Eerste klas met weekendabo + buitenlandticket

Ik heb via de NSHispeed site een ticket gekocht voor een retourtje Brussel. Ik heb "vrij reizen in NL" aangevink omdat ik in het bezit ben van een (tweede klas) weekendabonnement. Ik kreeg de mogelijkheid om voor een nominaal bedrag te upgraden naar eersteklas. Omdat ik een beetje paranoïde ben aangelegd wil ik toch even vragen of mijn plaatsje in de eerste klas geldt voor het hele traject NL-Brussel of dat ik tot Roosendaal moet wachten voordat ik in de eerste klas mag gaan zitten. Ik heb rondgegoogeld maar vindt geen antwoord. Enfin, misschien hier meer geluk!

15 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Dat is verraderlijk, zeg! Volgens mij is dit inderdaad een 1e klas ticket met 1e klas vrij reizen in Nederland (een voorwaarde waar je niet aan voldoet).

Dit kan je controleren door direct 1e klas te kiezen, dan krijg je hetzelfde.
Reputatie 7
Badge +4
Als ik Roosendaal-Brussel Zuid vergelijk met Amsterdam-Brussel Zuid dan betaalt u bij 100 procent korting tweede klas in Nederland in beide gevallen 9 euro toeslag voor de eerste klas. Hoewel het me onlogisch voorkomt, lijkt het er op dat u voor het hele traject een toeslag van 9 euro kwijt bent en dat u dan alles eerste klas kunt reizen. Uw eerste klas kaartje kost in uw geval dan 16,60 plus 9 is 25,60. U kunt het weten of het mag door uw ticket te bekijken. Als er eerste klas op staat, dan mag het.

Ik weet niet of u dit traject vaker reist en minimaal vijf keer per jaar want dan kan het veel goedkoper. Op het Nederlandse traject heeft u vrij reizen. In Belgie koopt u een Railpass voor 76 euro, dat is een soort tienrittenkaart en die is geldig van elk Belgisch station naar elk Belgisch station. U reist dan in uw geval dus voor 7,60 van Essen naar Brussel. Wat dan niet gedekt is, is het traject Belgische grens naar station Essen, overigens maar een paar honderd meter. U lost dit als volgt op: U koopt bij Hispeed een kaartje (bijvoorbeeld) Amsterdam- Essen en vult daar in 100 procent korting op het Nederlandse traject. Dit kaart je van de grens naar het station Essen kost in de weekenden 1,70 en door de week 3,40. Bedenk dat Belgie een ander prijssysteem kent dan Nederland. Dan heeft u vrij reizen in Nederland, een enkele reis NLgrens-Essen en vervolgens vult u het traject Essen-Brussel-Zuid op de Railpass in. Een ander Brussels station mag natuurlijk ook en eigenlijk elk station in Belgie, Arlon en Oostende mogen evenzeer bijvoorbeeld.
Omgekeerd reist u zo ook terug, het is wel verstandig de kaartjes Essen-NLgrens van te voren te kopen. Maar u staat in de weekends dan wel voor 9,30 in Brussel, door de week dus voor 11 euro.
Deze truc kan ook voor de eerste klas maar dan kunt u alleen in Belgie eerste klas reizen. De Railpass kost in dat geval 117 euro voor tien ritten.

Zeker in het buitenland is reizen een vorm van slim rekenen. Vergeet niet de kaartjes van de grens naar Essen vv te kopen. In het buitenland reis je met een kaartje en niet met een smoesje.

Bedenk dat in Belgie het reizen in het weekend goedkoper is dan door de week maar dat geldt alleen voor reizen zonder grensoverschrijding.
Reputatie 6
Badge +2
Je moet het kunnen zien aan het e-ticket, staat er zoiets als "1e klas, met vrij reizen in Nederland" of "1e klas op het hele traject; geldig in combinatie met een vervoerbewijs 2e klas in Nederland". Ik vermoed het eerste.
Er staat jammer genoeg niets op het e-ticket van zulke bewoordingen. Er staat "klasse 1" en "weekendretour 100% korting in NL", maar dat is alles.
Reputatie 7
Badge +4
Als er staat 'Klasse 1" dan is er niks aan de hand en kunt u eerste klas reizen. U moet wel uw weekendvrij-abonnement meenemen. Dat is samen met dit kaartje uw bewijs dat het Nederlandse traject is afgedekt. U hoeft zich echt geen zorgen te maken dat er een probleem onstaat dat dit een tweedeklas abo is want de toeslag is betaald, het is sluitend. Wie met een tweedeklasabo een toeslag voor de eerste klas betaalt, mag eerste klas reizen.
Reputatie 6
Badge +2
"weekendretour 100% korting in NL" betekent volgens mij "weekendretour 100% korting in NL in de betreffende klasse".

