beantwoord

etickets écht digitaal maken

• 10 november 2015
  • 7 reacties
  • 283 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Afgelopen weekend heb ik gereisd met een eticket waarna meerdere frustraties na boven kwamen;
Ten eerste moet een 'eticket' geprint worden omdat het niet uitgelezen kan worden op de telefoon... Er wordt mij verteld dat er een speciale 'code' in zit die alleen zichtbaar is als deze geprint is. Echter in de trein wanneer het kaartje wordt gecontroleerd is een vluchtige blik genoeg.

Ik vraag me af of het inmiddels al is opgelopst dat de etickets gescand/bekeken kunnen worden op een telefoon?

En daarbij waarom het niet mogelijk is om het eticket te laden op een OV-chipkaart?

Met name het laatste punt zou het veel makkelijker maken als ik het online kon bestellen waarna ik bij een automaat het product/etiket op mijn kaart kan laden en vervolgens kan inchecken.

Met vriendelijke groet,
icon

Beste antwoord door Brian NS 10 november 2015, 17:27

Beste stal,

Welkom op het NS Serviceforum. Op dit moment moet het E-ticket nog echt geprint worden. We zijn wel continu aan kijken hoe we bepaalde processen kunnen verbeteren, en het E-ticket is daar ook een van. Het is bij bepaalde acties trouwens wel mogelijk om een E-ticket te laden op de OV-chipkaart, bij reguliere tickets wordt dit niet aangeboden, omdat je dan ook gewoon met de OV-chipkaart op saldo kunt reizen.
Bekijk origineel

7 reacties

Beste stal,

Welkom op het NS Serviceforum. Op dit moment moet het E-ticket nog echt geprint worden. We zijn wel continu aan kijken hoe we bepaalde processen kunnen verbeteren, en het E-ticket is daar ook een van. Het is bij bepaalde acties trouwens wel mogelijk om een E-ticket te laden op de OV-chipkaart, bij reguliere tickets wordt dit niet aangeboden, omdat je dan ook gewoon met de OV-chipkaart op saldo kunt reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Afgelopen weekend heb ik gereisd met een eticket waarna meerdere frustraties na boven kwamen;
Ten eerste moet een 'eticket' geprint worden omdat het niet uitgelezen kan worden op de telefoon... Er wordt mij verteld dat er een speciale 'code' in zit die alleen zichtbaar is als deze geprint is. Echter in de trein wanneer het kaartje wordt gecontroleerd is een vluchtige blik genoeg.

Ik vraag me af of het inmiddels al is opgelopst dat de etickets gescand/bekeken kunnen worden op een telefoon?

Er is op zich geen technisch probleem (zie Mein Fernbus/Flixbus) maar het probleem is fraude. Zwartrijders kopen dan geen kaartje meer maar bestellen zodra ze de conducteur zien aankomen snel via hun mobiel alsnog een kaartje. Arriva heeft het ooit op de lijnen naar Roodeschool en Delfzijl uitgeprobeerd met een SMS-ticket en dat experiment is vanwege de vele fraude toen voortijdig beeindigd.
Reputatie 7
Badge +4
De Duitsers kennen dit probleem niet in de Handyticket. De aankooptijd is uit te lezen. Het probleem bij de invoering is natuurlijk de mogelijkheid tot fraude en je moet dit ook pas invoeren als het waterdicht is. Het heeft de oosterburen, waar men niet om intelligentie verlegen zit, veel moeite gekost het zover te krijgen.

Mensen met een gebrekkige moraal zullen elke mogelijkheid om te frauderen benutten. Het is beter te wachten op een product dat spoorparasietbestendig is.

De domme zwartrijdersdiscussie uit het grote smoezenboek moet de trein uit en niet worden bevorderd door een lek product op de markt te brengen.

Het in- en uitchecken is zo gek nog niet en minder werk voor de conducteur,
Reputatie 7
Badge +3
De Duitsers kennen dit probleem niet in de Handyticket. De aankooptijd is uit te lezen. Het probleem bij de invoering is natuurlijk de mogelijkheid tot fraude en je moet dit ook pas invoeren als het waterdicht is. Het heeft de oosterburen, waar men niet om intelligentie verlegen zit, veel moeite gekost het zover te krijgen.
Je moet je afvragen hoe veel geld je in dat warerdicht maken wil steken naast de OV-chipkaart en de kaartjes in de automaat. Procentueel is het e-ticket gebruik op dit moment minimaal en met uitprinten werkt het ook zonder alle extra beveligingskosten. Een "echt e-ticket" moet geen doel op zich worden als blijkt dat daar onverantwoorde kosten mee gemoeid zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Binnen Duitsland is het wel degelijk een grote verbetering, gezien het systeem daar. We werken hier veel moderner en een e-ticket op een mobiel is niet meer dan een aanvulling dan wel service. Het zou echter geen onaardige gedachte zijn als je naast je chipkaart ook volledig je mobiel zou kunnen gebruiken. Het moet alleen goed afgedekt zijn en dan rijst inderdaad de vraag naar het kostenplaatje of het wel rendabel is om het naast elkaar te laten bestaan.

In Duitsland werkt het prima, in Nederland het reizen van en naar Duitsland nog niet naar wens omdat de oosterburen de 100 procent korting in Nederland nog niet hebben ingeprogrammeerd.

De chipkaart is zo gek nog niet.
Reputatie 1
Beste stal,

Maar waarom is het niet gewoon in te voeren ? Gewoon als in doen maar moet het bij de NS zo lang duren ?
Het is allemaal digitaal ? Laat een ticket emailen naar iemand zijn mailbox en hij kan het laten zien aan de conducteur.

En inderdaad je kan er de tijd op afdrukken waneer het gekocht is en op welk traject je reist dan kan je voorkomen dat mensen snele en eticket kopen terwijl ze in de trein zitten.

Alleen wat server side code vervangen en ready to go en conducteurs vertellen dat mensen ook een eticket mogen kopen!

Ook vliegtuigmaatschapijen doen het! Waarom moet het spoor weer spoorstaaf jaren achter lopen ?
Misschien zouden buitenlands bezoekers zelfs via de NS app in het Engels een treinkaartje kunnen kopen en met creditcard betalen zonder die boventoeslagen van 1 Euro voor een kaartje en 50 cent voor de creditcards...
Het is natuurlijk vreemd dat het voor internationale tickets wel mogelijk is om die op een smartphone te laden (via de NS internationaal app) en niet voor binnenlandse reizen. Waarom kan dezelfde code niet ook in de NS app gebruikt worden? Het zijn in Nederland dezelfde conducteurs die het controleren dus dat is het probleem niet. Fraudeproblemen zijn ook hetzelfde.

Reageer