ebikes gestolen in bewaakte NS stalling Hoofddorp | NS Community
beantwoord

ebikes gestolen in bewaakte NS stalling Hoofddorp

  • 17 January 2021
  • 18 reacties
  • 948 Bekeken

In oktober en december is mijn ebike gestolen uit de bewaakte fietsenstalling met camerabewaking in Hoofddorp. Beide ebikes waren gelukkig verzekerd. Bij de tweede keer heeft de politie de camerabeelden bekeken maar helaas leverde dat niets op. Camerabewaking is dus een wassen neus. Eerste 24 uur gratis stallen betekent dat je geen consumentenrechten hebt. Wel kan ik de NS aansprakelijk stellen. Beste mensen van de NS wordt er überhaupt met dit soort klachten iets gedaan of moet ik het zelf maar uitzoeken? 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 17 January 2021, 16:55

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge

Camerabewaking is leuk maar als de dief onherkenbaar is dan heb je er weinig aan. En ik betwijfel of de NS hiermee serieus aan het werk gaat maar ik laat me graag verrassen.

Erg naar dat je fiets nu al tweemaal gestolen is en dat de camerabeelden niet hebben kunnen helpen. Ik maak graag melding van je klacht en hoop dat de stalling veiliger gemaakt kan worden.

Beste Maxime dank voor je reactie. Waar ik vooral boos over ben is dat de NS van de daken schreeuwt dat je je (elektrische) fiets daar veilig kan stallen maar dat vervolgens niet waarmaakt. Je ebike daar veilig neerzetten is dus een illusie helaas. 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1528877686843/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden-dagstallen-fiets.pdf

Bij vermissing van de Fiets of Buitenmodelfiets wordt de schade, voorzover deze niet door een door rechthebbende gesloten verzekering is gedekt, vergoed tot een maximum van € 600,00 en enkel indien aan de volgende cumulatieve voorwaarden wordt voldaan: (1) de Kaarthouder dient de dagkaart of de OV-chipkaart waarmee is ingecheckt te tonen/overleggen; (2) de Kaarthouder dient het aankoopbewijs van de Fiets of Buitenmodelfiets te tonen/overleggen; (3) de Kaarthouder dient twee originele en identieke fietssleutels behorende bij de vermiste Fiets of vermiste Buitenmodelfiets te tonen/overleggen; (4) de Kaarthouder dient een kopie van het diefstalaangifteformulier te tonen/overleggen.

 

Ik zie nergens dat je geen recht hebt op vergoeding binnen de eerste 24 uur.

Beste Martin dank voor je reactie. Zoals ik al eerder schreef waren beide fietsen verzekerd. Betekent dit dat ik geen enkele aanspraak kan maken op een vergoeding?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je verzekerd bent en claimt op die verzekering dan krijg je (uiteraard) geen vergoeding van NS. Je krijgt niet twee keer uitgekeerd.

Hmmm nou dan kan ik mijn verzekerde ebike in het vervolg net zo goed buiten in de onbewaakte stalling neerzetten. Zo heeft een bewaakte stalling natuurlijk totaal geen nut als er (verzekerde) fietsen uit worden gejat. Toch maar eens contact opnemen met de verzekering. 

Reputatie 7
Badge +3

Een bewaakte stalling is natuurlijk altijd beter dan een onbewaakte. De drempel ligt toch iets hoger voor een fietsendief.

Wel kun je vraagtekens zetten bij de uitvoering van de bewaakte fietsenstalling wanneer er meerdere malen fietsen worden gestolen. Ik ken de situatie in Hoofddorp niet maar het scheelt al een stuk wanneer je alleen met een persoonlijke OV-chipkaart een fietsenstalling kunt betreden.

Volgens mij kan iedereen een persoonlijke OV chipkaart aanvragen dus ook potentiële dieven. En anders maken ze er zelf wel eentje na. Sorry dat ik zo negatief ben maar ik heb het helemaal gehad met dit gedoe. Ik had juist (mede) een ebike aangeschaft in de veronderstelling dat de fiets daar veilig zou staan en zeker met 3 sloten erop. Niets blijkt minder waar en daar heb ik ongelooflijk de pest over in. Ik zit met de gevolgen en vooral zonder fiets. Balen en nog eens balen.

Beste Martin dank voor je reactie. Zoals ik al eerder schreef waren beide fietsen verzekerd. Betekent dit dat ik geen enkele aanspraak kan maken op een vergoeding?

Volgens mij hoef je niet per se je verzekering aan te spreken. Maar in de NS voorwaarden staat een maximum van € 600 genoemd. Misschien keert je eigen verzekering meer uit.

Reputatie 7
Badge +3

@afcharperink Ik heb alle begrip voor je boosheid. Je verwacht niet dat fietsen gestolen kunnen worden uit een bewaakte fietsenstalling.

Ik heb eerder dit jaar een elektrische vouwfiets gekocht. Die heeft een ingebouwd alarm. Als je de fiets probeert te verplaatsen wanneer het alarm is ingeschakeld begint de fiets meteen te loeien. Ik zet de fiets nog wel op slot maar eigenlijk is het niet nodig.

Ik blijf erbij dat je een ebike veilig in een bewaakte fietsenstalling moet kunnen plaatsen dus dit komt geheel op conto van de NS. Ik zal in ieder geval de mij bekende ebike bezitters erop attenderen dat ze die niet op station Hoofddorp moeten stallen. Absoluut onbetrouwbaar. 

