beantwoord

ebikes gestolen in bewaakte NS stalling Hoofddorp

• 17 januari 2021
  • 12 reacties
  • 362 Bekeken

In oktober en december is mijn ebike gestolen uit de bewaakte fietsenstalling met camerabewaking in Hoofddorp. Beide ebikes waren gelukkig verzekerd. Bij de tweede keer heeft de politie de camerabeelden bekeken maar helaas leverde dat niets op. Camerabewaking is dus een wassen neus. Eerste 24 uur gratis stallen betekent dat je geen consumentenrechten hebt. Wel kan ik de NS aansprakelijk stellen. Beste mensen van de NS wordt er überhaupt met dit soort klachten iets gedaan of moet ik het zelf maar uitzoeken? 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 17 januari 2021, 16:55

Erg naar dat je fiets nu al tweemaal gestolen is en dat de camerabeelden niet hebben kunnen helpen. Ik maak graag melding van je klacht en hoop dat de stalling veiliger gemaakt kan worden.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6

Camerabewaking is leuk maar als de dief onherkenbaar is dan heb je er weinig aan. En ik betwijfel of de NS hiermee serieus aan het werk gaat maar ik laat me graag verrassen.

Erg naar dat je fiets nu al tweemaal gestolen is en dat de camerabeelden niet hebben kunnen helpen. Ik maak graag melding van je klacht en hoop dat de stalling veiliger gemaakt kan worden.

Beste Maxime dank voor je reactie. Waar ik vooral boos over ben is dat de NS van de daken schreeuwt dat je je (elektrische) fiets daar veilig kan stallen maar dat vervolgens niet waarmaakt. Je ebike daar veilig neerzetten is dus een illusie helaas. 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1528877686843/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden-dagstallen-fiets.pdf

Bij vermissing van de Fiets of Buitenmodelfiets wordt de schade, voorzover deze niet door een door rechthebbende gesloten verzekering is gedekt, vergoed tot een maximum van € 600,00 en enkel indien aan de volgende cumulatieve voorwaarden wordt voldaan: (1) de Kaarthouder dient de dagkaart of de OV-chipkaart waarmee is ingecheckt te tonen/overleggen; (2) de Kaarthouder dient het aankoopbewijs van de Fiets of Buitenmodelfiets te tonen/overleggen; (3) de Kaarthouder dient twee originele en identieke fietssleutels behorende bij de vermiste Fiets of vermiste Buitenmodelfiets te tonen/overleggen; (4) de Kaarthouder dient een kopie van het diefstalaangifteformulier te tonen/overleggen.

Ik zie nergens dat je geen recht hebt op vergoeding binnen de eerste 24 uur.

Beste Martin dank voor je reactie. Zoals ik al eerder schreef waren beide fietsen verzekerd. Betekent dit dat ik geen enkele aanspraak kan maken op een vergoeding?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je verzekerd bent en claimt op die verzekering dan krijg je (uiteraard) geen vergoeding van NS. Je krijgt niet twee keer uitgekeerd.

Hmmm nou dan kan ik mijn verzekerde ebike in het vervolg net zo goed buiten in de onbewaakte stalling neerzetten. Zo heeft een bewaakte stalling natuurlijk totaal geen nut als er (verzekerde) fietsen uit worden gejat. Toch maar eens contact opnemen met de verzekering. 

Reputatie 7
Badge +3

Een bewaakte stalling is natuurlijk altijd beter dan een onbewaakte. De drempel ligt toch iets hoger voor een fietsendief.

Wel kun je vraagtekens zetten bij de uitvoering van de bewaakte fietsenstalling wanneer er meerdere malen fietsen worden gestolen. Ik ken de situatie in Hoofddorp niet maar het scheelt al een stuk wanneer je alleen met een persoonlijke OV-chipkaart een fietsenstalling kunt betreden.

Volgens mij kan iedereen een persoonlijke OV chipkaart aanvragen dus ook potentiële dieven. En anders maken ze er zelf wel eentje na. Sorry dat ik zo negatief ben maar ik heb het helemaal gehad met dit gedoe. Ik had juist (mede) een ebike aangeschaft in de veronderstelling dat de fiets daar veilig zou staan en zeker met 3 sloten erop. Niets blijkt minder waar en daar heb ik ongelooflijk de pest over in. Ik zit met de gevolgen en vooral zonder fiets. Balen en nog eens balen.

Beste Martin dank voor je reactie. Zoals ik al eerder schreef waren beide fietsen verzekerd. Betekent dit dat ik geen enkele aanspraak kan maken op een vergoeding?

Volgens mij hoef je niet per se je verzekering aan te spreken. Maar in de NS voorwaarden staat een maximum van € 600 genoemd. Misschien keert je eigen verzekering meer uit.

Reputatie 7
Badge +3

@afcharperink Ik heb alle begrip voor je boosheid. Je verwacht niet dat fietsen gestolen kunnen worden uit een bewaakte fietsenstalling.

Ik heb eerder dit jaar een elektrische vouwfiets gekocht. Die heeft een ingebouwd alarm. Als je de fiets probeert te verplaatsen wanneer het alarm is ingeschakeld begint de fiets meteen te loeien. Ik zet de fiets nog wel op slot maar eigenlijk is het niet nodig.

Ik blijf erbij dat je een ebike veilig in een bewaakte fietsenstalling moet kunnen plaatsen dus dit komt geheel op conto van de NS. Ik zal in ieder geval de mij bekende ebike bezitters erop attenderen dat ze die niet op station Hoofddorp moeten stallen. Absoluut onbetrouwbaar. 

Reageer