beantwoord

Enkele reis van het buitenland naar Nederland kopen via NS-automaat

Reputatie 3
In de NS-kaartautomaat is het schijnbaar alleen mogelijk om enkele reizen NAAR het buitenland en retours (die uitgegeven worden als twee enkele reizen...) te kopen, zo ontdekte ik vanavond. Op zich geen gekke gedachte, want waarom zou je in Nederland een enkeltje NAAR Nederland willen kopen?

Nou, bijvoorbeeld om de volgende reden. Morgen ga ik naar België, inderdaad dus op en neer. Maar op de heenreis 's ochtends reis ik in de spits, waardoor mijn Dal Vrij niet geldig is; 's avonds op de terugreis is mijn Dal Vrij wel geldig. Ik wilde dus graag een enkeltje vol tarief kopen naar België en een enkeltje met 100% korting in NL voor de terugreis, maar bij de automaat gaat dat niet. Ik heb het probleem nu opgelost door mijn kaartje voor de terugreis online te kopen via NS International, maar echt gelukkig word ik daar niet van. Zou het mogelijk zijn om de optie toe te voegen aan de kaartautomaat om enkele reizen uit het buitenland naar Nederland aan te schaffen?
icon

Beste antwoord door Vareo 10 juli 2019, 10:19

Ik denk dat zo weinig mensen gebruik willen maken van deze optie dat het gewoon niet de moeite waard is om daarvoor (dure) aanpassingen te doen aan de automaat.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 5
Ik denk dat zo weinig mensen gebruik willen maken van deze optie dat het gewoon niet de moeite waard is om daarvoor (dure) aanpassingen te doen aan de automaat.
Reputatie 5
Badge
Dat klopt en heeft zijn basis in heel oude onderlinge afspraken over INTernationaal reizen tussen de (destijs allemaal gewone STAATS-spoorbedrijven), resten hiervan zijn ook nog steeds te vinden in welke online tickets je nu waar en bij wie kan bestellen.
Kortom: vanaf BE is het de taak van de NMBS en vanaf DE de taak van de DB. Net zoals met postzegels op INTernationaal verstuurde brieven. Met een NL-postzegel wordt een kaartje gepost in DE naar NL echt niet verstuurd, terwijl veel mensen dit tegenwoordig geheel niet meer lijken te begrijpen!
Vervelende bijkomstigheid is dan wel, dat in deze landen geen tickets meer tot grenspunten te koop zijn.
Reputatie 3
Het historische aspect is wel leuk, maar gaat in dit geval weinig helpen. De NMBS kan mij helemaal geen kaartjes met 100% korting in Nederland verkopen, deden ze dat maar... De rare situatie ontstaat nu dat NS mij een retour kan verkopen, maar alleen als ik beide reizen in de spits of beide reizen in het dal maak. Anders heb ik pech. Dat is raar. Vanuit Maastricht zou dat betekenen dat ik pas om 09.49 uur weg kan. Ik heb hier dus op bijna al mijn reizen naar België last van.

De automaat kan de door mij gewenste kaartjes bovendien al uitgeven, maar alleen in combinatie met een ander kaartje dat ik niet nodig heb. (Een retour wordt als twee enkele reizen uitgegeven.) Voeg aan de datumkeuze voor de heenreis de optie “geen heenreis” toe, prijs €0, en het is al geregeld. Zijn dat dure, onmogelijke aanpassingen?
Wat ik ook goed vind is als ik het kaartje aan het loket kan kopen, maar zonder lokettoeslag dan natuurlijk. Kortom: een oplossing om offline een kaartje te kunnen kopen. Dat is toch niet teveel gevraagd?
Reputatie 3
Iemand heeft hier het antwoord van Vareo aangemerkt als antwoord op mijn vraag, maar zou er ook nog een reactie namens NS kunnen komen?
Badge +3
Waarom zou NMBS je geen tickets met 100% korting in NL kunnen of willen verkopen? Via b-europe (NMBS Internationaal) kan je dat gewoon aangeven.

