hebt afgerond krijgt iedereen afzonderlijk een link gemaild waarmee degene zijn/haar E-ticket kan aanmaken. De persoon hoeft alleen nog zijn/haar initialen, achternaam en geboortedatum in te vullen.
De koper van de groepsticket krijgt een pagina te zien (afbeelding links) waarop te controleren is of iedereen ook daadwerkelijk de E-ticket heeft aangemaakt. De koper kan eventueel de aangemaakte E-ticket alsnog voor de reisgenoot uitprinten of per e-mail verzenden indien dit gewenst is. (Helaas krijg je als koper voor ieder lid die iets heeft ingevuld een notificatie van deze verandering per e-mail)

Let op dat je de persoonlijke gegevens zorgvuldig invult. De conducteur kan de gegevens op het E-ticket controleren met het identiteitsbewijs van de reiziger. Het E-ticket dient uitgeprint te worden getoond aan de conducteur.
Ik denk dat dit niet mogelijk is omdat de Nederlandse Staat wil dat dit OV Chipgebeuren ook in het buitenland wordt ingevoerd. Maar dit zal nooit gebeuren, daar zijn de buitenlanders veel te slim voor.
En dan een instaptarief van 1000 euro om zwartrijders af te schrikken ? 😃
Poortjes werken in ieder geval niet tegen zwartrijders. Nu heb je van die enge figuren die achter je aan door de poortjes glippen. Leuk is dat 's avonds laat.
Ik heb hetzelfde probleem. Het gaat niet alleen om de tickets zelf, maar juist om de aanbiedingen van ns. Die zijn alleen online en dus alleen met iDeal te koop.
Betalen met credit kaart zou de oplossing zijn. Of toestaan dat vooruit betaald wordt (dus eerst zelf geld overmaken, daarna de tickets krijgen). In ieder geval niet alleen met iDeal.
Reputatie 1
Badge
IN dit geval zal het wel gaan om mensen die op EHV=airport aankomen met die verd...de RYAN? Of WIZZ? Dan zijn er (naar verluid, ik kom er zelf over 2 weken langs en zal eens informeren) bij het GWK aldaar DAGkaarten voor NS, INKL de bus naar Eindhvn/NS te koop voor 25 euries-wat als je de normale volle prijs rekent, voor veel verbindingen al snel voordeliger uitpakt (en nog steeds heel wat duurder is als bbv met Blokker/HEMA kaarten oid).
Zelf kom ik zeer regelmatig op S'hol en heb daar nooit rijen van langer als 2-3 mens bij de automaten zien staan, wel hele lange voor de manuele kaartverkoop. In de aankomsthal bij wachten op je bagage ook nog steeds-die rij zal nooit zo lang zijn dat je koffer er al is voor je je kaartje hebt, zeker nu alle vaste klanten toch met sjip reizen.
Dat betalen is de wet van de remmende voorsprong; er is inmiddels vanwege SEPA een Europese eenmalige incasso, want zo ongeveer hetzelfde is als IDeal. Omdat NL de allereerste was die dat ooit invoerde (ons betalingssysteem, vooral dankzij de oude Postgiro/Bank is altijd erg vooruitstrevend geweest) zitten we nu met de torenhoge kosten van overschakelen. Net zoals NS veels te veel heeft geinvesteerd in dat idiote sjipkaart/poortjessysteem en nu dus niet snel zal overschakelen vanwege die investering in alweer betere en nieuwere systemen. Ben net terug van reisje Denemarken, alwaar een zeldfe stijl REJSEkort is ingevoerd-die hebben duidelijk veel meer gekeken naar publieksvrindelijkheid. daar kan de kondukt\oren je ook nog alsnog in de trein insjekken.
IN dit geval zal het wel gaan om mensen die op EHV=airport aankomen met die verd...de RYAN? Of WIZZ? Dan zijn er (naar verluid, ik kom er zelf over 2 weken langs en zal eens informeren) bij het GWK aldaar DAGkaarten voor NS, INKL de bus naar Eindhvn/NS te koop voor 25 euries-wat als je de normale volle prijs rekent, voor veel verbindingen al snel voordeliger uitpakt (en nog steeds heel wat duurder is als bbv met Blokker/HEMA kaarten oid).

Voor €15 kun je tijdelijk (t/m 17 mei) een E-ticket naar Eindhoven Airport kopen.
http://www.spoordeelwinkel.nl/product/eindhoven-airport

Dat is voordeliger zijn dan een NS Actie dagkaartje.

Nog goedkoper ben je uit (en ook geschikt voor reizigers zonder Nederlandse bankrekening) wanneer je een e-ticket (vanaf €7) aanschaft via Facebook
Een ritkaartje tussen station en airport is te koop bij de chauffeur voor € 3,50 .

Reageer