beantwoord

Eerste klas reizen met studenten ov

Ik wil morgen eerste klas reizen met mijn studenten ov. Kan dit? Zo ja: hoeveel kost dat en hoe stel ik dat in op mijn ov?

Een aanvullende vraag: zijn er stopcontacten in de tweede klas van de intercity tussen Leiden en Zwolle?
icon

Beste antwoord door Tochjo 17 februari 2019, 16:41

Dat kan. Als u in de daluren incheckt, dan hebt u daarvoor een Toeslag 2-1 Daluren nodig. Die kost 9 euro. Als u in de spitsuren incheckt, dan hebt u daarvoor een Toeslag 2-1 Dag nodig. Deze kost 25 euro. Zie deze pagina onder het kopje "Klassewissel voor onbeperkt reizen".

De Toeslag 2-1 is de hele dag geldig en laadt u voorafgaand aan de reis bij een kaartautomaat op uw OV-chipkaart. Bij inchecken zal vervolgens de vermelding "2e klas" verschijnen, maar de conducteur kan zien dat u een Toeslag 2-1 geladen hebt. U kunt na het laden van de Toeslag 2-1 en het inchecken dus gewoon in de eerste klas plaatsnemen.

Er zijn geen stopcontacten in de tweede klas van de intercity tussen Leiden en Zwolle.

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3
Als u in de daluren incheckt, dan mag u met een Toeslag 2-1 Daluren in de eerste klas reizen, ook als de reis in de spitsuren plaatsvindt. Als u in de spitsuren incheckt, dan moet u met een Toeslag 2-1 Daluren tijdens de spitsuren tweede klas reizen en mag u in de eerste klas plaatsnemen tijdens de daluren. Als u in de spitsuren incheckt en in de spitsuren eerste klas wil reizen, dan hebt u een Toeslag 2-1 Dag nodig. Voor de volledigheid: de spitsuren zijn van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.00 tot 18.30 uur. De uren daarbuiten zijn de daluren.

Merk op dat als u tijdens uw reis overstapt op een trein van een andere vervoerder, dus van Arriva op NS of andersom, dat het tijdstip van inchecken bij die nieuwe vervoerder bepalend is voor de geldigheid van Toeslag 2-1 Daluren bij de nieuwe vervoerder.
Badge +3
Dat kan. Als u in de daluren incheckt, dan hebt u daarvoor een Toeslag 2-1 Daluren nodig. Die kost 9 euro. Als u in de spitsuren incheckt, dan hebt u daarvoor een Toeslag 2-1 Dag nodig. Deze kost 25 euro. Zie deze pagina onder het kopje "Klassewissel voor onbeperkt reizen".

De Toeslag 2-1 is de hele dag geldig en laadt u voorafgaand aan de reis bij een kaartautomaat op uw OV-chipkaart. Bij inchecken zal vervolgens de vermelding "2e klas" verschijnen, maar de conducteur kan zien dat u een Toeslag 2-1 geladen hebt. U kunt na het laden van de Toeslag 2-1 en het inchecken dus gewoon in de eerste klas plaatsnemen.

Er zijn geen stopcontacten in de tweede klas van de intercity tussen Leiden en Zwolle.
Tochjo schreef:

Dat kan. Als u in de daluren incheckt, dan hebt u daarvoor een Toeslag 2-1 Daluren nodig. Die kost 9 euro. Als u in de spitsuren incheckt, dan hebt u daarvoor een Toeslag 2-1 Dag nodig. Deze kost 25 euro. De Toeslag is de hele dag geldig en laadt u voorafgaand aan de reis bij een kaartautomaat op uw OV-chipkaart. Bij inchecken zal vervolgens de vermelding "2e klas" verschijnen, maar de conducteur kan zien dat u een Toeslag 2-1 geladen hebt.

Ik stap morgen om 10 uur in de trein (arriva). Dan hoef ik nog geen stopcontact te hebben (dat is de reden dat ik eerste klas wil reizen). Maar tegen drie of vier uur wel. Dan zit ik weer vier uur lang in de trein en gedeeltelijk in de spits.

Moet ik dan een daluren of spits kaart hebben?

Reageer