Heb je ook 100% korting in BE dan wordt het (soms) lastiger, maar soms veel simpeler want dan hoef je in de regel niet meer te doen dan je abonnement(en) bij je te hebben.

Als je moet inchecken (bijv. bij Dal Vrij of Weekend Vrij op een vrijdagavond) om aan te kunnen tonen dat je reis begon in je vrij reizen periode) dan kan je óf in Breda even uitchecken op het perron óf helemaal niet uitchecken en gewoon de grens over reizen.

In dat laatste geval wordt wel je kaart geblokkeerd na 12 keer, maar die blokkade kunnen ze bij een servicebalie weer verwijderen.

Op de terugweg naar NL mag je naar keuze in Breda of Rotterdam inchecken.
Hoi umbusko

Ik moet mij ook aansluiten bij het antwoord van Vareo . Ik snap dat je zo goedkoop mogelijk wil reizen maar al onze kaartautomaten updaten dan wel upgraden voor een zeer marginaal aantal reizigers is gewoon niet rendabel. Daarbij stel je in een later comment voor om de toeslag te verwijderen op de losse kaartjes, maar ook dat kan niet. ̶D̶i̶e̶ ̶e̶u̶r̶o̶ ̶e̶x̶t̶r̶a̶ ̶i̶s̶ ̶v̶o̶o̶r̶ ̶d̶e̶ ̶c̶h̶i̶p̶ ̶d̶i̶e̶ ̶i̶n̶ ̶h̶e̶t̶ ̶k̶a̶a̶r̶t̶j̶e̶ ̶z̶i̶t̶,̶ ̶d̶a̶t̶ ̶k̶a̶n̶ ̶h̶e̶l̶a̶a̶s̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶g̶r̶a̶t̶i̶s̶ ̶g̶e̶l̶e̶v̶e̶r̶d̶ ̶w̶o̶r̶d̶e̶n̶.̶ Ik wil je suggesties betreffende deze kwestie zeker voorleggen aan de verantwoordelijke afdeling, maar ik vrees dat er weinig tot niks mee gedaan wordt. Het enige wat ik kan bedenken wat in jouw situatie zou helpen is dat je nog via NS International je heen- en terugreis boekt. Daar kan je aangeven dat je in Nederland met 100% korting wil reizen.

Edit: De euro toeslag voor een los kaartje bij de kaartautomaat is een opsomming van meerdere factoren. Met name het onderhoud en bijvullen van de automaten.
Reputatie 3
Waarom zou NMBS je geen tickets met 100% korting in NL kunnen of willen verkopen? Via b-europe (NMBS Internationaal) kan je dat gewoon aangeven.

Heb je ook 100% korting in BE dan wordt het (soms) lastiger, maar soms veel simpeler want dan hoef je in de regel niet meer te doen dan je abonnement(en) bij je te hebben.

Als je moet inchecken dan kan je óf in Breda even uitchecken op het perron óf helemaal niet uitchecken. In dat laatste geval wordt wel je kaart geblokkeerd na 12 keer, maar die blokkade kunnen ze bij een servicebalie weer verwijderen.

Op de terugweg naar NL mag je naar keuze in Breda of Rotterdam inchecken.

Het gaat me om de mogelijkheid om offline een kaartje te kunnen kopen, bij een kaartautomaat bijvoorbeeld. Bij die van de NMBS kan dat niet. En dan specifiek het traject Visé-Maastricht, even inchecken onderweg is dus niet aan de orde.

Bovendien hanteren NS en NMBS verschillende tarieven. Een NS-kaartje Visé-Maastricht kost me met 100% korting in NL €2,60 of vol tarief €5,60. (Visé-Eijsden is €2,60 resp. €5,00.) Een Belgisch kaartje is een standaardprijs naar Eijsden, Randwyck én Maastricht en kost me altijd €4,30. Die 100% korting die ik bij b-europe selecteer verandert daar niets aan. (Maar online kan ik dus wel mijn kaartje kopen bij NS International.)