@afcharperink Ik hoor graag of het inmiddels is gelukt om juridische stappen te zetten tegen deze in mijn ogen falende dienstverlening. Mijn fiets is ook gestolen uit deze ‘bewaakte’ stalling in Hoofddorp. Ik ben van mening dat deze ernstige nalatigheid moet worden aangepakt. 

Wat mij frappeert is dat mensen er vanuit gaan dat als iets met camara’s bewaakt is dat dat ook meteen dieven weerhoudt van stelen. Enig idee hoeveel er elk jaar uit winkels wordt gestolen terwijl daar camera bewaking is?

Ergens is het misschien zelfs wel naief te noemen.

En als het een fietsenstalling is met toegangscontrole door een scanner voor de OV pas dan weet je ook dat er nog steeds risico is al zal het wel een deel van de dieven tegen houden maar echt niet alle.  Het is ook onmogelijk om alle NS camera's dag en nacht maar te monitoren, het zijn er simpelweg veel te veel in het hele land.

Belangrijk blijft toch altijd te zorgen voor een goed slot en de fiets dan ook dusdanig ergens aan vast op slot te zetten dat deze minder snel gestolen wordt.

Zelf heb ik in het verleden meegemaakt dat mijn fiets gestolen werd naast een verenigingsgebouw waar deze vast zat aan een fietsklem met een blok beton er onder.  Behalve de fiets was ook de fietsklem met betonblok verdwenen, er was alleen nog een gat in de bestrating zichtbaar van zo'n 40 cm diep.

Je kan alleen maar zoveel mogelijk doen om diefstal te voorkomen, tegengaan doe je het in mijn ogen nooit. Kijk naar dure auto's met allerlei ingebouwde alarmsystemen en GPS tracking, ook die worden gestolen en zijn onvindbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Mischien moet NS gewoon ermee stoppen om het een bewaakte stalling te noemen, dit wekt alleen maar valse verwachtingen. 

Reputatie 7
Badge +1

Mischien moet NS gewoon ermee stoppen om het een bewaakte stalling te noemen, dit wekt alleen maar valse verwachtingen. 

Precies. Wat voor bewaking is er eigenlijk? Camera's die niemand actief in de gaten houdt kun je toch moeilijk bewaking noemen.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf heb ik zo'n 5 jaar een fiets gestald in de stalling van station Delft. Eerst was dat in een nog echt bewaakte stalling, een apart gedeelte (in een voormalige VG&L loods) die buiten de openingstijden ook afgesloten was en bemest. Daar gebruikte ik geen 2e slot, kon ik mijn regenpak gewoon in de fietstas laten of zelfs uithangen over mijn stuur om te drogen na een ritje door de regen. Ik had echt het idee dat mijn fiets daar veilig stond en daar had ik het abonnementsgeld wel voor over.

Na oplevering van het nieuwe station Delft en ook een nieuwe ondergrondse fietsenstalling was er geen bewaakt gedeelte meer, er was cameratoezicht. Al heel snel na de opening van deze nieuwe stalling regende het meldingen van gestolen fietsen, en vooral van de wat luxere en duurdere fietsen die daarvoor in de bewaakte stalling stonden. Er werden flyers uitgedeeld en op gestalde fietsen gelegd om te waarschuwen. Al direct na de eerste melding van diefstal heb ik van huis een kettingslot meegenomen en vervolgens een nog wat beter slot besteld waarmee ik mijn fiets iedere dag vastzette aan het rek. Ook een regenpak liet ik niet meer in mijn fietstas zitten. Van een collega die wel haar regenpak in de fietstas liet zitten zijn 2 regenpakken gejat en zelfs zijn een keer de fietstassen zelf meegenomen (waren van die losse pakaf-tassen). 

Nu is de stalling bij Delft gewoon open voor iedereen, je hoeft er niet met je OV-chipkaart naar binnen, maar gezien de vele meldingen van fietsendiefstal in zogenaamde bewaakte stallingen maakt het bijzonder weinig uit. De tegenwoordige bewaakte onbemenste stallingen zijn gewoon niet bewaakt, er is hooguit cameratoezicht waarop achteraf te zien is dat je fiets gejat is. 

In oktober en december is mijn ebike gestolen uit de bewaakte fietsenstalling met camerabewaking in Hoofddorp. Beide ebikes waren gelukkig verzekerd. Bij de tweede keer heeft de politie de camerabeelden bekeken maar helaas leverde dat niets op. Camerabewaking is dus een wassen neus. Eerste 24 uur gratis stallen betekent dat je geen consumentenrechten hebt. Wel kan ik de NS aansprakelijk stellen. Beste mensen van de NS wordt er überhaupt met dit soort klachten iets gedaan of moet ik het zelf maar uitzoeken? 

Beste, 

Ik doe momenteel onderzoek naar bewaakte fietsenstallingen van NS. Jouw ervaring kan een aanvulling zijn voor het onderzoek. Zou ik je hier nog wat meer over mogen vragen? 

Hartelijke groet, 

Nick den Engelsman - Fontys onderzoeksredactie

PS: mijn e-mail is nickdenengelsman@hotmail.nl

Reageer