Er staat ook niet op dat je voor een upgrade hebt gekozen, je zou door direct 1e klas te kiezen hetzelfde krijgen.
Reputatie 7
Badge +4
De toeslag van 9 euro kan boven een reguliere prijs in de tweede klas uitkomen maar ook boven het bedrag van 0 in dit geval. Ik vind het wel opmerkelijk dat het, bij elke grensoverschrijdende reis dus, een vast bedrag van 9 euro is. Maar het feit dat het een vaste toeslag per reis is , doet van de rechtmatigheid niets af. Qua rechtmatigheid kun je het vergelijken met het 2->1 overgangskaartje van de spoordeelweken.
Reputatie 6
Badge +2
De toeslag van 9 euro kan boven een reguliere prijs in de tweede klas uitkomen maar ook boven het bedrag van 0 in dit geval
16,60 in dit geval.

De klant heeft opgegeven "100% korting in Nederland". Het wordt blijkbaar gezien als de verantwoordelijkheid van de klant dat na de upgrade naar 1e klas nog steeds aan deze voorwaarde voldaan is, hoewel dit niet zo voor de hand ligt. Dit is alleen het geval als de klant al vrij reizen 1e klas in Nederland heeft en in eerste instantie een reis 2e klas naar België opgaf, of als de klant apart ook een upgrade voor Nederland regelt. Dat doe je niet bij NS Hispeed, maar bij NS. Deze upgrade kost bij Weekend Vrij € 10 per dag.
Reputatie 6
Badge +2
of dat ik tot Roosendaal moet wachten voordat ik in de eerste klas mag gaan zitten.
Langer nog, minstens tot de grens, maar ik denk tot het eerste station in België waar de trein stopt.
Reputatie 7
Badge +4
Op de site van Hispeed wordt in dit geval gewoon een eerste klas ticket gegeven. Beperkende voorwaarden staan er niet. JJ kan dus meteen eerste klas gaan reizen, want hij heeft een eerste klas ticket voor het hele traject. JJ heeft de juiste gegevens opgegeven en dan is Hispeed, en niet JJ, verder verantwoordelijk voor het juiste kaartje. De klant mag er op vertrouwen dat Hispeed dat goed doet.

Lees maar: als je de eerste klastoeslag boekt of wilt boeken staat er: voor dit traject. Ik controleerde Rotterdam-Brussel maar bij Leeuwarden-Brussel staat het er ook. Als Hispeed aangeeft dat het voor het te boeken traject is, staat het daarmee zelfs zwart op wit dat JJ voor dit traject eerste klas mag reizen. Hij is dus met weekendabo en Hispeed-ticket volledig afgedekt. Hispeed zegt het zelf dat het voor het hele traject geldt, tenslotte. Op het kaartje staat ook al eerste klas. Dat Hispeed vermeldt dat er honderd procent korting is, geeft aan dat JJ het bewijs van het recht op de korting, een weekendabo, bij zich moet hebben. Zo hoort het ook. Dat behoort ook vermeld te worden.
JJ kan het hele traject, dus ook in Nederland, eerste klas reizen. Het is sluitend.

Ik hou er wel rekening mee dat het een bug is in het boekingssysteem, maar dat is een andere kwestie.
Reputatie 6
Badge +2
Dat Hispeed vermeldt dat er honderd procent korting is, geeft aan dat JJ het bewijs van het recht op de korting, een weekendabo, bij zich moet hebben.
Maar dat zou dus het probleem zijn, het weekendabo 2e klas geeft geen honderd procent korting op 1e klas reizen.
Reputatie 6
Badge +2
Ik hou er wel rekening mee dat het een bug is in het boekingssysteem.
Ja, ze zouden gedupeerden tegemoet kunnen komen met bijvoorbeeld een gratis overgang 2-1 voor het Nederlandse traject.
Reputatie 7
Badge +4
Zeker, dat is uiteraard ook zo want het is een tweedeklasabonnement. Omdat hij de upgrade heeft gekocht is dat samen geldig voor de eerste klas in Nederland. Als er voor het hele traject eerste klas staat, dan is dat onomstotelijk. JJ moet echter wel aantonen dat hij dat tweedeklasdeel heeft afgedekt, in zijn geval met het weekendvrij abo.

De vraag is dus beantwoord: JJ kan de hele reis eerste klas zitten en hoeft niet te wachten tot hij in België is.
Hallo JanJaap,

Om een goed antwoord te geven op jouw vraag heb ik nog wat meer informatie nodig. Welk ticket heb je precies gekocht? En van welke optie heb je gebruik gemaakt om te upgraden?

Ik heb je vraag verplaatst naar 'Overige producten'.

Vriendelijke groet,
Marjan
Reputatie 6
Badge +2
Ik denk dat het gaat om zoiets als dit:

Selecteren van "1e klas" geeft dan

Tariefvoorwaarden

Vol tarief 1e klas 1x Volwassene (26 t/m 59 jaar)
(100% korting in Nederland) € 25,60

Reageer