Hoi umbusko

Ik moet mij ook aansluiten bij het antwoord van Vareo . Ik snap dat je zo goedkoop mogelijk wil reizen maar al onze kaartautomaten updaten dan wel upgraden voor een zeer marginaal aantal reizigers is gewoon niet rendabel. Daarbij stel je in een later comment voor om de toeslag te verwijderen op de losse kaartjes, maar ook dat kan niet. Die euro extra is voor de chip die in het kaartje zit, dat kan helaas niet gratis geleverd worden. Ik wil je suggesties betreffende deze kwestie zeker voorleggen aan de verantwoordelijke afdeling, maar ik vrees dat er weinig tot niks mee gedaan wordt. Het enige wat ik kan bedenken wat in jouw situatie zou helpen is dat je nog via NS International je heen- en terugreis boekt. Daar kan je aangeven dat je in Nederland met 100% korting wil reizen.

Beste Rueben, ik geloof niet dat je me begrijpt. Er is helemaal geen sprake van een euro toeslag voor een chip; die toeslag is er niet voor buitenlandse kaartjes. En of het rendabel is voor NS is hier echt een dooddoener. Mijn vraag is veel principiëler: kun je reizigers verplichten hun kaartje online te kopen omdat het op geen enkele andere manier tegen de normale prijs verkrijgbaar is? Rendabel of niet, daar heb ik dan helemaal geen boodschap aan.

De situatie is deze: ik betaal voor mijn Dal Vrij, zodat ik in het dal mag reizen in Nederland. Vervolgens heb ik als ik in de spits naar België reis en in het dal weer terug geen offline mogelijkheid om daar een kaartje voor aan te schaffen op zo'n manier dat ik niet te veel betaal. Mijn vraag is of daar iets aan gedaan kan worden. Daarbij suggereerde ik dat als het aanpassen van de kaartautomaat teveel moeite zou zijn (wat ik dus in twijfel trek) om dan op zijn minst toe te staan dat ik het kaartje aan een loket koop. Maar dat zou dan wel zonder de lokettoeslag moeten (over die toeslag had ik het eerder), want anders is het natuurlijk nog geen oplossing.
Badge +3
Die euro extra is voor de chip die in het kaartje zit, dat kan helaas niet gratis geleverd worden.
Joehoe!

Een blanco volledige ov-chipkaart (van plastic dus) kost mij nog geen 3 cent als ik er 10.000+ koop, dus die chip in een papieren kaartje zal zeker minder dan 1 cent kosten hoor!

De inkt (printen door de automaat) zal ook minder dan een cent kosten, en het programmeren van de chip nog minder.

De aanschaf plus het bijvullen en onderhoud plus wat stroomverbruik van de automaten zullen dus de grootste kostenpost zijn (en in totaal dan hooguit nog maar enkele centen per kaartje). Het ligt dus echt niet aan dat stukje papier met die chip!

OV-chipkaart verkoopt ook al de grootste onzin waarom een kaart € 7,50 moet kosten en waarom hij maar 5 jaar houdbaar zou zijn, dus vandaar deze nogal heftige (en off topic verder) reactie.

Is dus niets tegen jou @Rueben NS, blij dat je weer beter bent!
@umbusko Ik snap dat je een offline alternatief wil wat geen extra kosten met zich meebrengt en ik snap dat je ervan baalt dat die er niet is. Echter omdat te bewerkstelligen kost gewoon geld, en er is een valide online alternatief. Ik zal je suggestie doorzetten naar de verantwoordelijke afdeling maar ik verwacht dat er niet veel mee gaat gebeuren. Meer kan ik helaas niet voor je doen.

@Robert B Bedankt voor de correctie. Ik zal mijn originele antwoord even aanpassen.
Badge +3
Ik snap je reactie @umbusko maar (buiten het herprogrammeren van automaten door NS of NMBS) zit er op dit moment weinig anders op dan die paar euro meer te betalen.

