beantwoord

Euregio-ticket: feestdagen

Het Euregio-ticket (https://www.ns.nl/producten/alleen-te-koop-via-station-of-kaartautomaat/p/euregio) is tijdens het weekend en op Nederlandse, Belgische én Duitse feestdagen geldig voor maximaal 2 volwassenen en 3 kinderen jonger dan 12 jaar. Verschillende vervoerders verwijzen voor een overzicht van de feestdagen naar de website http://www.feiertagskalender.ch/. Het is me echter niet duidelijk welke van deze feestdagen door de vervoerders als officiële feestdagen gezien worden. Zo geldt Bevrijdingsdag bij de NS voor bepaalde kaartsoorten wel als feestdag en voor andere niet.

Is er misschien een overzicht van de feestdagen waarop het Euregio-ticket voor maximaal 2 volwassenen en 3 kinderen jonger dan 12 jaar geldig is?
icon

Beste antwoord door Thom 23 april 2015, 13:20

Alle feestdagen in Nederland, België en Duitsland gelden voor dit ticket als feestdag. Dus, een beetje ironisch mogelijk: Bevrijdingsdag is ook een feestdag in Duitsland. Ik zou even op db.de en nmbs.be kijken.

De kaart is op alle zaterdagen, zondagen en feestdagen van elk van drie de landen beschikbaar voor 2 volwassenen en maximaal drie kinderen, een koopje dus.

Bevrijdingsdag is om de vijf jaar een feestdag, daar zit het gat mogelijk. Het is dit jaar een officiële feestdag en pas in 2020 weer. 5 mei is een officiële feestdag dit jaar dus u mag met deze gezinssamenstelling reizen op één Euregioticket.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Alle feestdagen in Nederland, België en Duitsland gelden voor dit ticket als feestdag. Dus, een beetje ironisch mogelijk: Bevrijdingsdag is ook een feestdag in Duitsland. Ik zou even op db.de en nmbs.be kijken.

De kaart is op alle zaterdagen, zondagen en feestdagen van elk van drie de landen beschikbaar voor 2 volwassenen en maximaal drie kinderen, een koopje dus.

Bevrijdingsdag is om de vijf jaar een feestdag, daar zit het gat mogelijk. Het is dit jaar een officiële feestdag en pas in 2020 weer. 5 mei is een officiële feestdag dit jaar dus u mag met deze gezinssamenstelling reizen op één Euregioticket.
Dat het ticket op een feestdag in één van de drie landen in alle landen geldig is was me duidelijk. Maar op geen enkele website van een van de vervoerders waar het ticket geldig is is een duidelijk lijstje van de feestdagen te vinden.

Bevrijdingsdag is volgens Wikipedia sinds 1990 een jaarlijkse feestdag, ook al hebben de meeste mensen maar om de vijf jaar een vrije dag. En bij de NS geldt Bevrijdingsdag zoals ik al zei voor bepaalde kaartsoorten weer niet als feestdag. Erg duidelijk is het dus niet, en dat is dan nog een Nederlandse feestdag. :)

Ik neem aan dat NS-medewerkers toch ergens een lijstje van deze feestdagen op moeten kunnen zoeken. Ze zullen vast niet allemaal de Belgische en Duitse feestdagen uit hun hoofd kennen.

Een overzicht van de feestdagen die NS aanhoudt staat hier.
Reputatie 7
Badge +4
De feestdagen in België:

Nieuwjaar, 1 januari
Paasmaandag, de dag na Pasen (dat op zijn beurt valt op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente)
Dag van de Arbeid, 1 mei
Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart, veertig dagen na Pasen
Pinkstermaandag, de dag na Pinksteren (dat op zijn beurt vijftig dagen na Pasen valt)
Nationale feestdag van België, 21 juli
Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart, 15 augustus
Allerheiligen, 1 november
Wapenstilstand, 11 november
Kerstmis, 25 december

Afwijkend zijn 1 mei, 21 juli, 15 augustus, 1 en 11 november.
Die pagina had ik nog niet gevonden. Via Eva kreeg ik lijstje zonder Bevrijdingsdag (voor de nieuwe abonnementen):

De volgende dagen worden in 2015 voor de nieuwe abonnementen door NS aangemerkt als feestdagen: Nieuwjaarsdag (1 januari), Goede Vrijdag (3 april), 2e Paasdag (6 april), Koningsdag (27 april), Hemelvaart (14 mei), 2e Pinksterdag (25 mei), 1e Kerstdag (25 december), 2e Kerstdag (26 december).
Dat is niet juist. Bevrijdingsdag is ook voor de nieuwe abonnementen een feestdag. De verschillen wat 'feestdagen' betreft tussen oude en nieuwe abonnementen zijn het lijstje eronder:
  • op vrijdag na Hemelvaart - 15 mei 2015
  • in de zomermaanden juli en augustus 2015
  • tussen Kerst en Oud & Nieuw, van 27 december tot en met 31 december
Reputatie 1
Badge
Je mag OOK op de ANDERE BE/DE Feestdagen TOCH ook in NL met 2 reizien, bvb 1 mei. EN op 27/4 ook in DE en BE-wat daar gewone werkdagen zijn. De bussjofeurs kennen dat-die weten al jaaaaaaaaren van die kaart, Zoals gebruikelijk bij NS enkel degenen die zichzelf goed informeren-maar op zo'n uitloper in Limburg kan je personeel van heel ver weg treffen )als ze de moeite nemen te controleren) die van niks weten.
Alle regelingen worden gecoordineerd door de ASEAG/AVV in DE, die hebben op hun site, want DE gründlich-pünktlich, alles staan. avv.de/euregio. mogelijk zelfs ook nog in NL en FR,
Reputatie 6
Badge +1
Je link werkt helaas niet srt...

Alle regelingen worden gecoordineerd door de ASEAG/AVV in DE, die hebben op hun site, want DE gründlich-pünktlich, alles staan. avv.de/euregio. mogelijk zelfs ook nog in NL en FR,

avv.nl verwijst voor de feestdagen door naar de site www.feiertagskalender.ch

Ik mis op dit lijstje 5 mei 2015.....

Feiertage Niederlande

Tag Woche Feiertag
01. Januar 2015 Do KW 01 Neujahrstag 1
06. April 2015 Mo KW 15 Ostermontag † 1
27. April 2015 Mo KW 18 Koningsdag (Nationalfeiertag)
25. Mai 2015 Mo KW 22 Pfingstmontag
25. Dezember 2015 Fr KW 52 Weihnachten
26. Dezember 2015 Sa KW 52 Stephanstag
Vooral die laatste dag in dat lijstje is een grote dag bij onze oosterburen
Reputatie 6
Badge +1
Vooral die laatste dag in dat lijstje is een grote dag bij onze oosterburen
Vind ik leuk!

Reageer