beantwoord

Eenmalige chipkaart een week van tevoren te koop

• 18 april 2015
  • 6 reacties
  • 213 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Een eenmalige chipkaart is tegenwoordig een week van tevoren te koop (http://www.blikopnieuws.nl/2015/los-treinkaartje-nu-vooraf-te-koop). Je kan kiezen uit een kaartje dat alleen vandaag geldig is, een kaartje dat tot en met morgen geldig is, enz., tot en met een kaartje dat tot en met een week later geldig is (zo begrijp ik). Aangezien het laatste de meeste vrijheid biedt voor hetzelfde geld begrijp ik overigens niet waarom de andere keuzemogelijkheden er zijn.

Ook is de automaat tegenstrijdig: "reisdatum" schijnt "uiterste reisdatum" te betekenen.
icon

Beste antwoord door Loes 18 april 2015, 20:52

Hoi Dennis,

Zoals ik nu begrepen heb, gaan we er niet echt coulant meedoen. Dus reist men met een kaartje dat bv vandaag is gekocht voor dezelfde dag, zijn we coulant als men niet incheckt. Is het kaartje meerdere dagen geldig geweest handelen we hetzelfde bij niet ingecheckte Blokkerkaarten, Kruidvatkaarten en keuzedagen. Men kan het gokken, we zijn geinstrueerd om te handhaven.
Bekijk origineel

6 reacties

Misschien is de redenering dat het verwarrend is voor mensen die een kaartje voor vandaag kopen als er automatisch een (tot-en-met-)datum op staat van een week later.
Reputatie 6
Badge +2
NS moet bij een "tot en met datum" kaartje mogelijk strenger de plicht tot inchecken handhaven, anders kan het kaartje meermalen gebruikt worden (het inchecken is te vergelijken met het activeren van een Keuzedag). Wat dat betreft heeft het kaartje alleen voor de dag zelf misschien het voordeel dat niet inchecken minder gauw een boete oplevert (als het onderscheid te zien is tussen een kaartje dat alleen vandaag geldig is en een kaartje dat tot en met vandaag geldig is).
Zodat je bij het aanschaffen in 8 trappen de bewuste afweging kunt maken tussen de kans om het kaartje op een latere dag nogmaals te gebruiken en de kans op een boete voor niet inchecken? :?
Reputatie 6
Badge +2
Of een afweging tussen flexibiliteit qua reisdatum en risico van boete bij vergeten in te checken. Overigens zou het dan gaan om de keuze tussen 1 en 8 dagen geldigheid. De overige worden pas aantrekkelijk als vergeten in te checken op de laatste dag van geldigheid minder kans op een boete geeft omdat dat geen mogelijkheid geeft het kaartje later nog eens te gebruiken.
Hoi Dennis,

Zoals ik nu begrepen heb, gaan we er niet echt coulant meedoen. Dus reist men met een kaartje dat bv vandaag is gekocht voor dezelfde dag, zijn we coulant als men niet incheckt. Is het kaartje meerdere dagen geldig geweest handelen we hetzelfde bij niet ingecheckte Blokkerkaarten, Kruidvatkaarten en keuzedagen. Men kan het gokken, we zijn geinstrueerd om te handhaven.
Via de vooraankondiging van de oranjedienstregeling die wordt omgeroepen wordt promotie gemaakt voor deze nieuwe mogelijkheid.

Reageer