Online is het soms óók al een probleem (zie ander topic). Je mag namelijk gewoon met Arriva naar Aachen op een willekeurioge ov-chipkaart óf een kaartje uit een automaat óf een e-ticket dagkaart voor heel NL (zelfs als die van AH/Kruidvat/HEMA e.d. is)!

Maar bij een enkeltje of retour Aachen/Aken of Herzogenrath invullen loop je vast (kan/mag niet). Dat is dus precies het tegenovergestelde.. offline geen enkel probleem, maar online lukt precies hetzelfde met geen mogelijkheid!

Maar @RailRunner15 en zijn team zijn ermee bezig. Wat voor jou een kleine aanpassing lijkt kan op de achtergrond zomaar maanden duren, of totaal onmogelijk zijn wegens afspraken tussen vervoerders.
Reputatie 3
Bedankt voor het doorzetten. Ik ben ook benieuwd naar het antwoord van de afdeling. Wat voor immense kosten mijn suggestie namelijk met zich mee zou moeten brengen is mij volstrekt onduidelijk. Ik citeer mezelf nog maar een keer:
De automaat kan de door mij gewenste kaartjes bovendien al uitgeven, maar alleen in combinatie met een ander kaartje dat ik niet nodig heb. (Een retour wordt als twee enkele reizen uitgegeven.) Voeg aan de datumkeuze voor de heenreis de optie “geen heenreis” toe, prijs €0, en het is al geregeld. Zijn dat dure, onmogelijke aanpassingen?

Ook zou ik graag antwoord hebben op de vraag of het mogelijk is / zou kunnen worden om kaartjes die niet bij de automaat verkrijgbaar zijn in plaats daarvan bij het loket te kopen, maar in dit geval zonder de meerkosten die normaal aan het loket geheven worden. (Die meerkosten zijn immers ooit ingevoerd zodat mensen de automaat zouden gaan gebruiken, maar dat is in dit geval dus geen optie.)
@umbusko Ik was vergeten te melden dat zowel jij als ik geen terugkoppeling krijgen op de doorgezette feedback. De reden hiervoor is dat de desbetreffende afdeling op dagelijkse basis zoveel binnenkrijgt dat het onmogelijk is om feedback op alles te geven. Mijn excuses voor de verwarring! Ik hoop natuurlijk wel dat jij je offline oplossing krijgt. De tijd zal het leren.
Reputatie 3
Ik snap je reactie @umbusko maar (buiten het herprogrammeren van automaten door NS of NMBS) zit er weinig anders op dan een paar euro meer te betalen.
Ik begrijp ook wel dat NS liever niet zijn automaten herprogrammeert, maar ik vind het nogal klantonvriendelijk dat ik als reiziger maar meer moet betalen (of moet gaan hannesen met zelf printen dan wel zorgen dat mijn telefoon 's avonds nog niet leeg is) omdat NS het niet nodig vindt mij de mogelijkheid te bieden om offline een kaartje te kopen dat rekening houdt met mijn NS-abonnement. 😉
Reputatie 3
Ik hoop natuurlijk wel dat jij je offline oplossing krijgt. De tijd zal het leren.
En hoe gaan we daar dan achterkomen? Iedere week de automaat checken? Jammer dat een inhoudelijke suggestie geen feedback kan krijgen.

Ondertussen heb ik nog altijd onderstaande vraag:
Ook zou ik graag antwoord hebben op de vraag of het mogelijk is / zou kunnen worden om kaartjes die niet bij de automaat verkrijgbaar zijn in plaats daarvan bij het loket te kopen, maar in dit geval zonder de meerkosten die normaal aan het loket geheven worden. (Die meerkosten zijn immers ooit ingevoerd zodat mensen de automaat zouden gaan gebruiken, maar dat is in dit geval dus geen optie.)
En hoe gaan we daar dan achterkomen? Iedere week de automaat checken? Jammer dat een inhoudelijke suggestie geen feedback kan krijgen.

Een week lijkt mij wel erg positief ingeschat, als je ziet dat sommige topics hier meer dan een jaar op een antwoord wachten (laat staan dat er een oplossing komt). Eerlijk gezegd denk ik dat je hier heel lang op kunt gaan wachten (lees: je vraag wordt ter kennisgeving aangenomen).
Reputatie 3
Maar @RailRunner15 en zijn team zijn ermee bezig. Wat voor jou een kleine aanpassing lijkt kan op de achtergrond zomaar maanden duren, of totaal onmogelijk zijn wegens afspraken tussen vervoerders.
Uiteraard. Juist daarom vind ik het zo jammer dat er geen feedback komt. Als er namelijk een goede reden is om iets niet te doen, dan kan ik er misschien begrip voor opbrengen. Met alleen onzekere, niet-informatieve antwoorden als "het is waarschijnlijk te duur" en "er zal wel niets mee gebeuren" heeft het weinig zin dat ik hier een vraag stel en een suggestie doe, en mijn waardering voor NS als bedrijf neemt er zeker niet door toe. Mijn gegrom iedere keer dat ik naar België wil zal er ook niet door afnemen. Als ik de reden weet, zal ik misschien nog steeds grommen, maar dan iets vriendelijker.
Reputatie 7
Badge +2
@umbusko Ik weet niet of dit in jouw geval handig is, maar ik heb een keer bewust een retour gekocht naar Brussel via de automaat terwijl ik alleen een ticket voor de terugweg nodig had. Ik kreeg toen twee aparte kaartjes voor de heen- en terugreis. Binnen 30 minuten mocht je een kaartje bij het loket zonder kosten weer inleveren en heb voor het kaartje de heenreis gewoon mijn geld teruggehad. Ik heb toen ook gewoon gezegd dat ik een retour had gekocht en het kaartje voor de heenreis niet nodig had. Het kaartje voor de terugweg heb ik gewoon gehouden en gebruikt. :)

Het is wat omslachtig en ik heb geen idee of er iets veranderd is waardoor dit niet meer zou werken. Dit is een jaar of vier geleden en heb er nooit meer gebruik van hoeven maken.
Badge +3
Maatwerk kost moeite en tijd (er zullen wel niet zoveel mensen zijn met precies dezelfde wens?)

Enr als men daar bij een eigen servicebalie (ook al is dat geen reisbureau of doorverkoper zoals D-Reizen of zo) daar extra geld voor vraagt is ook nog wel te verdedigen op zich.

Klantvriendelijker kan altijd, want bij een NS servicebalie aankomen met een 10 of 20 euro bankbiljet en vriendelijk vragen "Dit wil ik graag als saldo op deze ov-chipkaart, want anders kan ik niet inchecken/reizen (terwijl de reis zelf 3 euro kost of zoiets) want jullie automaten accepteren alleen muntgeld"

En dan te horen krijgen "Daar moet dan nog 50 cent bij voor servicekosten en zo, of ga maar ergens anders wisselen en koop je kaartje vervolgens voor 3+1 euro uit een automaat" vind ik echt not done.

Dat grommen is terecht dus! De (service)medewerkers zelf zijn het er ook niet mee eens overigens, en hebben geprobeerd dat tegen te houden. Hoe de NS met die bizare regel weg zijn gekomen is mij dus ook een raadsel.

Op elk moment minimaal 16 euro saldo op een kaart hebben om in te kunnen checken is voor veel mensen echt al een drempel om een trein te nemen.

Natuurlijk kan ikzelf wel pinnen meestal/altijd, maar als mijn bankpas stuk is (of thuis ligt) wil ik niet naar de Smullers of zo verwezen worden, want "daar hebben ze een wisselautomaat voor bankbiljetten meneer, en kan je met muntjes opwaarderen". Maar goed, dit is deels off-topic en we horen het wel verder.

Een e-ticket hoort voor mijn gevoel niet lastiger (en zeker niet duurder) te zijn dan een kaartje uit een automaat (situatie @umbusko) en andersom dus ook niet (bestemming Aken/Aachen, op een e-ticket vanuit NL).

Reageer